Förhandlingar om förlikning efter Gate gourmets massuppsägning

Flyg. Transport har stämt cateringbolaget Gate gourmet i Arbetsdomstolen för ogiltig uppsägning av ett 60-tal anställda och turordningsbrott. Nu har arbetsgivare och fack tagit kontakt, utanför rättssalen. – Vi sitter i förlikningsförhandlingar, säger Per-Olof Norgren.

Han är Transports centrala flygombudsman och har i dag träffat Gate gourmet och arbetsgivarnas förhandlingspart Svenska Flygbranschen. Förhandlingar för att försöka nå en förlikning innan målet tas upp i Arbetsdomstolen (AD) har alltså påbörjats, fast Per-Olof Norgren betonar:

– Vi har varken lagt eller fått något regelrätt bud än. Men vi försöker förlikas och har ett nytt möte inbokat måndagen den 13 september.

Senast parterna träffades var i maj i år. Transport med juridiskt stöd av LO-TCO Rättskydd medan Gate gourmet flankerade av Svenska Flygbranschen. Då gällde det en första muntlig förberedelse inför kommande huvudförhandlingar kring Transports ogiltigförklaring av uppsägningarna och brott mot turordningsregler.

Eftersom frågan är så komplicerad har domstolen avsatt två tillfällen för muntliga förberedelser. Den andra är inbokad till mitten av nästa vecka och nu utökad till en hel dag.

Sammanlagt har Transport stämt Gate gourmet i AD fyra gånger, första gången i december 2020. En av stämningarna rör kollektivavtalsbrott.

Går rätten på Transports linje och ogiltigförklarar uppsägningarna har Transport i AD begärt totalt 21,7 miljoner i allmänt skadestånd till de 62 uppsagda Transportmedlemmarna.

Den inflammerade konflikten mellan cateringjätten – med verksamhet på Arlanda, Landvetter i Göteborg och Sturup i Malmö – och Transport har pågått sedan augusti 2020. Med hänvisning till flygkrisen och det dalande resandet  förklarade Gate gourmet då att man ville göra en omorganisation. Det innebar bland annat uppsägning av alla Transports medlemmar och införande av så kallade kombinationstjänster. Innebörden var att alla anställda ska kunna arbeta på alla företagets avdelningar.

Före omorganisationen avlönades de anställda enligt två avtal, Transports Riksavtal för arbetstagare på civilflygområdet ­och Hotell- och Restaurangfackets (HRF) cateringavtalet. Men nu ville bolaget gå över till enbart cateringavtalet. Något som innebar lönesänkningar på flera tusenlappar för transportarna, utökad arbetstid med mera.

Transport anklagade Gate gourmet för löneshopping och för att bryta mot LO:s organisationsplan, som både Transport och HRF är överens om ska gälla.

Johan Einarsson är ombudsman på Transports flygavdelning och deltog också i dagens inledande förhandlingar.

– Det är bra att vi nu för diskussioner. Skulle vi lyckas förlikas vore det förstås jättebra, säger han.

Ombudsman Per-Olof Norgren instämmer:

– Då slipper vi domstolsförhandlingar och ytterligare kostnader i form av vittnen som ska kallas in, resor och så vidare. Men vi kommer aldrig att gå med på något skambud. Det här handlar om avtalsshopping. Det är allvarligt och vi har bestämt oss för att löpa linan ut.

– Gate gourmet måste förstå att företaget behöver öppna börsen ganska ordentligt om tvisten inte slutgiltigt ska avgöras i domstol.

Johan Einarsson håller kontakt med Transports flygmedlemmar. Hur mår de?

– Det är blandat. En del är fortfarande arga, andra är less och vill bara ha den här saken avklarad. De tycker fortfarande att företaget betett sig på väldigt dåligt mot dem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Terry Jonker och Hasse Ahlberg, två av sex ordinarie i SAS-lastarnas klubbstyrelse på Arlanda. Övriga är Samir Eriksson, vice ordförande, Jonas Bodell, huvudskyddsombud, och ledamöterna Conny Petrini, och Sebastian Reinemar.

Kaos är granne med klubben

SAS Ground Handling Arlanda. Kökris på terminalen, pandemi, permitteringar och personalbrist – de senaste åren har varit tuffa för all markpersonal. Samtidigt vet lastarna i SAS klubb på Arlanda sitt värde. Och att både jobbet och det fackliga uppdraget kräver mer än starka muskler.

Petri Perälä

Tillsammans gör vi Transport starkt

Debatt. Jag kandiderar till förbundssekreterare för att jag är övertygad om att Transport kan bli ett starkare förbund. Sedan 2007 har vi tappat ca 20 000 medlemmar och under senaste kongressperioden cirka 4 000. Så här kan det inte fortsätta. Jag vet att vi kan ändra på detta tillsammans om vi arbetar med tydliga målsättningar och med effektiva moderna arbetssätt.

Transportarbetarens logga

Sista uppsökeriet med taxiprojektet?

Taxi. Transportare och hundratals chaufförer möttes i veckan på taxiremotern vid Arlanda. Det var sista uppsökeriet under Transports taxiprojekt. Men det finns hopp om fortsättning – och uppenbara behov.

