Från vänster Transports regionala skyddsombud Dan Holmberg, skyddsombud Thomas Belvén, Erik Johansson i klubbstyrelsen, klubbordförande Rikard Larsson, flygombudsman Johan Einarsson och vice klubbordförande Dadhy Makengo.
Close
Från vänster Transports regionala skyddsombud Dan Holmberg, skyddsombud Thomas Belvén, Erik Johansson i klubbstyrelsen, klubbordförande Rikard Larsson, flygombudsman Johan Einarsson och vice klubbordförande Dadhy Makengo.
Close
Kaos på cateringjätten

Transportare riskerar tusenlappar i lönetapp

Flygplats. Den globala catering-jätten Gate gourmet på Arlanda, Landvetter och Sturup vill dumpa lönerna och villkoren för alla anställda som i dag arbetar på Transports avtal. Med ett byte till Hotell- och restaurangfackets kollektivavtal skulle personalen förlora flera tusenlappar. Därutöver vill företaget hyvla ner hel- till deltider.

Avtalsshoppa, är den fackliga termen, när företag vill gå över från ett avtal till ett annat för att sänka löner och lönekostnader. I augusti förhandlade fack och arbetsgivare lokalt vid tre tillfällen om de förändringar som Gate gourmet vill genomföra. Parterna skildes i oenighet. På alla punkter.

– Företagets inställning var ganska tydlig vid förhandlingarna: ”Vi struntar i vad ni tycker. Vi kommer att genomföra det här.” Från fackets sida presenterade vi en annan lösning, men ledningen var inte intresserad, säger Johan Einarsson.

Han är Transports ombudsman på flygavdelning 46.

Stämningen är bister kring mötesbordet på avdelningen i Märsta, några mil från Arlanda. Ett avtalsbyte skulle innebära en lönesänkning på mellan 3 000 och 9 000 kronor, konstaterar klubbstyrelsen som slutit upp. Via länk får de stöd av ytterligare två fackligt engagerade kollegor. På plats är också ombudsman Johan Einarsson och regionala skyddsombudet Dan Holmberg, som vittnar om en rad tidigare tvister med bolaget.

Gate gourmets anställda gör allt från att laga mat till att packa rullvagnar och köra ut både mat och dryck till planen, som de även tömmer vid ankomst. Personalen jobbar på två olika avtal, anpassade efter deras olika arbetsuppgifter, Transports och Hotell- och restaurangfackets (HRF).

Minskat resande till följd av pandemin har drabbat flygindustrin hårt. Och det var corona och arbetsbrist Gate gourmet hänvisade till när de kallade till förhandling om en omorganisation. Den omfattar alla flygplatser där företaget bedriver verksamhet i Sverige – Arlanda i Stockholm, Landvetter i Göteborg och Sturup i Malmö.

Bolaget vill säga upp ungefär hälften av sin nuvarande personalstyrka, uppger Johan Einarsson.

– Det handlar om mer än 100 heltidstjänster på de tre orterna, och skulle drabba anställda som arbetar på både Transports och HRF:s avtal. Gate gourmet vill dessutom hyvla ner de kvarvarande heltiderna till 80, 50 och 23 procent. Bara cirka nio heltidstjänster skulle bli kvar, säger han.

­­Majoriteten av tjänsterna ska hyvlas från 100 till 80 procent. I Göteborg vill man enbart ha 80-procentiga tjänster.

– Utöver det vill företaget skapa nya så kallade kombinationstjänster som är anpassade efter HRF:s, restaurangfackets, cateringavtal säger han.

Johan Einarsson sveper med handen:

– Här kring bordet har vi lastare och chaufförer. Gate gourmets plan är att de ska få nya arbetsuppgifter som att sköta disken, göra lättare matlagning och breda mackor, packa mat och vatten.

Det sköts nu av annan personal på bolagets olika avdelningar och tillhör HRF:s avtalsområde.

Så här stretar fack och arbetsgivare åt olika håll.

