Gate gourmet Arlanda
Close
Även gårdagens förhandlingar slutade som tidigare, i oenighet.
Close
Kaos på Gate gourmet

Många nya förhandlingar väntar

(UPPDATERAD) Flyg. – Vi håller med om att det finns arbetsbrist men inte i den omfattning som företaget hävdar, säger Transports ombudsman Per-Olof Norgren. Ännu en gång har Gate gourmets och Transports förhandlare skiljts i oenighet. Samtidigt har cateringbolaget börjat säga upp anställda. Igen.

Cateringjätten Gate gourmet kallade snabbt till ny central förhandling om de 63 anställda som bolaget vill säga upp, med hänvisning till krisen i flygbranschen. I går eftermiddag möttes Transportarbetareförbundet, Gate gourmet och Svenska flygbranschen för ännu en mangling. Överläggningarna har blivit en följetong som pågått hela hösten – kantad av hård kritik från Transport och tystnad från Gate gourmet.

Vid den förra centrala förhandlingen om att säga upp personal fick Transport rätt. Företaget tvingades dra tillbaka uppsägningarna och göra den omplaceringsutredning, som facket krävde. Därefter kördes proceduren med lokal och central förhandling en vända till.

Oenighet

Den senaste (i går) slutade som de tidigare, i oenighet på alla punkter.

– Knappast förvånande. Vi håller fast vid att arbetsbristen för de anställda, som arbetar på Transports avtal, inte är så stor och rör så många som Gate gourmet hävdar, säger Transports centrala ombudsman Per-Olof Norgren.

Facket betecknar bolagets utredning om möjligheten att omplacera medarbetare på andra tjänster för ett otillräckligt hastverk. Företaget har fortfarande inte kollat upp kvalifikationerna hos var och en som de vill göra sig av med, anför Transport. Per-Olof Norgren förbereder sig nu för nästa steg, att ännu en gång ogiltigförklara uppsägningarna av 63 personer, som jobbar på Transports avtal.

”Tillbaka på ruta noll”

Flygombudsman Johan Einarsson är inte heller överraskad över utgången av måndagens förhandling. Det är han som hållit i överläggningarna på lokal nivå.

– Inget var annorlunda denna gång jämfört med tidigare. Nu är vi tillbaka på ruta noll och Gate gourmet har börjat säga upp folk, igen.

Einarssons telefon går varm, uppsagda medlemmar hör av sig, är ledsna, oroliga och frustrerade. Nästa vecka ska han träffa företaget igen. Då har Transport kallat till överläggningar om brott mot lagen om anställningsskydd och brott mot förtroendemannalagen.

– Arbetsgivaren får inte stänga av och skicka hem uppsagda från arbetsplatsen på det sätt bolaget gjorde. Bara om det finns särskilda skäl och det hävdar vi inte finns i det här fallet, säger Per-Olof Norgren.

– Ändå tog företagets ledning ifrån de uppsagda deras badge (som ger tillträde till arbetsplatsen) efter att de fått besked om uppsägning. Arbetsledarna uppmanade personalen att tömma sina skåp och gå hem direkt, fyller Johan Einarsson i.

Hindrades

Beträffande förtroendemannalagen handlar förhandlingarna om att Gate gourmet, enligt Transport, hindrat fackliga förtroendemän från att utföra sina uppgifter. Det vill säga att hjälpa och stödja kollegor i en svår situation där många trotjänare blev av med jobbet, trots lång anställningstid.

– Gate gourmet hindrade också skyddsombud från att göra de riskbedömningar som behövdes i och med att bolaget ville organisera om verksamheten, säger Johan Einarsson.

Det rörde sig bland annat om att införa det företaget kallar kombitjänster, för att personalen ska kunna arbeta på alla avdelningar. Men därmed inte slut.

Transport ska även lyfta vad man anser vara avtalsbrott och brott mot kvittningslagen. Det förra gäller det facket kallar avtalsshopping. Innebörden är att  Gate gormet nu avlönar medarbetarna enligt Hotell- och restaurangfackets (HRF) avtal. Detta trots att Transport och HRF är överens om att det är Transports kollektivavtal som gäller.

– Att byta till ett billigare avtal med lägre löner och sämre villkor har hela tiden varit Gate gourmets mål. Liksom att hyvla ner heltider till deltider, säger Per-Olof Norgren.

