Kaos på Gate gourmet

Nya förhandlingar på Gate gourmet

(UPPDATERAD) Flyg. I början av oktober drog Gate gourmet tillbaka uppsägningarna av 61 anställda, efter att Transports ogiltigförklarat samtliga. Några veckor senare begärde cateringjätten nya lokala förhandlingar om att säga upp 63 personer.

Förhandlingarna slutade i oenighet på alla punkter, enligt tidigare mönster.

– Sista ordet är inte sagt i de märkliga turerna kring Gate gourmet, konstaterar Transports ombudsman Per-Olof Norgren.

Det är han som kommer att mangla uppsägningarna med Gate gourmet och arbetsgivarorganisationen Svenska flygbranschen en vända till, när förhandlingarna nu går vidare till central nivå.

I förra omgången fick Transport rätt och arbetsgivaren tvingades göra den omplaceringsutredning som facket hela tiden begärt. Alltså undersöka om det inte gick att placera några av dem som bolaget ville göra sig av med på andra tjänster.

Transports flygombudsman Johan Einarsson dömer ut den utredning som Gate gourmet sedan presenterade. Han säger:

– Det är en efterhandskonstruktion. Vi anser att det finns tjänster att omplacera till. Fler än bolaget nu uppger, jämfört med vad de sa vid den första förhandlingen. Men det anser inte företaget.

– De har inte tagit kontakt med någon anställd för att få reda på deras kvalifikationer nu heller.

Einarsson syftar på den inledande förhandlingen om den omorganisation Gate gourmet vill göra, med hänvisning till flygkris och arbetsbrist. Bolaget avsåg också att hyvla ner tjänster till deltid och införa Hotell- och restaurangfackets cateringavtal. För Transports medlemmar innebär det rejäla lönesänkningar och sämre villkor än med Transports avtal.

I nyordningen fanns även så kallade kombitjänster, som innebär att alla anställda ska kunna utföra alla arbetsuppgifter. Johan Einarsson blev inte förvånad över att parterna åter skildes i oenighet.

– Men det är väldigt tråkigt för de berörda medarbetarna. Tragiskt att Gate gourmet inte kan behandla sin personal på ett schysst sätt, säger han.

Hur stor är chansen att de uppsagda får tillbaka sina jobb, tror du?

– Det verkar ju som om bolaget bestämt sig för att de inte vill ha dem kvar. Då blir det upp till oss att tvista.

Kommer frågan att hamna i Arbetsdomstolen, med krav på skadestånd?

– Det vågar jag inte kommentera. Vi får avvakta den centrala förhandlingen först, säger Johan Einarsson.

Centrala ombudsmannen Per-Olof Norgren överväger att ogiltigförklara uppsägningarna, en gång till.

– De anställda har i alla fall fått en till två månaders längre anställningstid, sen vår första ogiltigförklaring. Det innebär mer pengar.

Är det realistiskt att tro att medarbetarna får tillbaka jobben?

– Nej, knappast alla. Men det borde gå att omplacera ett antal anställda, säger Per-Olof Norgren.

Samtidigt väntar fler förhandlingar med Gate gourmet om att hindra förtroendevalda och skyddsombud från att utföra sina uppdrag för kollegorna i en orolig tid. Gate gourmet, inom koncernen Gate group, förser flygresenärer med mat och dryck, och möts av hård facklig kritik på många håll i världen. Verksamheten kantas av demonstrationer och strejker.

Tidningen Arbetet skriver att bolaget tagit emot 1,5 miljarder för att rädda medarbetarnas jobb i USA under pandemin, men ändå sagt upp cirka 5 000 personer. Kritik kommer även från Danmark, Nya Zeeland och Argentina om missbruk av statligt coronastöd.

Vid Arlanda, Landvetter och Malmö airport ville Gate gourmet begära förlängt statligt permitteringsstöd. Samtycke från facket krävs och Transport sa nej, med hänvisning till att bolaget börjat säga upp folk.

– Permitteringsstöd ska gå till företag för att hindra uppsägningar, kommenterar ombudsman Johan Einarsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sundsvall:
    23 oktober, 2020

    Glad att jag inta jobbar kvar GG.

Lästips:

Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Krisbransch. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Väntan, hopp som glimmat till och ny väntan. Efter ett år med corona är flygets framtid ännu oviss och hallarna ganska tomma på Arlanda.

Flyget behöver konstgjord andning

Krisbransch. Permitteringar, varsel, uppsägningar, tänt hopp som släckts igen. Ett års kamp mot corona har tärt hårt på flygbranschen. ”Flyget ligger i respirator, väntar på vaccin och hävda inreseförbud”.

Västerås flygplats blir kvar – efter folkomröstning

Flyg. Flygplatsarbetarna på Västerås flygplats har landat tårta på bordet. Helgens folkomröstning gav flygplatsen tydligt stöd och den politiska ledningen vände. Flygplatsen får vara kvar och arbetarna behålla sina jobb.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.