– Företaget försöker tvinga fram en förändring. Sedan skyller de på oss. Ledningen påstår att de säger upp alla anställda på Transports avtal eftersom vi inte går med på att de ska göra arbetsuppgifter som ligger utanför vårt avtalsområde, säger Johan Einarsson.

Han berättar att delar av personalen kommer att erbjudas nya anställningar i företaget. Gate gourmet har tagit fram en turordningslista (las-lista) över personalens anställningstid. Men också den är parterna oeniga om. Enligt Transport innehåller den flera felaktigheter.

I grunden anser företagsledningen inte heller att de behöver följa lagen om anställningsskydd, gällande företrädesrätt till återanställning, eftersom de övergår till ett annat avtal, uppger Johan Einarsson.

– Men vi håller fast vid att Transports avtal fortfarande är det som är tillämpbart och gäller.

Ett ledord för Gate gourmets omorganisation är flexibilitet, citerar killarna kring bordet. För de anställda innebär det mer otrygghet och ekonomisk osäkerhet.

– Det rör sig om hyvling och avtalsshopping från företagets sida. Man vill byta till ett avtal med lägre lönekostnader och sämre villkor för personalen, säger Johan Einarsson.

De fackliga förtroendemännen talar om att bolaget vill kunna handplocka vilka anställda som ska vara kvar. Något lagen om anställningsskydd (las) kom till för att motverka. De ser också en fara i en tystad och rädd personal. Att ingen törs säga sin mening av rädsla för att stöta sig med chefen.

– Vi ska stå med mössan i hand och be om mer tid för att kunna betala våra räkningar och köpa mat. Det är som att vara tillbaka på 1800-talet. Ingen av oss fackligt engagerade lär få behålla jobbet, om företaget driver igenom sin plan.

Runt bordet tolkas även flexibiliteten som en övergång till säsongsanställningar, något som är mer vanligt inom hotell- och restaurangbranschen. Företaget lyfter även ett tidigare krav, att starta en egen bemanningspool.

Johan Einarsson räknar upp en rad skillnader mellan Transports och HRF:s kollektivavtal:

  • I HRF:s avtal är både grundlön och ob-tillägg lägre. ”På julafton får du 21,76 kronor i timmen i ob-ersättning, jämfört med Transports 124 kronor per timme. På ett 10-timmarspass skulle du förlora en tusenlapp.”                
  • Veckoarbetstiden inom Transport är 36, 38 och 40 arbetstimmar. I HRF har du 40 timmar, oavsett om du jobbar helger, kvällar eller röda dagar.
  • I HRF:s avtal finns möjligheten att införa årsarbetstid. ”Du kan reglera så att du arbetar mer under sommaren än under vintern.” Det är alltså en anpassning för säsongsarbete.

– 80 procents tjänst går inte att leva på. Då måste man byta jobb. Hyran och avgiften till förskolan blir ju inte billigare. Inte kostnaden för att ta dig till jobbet heller. Sänkt lön skulle också påverka vår pension och a-kassa. Ja, alla ersättningar som är lönebaserade, påpekar de fackliga representanterna.

– Din kreditvärdighet ryker.

Gänget som samlats har stöd av kollegorna.

– Det blev tydligt vid ett medlemsmöte. Alla är emot att jobba deltid!

Klubbstyrelsen varnar också för försämrad arbetsmiljö och risk för fler olyckor:

– Ska vi först packa vagnar, sedan dra i väg till ett plan, lämna bilen och börja diska? Vi kommer att bli alldeles snurriga! Det händer olyckor hela tiden för att folk stressar och fler kommer det att bli.

Facket dömer också ut den riskbedömning företaget gjort inför omorganisationen.

– Det är ett hafsverk med bara nio funna riskpunkter, där problem behöver åtgärdas. Väldigt lite för att gälla tre orter och flera olika avdelningar.

Frågorna är många, arbetsbrist, hyvling och lönebortfall, radar Johan Einarsson upp.

– Men allt står och faller med ett eventuellt avtalsbyte.