Fler förhandlingar att vänta

Beträffande kvittningslagen motsätter sig Transport att bolaget ”ensidigt” tagit tillbaka pengar från anställdas lön, utan medgivande från medarbetare och fack.

– Ytterligare förhandlingar är att vänta efter detta, konstaterar Johan Einarsson.

Han tillägger:

– Det är tragiskt att ett företag som är så stort och världsomspännande som Gate gourmet inte är intresserat av att följa lagstiftningen i det land man opererar.

Vill inte kommentera

Cateringfirman har tackat nej till ytterligare kommentarer kring nedskärningarna vid Arlanda, Landvetter (Göteborg) och Malmö airport. I ett tidigare mejl meddelar kommunikationsavdelningen i Zürich, Schweiz, att Gate gourmet: kommer att genomföra de uppsägningar som behövs i Sverige. Delar av vår personal kommer att erbjudas en kombitjänst-placering (multitask position) och organiseras inom Hotell- och restaurangfackets kollektivavtal.

Vi erkänner att det här är en svår situation för vårt folk och deras familjer och gör vad vi kan för att stödja dem under dessa tider som saknar motstycke.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. En besviken själ.:
    28 oktober, 2020

    Och nu sägs alla upp igen i rask takt..

Lästips:

Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Vart är vi på väg inom LO och politiken?

Ordförandeord. Frågetecknen runt framtidens LO och framtidens socialdemokrati har blivit allt fler och svaren tyvärr allt färre den här hösten.

Stefan Nilsson, Emma Brodin och Clas Hellsing. Foto: Transport avdelning 9 Örebro

LAS – om detta måste vi prata

Debatt. Lagen om anställningsskydd betyder också att vi vågar gå samman på arbetsplatserna och organisera oss fackligt. När man läser förslag till förändring av turordningen så vet vi att det kommer att drabba de som är sjuka lite för ofta, de som säger ifrån, de som chefen inte riktigt tycker ”passar in”.

corona

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer. Foto: Justina Öster

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Kaoset på Gate gourmet
Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

Tävling!
Truckförare med munskydd

Skicka din bästa coronabild till oss!

Fototävling. Vi söker dina bästa, värsta eller roligaste coronabilder. Vi kommer att publicera ett urval av de inskickade bilderna i Transportarbetaren. De tre bästa belönas med 500 kronor och övriga publicerade bilder med två Trisslotter.

Kissnödiga män och kvinnor

Efter protest – kisspaus för chaufförer i Örebro

Färdtjänst. – Det här är en stor framgång för våra färdtjänstförare i Örebro. Så säger Transports ombudsman Clas Hellsing efter en överenskommelse med Länstrafiken som innebär att chaufförerna får tillgång till pausrum och toaletter.

EU
Uber Eat-moppe i Stockholmstrafiken.

EU vill reglera villkor för miljoner gig-arbetare

Arbetsmarknad. Cykelbud, förare och andra vars jobb styrs av appar i mobilen ska garanteras anständiga löner och villkor. EU vill reglera detta på Europanivå. "En lagstiftning behövs, men frågan är om detta är rätt verktyg", säger Magnus Falk på Transport.

LO-prognos: Fortsatt stark tillväxt

Ekonomi. Arbetslösheten minskar under 2022 och tillväxten fortsätter. Men det finns stora risker för sämre utveckling, enligt LO-ekonomernas konjukturprognos.

EU

Svänger Sverige om minimilöner?

Arbetsmarknad. Regeringen har svängt och väntas nu säga ja till minimilöner inom EU. Men LO är fortsatt starkt kritiskt och ser lagstadgade lägsta löner som en katastrof för den svenska modellen.

Skadestånd efter farlig omkörning

Åkeri. En lastbilschaufför från Hälsingland har fått skadestånd på grund av en nackskada – konsekvensen av att ha tvingats bromsa häftigt då en bilförare svängde in alltför snabbt efter en omkörning.

Statsministern lovar nya regler för arbetskraftsinvandring

Politik. Vid ett tal till LO-kongressen lovade statsminister Magdalena Andersson (S) att regeringen innan årets slut ska föreslå att anställningsavtalen som skickas in till Migrationsverket om arbetskraftsinvandring blir bindande.