Från vänster Transports regionala skyddsombud Dan Holmberg, skyddsombud Thomas Belvén, Erik Johansson i klubbstyrelsen, klubbordförande Rikard Larsson, flygombudsman Johan Einarsson och vice klubbordförande Dadhy Makengo.
Close
Från vänster Transports regionala skyddsombud Dan Holmberg, skyddsombud Thomas Belvén, Erik Johansson i klubbstyrelsen, klubbordförande Rikard Larsson, flygombudsman Johan Einarsson och vice klubbordförande Dadhy Makengo.
Close
Kaos på cateringjätten

Transportare riskerar tusenlappar i lönetapp

Flygplats. Den globala catering-jätten Gate gourmet på Arlanda, Landvetter och Sturup vill dumpa lönerna och villkoren för alla anställda som i dag arbetar på Transports avtal. Med ett byte till Hotell- och restaurangfackets kollektivavtal skulle personalen förlora flera tusenlappar. Därutöver vill företaget hyvla ner hel- till deltider.

Avtalsshoppa, är den fackliga termen, när företag vill gå över från ett avtal till ett annat för att sänka löner och lönekostnader. I augusti förhandlade fack och arbetsgivare lokalt vid tre tillfällen om de förändringar som Gate gourmet vill genomföra. Parterna skildes i oenighet. På alla punkter.

– Företagets inställning var ganska tydlig vid förhandlingarna: ”Vi struntar i vad ni tycker. Vi kommer att genomföra det här.” Från fackets sida presenterade vi en annan lösning, men ledningen var inte intresserad, säger Johan Einarsson.

Han är Transports ombudsman på flygavdelning 46.

Stämningen är bister kring mötesbordet på avdelningen i Märsta, några mil från Arlanda. Ett avtalsbyte skulle innebära en lönesänkning på mellan 3 000 och 9 000 kronor, konstaterar klubbstyrelsen som slutit upp. Via länk får de stöd av ytterligare två fackligt engagerade kollegor. På plats är också ombudsman Johan Einarsson och regionala skyddsombudet Dan Holmberg, som vittnar om en rad tidigare tvister med bolaget.

Gate gourmets anställda gör allt från att laga mat till att packa rullvagnar och köra ut både mat och dryck till planen, som de även tömmer vid ankomst. Personalen jobbar på två olika avtal, anpassade efter deras olika arbetsuppgifter, Transports och Hotell- och restaurangfackets (HRF).

Minskat resande till följd av pandemin har drabbat flygindustrin hårt. Och det var corona och arbetsbrist Gate gourmet hänvisade till när de kallade till förhandling om en omorganisation. Den omfattar alla flygplatser där företaget bedriver verksamhet i Sverige – Arlanda i Stockholm, Landvetter i Göteborg och Sturup i Malmö.

Bolaget vill säga upp ungefär hälften av sin nuvarande personalstyrka, uppger Johan Einarsson.

– Det handlar om mer än 100 heltidstjänster på de tre orterna, och skulle drabba anställda som arbetar på både Transports och HRF:s avtal. Gate gourmet vill dessutom hyvla ner de kvarvarande heltiderna till 80, 50 och 23 procent. Bara cirka nio heltidstjänster skulle bli kvar, säger han.

­­Majoriteten av tjänsterna ska hyvlas från 100 till 80 procent. I Göteborg vill man enbart ha 80-procentiga tjänster.

– Utöver det vill företaget skapa nya så kallade kombinationstjänster som är anpassade efter HRF:s, restaurangfackets, cateringavtal säger han.

Johan Einarsson sveper med handen:

– Här kring bordet har vi lastare och chaufförer. Gate gourmets plan är att de ska få nya arbetsuppgifter som att sköta disken, göra lättare matlagning och breda mackor, packa mat och vatten.

Det sköts nu av annan personal på bolagets olika avdelningar och tillhör HRF:s avtalsområde.

Så här stretar fack och arbetsgivare åt olika håll.

– Företaget försöker tvinga fram en förändring. Sedan skyller de på oss. Ledningen påstår att de säger upp alla anställda på Transports avtal eftersom vi inte går med på att de ska göra arbetsuppgifter som ligger utanför vårt avtalsområde, säger Johan Einarsson.

Han berättar att delar av personalen kommer att erbjudas nya anställningar i företaget. Gate gourmet har tagit fram en turordningslista (las-lista) över personalens anställningstid. Men också den är parterna oeniga om. Enligt Transport innehåller den flera felaktigheter.

I grunden anser företagsledningen inte heller att de behöver följa lagen om anställningsskydd, gällande företrädesrätt till återanställning, eftersom de övergår till ett annat avtal, uppger Johan Einarsson.

– Men vi håller fast vid att Transports avtal fortfarande är det som är tillämpbart och gäller.

Ett ledord för Gate gourmets omorganisation är flexibilitet, citerar killarna kring bordet. För de anställda innebär det mer otrygghet och ekonomisk osäkerhet.

– Det rör sig om hyvling och avtalsshopping från företagets sida. Man vill byta till ett avtal med lägre lönekostnader och sämre villkor för personalen, säger Johan Einarsson.

De fackliga förtroendemännen talar om att bolaget vill kunna handplocka vilka anställda som ska vara kvar. Något lagen om anställningsskydd (las) kom till för att motverka. De ser också en fara i en tystad och rädd personal. Att ingen törs säga sin mening av rädsla för att stöta sig med chefen.

