Förhandlingar om förlikning efter Gate gourmets massuppsägning

Flyg. Transport har stämt cateringbolaget Gate gourmet i Arbetsdomstolen för ogiltig uppsägning av ett 60-tal anställda och turordningsbrott. Nu har arbetsgivare och fack tagit kontakt, utanför rättssalen. – Vi sitter i förlikningsförhandlingar, säger Per-Olof Norgren.

Han är Transports centrala flygombudsman och har i dag träffat Gate gourmet och arbetsgivarnas förhandlingspart Svenska Flygbranschen. Förhandlingar för att försöka nå en förlikning innan målet tas upp i Arbetsdomstolen (AD) har alltså påbörjats, fast Per-Olof Norgren betonar:

– Vi har varken lagt eller fått något regelrätt bud än. Men vi försöker förlikas och har ett nytt möte inbokat måndagen den 13 september.

Senast parterna träffades var i maj i år. Transport med juridiskt stöd av LO-TCO Rättskydd medan Gate gourmet flankerade av Svenska Flygbranschen. Då gällde det en första muntlig förberedelse inför kommande huvudförhandlingar kring Transports ogiltigförklaring av uppsägningarna och brott mot turordningsregler.

Eftersom frågan är så komplicerad har domstolen avsatt två tillfällen för muntliga förberedelser. Den andra är inbokad till mitten av nästa vecka och nu utökad till en hel dag.

Sammanlagt har Transport stämt Gate gourmet i AD fyra gånger, första gången i december 2020. En av stämningarna rör kollektivavtalsbrott.

Går rätten på Transports linje och ogiltigförklarar uppsägningarna har Transport i AD begärt totalt 21,7 miljoner i allmänt skadestånd till de 62 uppsagda Transportmedlemmarna.

Den inflammerade konflikten mellan cateringjätten – med verksamhet på Arlanda, Landvetter i Göteborg och Sturup i Malmö – och Transport har pågått sedan augusti 2020. Med hänvisning till flygkrisen och det dalande resandet  förklarade Gate gourmet då att man ville göra en omorganisation. Det innebar bland annat uppsägning av alla Transports medlemmar och införande av så kallade kombinationstjänster. Innebörden var att alla anställda ska kunna arbeta på alla företagets avdelningar.

Före omorganisationen avlönades de anställda enligt två avtal, Transports Riksavtal för arbetstagare på civilflygområdet ­och Hotell- och Restaurangfackets (HRF) cateringavtalet. Men nu ville bolaget gå över till enbart cateringavtalet. Något som innebar lönesänkningar på flera tusenlappar för transportarna, utökad arbetstid med mera.

Transport anklagade Gate gourmet för löneshopping och för att bryta mot LO:s organisationsplan, som både Transport och HRF är överens om ska gälla.

Johan Einarsson är ombudsman på Transports flygavdelning och deltog också i dagens inledande förhandlingar.

– Det är bra att vi nu för diskussioner. Skulle vi lyckas förlikas vore det förstås jättebra, säger han.

Ombudsman Per-Olof Norgren instämmer:

– Då slipper vi domstolsförhandlingar och ytterligare kostnader i form av vittnen som ska kallas in, resor och så vidare. Men vi kommer aldrig att gå med på något skambud. Det här handlar om avtalsshopping. Det är allvarligt och vi har bestämt oss för att löpa linan ut.

– Gate gourmet måste förstå att företaget behöver öppna börsen ganska ordentligt om tvisten inte slutgiltigt ska avgöras i domstol.

Johan Einarsson håller kontakt med Transports flygmedlemmar. Hur mår de?

– Det är blandat. En del är fortfarande arga, andra är less och vill bara ha den här saken avklarad. De tycker fortfarande att företaget betett sig på väldigt dåligt mot dem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

Transportarbetarens logga

HF:s blockad stoppad av domstol

Hamn. Arbetsdomstolen anser att Hamnarbetarförbundets planerade, nya blockad av ryska fartyg inte är en tillåten facklig stridsåtgärd.

Transportarbetarens logga

Ny blockad fördröjs

Hamn. I fredags skulle Hamnarbetarförbundets andra varslade blockad mot ryska fartyg och ryskt gods inletts. Men i stället avvaktar fackförbundet ett beslut från Arbetsdomstolen om blockaden är tillåten.

Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

TMA-förare omkommen

Olyckor. Skyddsfordonet skulle säkra E4:an efter att en bil tappat last på körbanan. I stället blev föraren av TMA-bilen påkörd och så svårt skadad att hon avled.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Kriget i Ukraina

Fackligt jobb under beskjutning

Fackligt arbete. Hamn- och sjöfolksfacket MTWTU i Ukraina utgår från hamnstaden Odessa som fått utstå ryska attacker. – Den 9 maj blev staden beskjuten av missiler. Vi förstår att vi inte är i säkerhet och det är skrämmande. Vi fortsätter att fokusera och leva så vanligt som möjligt. Men vi är alltid redo och vet att ingenting är säkert, säger Oleg Grygoriuk, ordförande för MTWTU.

Kriget i Ukraina

HF:s blockad stoppad av domstol

Hamn. Arbetsdomstolen anser att Hamnarbetarförbundets planerade, nya blockad av ryska fartyg inte är en tillåten facklig stridsåtgärd.

Cykelbuden har ingenstans att ta vägen mellan körningarna. Zabihullah Ahmadi sitter på en kartongbit utanför en nedlagd butik och väntar på nästa jobb. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach

Franska matbud får fackliga ombud

Plattformsarbetare. Franska matbud får nu personalrepresentanter. 120 000 chaufförer och bud har fått rösta i fackliga val. Ett litet, första steg för bättre skydd av en utsatt grupp, enligt facken.

Facket tappar medlemmar

Transport. Två år med pandemi har slagit hårt mot organiseringen. Transports ledning ser allvarligt på utvecklingen med vikande medlemsantal. Men också chansen att vända på utvecklingen – nu.

Färre transportare behöver a-kassa

A-kassan. Transports arbetslöshetskassa har betalat ut mindre i ersättning under årets första tre månader än tidigare. Nivån är i dag lika, eller till och med något lägre, än före pandemin. Tvärtemot trenden hos andra a-kassor, som ökat utbetalningarna första kvartalet i år.

Transports taxiförarkommitté
Sven-Åke Österberg och Ronnie Persson är engagerade färdtjänstchaufförer. Foto: Lilly Hallberg

”Grunden är lagd – nu väntar hårt arbete”

Taxi. På ett historiskt svårt avtalsområde föddes en arbetsgrupp med påtaglig positiv energi. Taxikommittén består enbart av yrkesverksamma förare. För förbundet centralt en kunskapskälla – för dem som kör en kanal in, för att komma till tals. Win-win.

Chauffören Peter Fredriksson ser vissa fördelar men mest nackdelar med att tillåta 34,5 meter långa lastbilar. Foto: Lilly Hallberg

Snart kan vi se 34,5 meter långa lastbilar

Åkeri. Maxlängden på lastbilar är på väg att förlängas till 34,5 meter inom kort. Regeringen hoppas att det ska gynna klimatet. Transport tror att de som egentligen gynnas är industrin. Chauffören Peter Fredriksson känner sig kluven.

Kriget i Ukraina

Ny blockad fördröjs

Hamn. I fredags skulle Hamnarbetarförbundets andra varslade blockad mot ryska fartyg och ryskt gods inletts. Men i stället avvaktar fackförbundet ett beslut från Arbetsdomstolen om blockaden är tillåten.