Gate gourmet Arlanda
Close
Även gårdagens förhandlingar slutade som tidigare, i oenighet.
Close
Kaos på Gate gourmet

Många nya förhandlingar väntar

(UPPDATERAD) Flyg. – Vi håller med om att det finns arbetsbrist men inte i den omfattning som företaget hävdar, säger Transports ombudsman Per-Olof Norgren. Ännu en gång har Gate gourmets och Transports förhandlare skiljts i oenighet. Samtidigt har cateringbolaget börjat säga upp anställda. Igen.

Cateringjätten Gate gourmet kallade snabbt till ny central förhandling om de 63 anställda som bolaget vill säga upp, med hänvisning till krisen i flygbranschen. I går eftermiddag möttes Transportarbetareförbundet, Gate gourmet och Svenska flygbranschen för ännu en mangling. Överläggningarna har blivit en följetong som pågått hela hösten – kantad av hård kritik från Transport och tystnad från Gate gourmet.

Vid den förra centrala förhandlingen om att säga upp personal fick Transport rätt. Företaget tvingades dra tillbaka uppsägningarna och göra den omplaceringsutredning, som facket krävde. Därefter kördes proceduren med lokal och central förhandling en vända till.

Oenighet

Den senaste (i går) slutade som de tidigare, i oenighet på alla punkter.

– Knappast förvånande. Vi håller fast vid att arbetsbristen för de anställda, som arbetar på Transports avtal, inte är så stor och rör så många som Gate gourmet hävdar, säger Transports centrala ombudsman Per-Olof Norgren.

Facket betecknar bolagets utredning om möjligheten att omplacera medarbetare på andra tjänster för ett otillräckligt hastverk. Företaget har fortfarande inte kollat upp kvalifikationerna hos var och en som de vill göra sig av med, anför Transport. Per-Olof Norgren förbereder sig nu för nästa steg, att ännu en gång ogiltigförklara uppsägningarna av 63 personer, som jobbar på Transports avtal.

”Tillbaka på ruta noll”

Flygombudsman Johan Einarsson är inte heller överraskad över utgången av måndagens förhandling. Det är han som hållit i överläggningarna på lokal nivå.

– Inget var annorlunda denna gång jämfört med tidigare. Nu är vi tillbaka på ruta noll och Gate gourmet har börjat säga upp folk, igen.

Einarssons telefon går varm, uppsagda medlemmar hör av sig, är ledsna, oroliga och frustrerade. Nästa vecka ska han träffa företaget igen. Då har Transport kallat till överläggningar om brott mot lagen om anställningsskydd och brott mot förtroendemannalagen.

– Arbetsgivaren får inte stänga av och skicka hem uppsagda från arbetsplatsen på det sätt bolaget gjorde. Bara om det finns särskilda skäl och det hävdar vi inte finns i det här fallet, säger Per-Olof Norgren.

– Ändå tog företagets ledning ifrån de uppsagda deras badge (som ger tillträde till arbetsplatsen) efter att de fått besked om uppsägning. Arbetsledarna uppmanade personalen att tömma sina skåp och gå hem direkt, fyller Johan Einarsson i.

Hindrades

Beträffande förtroendemannalagen handlar förhandlingarna om att Gate gourmet, enligt Transport, hindrat fackliga förtroendemän från att utföra sina uppgifter. Det vill säga att hjälpa och stödja kollegor i en svår situation där många trotjänare blev av med jobbet, trots lång anställningstid.

– Gate gourmet hindrade också skyddsombud från att göra de riskbedömningar som behövdes i och med att bolaget ville organisera om verksamheten, säger Johan Einarsson.

Det rörde sig bland annat om att införa det företaget kallar kombitjänster, för att personalen ska kunna arbeta på alla avdelningar. Men därmed inte slut.

Transport ska även lyfta vad man anser vara avtalsbrott och brott mot kvittningslagen. Det förra gäller det facket kallar avtalsshopping. Innebörden är att  Gate gormet nu avlönar medarbetarna enligt Hotell- och restaurangfackets (HRF) avtal. Detta trots att Transport och HRF är överens om att det är Transports kollektivavtal som gäller.

– Att byta till ett billigare avtal med lägre löner och sämre villkor har hela tiden varit Gate gourmets mål. Liksom att hyvla ner heltider till deltider, säger Per-Olof Norgren.

Fler förhandlingar att vänta

Beträffande kvittningslagen motsätter sig Transport att bolaget ”ensidigt” tagit tillbaka pengar från anställdas lön, utan medgivande från medarbetare och fack.

– Ytterligare förhandlingar är att vänta efter detta, konstaterar Johan Einarsson.

