Stopp för lön till Gate gourmets 60-tal uppsagda

Flygplats. Arbetsdomstolen gick på cateringbolaget Gate gourmets linje. De 60-tal anställda som sagts upp under pandemin får lön fram till den 26 januari. Inte löpande, tills AD slutgiltigt prövat deras uppsägningar och eventuella skadestånd.

Den 26 januari 2021 är satt utifrån det datum Arbetsdomstolen (AD) meddelade sin dom. I Transports led är stämningen dämpad:

Ombudsman Johan Einarsson. Foto: Justina Öster
Ombudsman Johan Einarsson. Foto: Justina Öster

– Domstolens beslut gick inte i den riktning vi önskat. Men det är fortfarande inte skrivet i sten hur utslaget blir. Den frågan återstår för AD att avgöra, säger Transports flygombudsman Johan Einarsson.

Han tillägger:

– Fast det är förstås ett tråkigt beslut.

Den nu aktuella domen är ett så kallat interimistiskt beslut i den utdragna tvisten mellan Transport och den globala cateringjätten Gate gourmet. Den slutliga domen får cateringarbetarna fortsätta vänta på. Men AD:s första domslut pekar ändå mot att Gate gourmet kan uppfattas ha saklig grund att säga upp sina anställda på grund av arbetsbrist.

I normala fall kan facket ogiltigförklara uppsägningar och då ska arbetsgivaren fortsätta betala ut lön tills tvisten är avgjord. Men i denna AD-dom står det att en anställning kan avslutas ”om det framstår som mer eller mindre uppenbart att uppsägningen är sakligt grundad”.

Beslutet har fattats efter en begäran från bolaget om att ”förpröva” frågan.

– Klart vi är besvikna. Vi hade gärna sett att de anställdas löner betalats ut fram till att den slutliga domen faller. Och vi trodde det fanns en chans att domstolen skulle ta upp arbetsgivarens löneshopping. Alltså ensidiga byte till ett billigare avtal, säger Transports centrala ombudsman Per-Olof Norgren.

Inte överraskad

Luttrad av tidigare domslut är han inte helt överraskad.

– Fast än är matchen inte över. Vi fortsätter fajtas för våra medlemmar. Nu ska vi träffa fackets juridiska byrå, LO-TCO Rättskydd, granska domen och diskutera hur vi ska gå vidare när vi möter motparten i AD.

Tvisten mellan Transport och Gate gourmet (på Arlanda, Landvetter och Malmö airport) pågick under hela hösten. Till slut stämde Transport bolaget i AD och begärde att uppsägningarna av medlemmarna skulle ogiltigförklaras. Facket yrkade också på höga skadestånd.

Går domstolen inte med på det har förbundet i stället begärt skadestånd till medlemmarna för brott mot turordningsreglerna. Uppsägningarna sköttes illa, okänsligt och förödmjukande, anser facket. Anställda sades upp på stående fot, fick tömma sina skåp och lämna ifrån dig sina passerkort.

Fackligt engagerade stängdes också ute och ingen i klubbstyrelsen erbjöds återanställning.

Gate gourmet, å sin sida, har hela tiden hänvisat till coronan och den arbetsbrist pandemin gett upphov till när flygresandet dalat och flygkris inträtt. Genom en omorganisation sa företaget upp alla anställda och flyttade över samtliga till Hotell- och restaurangfackets (HRF) cateringavtal.

Ett avtal som en del av personalen tidigare arbetat enligt, men inte Transports cateringlastare och chaufförer med flera. Avtalsbytet krympte arbetsgivarens lönekostnader rejält. För Transports medlemmar innebar det däremot sämre villkor och kraftigt sänkta löner.

Hävdar arbetsbrist

Efter omorganisationen (när all personal ska kunna utföra alla arbetsuppgifter) finns det inte längre kvar något arbete inom Transports avtalsområden, hävdar Gate gourmet. Facket å sin sida vidhåller att arbetsbristen inte är så stor som företaget uppger, och att de återanställda i stort sett utför samma arbetsuppgifter som transportarna gjorde innan.

