Gate gourmet Arlanda
Close
Gate gourmet ska säga upp alla anställda på Transports avtal.
Close
Kaos på Gate gourmet

Cateringjättens anställda förtvivlade

Flygplats. (UPPDATERAD) Gate gourmet säger nu upp folk på löpande band. En del erbjuds deltidstjänster, andra får gå. Bolaget underkänner fackets las-lista med uppsägning efter tjänstgöringstid. Med motiveringen att den inte gäller eftersom företaget övergår till Hotell- och restaurangfackets avtal.

Uppgifterna kommer från fackligt engagerade på cateringbolaget Gate gourmet, med verksamhet vid Arlanda, Landvetter (Göteborg) och Sturup (Malmö). En rad lokala förhandlingar mellan arbetsgivaren och Transport har endast utmynnat i oenighet.

Gate gourmet förklarar de drastiska nedskärningarna med  dalande verksamhet, på grund av corona som fått flygandet att störtdyka. Ledningen säger att man vill värna företagets fortlevnad på lång sikt.

Omorganisationen som företaget nu driver igenom, trots fackets motstånd, innebär att alla anställda på Transports avtal ska sägas upp. Vissa av dem erbjuds nya deltidstjänster – på Hotell- och restaurangfackets avtal. Andra inget alls. Endast fyra eller fem personer kommer att erbjudas heltid, enligt facket. För bland annat lastare och cateringchaufförer innebär avtalsbytet mellan 3 000 och 9 000 kronor i lönetapp, lägre ob-tillägg och försämrade villkor (se artikel nedan).

Tanken är att de som blir kvar ska ha nya så kallade kombinationstjänster (eller multitjänster) och växla mellan att köra ut mat till flygplan, diska, breda mackor med mera.

Enligt uppgifter från fackligt håll har tre fackligt engagerade personer i Transports klubbstyrelse vid Arlanda hittills sagts upp. Ingen av dem har erbjudits någon deltidstjänst.

På fredagseftermiddagen (den 11 september) hade sammanlagt ett 50-tal Transportmedlemmar fått gå. Uppsägningarna fortsätter och beräknas vara klara i nästa vecka.  Samtidigt jobbar Transports flygavdelning för högtryck med att ogiltigförklara uppsägningarna, en efter en.  Det måste ske fort, innan preskriptionstiden går ut.

En röst säger:

– Ledningen ringer upp anställda och säger till dem att komma till kontoret. De sägs upp, från den dagens datum när de träffar chefen, och erbjuds deltid eller får bara gå hem. Företaget tutar och kör, säger att alla förhandlingar är avslutade och klara.

Det överensstämmer med Gate gourmets besked från kommunikationsavdelningen i Schweiz.

– Det här är inte kul alls. Vi anser att bolaget bryter mot las, rakt av. De säger att det inte behövs någon las-lista eftersom de går över till Hotell- och restaurangfackets (HRF) cateringavtal, berättar en av de fackliga som Transportarbetaren talat med.

Lagen om anställningsskydd kom till för att företag inte skulle kunna handplocka vilka de vill säga upp och vilka de vill ha kvar. På Gate gourmet har en anställd med 42 års tjänstgöring i 60-årsåldern sagts upp, med hänvisning till arbetsbrist. Kvinnan ska inte ha erbjudits en annan tjänst på deltid utan bara fått gå hem, med sex månaders betald uppsägningstid.

– En person från en helt annan avdelning som arbetar på HRF:s avtal blev i stället erbjuden samma tjänst. Allt görs löpande, huller om buller, oavsett hur länge personalen jobbat hos Gate gourmet. Kan de verkligen bete sig så här och bara strunta i lagen om anställningsskydd, undrar fackets representanter.

För att bringa ordning i den oreda, som facket uppfattar, har Transport utlovats en lista på redan uppsagda. Någon sammanställning över personer som fått sina tjänster hyvlade till deltid erbjuder ledningen däremot inte.

– Det är självklart upp till var och en som blir erbjuden 80 procents tjänst att tacka ja eller nej. Den som kallats in får två dagars betänketid att svara, säger en av de fackligt aktiva.

Vissa av de anställda visar inte så mycket känslor, andra gråter och blir förbannade. Ilskan pyr över att någon, som jobbat kortare tid, har erbjudits en heltidstjänst medan en kollega med betydligt längre tjänstgöringstid bara får deltid, berättar transportare på företaget.

– Vi häpnar över hur bolaget beter sig. Det här är inte snyggt!

Transports centrala ombudsman Per-Olof Norgren förklarar att Transport kallar Gate gourmet till nya förhandlingar varje dag. En förhandling för varje person som sägs upp.

– Vi måste ta reda på vad som hänt och vad som är fel, om något har gjorts fel. Det vet vi inte förrän vi har förhandlat lokalt och centralt.

– Jag kan förstå att de som jobbar på Gate gourmet är i upprorsstämning. De har ju hamnat i en jättejobbig situation. Jag förstår att de är både ledsna och upprörda.

Hela omorganisationen verkar väldigt rörig. Har du upplevt någon liknande situation tidigare?