Tidsmarginalen är kort. Gate gourmet vill dra i gång sin nya organisation redan den 1 oktober. Facket upplever att företaget passar på och använder pandemin för att driva igenom förändringar, som de velat genomföra länge. Tidigare har ledningen tagit bort kravet på lastbilskort för att köra cateringmat till flygplanen. En kompetenssänkning och lönesänkning, hävdar de. Och fyller på med skyddsombud som hindrats att utföra sina uppdrag och friskvårdsbidraget på 3 500 kronor som dragits in.

– Corona är ett svepskäl för att få medgörlig personal. Om företaget tagit upp allt detta tidigare, så hade det blivit världens liv. Nu gömmer man sig bakom viruset för att få sin vilja fram.

– Folk mår inte bra på jobbet. Det är inte många som vill gå dit. På pick and packavdelningen, där man packar vagnar, är stämningen jättedålig. Där erbjuder företaget bara 50 procentiga tjänster.

Johan Einarsson fyller i där klubbstyrelsen slutar:

– Rätten till heltid tänker vi inte rucka på. Det avtalsbyte och allt det andra som företaget vill genomföra har tagits upp i Transports förbundsstyrelse. Vi känner ett enormt stöd från hela förbundet. Frågan om avtalsshopping och hyvling rör hela arbetsmarknaden, inte bara Gate gourmet.

Fotnot: Gate gourmet är ett globalt företag med huvudkontor i Schweiz och verksamhet i över 60 länder. Företaget startades 1992 från Swissair catering och hade 2019 omkring 43 000 anställda, enligt förtagets webb.gategroup.com.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Medarbetare:
    4 september, 2020

    Hej
    Nu har de börjat säga upp medarbetare på GG. Och de går inte efter LAS, de säger att det inte finns någon LAS-lista på Transport utan de handplockar favoriter och erbjuder dem sen tjänst på HRF:s avtal. Hur tänker de? Det här är ett stort brott mot LAS!

Lästips:

Terry Jonker och Hasse Ahlberg, två av sex ordinarie i SAS-lastarnas klubbstyrelse på Arlanda. Övriga är Samir Eriksson, vice ordförande, Jonas Bodell, huvudskyddsombud, och ledamöterna Conny Petrini, och Sebastian Reinemar.

Kaos är granne med klubben

SAS Ground Handling Arlanda. Kökris på terminalen, pandemi, permitteringar och personalbrist – de senaste åren har varit tuffa för all markpersonal. Samtidigt vet lastarna i SAS klubb på Arlanda sitt värde. Och att både jobbet och det fackliga uppdraget kräver mer än starka muskler.

På Truckstop Örebro lever chaufförer som jobbar tillfälligt eller länge i Sverige. Foto: Lilly Hallberg

Politiska partierna: Facket får lösa utländska förares löner

Åkeri. De flesta partier anser att utländska chaufförer ska ha rätt till hygglig lön. Men bara Vänsterpartiet öppnar för att allmängiltigförklara kollektivavtal. Övriga räknar med att marknaden eller facket löser det.

Petri Perälä

Tillsammans gör vi Transport starkt

Debatt. Jag kandiderar till förbundssekreterare för att jag är övertygad om att Transport kan bli ett starkare förbund. Sedan 2007 har vi tappat ca 20 000 medlemmar och under senaste kongressperioden cirka 4 000. Så här kan det inte fortsätta. Jag vet att vi kan ändra på detta tillsammans om vi arbetar med tydliga målsättningar och med effektiva moderna arbetssätt.

Mildare regler för äldre som söker sjukersättning

Sjukförsäkring. Flygplanslastare, lastbilschaufförer, miljöarbetare… Transports medlemmar har tunga jobb och alla klarar inte av att arbeta fram till pensionen. Vid månadsskiftet infördes mildare regler för personer som fyllt 61 år och ansöker om sjukersättning, tidigare förtidspension.