Per-Olof Norgren
Per-Olof Norgren. Foto: Justina Öster

I början av maj ska fack och arbetsgivare träffas för inledande muntliga förhandlingarna i AD. Transport och Svenska Flygbranschen kan då välja att göra en förlikning, en överenskommelse, och avbryta rättegången. Fast Transports ombudsman Per-Olof Norgren tror att den chansen är ganska liten.

– Vi anser fortfarande att Transports kollektivavtal och turordningskrets ska gälla. Att anställda nu gör samma arbete med B-kort som Transports medlemmar utförde med C-kort är så dumt så det är inte sant. Hela den här historien är oerhört rörig för alla inblandade, säger han.

Annett Olofsson på LO-TCO Rättskydd företräder Transports medlemmar. Hon är också besviken över att domstolen inte prövat kärnfrågan om att bolaget agerat ”i strid med LO:s organisationsplan”. Alltså att företaget på eget bevåg sagt upp ett avtal, som LO-facken kommit överens om ska gälla.

– AD har tittat på om det finns saklig grund för uppsägningarna och mer eller mindre kommit fram till att det gjorde det på grund av arbetsbrist. Detta trots att bolaget gjorde en underlig manöver och flyttade över alla anställda till Hotell- och restaurangfackets avtal, säger hon.

– Men brott mot turordningen har inte prövats än, så målet lever fortfarande på alla sätt.

Interimistiskt innebär att beslutet gäller under den tid målet pågår i AD och upphör vid slutlig dom, förtydligar Annett Olofsson.

Hur stor är chansen att det interimistiska beslutet ändras och de anställda får tillbaka sina jobb?

– Det vill jag inte uttala mig om, svarar hon.

Bestämmelser om preskriptionstid för att ogiltigförklara uppsägningar har också avhandlats i AD. Transport och Gate gourmet är inte överens när det gäller en av de uppsagda, som var hemma för covidsymptom och sades upp via ett rekommenderat brev. Trots adressändring hävdar han att han aldrig fått meddelandet.

Digitalt fackmöte

I går eftermiddag kallade Transports flygavdelning berörda medlemmar till digitalt möte. Många frågade om a-kassa, berättar ombudsman Johan Einarsson.

– Men inte så mycket om AD-domen. Det är ju en väldigt komplicerad process.

Ett glädjande besked för medlemmarna var i alla fall att Transport och Gate gourmet, efter ännu en central förhandling, enats om att de uppsagda ska få ob-tillägg. Ersättningen ska utgå under hela uppsägningstiden, mellan en och sex månader.

– Det blev en seger i alla fall. Lite plåster på såren, säger ombudsman Per-Olof Norgren.

Hur mycket det blir i pengar varierar från person till person, beroende på arbetstider. Men det rör sig om cirka    2 000 och 6 000 kronor per månad.

– Det ska bli väldigt, väldigt spännande att se hur hela den här röriga historien slutar i AD, tycker Per-Olof Norgren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lastbil på vinterväg, Umeå

Fortsatt snökaos

Trafik. De kraftiga snöfall med blåst som dragit in över Sverige har fått stora konsekvenser för all slags trafik – flera allvarliga olyckor på de stora vägarna, försenad tidningsutdelning och inställda bussar, tåg och flyg.

Taxichaufförerna utanför stationen i Metz är inte förvånade över domen mot Uber. Foto: Anna Trenning Himmelsbach

Stort skadestånd för franska Uber

Gigjobb. Uber ska betala ett rekordhögt skadestånd i Frankrike. 139 chaufförer ska dela på över 200 miljoner kronor, enligt ett nytt domslut. – Jag var inte alls fri, säger en av chaufförerna.

Lärlingsutbildning vid Arlanda banar väg för flygjobb

Flyg. Joakim vill bli flygmekaniker. Anton, Lovisa och Andrew siktar på flygtekniker men Solyana drömmer om att bli pilot. De går alla på Arlandagymnasiets flygteknikprogram och får en stor del av sin undervisning och praktik i SAS underhållshangarer vid Arlanda.

Avtal 2023
Transports förbundsordförande Tommy Wreeth informerar förbundets delegation som består av yrkesaktiva inom åkeri, terminal och lager.

