Förhandlingar om förlikning efter Gate gourmets massuppsägning

Flyg. Transport har stämt cateringbolaget Gate gourmet i Arbetsdomstolen för ogiltig uppsägning av ett 60-tal anställda och turordningsbrott. Nu har arbetsgivare och fack tagit kontakt, utanför rättssalen. – Vi sitter i förlikningsförhandlingar, säger Per-Olof Norgren.

Han är Transports centrala flygombudsman och har i dag träffat Gate gourmet och arbetsgivarnas förhandlingspart Svenska Flygbranschen. Förhandlingar för att försöka nå en förlikning innan målet tas upp i Arbetsdomstolen (AD) har alltså påbörjats, fast Per-Olof Norgren betonar:

– Vi har varken lagt eller fått något regelrätt bud än. Men vi försöker förlikas och har ett nytt möte inbokat måndagen den 13 september.

Senast parterna träffades var i maj i år. Transport med juridiskt stöd av LO-TCO Rättskydd medan Gate gourmet flankerade av Svenska Flygbranschen. Då gällde det en första muntlig förberedelse inför kommande huvudförhandlingar kring Transports ogiltigförklaring av uppsägningarna och brott mot turordningsregler.

Eftersom frågan är så komplicerad har domstolen avsatt två tillfällen för muntliga förberedelser. Den andra är inbokad till mitten av nästa vecka och nu utökad till en hel dag.

Sammanlagt har Transport stämt Gate gourmet i AD fyra gånger, första gången i december 2020. En av stämningarna rör kollektivavtalsbrott.

Går rätten på Transports linje och ogiltigförklarar uppsägningarna har Transport i AD begärt totalt 21,7 miljoner i allmänt skadestånd till de 62 uppsagda Transportmedlemmarna.

Den inflammerade konflikten mellan cateringjätten – med verksamhet på Arlanda, Landvetter i Göteborg och Sturup i Malmö – och Transport har pågått sedan augusti 2020. Med hänvisning till flygkrisen och det dalande resandet  förklarade Gate gourmet då att man ville göra en omorganisation. Det innebar bland annat uppsägning av alla Transports medlemmar och införande av så kallade kombinationstjänster. Innebörden var att alla anställda ska kunna arbeta på alla företagets avdelningar.

Före omorganisationen avlönades de anställda enligt två avtal, Transports Riksavtal för arbetstagare på civilflygområdet ­och Hotell- och Restaurangfackets (HRF) cateringavtalet. Men nu ville bolaget gå över till enbart cateringavtalet. Något som innebar lönesänkningar på flera tusenlappar för transportarna, utökad arbetstid med mera.

Transport anklagade Gate gourmet för löneshopping och för att bryta mot LO:s organisationsplan, som både Transport och HRF är överens om ska gälla.

Johan Einarsson är ombudsman på Transports flygavdelning och deltog också i dagens inledande förhandlingar.

– Det är bra att vi nu för diskussioner. Skulle vi lyckas förlikas vore det förstås jättebra, säger han.

Ombudsman Per-Olof Norgren instämmer:

– Då slipper vi domstolsförhandlingar och ytterligare kostnader i form av vittnen som ska kallas in, resor och så vidare. Men vi kommer aldrig att gå med på något skambud. Det här handlar om avtalsshopping. Det är allvarligt och vi har bestämt oss för att löpa linan ut.

– Gate gourmet måste förstå att företaget behöver öppna börsen ganska ordentligt om tvisten inte slutgiltigt ska avgöras i domstol.

Johan Einarsson håller kontakt med Transports flygmedlemmar. Hur mår de?

– Det är blandat. En del är fortfarande arga, andra är less och vill bara ha den här saken avklarad. De tycker fortfarande att företaget betett sig på väldigt dåligt mot dem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Vart är vi på väg inom LO och politiken?

Ordförandeord. Frågetecknen runt framtidens LO och framtidens socialdemokrati har blivit allt fler och svaren tyvärr allt färre den här hösten.

Foodorabud. Foto: John Antonsson

Facket tar Foodora till Arbetsdomstolen

Arbetsrätt. Foodora hänvisade matbudet till ett så kallat egenanställningsföretag. Efter 23 månader fick han inte jobba kvar. Transport anser att Foodora är arbetsgivare och kräver att budet får jobbet tillbaka – och skadestånd i Arbetsdomstolen.

corona

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer. Foto: Justina Öster

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Kaoset på Gate gourmet
Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

Tävling!
Truckförare med munskydd

Skicka din bästa coronabild till oss!

Fototävling. Vi söker dina bästa, värsta eller roligaste coronabilder. Vi kommer att publicera ett urval av de inskickade bilderna i Transportarbetaren. De tre bästa belönas med 500 kronor och övriga publicerade bilder med två Trisslotter.

Kissnödiga män och kvinnor

Efter protest – kisspaus för chaufförer i Örebro

Färdtjänst. – Det här är en stor framgång för våra färdtjänstförare i Örebro. Så säger Transports ombudsman Clas Hellsing efter en överenskommelse med Länstrafiken som innebär att chaufförerna får tillgång till pausrum och toaletter.

EU
Uber Eat-moppe i Stockholmstrafiken.

EU vill reglera villkor för miljoner gig-arbetare

Arbetsmarknad. Cykelbud, förare och andra vars jobb styrs av appar i mobilen ska garanteras anständiga löner och villkor. EU vill reglera detta på Europanivå. "En lagstiftning behövs, men frågan är om detta är rätt verktyg", säger Magnus Falk på Transport.

LO-prognos: Fortsatt stark tillväxt

Ekonomi. Arbetslösheten minskar under 2022 och tillväxten fortsätter. Men det finns stora risker för sämre utveckling, enligt LO-ekonomernas konjukturprognos.

EU

Svänger Sverige om minimilöner?

Arbetsmarknad. Regeringen har svängt och väntas nu säga ja till minimilöner inom EU. Men LO är fortsatt starkt kritiskt och ser lagstadgade lägsta löner som en katastrof för den svenska modellen.

Skadestånd efter farlig omkörning

Åkeri. En lastbilschaufför från Hälsingland har fått skadestånd på grund av en nackskada – konsekvensen av att ha tvingats bromsa häftigt då en bilförare svängde in alltför snabbt efter en omkörning.

Statsministern lovar nya regler för arbetskraftsinvandring

Politik. Vid ett tal till LO-kongressen lovade statsminister Magdalena Andersson (S) att regeringen innan årets slut ska föreslå att anställningsavtalen som skickas in till Migrationsverket om arbetskraftsinvandring blir bindande.