Facket misstänker att distributionsbolaget systematiskt kallat in tidningsbud för att börja jobba tidigare och sluta senare – utan att betala för extratiden. Foto: Lilly Hallberg

Misstänkt fusk med löner på VTD

Tidningsbud. Start- och stopptider som ändrats kan betyda att Göteborgsregionens tidningsbud sammanlagt gått miste om miljonbelopp i lön. "Någon har tagit bort 40 000 kronor för en medlem. Jag vill veta vem", säger Peter Åkesson, ombudsman med ansvar för tidningsdistributörsavtalet.

Förarbristen
Taxihållplatsen vid Centralstationen

Taxiförbundet: 7 000 förare saknas

Taxi. Branschorganisationen Taxiförbundet säger att det saknas 7 000 taxiförare i landet. Mest akut är bristen i storstäderna.

Rastplats

”Goda villkor ger fler lastbilsförare”

Åkeri. Det är brist på lastbilsförare. 6 400 chaufförer behöver anställas det närmaste året och 50 000 på tio års sikt visar en ny rapport. Företagen efterlyser fler utbildningsplatser.

5 tycker till om förarbristen

Enkät. Hur lockar man fler till chaufförsyrket? Transportarbetaren har frågat fem yrkesförare.

Jessica Andersson ska göra samma jobb på kortare tid. Foto: Lilly Hallberg

Samma runda – lägre lön efter VTD:s omläggning

Tidningsbud. Jessica Andersson på Kungsbackafilialen har 27 år i yrket. – Jag älskar det här jobbet, vill inte jobba med något annat. Men jag förstår dem som lämnar nu, säger hon.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm lämnar Taxiförbundet

Taxi. Ett av Sveriges största taxiföretag lämnar branschorganisationen Taxiförbundet. – Vi i Taxi Stockholm pratar om god taxitradition. Då kan vi inte vara med i ett branschförbund där vi är det enda stora bolaget med kollektivavtal, säger Dimitrios Nikopoulos, ordförande för Taxi Stockholm.

Mildare regler för äldre som söker sjukersättning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Flygplanslastare, lastbilschaufförer, miljöarbetare… Transports medlemmar har tunga jobb och alla klarar inte av att arbeta fram till pensionen. Vid månadsskiftet infördes mildare regler för personer som fyllt 61 år och ansöker om sjukersättning, tidigare förtidspension.

Möte tidningsbudssektionen i Göteborg 15 september 2022

Fortsatt kamp mot hyvling

Tidningsbud. För jävligt – och djupt sorgligt. Men omöjligt att stoppa? Sista dagen för att skriva på de nya anställningskontrakten för VTD höll tidningsbudssektionen möte. För de flesta bud i Göteborgsregionen innebär ny lägre sysselsättningsgrad ett lönetapp på ett par tusen i månaden.

Vad gör jag om soporna brinner?

Miljö. Lasten börjar brinna i sopbilen. Vad gör jag? – Det är inte jättevanligt men det händer då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några råd.

Bra miljöval – nu med schysta villkor

Distribution. Schampo och tvättmedel kan vara märkta med Naturskyddsföreningens Bra miljöval. Mindre känt är att märkningen även finns för transporter. I de nya kraven för lokala godstransporter ställs också krav på sociala villkor.

Yrkesförarens dag
Hyllade yrkesförare: Henrik Klefberg, Rikard Wedh, Rolf Eriksson, Björn Gustavsson, Rolf Eriksson och Pontus Isaksson. Foto: Lilly Hallberg

Förarna firas på sin dag

Åkeri. ”Bra att facket är ute och visar upp sig. Och vi är värda det!” sa lastbilschauffören Rikard Wedh som just fått en kaffe i avdelning 6-mugg på Rasta Värmland på Yrkesförarens dag.

Arbetsförmedlingen Malmö

Ska vi vara rädda att förlora jobben?

Ekonomi. Skenande energipriser. Hög inflation. Stigande räntor. Nu varnar Konjunktur­institutet (KI) också för en stundande lågkonjunktur. Är det dags att bli rädd för att förlora jobbet?

Kultur
Lars Sjölund vid utställningen på Transports kongress i Örebro. Foto: Lilly Hallberg

Vyer från sopbilen

Utställning. Stillheten och skönheten träffar rakt i hjärtat, berättar med skärpa om arbetsliv i renhållningens tjänst ur nya perspektiv. Ett urval av Lars Sjölunds bilder och texter finns nu samlade i boken ”Frihet och förakt”.

Fredag 9/9 är Yrkesförarens dag!

Transport. De får Sverige att rulla varje dag, året runt. Ser till så att såväl människor som gods kommer fram. Den 9 september är det dags att uppmärksamma alla landets yrkesförare på deras egen dag.

Facket: Hyvla inte i vårt namn, VTD!

Tidningsbud. Minskad tid med nya organisationen innebär ekonomisk katastrof för många bud. VTD beskriver förändringen i Göteborgsregionen som ordnad tack vare centrala förhandlingar med facket. Transports centrala ombudsmän beskriver distributionsbolaget som lämpligt studieobjekt för forskare av människohat.