Trög start på förhandlingarna

Avtal. Under två dagar har Transports förhandlingsdelegation för Transportavtalet varit samlade i Stockholm för att byta krav med arbetsgivavarorganisationen Transportföretagen. Parterna står fortfarande långt ifrån varandra.

Fack säger nej till lönebud

Avtalsrörelse 2023. Facken inom industrin har sagt nej till ett lönebud på 6,5 procent under två år. Arbetsgivarsidan säger däremot ja.

Facket: Lämna och sök nytt jobb

Arbetsrätt. Utan motstycke på svensk arbetsmarknad. Det är fackets dom över hur anställningsvillkoren förändrats för medlemmar som tidigare varit behöriga att arbeta i Göteborgs hamn.

Göteborgs hamn

Hamnbolag portar personal – ”säkerhetshot”

Arbetsrätt. Göteborgs hamn har skärpt säkerheten. Anställda som tidigare prövats och godkänts nekas nu tillträde. Ett företag som opererar på hamnområdet har varslat om uppsägning – anställda kan inte utföra jobbet eftersom de inte kommer in.

Kollektivavtal

Avtal värt att hylla!

Facket. Kollektivavtal är centralt i fackförbundens arbete, alla dagar. Men i dag värda extra uppmärksamhet – den 17 mars firas Kollektivavtalets dag.

”Nya YKB-regler gör det svårare att rekrytera chaufförer”

Åkeri. Nya regler för yrkeskompetensbevis (YKB) gör det svårare för chaufförer att växla mellan att köra lastbil och buss. Det kommer att bli ännu knepigare att få tag i chaufförer, varnar branschorganisationen Teknikföretagen. Lastbilschauffören Conny Hård instämmer.

Åsas resa
Åsa Alvetjärn går en yrkesutbildning för att få behörighet att köra tunga fordon.

Vägen till chaufförsyrket – Del 3

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är del 3 av hennes berättelse om hur hennes resa går

Bra lön allt viktigare när unga väljer jobb

Ungdomsbarometern. Bra lön blir en allt viktigare faktor när unga väljer gymnasieutbildning och yrke. Det visar en ny rapport från Ungdomsbarometern, Sveriges största ungdomsstudie.

Blockad av fartyg med fulavtal

Hamn. Klockan 7 i morse trädde Transports sympatiåtgärder i kraft – hamnarbetare i Uddevalla stoppade lossning av ett fartyg som försatts i blockad av Seko sjöfolk som krävt kollektivavtal.

Instabee-koncernen vill teckna kollektivavtal

Arbetsrätt. Två av e-handelns största paketleverantörer Instabox och Budbee har slagits samman till koncernen Instabee. Koncernen har skrivit en avsiktsförklaring med Transport om att teckna kollektivavtal.

Fästing. Foto: Istockphoto

TBE-sjuk nekad ersättning

Arbetsmiljö. Ett fästingbett kastade livet på ända med en svår hjärnhinneinflammation. Foderbilschauffören Ove Lindh blev långtidssjukskriven. Men Afa-försäkringen erkänner det inte som arbetsskada utan skyller på hans katter.

Lastbil på vinterväg, Umeå

Fortsatt snökaos

Trafik. De kraftiga snöfall med blåst som dragit in över Sverige har fått stora konsekvenser för all slags trafik – flera allvarliga olyckor på de stora vägarna, försenad tidningsutdelning och inställda bussar, tåg och flyg.

Internationella kvinnodagen
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Unik jämställdhet på transportutbildning

Utbildning. Vägen har varit lång. Men allt fler kvinnor väljer framgångsrikt ett tidigare starkt mansdominerat yrke – lastbilschaufför. Utvecklingen med fler kvinnliga sökande till Transportprogrammet fortsätter, visar Skolledarrapporten för 2022/2023.

Hovrätten: Brott när hamnarbetare dog

Arbetsmiljö. Svea Hovrätt slår fast att hamnchefen är skyldig till arbetsmiljöbrottet "vållande till annans död". Samtidigt sänks chefens straff och hamnbolagets företagsbot.