Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster
Close
Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar.
Close
Kaoset på Gate gourmet

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

I november, några dagar före huvudförhandlingen i Arbetsdomstolen (AD), kom Transport och cateringbolaget Gate gourmet överens. Företaget ska betala ett för fackförbundet historiskt högt belopp i allmänt skadestånd, totalt 10 miljoner till 62 uppsagda medlemmar.

 

Medina Bajric. Foto: Justina Öster
Medina Bajric.

Medina Bajric fick gå efter 43 år på bolaget och söker nytt arbete.

– Jag är jätteglad över pengarna! Transport har kämpat hårt och gjort ett jättebra jobb. Utan facket kanske vi inte hade fått någonting, så de ska ha ett jättestort tack.

Skadeståndet fördelas olika utifrån hur hårt medlemmarna drabbats. Medina Bajric vill inte säga hur mycket hon får. Hon är 60 år och oroar sig ändå:

– Om jag inte får ett nytt jobb räcker ju pengarna inte så långt. Vad gör jag då? Det är svårt att få arbete i min ålder, redan vid 55 plus säger Arbetsförmedlingen. Men man borde få en chans, att arbetsgivarna inte bara tittar på åldern utan på personen.

I sin stämning till AD anförde Transport att uppsägningarna av cateringarbetarna skett utan saklig grund och att bolaget dessutom brutit mot turordningsreglerna.

Gate gourmet hänvisade å sin sida till flygkrisens dalande resande. Bolaget ansåg sig i och med en omorganisation till så kallade kombinationstjänster ha rätt att byta ut Transports avtal och avlöna alla enligt Hotell- och restaurangfackets cateringavtal.

Avtalsshopping, menade Transport eftersom medlemmarna fick rejält sänkt lön, mer arbetstid, sämre villkor och i stort sett utförde samma arbetsuppgifter.

Medina Bajric funderar över ifall hon fått jobbet åter som Transport krävde i stämningen, om förhandlingarna ändå skett. Hoppet fanns, hon skulle ha gått tillbaka.

Tidigare kollegor, som arbetar kvar efter omorganisationen, har berättat att Gate gourmet nu ökar tjänstetiden på tidigare ”nedhyvlade” tjänster och återanställer uppsagda.

Medina Bajric håller huvudet högt och fortsätter kämpa, säger hon.

– Jag är ju beroende av en inkomst för att kunna betala alla räkningar och jag brukar trösta mig med att det kommer att lösa sig.

 

Jan Selin. Foto: Privat
Jan Selin.

Jan Selin blev också uppsagd, har återgått till arbetet som sopgubbe och fortsätter jobba som skyddsombud.

– Jag hade arbetat i drygt två år och fick 70 000 kronor så jag är nöjd, absolut. Jag har ju gått vidare. Det är värre för andra som jobbat 30–40 år på Gate gourmet och inte har hittat nya jobb. De ska självklart ha högre skadestånd, annars hade jag blivit besviken.

Jan Selin har fem barn mellan ett och nitton år och har efter händelserna på cateringbolaget fått blodad tand att arbeta fackligt.

– För att mina barn ska få det bättre. Gate gourmet drog undan mattan för sina anställda och därmed deras familjer. Så många hade nog sett att huvuden i ledningen också rullat.

– Att inga ansvariga fått gå har gjort en del besvikna. Företaget behandlade oss som siffror på ett papper bara, utbytbara.

Jan Selin saknar Arlanda, men säger att han tjänar bättre som sopgubbe.

 

Thomas Belvén.

Förra kollegan Thomas Belvén har också sadlat om till miljöarbete, säger att han har bra arbetstider, goda arbetskamrater och inte jobbar helg.

– Det är skönt att landa efter all turbulens på Arlanda. Jag fick 70 000 kronor och vi som inte fick mer hade egentligen velat gå vidare till AD. Jag hade gärna sett ett domstolsutslag om att företag inte får göra så här. Jag är helt övertygad om att vi vunnit, säger Thomas Belvén.

– Kanske kom företaget för billigt undan.

 

Erik Johansson.

Uppsagda Erik Johansson har övergått till två olika timjobb, i barn- och äldreomsorgen. Efter nio år på Gate gourmet fick han cirka 235 000 kronor i skadestånd.

Han har räknat på det och är nöjd, med ett minus för att pengarna är skattepliktiga.

– Men man kan inte få allt. På ett sätt hade jag velat driva frågan hela vägen till AD för att få reda på om arbetsgivare verkligen kan göra så här. Vad händer med Transports avtal på flygplatserna nu och de som jobbar på SAS?

– Fast det är skönt att det är klart så att jag kan gå vidare i livet. Vi har bra chefer i äldreomsorgen och jag funderar på att studera till ambulanssjukvårdare, säger Erik Johansson.

Men än är tvisten med Transport inte över…

Väntande matvagnar. Transport har även stämt Gate gourmet i Arbetsdomstolen för brott mot förbundets kollektivavtal. Foto: Justina Öster
Väntande matvagnar. Transport har även stämt Gate gourmet i Arbetsdomstolen för brott mot förbundets kollektivavtal. Foto: Justina Öster

Transport. Flygombudsman Johan Einarsson har förhandlat med Gate gourmet sedan augusti 2020 och berättar att alla 62 medlemmar har accepterat uppgörelsen.

Johan Einarsson. Foto: Justina Öster
Johan Einarsson.

– Majoriteten är nöjda med skade­ståndet de fått. Fast några har förstås haft väldigt höga förväntningar, ibland på flera årslöner, och tyckt att de fått för lite, säger han.

– Det här är ändå ett rekordhögt skadestånd för Transport, som visar värdet av att vara medlem och att företag inte kan bete sig hur som helst.

Men därmed är den utdragna tvisten mellan Transport och Gate gourmet inte över. Facket har också stämt företaget i AD för brott mot kollektivavtalet.

Per-Olof Norgren. Foto: Justina Öster
Per-Olof Norgren.

Det handlar om vad centrala ombudsmannen Per-Olof Norgren kallar ”felaktiga löner” till Transport­medlemmar som återanställdes på Gate gourmet efter omorganisationen.

Från mitten av september 2020 började bolaget tillämpa Hotell- och restaurang­fackets cateringavtal för alla anställda. Detta trots protester från bägge facken med hänvisning till att LO beslutar om vilka förbund som ska organisera vilka medlemmar. Inte arbetsgivare.

Förberedande muntliga förhandlingar är planerade att hållas i AD i mars 2022. Men strax före jul kommer arbetsgivare och fack att träffas för en första ”trevare” för att se om de kan förlikas.

– Jag vill inte gå händelserna i förväg men jag hoppas att vi ska kunna komma överens innan vi når AD, säger Per-Olof Norgren.

Förutom lön och ersättningar till medlemmarna (enligt Transports avtal) yrkar förbundet också på ett allmänt skadestånd på en miljon kronor till facket.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    31 december, 2021

    Det är klart att företaget kom undan alldeles för billigt. All anställd personal är utbytbar och personalen är bara anställningsnummer för företagsledningen. Detta måste man som anställd inse och lära sig. Som anställd måste man se till sig själv i första hand likaväl som företagsledningen ser till sitt företag i första hand.

Lästips:

Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kristina Sjöberg. Foto: Petrus Iggström

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.