– Nej, jag har aldrig varit med om att ett företag byter kollektivavtal på det här sättet. Och ingen vet ju faktiskt heller om företaget har gjort rätt eller fel. Det är det vi måste förhandla om.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Dady Svensson:
    18 september, 2020

    Tyvärr vi är på väg till slavar tiden

  2. Jocke:
    10 september, 2020

    Har det förhandlas m. HRF om avtal , om inte gäller väl transports? Vad säger HRF? Avtalet m. transport uppsagt? Transportare sen 99.

  3. Kenneth:
    9 september, 2020

    Fullständigt för djävligt

Lästips:

Transportarbetarens logga

Nytt avtal i tid för biluthyrare

Biluthyrning/Almega. Transport har tecknat ett nytt, tvåårigt avtal för anställda vid biluthyrningsföretag. Det ger löneökningar på upp till drygt 2 000 fördelat under avtalsperioden.

SAS-klubbar satsade på höjda traktamenten

Kabin. Midsommarveckan tecknades de sista lokala bilagorna för flygets kabinpersonal. För tre av dem krävdes medling innan någon överenskommelse kunde nås."Det blev okej. Men man vill alltid ha mer", säger Lennart Selggren, ordförande för Transports klubb på SAS SK.

I år satt säkerhetskontrollanten Therése Svenningsson för första gången, och som enda kvinnan, med i Transports förhandlingsdelegation för bevakningsavtalet.

Kärlek, flyg och väskor

Bevakning. Therése Svenningsson har 22 års erfarenhet av att kontrollera andras bagage. I år satt hon för första gången med i förhandlingsdelegationen för bevakningsavtalet.

Ytterligare taxichaufförer får ersättning

Arbetsrätt. Svenska Transportarbetareförbundet vann en seger i AD i målen mot Telepass tidigare i maj. Fler ärenden pausades i väntan på domen. Nu har fler taxiförare fått sin uteblivna övertidsersättning betald.

Miljöarbetaren Cecilia räddade liv

När en man föll ihop var miljöarbetaren Cecilia Eliasson snabbt ute och gjorde hjärt- och lungräddning. Det räddade mannens liv.

Containrar i Helsingborgs hamn

Transportmedlemmar fick brev hem – kallades strejkbrytare

Konflikt. Under Hamnarbetarförbundets strejkdagar har Transports medlemmar jobbat på som vanligt, eftersom de har ett gällande kollektivavtal. Flera medlemmar har fått brev hem och kallats strejkbrytare och andra har fått klistermärken med svartfötter uppsatta på sina skåp.

Med koll på jobben i sommarland

Facket. Återvinningscentraler, glasskiosker, färjeläger, butiker, glasskiosker – traditionsenligt veckorna efter midsommar är folk från LO ute och möter unga på arbetsplatserna. För råd, tips och frågor om anställningsvillkor.

Den svenska modellen: stabil organisationsgrad

Rapport. LO-facken har fortsatt färre medlemmar än före pandemin. Men organisationsgraden är stabil. Och sett till hela arbetskraften ökade antalet yrkesaktiva fackmedlemmar 2024.

Finnair flygplan

Finsk flygstrejk den 2 juli

Konflikt. Den andra juli går markpersonal på Helsingfors-Vanda flygplats ut i strejk. Stridsåtgärden är en i raden av flygrelaterade konflikter i Finland under 2025.

Avtal 2025

Nytt avtal i tid för biluthyrare

Biluthyrning/Almega. Transport har tecknat ett nytt, tvåårigt avtal för anställda vid biluthyrningsföretag. Det ger löneökningar på upp till drygt 2 000 fördelat under avtalsperioden.

Privata lösningar för statliga vägar?

Vägtrafik. Regeringen har tillsatt en utredare som ska se över ”alternativa modeller för finansiering av infrastrukturprojekt”. Transport har uttryckt kritik mot att privata intressen ska vara med och bestämma om satsningar på statliga vägar.

Avtal 2025

SAS-klubbar satsade på höjda traktamenten

Kabin. Midsommarveckan tecknades de sista lokala bilagorna för flygets kabinpersonal. För tre av dem krävdes medling innan någon överenskommelse kunde nås."Det blev okej. Men man vill alltid ha mer", säger Lennart Selggren, ordförande för Transports klubb på SAS SK.

Offentliga upphandlingar

Domstol stoppar nya avtal

Servicetrafik. Med omedelbar verkan stoppade förvaltningsrätten före midsommar Region Kalmar från att teckna nya avtal om färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. Den pågående upphandlingen har kritiserats för att riskera slå ut mindre taxiföretag.

Avtal 2025
Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Tio klubbar inom kabin klara

Kabin. Efter mycket arbete där även inslag av medling förekommit har Transport och Svenska Flygbranschen nu tecknat lokala avtal på tio olika företag. Det preliminära centrala avtalet är därmed permanent.

Avtal 2025
Närbild på ett däckbyte.

Stora förändringar med nytt gummiavtal

Gummiverkstadsavtalet. Schemalagda lördagar, ob, nytt 8-årssteg i lönetrappan – det nya, tvååriga avtalet innehåller flera grundläggande förändringar för anställda på däckverkstäder. Och ger upp till 2 400 kronor mer i lön under perioden.

Långa fängelsestraff i Think Pink-målet

Miljöbrott. Fängelse i sex år. Det blev straffet för den huvudmisstänkta kvinnan i Think Pink-härvan. Ytterligare fem personer döms till fängelse för kriminell avfallshantering med kopplingar till återvinningsbolaget.