Gate gourmet Arlanda
Close
Även gårdagens förhandlingar slutade som tidigare, i oenighet.
Close
Kaos på Gate gourmet

Många nya förhandlingar väntar

(UPPDATERAD) Flyg. – Vi håller med om att det finns arbetsbrist men inte i den omfattning som företaget hävdar, säger Transports ombudsman Per-Olof Norgren. Ännu en gång har Gate gourmets och Transports förhandlare skiljts i oenighet. Samtidigt har cateringbolaget börjat säga upp anställda. Igen.

Cateringjätten Gate gourmet kallade snabbt till ny central förhandling om de 63 anställda som bolaget vill säga upp, med hänvisning till krisen i flygbranschen. I går eftermiddag möttes Transportarbetareförbundet, Gate gourmet och Svenska flygbranschen för ännu en mangling. Överläggningarna har blivit en följetong som pågått hela hösten – kantad av hård kritik från Transport och tystnad från Gate gourmet.

Vid den förra centrala förhandlingen om att säga upp personal fick Transport rätt. Företaget tvingades dra tillbaka uppsägningarna och göra den omplaceringsutredning, som facket krävde. Därefter kördes proceduren med lokal och central förhandling en vända till.

Oenighet

Den senaste (i går) slutade som de tidigare, i oenighet på alla punkter.

– Knappast förvånande. Vi håller fast vid att arbetsbristen för de anställda, som arbetar på Transports avtal, inte är så stor och rör så många som Gate gourmet hävdar, säger Transports centrala ombudsman Per-Olof Norgren.

Facket betecknar bolagets utredning om möjligheten att omplacera medarbetare på andra tjänster för ett otillräckligt hastverk. Företaget har fortfarande inte kollat upp kvalifikationerna hos var och en som de vill göra sig av med, anför Transport. Per-Olof Norgren förbereder sig nu för nästa steg, att ännu en gång ogiltigförklara uppsägningarna av 63 personer, som jobbar på Transports avtal.

”Tillbaka på ruta noll”

Flygombudsman Johan Einarsson är inte heller överraskad över utgången av måndagens förhandling. Det är han som hållit i överläggningarna på lokal nivå.

– Inget var annorlunda denna gång jämfört med tidigare. Nu är vi tillbaka på ruta noll och Gate gourmet har börjat säga upp folk, igen.

Einarssons telefon går varm, uppsagda medlemmar hör av sig, är ledsna, oroliga och frustrerade. Nästa vecka ska han träffa företaget igen. Då har Transport kallat till överläggningar om brott mot lagen om anställningsskydd och brott mot förtroendemannalagen.

– Arbetsgivaren får inte stänga av och skicka hem uppsagda från arbetsplatsen på det sätt bolaget gjorde. Bara om det finns särskilda skäl och det hävdar vi inte finns i det här fallet, säger Per-Olof Norgren.

– Ändå tog företagets ledning ifrån de uppsagda deras badge (som ger tillträde till arbetsplatsen) efter att de fått besked om uppsägning. Arbetsledarna uppmanade personalen att tömma sina skåp och gå hem direkt, fyller Johan Einarsson i.

Hindrades

Beträffande förtroendemannalagen handlar förhandlingarna om att Gate gourmet, enligt Transport, hindrat fackliga förtroendemän från att utföra sina uppgifter. Det vill säga att hjälpa och stödja kollegor i en svår situation där många trotjänare blev av med jobbet, trots lång anställningstid.

– Gate gourmet hindrade också skyddsombud från att göra de riskbedömningar som behövdes i och med att bolaget ville organisera om verksamheten, säger Johan Einarsson.

Det rörde sig bland annat om att införa det företaget kallar kombitjänster, för att personalen ska kunna arbeta på alla avdelningar. Men därmed inte slut.

Transport ska även lyfta vad man anser vara avtalsbrott och brott mot kvittningslagen. Det förra gäller det facket kallar avtalsshopping. Innebörden är att  Gate gormet nu avlönar medarbetarna enligt Hotell- och restaurangfackets (HRF) avtal. Detta trots att Transport och HRF är överens om att det är Transports kollektivavtal som gäller.

– Att byta till ett billigare avtal med lägre löner och sämre villkor har hela tiden varit Gate gourmets mål. Liksom att hyvla ner heltider till deltider, säger Per-Olof Norgren.

Fler förhandlingar att vänta

Beträffande kvittningslagen motsätter sig Transport att bolaget ”ensidigt” tagit tillbaka pengar från anställdas lön, utan medgivande från medarbetare och fack.

– Ytterligare förhandlingar är att vänta efter detta, konstaterar Johan Einarsson.

Han tillägger:

– Det är tragiskt att ett företag som är så stort och världsomspännande som Gate gourmet inte är intresserat av att följa lagstiftningen i det land man opererar.

Vill inte kommentera

Cateringfirman har tackat nej till ytterligare kommentarer kring nedskärningarna vid Arlanda, Landvetter (Göteborg) och Malmö airport. I ett tidigare mejl meddelar kommunikationsavdelningen i Zürich, Schweiz, att Gate gourmet: kommer att genomföra de uppsägningar som behövs i Sverige. Delar av vår personal kommer att erbjudas en kombitjänst-placering (multitask position) och organiseras inom Hotell- och restaurangfackets kollektivavtal.

