Stopp för lön till Gate gourmets 60-tal uppsagda

Flygplats. Arbetsdomstolen gick på cateringbolaget Gate gourmets linje. De 60-tal anställda som sagts upp under pandemin får lön fram till den 26 januari. Inte löpande, tills AD slutgiltigt prövat deras uppsägningar och eventuella skadestånd.

Den 26 januari 2021 är satt utifrån det datum Arbetsdomstolen (AD) meddelade sin dom. I Transports led är stämningen dämpad:

Ombudsman Johan Einarsson. Foto: Justina Öster
Ombudsman Johan Einarsson. Foto: Justina Öster

– Domstolens beslut gick inte i den riktning vi önskat. Men det är fortfarande inte skrivet i sten hur utslaget blir. Den frågan återstår för AD att avgöra, säger Transports flygombudsman Johan Einarsson.

Han tillägger:

– Fast det är förstås ett tråkigt beslut.

Den nu aktuella domen är ett så kallat interimistiskt beslut i den utdragna tvisten mellan Transport och den globala cateringjätten Gate gourmet. Den slutliga domen får cateringarbetarna fortsätta vänta på. Men AD:s första domslut pekar ändå mot att Gate gourmet kan uppfattas ha saklig grund att säga upp sina anställda på grund av arbetsbrist.

I normala fall kan facket ogiltigförklara uppsägningar och då ska arbetsgivaren fortsätta betala ut lön tills tvisten är avgjord. Men i denna AD-dom står det att en anställning kan avslutas ”om det framstår som mer eller mindre uppenbart att uppsägningen är sakligt grundad”.

Beslutet har fattats efter en begäran från bolaget om att ”förpröva” frågan.

– Klart vi är besvikna. Vi hade gärna sett att de anställdas löner betalats ut fram till att den slutliga domen faller. Och vi trodde det fanns en chans att domstolen skulle ta upp arbetsgivarens löneshopping. Alltså ensidiga byte till ett billigare avtal, säger Transports centrala ombudsman Per-Olof Norgren.

Inte överraskad

Luttrad av tidigare domslut är han inte helt överraskad.

– Fast än är matchen inte över. Vi fortsätter fajtas för våra medlemmar. Nu ska vi träffa fackets juridiska byrå, LO-TCO Rättskydd, granska domen och diskutera hur vi ska gå vidare när vi möter motparten i AD.

Tvisten mellan Transport och Gate gourmet (på Arlanda, Landvetter och Malmö airport) pågick under hela hösten. Till slut stämde Transport bolaget i AD och begärde att uppsägningarna av medlemmarna skulle ogiltigförklaras. Facket yrkade också på höga skadestånd.

Går domstolen inte med på det har förbundet i stället begärt skadestånd till medlemmarna för brott mot turordningsreglerna. Uppsägningarna sköttes illa, okänsligt och förödmjukande, anser facket. Anställda sades upp på stående fot, fick tömma sina skåp och lämna ifrån dig sina passerkort.

Fackligt engagerade stängdes också ute och ingen i klubbstyrelsen erbjöds återanställning.

Gate gourmet, å sin sida, har hela tiden hänvisat till coronan och den arbetsbrist pandemin gett upphov till när flygresandet dalat och flygkris inträtt. Genom en omorganisation sa företaget upp alla anställda och flyttade över samtliga till Hotell- och restaurangfackets (HRF) cateringavtal.

Ett avtal som en del av personalen tidigare arbetat enligt, men inte Transports cateringlastare och chaufförer med flera. Avtalsbytet krympte arbetsgivarens lönekostnader rejält. För Transports medlemmar innebar det däremot sämre villkor och kraftigt sänkta löner.

Hävdar arbetsbrist

Efter omorganisationen (när all personal ska kunna utföra alla arbetsuppgifter) finns det inte längre kvar något arbete inom Transports avtalsområden, hävdar Gate gourmet. Facket å sin sida vidhåller att arbetsbristen inte är så stor som företaget uppger, och att de återanställda i stort sett utför samma arbetsuppgifter som transportarna gjorde innan.

Per-Olof Norgren
Per-Olof Norgren. Foto: Justina Öster

I början av maj ska fack och arbetsgivare träffas för inledande muntliga förhandlingarna i AD. Transport och Svenska Flygbranschen kan då välja att göra en förlikning, en överenskommelse, och avbryta rättegången. Fast Transports ombudsman Per-Olof Norgren tror att den chansen är ganska liten.

– Vi anser fortfarande att Transports kollektivavtal och turordningskrets ska gälla. Att anställda nu gör samma arbete med B-kort som Transports medlemmar utförde med C-kort är så dumt så det är inte sant. Hela den här historien är oerhört rörig för alla inblandade, säger han.

Annett Olofsson på LO-TCO Rättskydd företräder Transports medlemmar. Hon är också besviken över att domstolen inte prövat kärnfrågan om att bolaget agerat ”i strid med LO:s organisationsplan”. Alltså att företaget på eget bevåg sagt upp ett avtal, som LO-facken kommit överens om ska gälla.

