Gate gourmet Arlanda
Close
Gate gourmet ska säga upp alla anställda på Transports avtal.
Close
Kaos på Gate gourmet

Cateringjättens anställda förtvivlade

Flygplats. (UPPDATERAD) Gate gourmet säger nu upp folk på löpande band. En del erbjuds deltidstjänster, andra får gå. Bolaget underkänner fackets las-lista med uppsägning efter tjänstgöringstid. Med motiveringen att den inte gäller eftersom företaget övergår till Hotell- och restaurangfackets avtal.

Uppgifterna kommer från fackligt engagerade på cateringbolaget Gate gourmet, med verksamhet vid Arlanda, Landvetter (Göteborg) och Sturup (Malmö). En rad lokala förhandlingar mellan arbetsgivaren och Transport har endast utmynnat i oenighet.

Gate gourmet förklarar de drastiska nedskärningarna med  dalande verksamhet, på grund av corona som fått flygandet att störtdyka. Ledningen säger att man vill värna företagets fortlevnad på lång sikt.

Omorganisationen som företaget nu driver igenom, trots fackets motstånd, innebär att alla anställda på Transports avtal ska sägas upp. Vissa av dem erbjuds nya deltidstjänster – på Hotell- och restaurangfackets avtal. Andra inget alls. Endast fyra eller fem personer kommer att erbjudas heltid, enligt facket. För bland annat lastare och cateringchaufförer innebär avtalsbytet mellan 3 000 och 9 000 kronor i lönetapp, lägre ob-tillägg och försämrade villkor (se artikel nedan).

Tanken är att de som blir kvar ska ha nya så kallade kombinationstjänster (eller multitjänster) och växla mellan att köra ut mat till flygplan, diska, breda mackor med mera.

Enligt uppgifter från fackligt håll har tre fackligt engagerade personer i Transports klubbstyrelse vid Arlanda hittills sagts upp. Ingen av dem har erbjudits någon deltidstjänst.

På fredagseftermiddagen (den 11 september) hade sammanlagt ett 50-tal Transportmedlemmar fått gå. Uppsägningarna fortsätter och beräknas vara klara i nästa vecka.  Samtidigt jobbar Transports flygavdelning för högtryck med att ogiltigförklara uppsägningarna, en efter en.  Det måste ske fort, innan preskriptionstiden går ut.

En röst säger:

– Ledningen ringer upp anställda och säger till dem att komma till kontoret. De sägs upp, från den dagens datum när de träffar chefen, och erbjuds deltid eller får bara gå hem. Företaget tutar och kör, säger att alla förhandlingar är avslutade och klara.

Det överensstämmer med Gate gourmets besked från kommunikationsavdelningen i Schweiz.

– Det här är inte kul alls. Vi anser att bolaget bryter mot las, rakt av. De säger att det inte behövs någon las-lista eftersom de går över till Hotell- och restaurangfackets (HRF) cateringavtal, berättar en av de fackliga som Transportarbetaren talat med.

Lagen om anställningsskydd kom till för att företag inte skulle kunna handplocka vilka de vill säga upp och vilka de vill ha kvar. På Gate gourmet har en anställd med 42 års tjänstgöring i 60-årsåldern sagts upp, med hänvisning till arbetsbrist. Kvinnan ska inte ha erbjudits en annan tjänst på deltid utan bara fått gå hem, med sex månaders betald uppsägningstid.

– En person från en helt annan avdelning som arbetar på HRF:s avtal blev i stället erbjuden samma tjänst. Allt görs löpande, huller om buller, oavsett hur länge personalen jobbat hos Gate gourmet. Kan de verkligen bete sig så här och bara strunta i lagen om anställningsskydd, undrar fackets representanter.

För att bringa ordning i den oreda, som facket uppfattar, har Transport utlovats en lista på redan uppsagda. Någon sammanställning över personer som fått sina tjänster hyvlade till deltid erbjuder ledningen däremot inte.

– Det är självklart upp till var och en som blir erbjuden 80 procents tjänst att tacka ja eller nej. Den som kallats in får två dagars betänketid att svara, säger en av de fackligt aktiva.

Vissa av de anställda visar inte så mycket känslor, andra gråter och blir förbannade. Ilskan pyr över att någon, som jobbat kortare tid, har erbjudits en heltidstjänst medan en kollega med betydligt längre tjänstgöringstid bara får deltid, berättar transportare på företaget.

– Vi häpnar över hur bolaget beter sig. Det här är inte snyggt!

Transports centrala ombudsman Per-Olof Norgren förklarar att Transport kallar Gate gourmet till nya förhandlingar varje dag. En förhandling för varje person som sägs upp.

– Vi måste ta reda på vad som hänt och vad som är fel, om något har gjorts fel. Det vet vi inte förrän vi har förhandlat lokalt och centralt.

– Jag kan förstå att de som jobbar på Gate gourmet är i upprorsstämning. De har ju hamnat i en jättejobbig situation. Jag förstår att de är både ledsna och upprörda.

Hela omorganisationen verkar väldigt rörig. Har du upplevt någon liknande situation tidigare?

– Nej, jag har aldrig varit med om att ett företag byter kollektivavtal på det här sättet. Och ingen vet ju faktiskt heller om företaget har gjort rätt eller fel. Det är det vi måste förhandla om.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Dady Svensson:
    18 september, 2020

    Tyvärr vi är på väg till slavar tiden

  2. Jocke:
    10 september, 2020

    Har det förhandlas m. HRF om avtal , om inte gäller väl transports? Vad säger HRF? Avtalet m. transport uppsagt? Transportare sen 99.

  3. Kenneth:
    9 september, 2020

    Fullständigt för djävligt

Lästips:

Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Krisbransch. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Väntan, hopp som glimmat till och ny väntan. Efter ett år med corona är flygets framtid ännu oviss och hallarna ganska tomma på Arlanda.

Flyget behöver konstgjord andning

Krisbransch. Permitteringar, varsel, uppsägningar, tänt hopp som släckts igen. Ett års kamp mot corona har tärt hårt på flygbranschen. ”Flyget ligger i respirator, väntar på vaccin och hävda inreseförbud”.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Kamp enda vägen ut ur gig-träsket

Ledare. I februari tecknade Transport ett kollektivavtal för Foodoras uppåt 2 200 cykel- och mopedbud. Uppgörelsen kom efter en kampanj där förbundet värvat hundratals bud som medlemmar.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.