Vi erkänner att det här är en svår situation för vårt folk och deras familjer och gör vad vi kan för att stödja dem under dessa tider som saknar motstycke.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. En besviken själ.:
    28 oktober, 2020

    Och nu sägs alla upp igen i rask takt..

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Uppsägningarna vid Gate gourmet togs upp i Arbetsdomstolen

Flyg. I dag möttes Transport och cateringbolaget Gate gourmet för en förberedande förhandling i Arbetsdomstolen. Många frågetecken behövde rätas ut och fler återstår efter att facket stämt bolaget för uppsägningen av ett 60-tal anställda Transportmedlemmar.

Avtalen klara för flygets markpersonal

Löner. Efter månader av förhandlingar är lönerna klara för Transports lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare. Avtalen följer LO-normen och ger 5,4 procent på 29 månader. Minus en mindre avräkning för en förbättrad avtalspension. Förbundet fick med sig en viktig princip som säger att höjningarna ska räknas på utgående löner.

Transportarbetarens logga

Regeringen vill lägga ner Bromma flygplats

Flyg. Flygtrafiken vid Bromma flygplats ska så snart som möjligt flyttas över till Arlanda. Främsta skälet är överkapacitet för inrikesflyg, enligt regeringen.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.

Terminalarbetare död i arbetsplatsolycka

Arbetsolycka. En kvinna i 60-årsåldern omkom på måndagen efter en klämolycka vid Aditro Logistics terminal utanför Borås. "Det är djupt tragiskt. Alla våra tankar går till vår medlems familj", säger Björn Lindgren, regionalt skyddsombud på Transport.

LAS

”Utbildning i nya LAS inte en rättighet”

LAS. Rätt till betald utbildning var den stora gåvan till arbetstagarna när parterna presenterade sitt förslag om förändrat anställningsskydd. Men i regeringens utredares förslag har det bantats ned till en post i statens budget.

Farlig trötthet utbrett problem

Åkeri. Europas yrkesförare kör ofta trötta. En tredjedel av lastbilsförarna har någon gång under det senaste året somnat vid ratten. Det visar en stor studie av den Europeiska Transportfacket, som kopplar ihop tröttheten med dåliga arbetsvillkor.

Transport stämmer Euromaster

Lön. Flera gummiarbetare har inte fått den övertidsersättning de har rätt till, anser facket. Som nu stämmer däckkedjan Euromaster i Arbetsdomstolen.

las

”Totalt missat tryggheten på jobbet”

Arbetsrätt. Bättre omställningsstöd. Till priset av förlorad trygghet på jobbet. Kritiken från flera LO-förbund var stark efter att regeringen lagt fram vad man kallar ”den största reformen på svensk arbetsmarknad i modern tid.”

I Gamleby har Nilsbuss hyrt in sig i en gammal fabrikslokal. Bilarna får stå ute. Chaufförerna har fått ett litet fönsterlöst krypin som lunch- och fikarum. Foto: Jan Lindkvist

”Nilsbuss lurar både förarna och länstrafiken”

Färdtjänst. Problemen fortsätter för färdtjänstförarna på Nilsbuss. Företaget tillämpar ett eget flextidssystem som gör att arbetstider och raster ändras godtyckligt. – Vi blir blåsta på massor av timmar varje månad. Vi har också allvarliga brister på fordonen, säger uppretade förare i Gamleby, Västervik och Emmaboda.

Utställning värd en omväg

Arbetare. ”När arbetsdagen är över känner jag mig stolt och trött. När jag vet att jag har orkat göra det jag ska, för det är en bedrift. Sex timmars arbetsdag vore kanon för oss som arbetar på lager.”

Hallå där!

Svante Backfält

… elev vid Nobelgymnasiet i Karlstad och bäst i Sverige på Transportföretagens yrkesprov.

Vägtransportfokus 2021

Klimatomställning i centrum

Åkeri. Omställningen från fossila till förnyelsebara bränslen gick som en röd tråd genom Elmia Vägtransportfokus.

Vägtransportfokus 2021

Sökes: 50 000 lastbilschaufförer

Åkeri. Behovet av yrkesförare är skriande. Hur ska kompetensen säkras och hur ska samarbetet se ut? Det var frågan för dagen när fack, skolelever, politiker, lärare och branschorganisationer möttes på Elmia.

Vägtransportfokus 2021

”Inget regelverk bättre än dess kontrollsystem”

Åkeri. Transports ordförande Tommy Wreeth betonade vikten av skarp och precis kontroll när mobilitetspakets regler införs – annars blir det verkningslöst. Och enigheten var stor i panelen när vägen till sundare konkurrens diskuterades.

Vägtransportfokus 2021

Samling på Elmia i dagarna två

Åkeri. Vi har följt digitala Vägtransportfokus på Elmia i Jönköping – branschens viktigaste aktörer har under två dagar bytt erfarenheter och och diskuterat framtid. Transport har medverkat på flera seminarier.

Fredagskö Svinesund. Foto: Lilly Hallberg

Olagliga transporter lika vanligt som 2015

Åkeri. Henrik Sternbergs nya cabotagestudie visar att olagliga inrikestransporter sannolikt fortsätter i ungefär samma omfattning som tidigare. Om de nya skärpta reglerna i det så kallade mobilitetspaket drivs igenom kommer det inte längre vara lönsamt för lågprisåkerier i öst att köra cabotage i Skandinavien.