– AD har tittat på om det finns saklig grund för uppsägningarna och mer eller mindre kommit fram till att det gjorde det på grund av arbetsbrist. Detta trots att bolaget gjorde en underlig manöver och flyttade över alla anställda till Hotell- och restaurangfackets avtal, säger hon.

– Men brott mot turordningen har inte prövats än, så målet lever fortfarande på alla sätt.

Interimistiskt innebär att beslutet gäller under den tid målet pågår i AD och upphör vid slutlig dom, förtydligar Annett Olofsson.

Hur stor är chansen att det interimistiska beslutet ändras och de anställda får tillbaka sina jobb?

– Det vill jag inte uttala mig om, svarar hon.

Bestämmelser om preskriptionstid för att ogiltigförklara uppsägningar har också avhandlats i AD. Transport och Gate gourmet är inte överens när det gäller en av de uppsagda, som var hemma för covidsymptom och sades upp via ett rekommenderat brev. Trots adressändring hävdar han att han aldrig fått meddelandet.

Digitalt fackmöte

I går eftermiddag kallade Transports flygavdelning berörda medlemmar till digitalt möte. Många frågade om a-kassa, berättar ombudsman Johan Einarsson.

– Men inte så mycket om AD-domen. Det är ju en väldigt komplicerad process.

Ett glädjande besked för medlemmarna var i alla fall att Transport och Gate gourmet, efter ännu en central förhandling, enats om att de uppsagda ska få ob-tillägg. Ersättningen ska utgå under hela uppsägningstiden, mellan en och sex månader.

– Det blev en seger i alla fall. Lite plåster på såren, säger ombudsman Per-Olof Norgren.

Hur mycket det blir i pengar varierar från person till person, beroende på arbetstider. Men det rör sig om cirka    2 000 och 6 000 kronor per månad.

– Det ska bli väldigt, väldigt spännande att se hur hela den här röriga historien slutar i AD, tycker Per-Olof Norgren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Vart är vi på väg inom LO och politiken?

Ordförandeord. Frågetecknen runt framtidens LO och framtidens socialdemokrati har blivit allt fler och svaren tyvärr allt färre den här hösten.

Foodorabud. Foto: John Antonsson

Facket tar Foodora till Arbetsdomstolen

Arbetsrätt. Foodora hänvisade matbudet till ett så kallat egenanställningsföretag. Efter 23 månader fick han inte jobba kvar. Transport anser att Foodora är arbetsgivare och kräver att budet får jobbet tillbaka – och skadestånd i Arbetsdomstolen.

corona

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer. Foto: Justina Öster

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Kaoset på Gate gourmet
Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

Tävling!
Truckförare med munskydd

Skicka din bästa coronabild till oss!

Fototävling. Vi söker dina bästa, värsta eller roligaste coronabilder. Vi kommer att publicera ett urval av de inskickade bilderna i Transportarbetaren. De tre bästa belönas med 500 kronor och övriga publicerade bilder med två Trisslotter.

Kissnödiga män och kvinnor

Efter protest – kisspaus för chaufförer i Örebro

Färdtjänst. – Det här är en stor framgång för våra färdtjänstförare i Örebro. Så säger Transports ombudsman Clas Hellsing efter en överenskommelse med Länstrafiken som innebär att chaufförerna får tillgång till pausrum och toaletter.

EU
Uber Eat-moppe i Stockholmstrafiken.

EU vill reglera villkor för miljoner gig-arbetare

Arbetsmarknad. Cykelbud, förare och andra vars jobb styrs av appar i mobilen ska garanteras anständiga löner och villkor. EU vill reglera detta på Europanivå. "En lagstiftning behövs, men frågan är om detta är rätt verktyg", säger Magnus Falk på Transport.

LO-prognos: Fortsatt stark tillväxt

Ekonomi. Arbetslösheten minskar under 2022 och tillväxten fortsätter. Men det finns stora risker för sämre utveckling, enligt LO-ekonomernas konjukturprognos.

EU

Svänger Sverige om minimilöner?

Arbetsmarknad. Regeringen har svängt och väntas nu säga ja till minimilöner inom EU. Men LO är fortsatt starkt kritiskt och ser lagstadgade lägsta löner som en katastrof för den svenska modellen.

Skadestånd efter farlig omkörning

Åkeri. En lastbilschaufför från Hälsingland har fått skadestånd på grund av en nackskada – konsekvensen av att ha tvingats bromsa häftigt då en bilförare svängde in alltför snabbt efter en omkörning.

Statsministern lovar nya regler för arbetskraftsinvandring

Politik. Vid ett tal till LO-kongressen lovade statsminister Magdalena Andersson (S) att regeringen innan årets slut ska föreslå att anställningsavtalen som skickas in till Migrationsverket om arbetskraftsinvandring blir bindande.