Möte tidningsbudssektionen i Göteborg 15 september 2022

Fortsatt kamp mot hyvling

Tidningsbud. För jävligt – och djupt sorgligt. Men omöjligt att stoppa? Sista dagen för att skriva på de nya anställningskontrakten för VTD höll tidningsbudssektionen möte. För de flesta bud i Göteborgsregionen innebär ny lägre sysselsättningsgrad ett lönetapp på ett par tusen i månaden.

Vad gör jag om soporna brinner?

Miljö. Lasten börjar brinna i sopbilen. Vad gör jag? – Det är inte jättevanligt men det händer då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några råd.

Bra miljöval – nu med schysta villkor

Distribution. Schampo och tvättmedel kan vara märkta med Naturskyddsföreningens Bra miljöval. Mindre känt är att märkningen även finns för transporter. I de nya kraven för lokala godstransporter ställs också krav på sociala villkor.

Yrkesförarens dag
Hyllade yrkesförare: Henrik Klefberg, Rikard Wedh, Rolf Eriksson, Björn Gustavsson, Rolf Eriksson och Pontus Isaksson. Foto: Lilly Hallberg

Förarna firas på sin dag

Åkeri. ”Bra att facket är ute och visar upp sig. Och vi är värda det!” sa lastbilschauffören Rikard Wedh som just fått en kaffe i avdelning 6-mugg på Rasta Värmland på Yrkesförarens dag.

Arbetsförmedlingen Malmö

Ska vi vara rädda att förlora jobben?

Ekonomi. Skenande energipriser. Hög inflation. Stigande räntor. Nu varnar Konjunktur­institutet (KI) också för en stundande lågkonjunktur. Är det dags att bli rädd för att förlora jobbet?

Kultur
Lars Sjölund vid utställningen på Transports kongress i Örebro. Foto: Lilly Hallberg

Vyer från sopbilen

Utställning. Stillheten och skönheten träffar rakt i hjärtat, berättar med skärpa om arbetsliv i renhållningens tjänst ur nya perspektiv. Ett urval av Lars Sjölunds bilder och texter finns nu samlade i boken ”Frihet och förakt” (som vi lottar ut tre ex av).

Fredag 9/9 är Yrkesförarens dag!

Transport. De får Sverige att rulla varje dag, året runt. Ser till så att såväl människor som gods kommer fram. Den 9 september är det dags att uppmärksamma alla landets yrkesförare på deras egen dag.

Facket: Hyvla inte i vårt namn, VTD!

Tidningsbud. Minskad tid med nya organisationen innebär ekonomisk katastrof för många bud. VTD beskriver förändringen i Göteborgsregionen som ordnad tack vare centrala förhandlingar med facket. Transports centrala ombudsmän beskriver distributionsbolaget som lämpligt studieobjekt för forskare av människohat.

En man dog vid ett ingripande av två ordningsvakter på Rådmansgatans tunnelbanestation.

Ordningsvakter misstänkta efter dödsfall i tunnelbana

Bevakning. Två ordningsvakter misstänks för grovt vållande till annans död efter ingripandet i tunnelbanan i Stockholm, den 31 juli. – Vi vill vänta med att uttala oss tills vi har helt klart för oss vad som har hänt, säger Jerker Nilsson, central bevakningsombudsman på Transport.

Lastbilarnas väg valfråga

Åkeri. Om mindre än en vecka är det val till riksdag, regioner och kommuner. I Trelleborg får kommuninvånarna den 11 september dessutom rösta om vilken väg lastbilarna ska ta till färjeläget.

Kongress 2022
Tomas Eneroth på Transports kongress 2022. Foto: John Antonsson

Eneroth fick stående ovationer

Kongressen. Under kongressens sista dag talade infrastrukturminister Tomas Eneroth. Schysta villkor, hårdare kontroller och flera svingar åt höger möttes till slut av stående ovationer.

Kongress 2022
Susanna Gideonsson, LO-ordförande. Foto: John Antonsson

LO-basen: ”Känn stolthet”  

Kongressen. LO:s ordförande Susanna Gideonsson gästade Transports kongress under söndagen. Hon inledde med att tacka transportarbetarna för deras arbete när pandemin var som värst.