– Vi ska stå med mössan i hand och be om mer tid för att kunna betala våra räkningar och köpa mat. Det är som att vara tillbaka på 1800-talet. Ingen av oss fackligt engagerade lär få behålla jobbet, om företaget driver igenom sin plan.

Runt bordet tolkas även flexibiliteten som en övergång till säsongsanställningar, något som är mer vanligt inom hotell- och restaurangbranschen. Företaget lyfter även ett tidigare krav, att starta en egen bemanningspool.

Johan Einarsson räknar upp en rad skillnader mellan Transports och HRF:s kollektivavtal:

  • I HRF:s avtal är både grundlön och ob-tillägg lägre. ”På julafton får du 21,76 kronor i timmen i ob-ersättning, jämfört med Transports 124 kronor per timme. På ett 10-timmarspass skulle du förlora en tusenlapp.”                
  • Veckoarbetstiden inom Transport är 36, 38 och 40 arbetstimmar. I HRF har du 40 timmar, oavsett om du jobbar helger, kvällar eller röda dagar.
  • I HRF:s avtal finns möjligheten att införa årsarbetstid. ”Du kan reglera så att du arbetar mer under sommaren än under vintern.” Det är alltså en anpassning för säsongsarbete.

– 80 procents tjänst går inte att leva på. Då måste man byta jobb. Hyran och avgiften till förskolan blir ju inte billigare. Inte kostnaden för att ta dig till jobbet heller. Sänkt lön skulle också påverka vår pension och a-kassa. Ja, alla ersättningar som är lönebaserade, påpekar de fackliga representanterna.

– Din kreditvärdighet ryker.

Gänget som samlats har stöd av kollegorna.

– Det blev tydligt vid ett medlemsmöte. Alla är emot att jobba deltid!

Klubbstyrelsen varnar också för försämrad arbetsmiljö och risk för fler olyckor:

– Ska vi först packa vagnar, sedan dra i väg till ett plan, lämna bilen och börja diska? Vi kommer att bli alldeles snurriga! Det händer olyckor hela tiden för att folk stressar och fler kommer det att bli.

Facket dömer också ut den riskbedömning företaget gjort inför omorganisationen.

– Det är ett hafsverk med bara nio funna riskpunkter, där problem behöver åtgärdas. Väldigt lite för att gälla tre orter och flera olika avdelningar.

Frågorna är många, arbetsbrist, hyvling och lönebortfall, radar Johan Einarsson upp.

– Men allt står och faller med ett eventuellt avtalsbyte.

Tidsmarginalen är kort. Gate gourmet vill dra i gång sin nya organisation redan den 1 oktober. Facket upplever att företaget passar på och använder pandemin för att driva igenom förändringar, som de velat genomföra länge. Tidigare har ledningen tagit bort kravet på lastbilskort för att köra cateringmat till flygplanen. En kompetenssänkning och lönesänkning, hävdar de. Och fyller på med skyddsombud som hindrats att utföra sina uppdrag och friskvårdsbidraget på 3 500 kronor som dragits in.

– Corona är ett svepskäl för att få medgörlig personal. Om företaget tagit upp allt detta tidigare, så hade det blivit världens liv. Nu gömmer man sig bakom viruset för att få sin vilja fram.

– Folk mår inte bra på jobbet. Det är inte många som vill gå dit. På pick and packavdelningen, där man packar vagnar, är stämningen jättedålig. Där erbjuder företaget bara 50 procentiga tjänster.

Johan Einarsson fyller i där klubbstyrelsen slutar:

– Rätten till heltid tänker vi inte rucka på. Det avtalsbyte och allt det andra som företaget vill genomföra har tagits upp i Transports förbundsstyrelse. Vi känner ett enormt stöd från hela förbundet. Frågan om avtalsshopping och hyvling rör hela arbetsmarknaden, inte bara Gate gourmet.

Fotnot: Gate gourmet är ett globalt företag med huvudkontor i Schweiz och verksamhet i över 60 länder. Företaget startades 1992 från Swissair catering och hade 2019 omkring 43 000 anställda, enligt förtagets webb.gategroup.com.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Medarbetare:
    4 september, 2020

    Hej
    Nu har de börjat säga upp medarbetare på GG. Och de går inte efter LAS, de säger att det inte finns någon LAS-lista på Transport utan de handplockar favoriter och erbjuder dem sen tjänst på HRF:s avtal. Hur tänker de? Det här är ett stort brott mot LAS!

Lästips:

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Transportarbetarens logga

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.

Avtal 2020

Nya löner för flygteknikerna

Flyg. Lönerna är klara för landets omkring 800 flygtekniker. Uppgörelsen tecknades i fredags och ger 4,7 procent lönepåslag på 29 månader. Teknikerna har valt att avstå en större del av löneutrymmet än andra yrkesgrupper till en förbättrad avtalspension.

Avtal 2020
Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

Transport överväger strejkvarsel för taxiförarna

Taxi. Förhandlingarna om ett nytt avtal för taxichaufförerna har kört fast. – Vi är överens med arbetsgivarna om att taxibranschen har stora problem. Men vi står långt från varandra i synen på lönerna. Risken är stor att vi tvingas varsla för att förarna ska få samma lönelyft som andra fått i avtalsrörelsen, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Bemanningskonflikten avblåst

Avtal 2020. Det blir ingen konflikt mellan LO och bemanningsföretagen. Oenigheten gällde avräkningen för den förbättrade avtalspension. I går antog båda parterna ett medlarbud. Facket ser resultatet som en seger.