Han tillägger:

– Det är tragiskt att ett företag som är så stort och världsomspännande som Gate gourmet inte är intresserat av att följa lagstiftningen i det land man opererar.

Vill inte kommentera

Cateringfirman har tackat nej till ytterligare kommentarer kring nedskärningarna vid Arlanda, Landvetter (Göteborg) och Malmö airport. I ett tidigare mejl meddelar kommunikationsavdelningen i Zürich, Schweiz, att Gate gourmet: kommer att genomföra de uppsägningar som behövs i Sverige. Delar av vår personal kommer att erbjudas en kombitjänst-placering (multitask position) och organiseras inom Hotell- och restaurangfackets kollektivavtal.

Vi erkänner att det här är en svår situation för vårt folk och deras familjer och gör vad vi kan för att stödja dem under dessa tider som saknar motstycke.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. En besviken själ.:
    28 oktober, 2020

    Och nu sägs alla upp igen i rask takt..

Lästips:

Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

Dom om avstängt skyddsombud överklagas

Skyddsombud. Andreas Ehm stängdes av från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals för två år sedan. Tingsrätten ansåg inte att kärnkraftverket gjort sig skyldigt till hindrande av skyddsombud. Men nu ska frågan upp i hovrätten. – För mig är det en principfråga, säger Andreas Ehm.

Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

TMA-förare omkommen

Olyckor. Skyddsfordonet skulle säkra E4:an efter att en bil tappat last på körbanan. I stället blev föraren av TMA-bilen påkörd och så svårt skadad att hon avled.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Kriget i Ukraina

Fackligt jobb under beskjutning

Fackligt arbete. Hamn- och sjöfolksfacket MTWTU i Ukraina utgår från hamnstaden Odessa som fått utstå ryska attacker. – Den 9 maj blev staden beskjuten av missiler. Vi förstår att vi inte är i säkerhet och det är skrämmande. Vi fortsätter att fokusera och leva så vanligt som möjligt. Men vi är alltid redo och vet att ingenting är säkert, säger Oleg Grygoriuk, ordförande för MTWTU.

Kriget i Ukraina

HF:s blockad stoppad av domstol

Hamn. Arbetsdomstolen anser att Hamnarbetarförbundets planerade, nya blockad av ryska fartyg inte är en tillåten facklig stridsåtgärd.

Cykelbuden har ingenstans att ta vägen mellan körningarna. Zabihullah Ahmadi sitter på en kartongbit utanför en nedlagd butik och väntar på nästa jobb. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach

Franska matbud får fackliga ombud

Plattformsarbetare. Franska matbud får nu personalrepresentanter. 120 000 chaufförer och bud har fått rösta i fackliga val. Ett litet, första steg för bättre skydd av en utsatt grupp, enligt facken.

Facket tappar medlemmar

Transport. Två år med pandemi har slagit hårt mot organiseringen. Transports ledning ser allvarligt på utvecklingen med vikande medlemsantal. Men också chansen att vända på utvecklingen – nu.

Färre transportare behöver a-kassa

A-kassan. Transports arbetslöshetskassa har betalat ut mindre i ersättning under årets första tre månader än tidigare. Nivån är i dag lika, eller till och med något lägre, än före pandemin. Tvärtemot trenden hos andra a-kassor, som ökat utbetalningarna första kvartalet i år.

Transports taxiförarkommitté
Sven-Åke Österberg och Ronnie Persson är engagerade färdtjänstchaufförer. Foto: Lilly Hallberg

”Grunden är lagd – nu väntar hårt arbete”

Taxi. På ett historiskt svårt avtalsområde föddes en arbetsgrupp med påtaglig positiv energi. Taxikommittén består enbart av yrkesverksamma förare. För förbundet centralt en kunskapskälla – för dem som kör en kanal in, för att komma till tals. Win-win.

Chauffören Peter Fredriksson ser vissa fördelar men mest nackdelar med att tillåta 34,5 meter långa lastbilar. Foto: Lilly Hallberg

Snart kan vi se 34,5 meter långa lastbilar

Åkeri. Maxlängden på lastbilar är på väg att förlängas till 34,5 meter inom kort. Regeringen hoppas att det ska gynna klimatet. Transport tror att de som egentligen gynnas är industrin. Chauffören Peter Fredriksson känner sig kluven.

Kriget i Ukraina

Ny blockad fördröjs

Hamn. I fredags skulle Hamnarbetarförbundets andra varslade blockad mot ryska fartyg och ryskt gods inletts. Men i stället avvaktar fackförbundet ett beslut från Arbetsdomstolen om blockaden är tillåten.