Kaos på Gate gourmet

Nya förhandlingar på Gate gourmet

(UPPDATERAD) Flyg. I början av oktober drog Gate gourmet tillbaka uppsägningarna av 61 anställda, efter att Transports ogiltigförklarat samtliga. Några veckor senare begärde cateringjätten nya lokala förhandlingar om att säga upp 63 personer.

Förhandlingarna slutade i oenighet på alla punkter, enligt tidigare mönster.

– Sista ordet är inte sagt i de märkliga turerna kring Gate gourmet, konstaterar Transports ombudsman Per-Olof Norgren.

Det är han som kommer att mangla uppsägningarna med Gate gourmet och arbetsgivarorganisationen Svenska flygbranschen en vända till, när förhandlingarna nu går vidare till central nivå.

I förra omgången fick Transport rätt och arbetsgivaren tvingades göra den omplaceringsutredning som facket hela tiden begärt. Alltså undersöka om det inte gick att placera några av dem som bolaget ville göra sig av med på andra tjänster.

Transports flygombudsman Johan Einarsson dömer ut den utredning som Gate gourmet sedan presenterade. Han säger:

– Det är en efterhandskonstruktion. Vi anser att det finns tjänster att omplacera till. Fler än bolaget nu uppger, jämfört med vad de sa vid den första förhandlingen. Men det anser inte företaget.

– De har inte tagit kontakt med någon anställd för att få reda på deras kvalifikationer nu heller.

Einarsson syftar på den inledande förhandlingen om den omorganisation Gate gourmet vill göra, med hänvisning till flygkris och arbetsbrist. Bolaget avsåg också att hyvla ner tjänster till deltid och införa Hotell- och restaurangfackets cateringavtal. För Transports medlemmar innebär det rejäla lönesänkningar och sämre villkor än med Transports avtal.

I nyordningen fanns även så kallade kombitjänster, som innebär att alla anställda ska kunna utföra alla arbetsuppgifter. Johan Einarsson blev inte förvånad över att parterna åter skildes i oenighet.

– Men det är väldigt tråkigt för de berörda medarbetarna. Tragiskt att Gate gourmet inte kan behandla sin personal på ett schysst sätt, säger han.

Hur stor är chansen att de uppsagda får tillbaka sina jobb, tror du?

– Det verkar ju som om bolaget bestämt sig för att de inte vill ha dem kvar. Då blir det upp till oss att tvista.

Kommer frågan att hamna i Arbetsdomstolen, med krav på skadestånd?

– Det vågar jag inte kommentera. Vi får avvakta den centrala förhandlingen först, säger Johan Einarsson.

Centrala ombudsmannen Per-Olof Norgren överväger att ogiltigförklara uppsägningarna, en gång till.

– De anställda har i alla fall fått en till två månaders längre anställningstid, sen vår första ogiltigförklaring. Det innebär mer pengar.

Är det realistiskt att tro att medarbetarna får tillbaka jobben?

– Nej, knappast alla. Men det borde gå att omplacera ett antal anställda, säger Per-Olof Norgren.

Samtidigt väntar fler förhandlingar med Gate gourmet om att hindra förtroendevalda och skyddsombud från att utföra sina uppdrag för kollegorna i en orolig tid. Gate gourmet, inom koncernen Gate group, förser flygresenärer med mat och dryck, och möts av hård facklig kritik på många håll i världen. Verksamheten kantas av demonstrationer och strejker.

Tidningen Arbetet skriver att bolaget tagit emot 1,5 miljarder för att rädda medarbetarnas jobb i USA under pandemin, men ändå sagt upp cirka 5 000 personer. Kritik kommer även från Danmark, Nya Zeeland och Argentina om missbruk av statligt coronastöd.

Vid Arlanda, Landvetter och Malmö airport ville Gate gourmet begära förlängt statligt permitteringsstöd. Samtycke från facket krävs och Transport sa nej, med hänvisning till att bolaget börjat säga upp folk.

– Permitteringsstöd ska gå till företag för att hindra uppsägningar, kommenterar ombudsman Johan Einarsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sundsvall:
    23 oktober, 2020

    Glad att jag inta jobbar kvar GG.

Lästips:

Efter att kollektivavtalet mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar tecknades förra året har stridsåtgärderna upphört. Men konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Senaste bataljen utspelar sig i Arbetsdomstolen.

HF har inlett hamnblockad

Hamn. Arbetsdomstolen har tillfälligt gett Hamnarbetarförbundet (HF) rätt att genomföra en blockad mot krigsmateriel till och från Israel. Blockaden inleddes tisdagen den 4 februari.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Transportarbetarens logga

80 jobb riskerar att förloras när Alviks trafik säger upp avtal

Arbetslöshet. Det Luleåbaserade transportföretaget Alviks trafik har sagt upp kontakten med Schenker, DSV och Tempcon Norrland. Nu riskerar 80 chaufförer att bli av med jobbet.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.