Kaos på Gate gourmet

Nya förhandlingar på Gate gourmet

(UPPDATERAD) Flyg. I början av oktober drog Gate gourmet tillbaka uppsägningarna av 61 anställda, efter att Transports ogiltigförklarat samtliga. Några veckor senare begärde cateringjätten nya lokala förhandlingar om att säga upp 63 personer.

Förhandlingarna slutade i oenighet på alla punkter, enligt tidigare mönster.

– Sista ordet är inte sagt i de märkliga turerna kring Gate gourmet, konstaterar Transports ombudsman Per-Olof Norgren.

Det är han som kommer att mangla uppsägningarna med Gate gourmet och arbetsgivarorganisationen Svenska flygbranschen en vända till, när förhandlingarna nu går vidare till central nivå.

I förra omgången fick Transport rätt och arbetsgivaren tvingades göra den omplaceringsutredning som facket hela tiden begärt. Alltså undersöka om det inte gick att placera några av dem som bolaget ville göra sig av med på andra tjänster.

Transports flygombudsman Johan Einarsson dömer ut den utredning som Gate gourmet sedan presenterade. Han säger:

– Det är en efterhandskonstruktion. Vi anser att det finns tjänster att omplacera till. Fler än bolaget nu uppger, jämfört med vad de sa vid den första förhandlingen. Men det anser inte företaget.

– De har inte tagit kontakt med någon anställd för att få reda på deras kvalifikationer nu heller.

Einarsson syftar på den inledande förhandlingen om den omorganisation Gate gourmet vill göra, med hänvisning till flygkris och arbetsbrist. Bolaget avsåg också att hyvla ner tjänster till deltid och införa Hotell- och restaurangfackets cateringavtal. För Transports medlemmar innebär det rejäla lönesänkningar och sämre villkor än med Transports avtal.

I nyordningen fanns även så kallade kombitjänster, som innebär att alla anställda ska kunna utföra alla arbetsuppgifter. Johan Einarsson blev inte förvånad över att parterna åter skildes i oenighet.

– Men det är väldigt tråkigt för de berörda medarbetarna. Tragiskt att Gate gourmet inte kan behandla sin personal på ett schysst sätt, säger han.

Hur stor är chansen att de uppsagda får tillbaka sina jobb, tror du?

– Det verkar ju som om bolaget bestämt sig för att de inte vill ha dem kvar. Då blir det upp till oss att tvista.

Kommer frågan att hamna i Arbetsdomstolen, med krav på skadestånd?

– Det vågar jag inte kommentera. Vi får avvakta den centrala förhandlingen först, säger Johan Einarsson.

Centrala ombudsmannen Per-Olof Norgren överväger att ogiltigförklara uppsägningarna, en gång till.

– De anställda har i alla fall fått en till två månaders längre anställningstid, sen vår första ogiltigförklaring. Det innebär mer pengar.

Är det realistiskt att tro att medarbetarna får tillbaka jobben?

– Nej, knappast alla. Men det borde gå att omplacera ett antal anställda, säger Per-Olof Norgren.

Samtidigt väntar fler förhandlingar med Gate gourmet om att hindra förtroendevalda och skyddsombud från att utföra sina uppdrag för kollegorna i en orolig tid. Gate gourmet, inom koncernen Gate group, förser flygresenärer med mat och dryck, och möts av hård facklig kritik på många håll i världen. Verksamheten kantas av demonstrationer och strejker.

Tidningen Arbetet skriver att bolaget tagit emot 1,5 miljarder för att rädda medarbetarnas jobb i USA under pandemin, men ändå sagt upp cirka 5 000 personer. Kritik kommer även från Danmark, Nya Zeeland och Argentina om missbruk av statligt coronastöd.

Vid Arlanda, Landvetter och Malmö airport ville Gate gourmet begära förlängt statligt permitteringsstöd. Samtycke från facket krävs och Transport sa nej, med hänvisning till att bolaget börjat säga upp folk.

– Permitteringsstöd ska gå till företag för att hindra uppsägningar, kommenterar ombudsman Johan Einarsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sundsvall:
    23 oktober, 2020

    Glad att jag inta jobbar kvar GG.

Lästips:

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Det påverkar facklig anslutning

Facket. Av arbetarna i Sverige är i dag 58 procent med i ett fackförbund, bland tjänstemän 73 procent. Historiskt har klyftan aldrig varit så stor. Det slås fast i en rapport om orsaker till utvecklingen med sjunkande antal medlemmar i LO-förbunden och den svenska modellen sedd ur ett nordiskt perspektiv.

Insänt logga

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.