Från vänster Transports regionala skyddsombud Dan Holmberg, skyddsombud Thomas Belvén, Erik Johansson i klubbstyrelsen, klubbordförande Rikard Larsson, flygombudsman Johan Einarsson och vice klubbordförande Dadhy Makengo.
Close
Från vänster Transports regionala skyddsombud Dan Holmberg, skyddsombud Thomas Belvén, Erik Johansson i klubbstyrelsen, klubbordförande Rikard Larsson, flygombudsman Johan Einarsson och vice klubbordförande Dadhy Makengo.
Close
Kaos på cateringjätten

Transportare riskerar tusenlappar i lönetapp

Flygplats. Den globala catering-jätten Gate gourmet på Arlanda, Landvetter och Sturup vill dumpa lönerna och villkoren för alla anställda som i dag arbetar på Transports avtal. Med ett byte till Hotell- och restaurangfackets kollektivavtal skulle personalen förlora flera tusenlappar. Därutöver vill företaget hyvla ner hel- till deltider.

Avtalsshoppa, är den fackliga termen, när företag vill gå över från ett avtal till ett annat för att sänka löner och lönekostnader. I augusti förhandlade fack och arbetsgivare lokalt vid tre tillfällen om de förändringar som Gate gourmet vill genomföra. Parterna skildes i oenighet. På alla punkter.

– Företagets inställning var ganska tydlig vid förhandlingarna: ”Vi struntar i vad ni tycker. Vi kommer att genomföra det här.” Från fackets sida presenterade vi en annan lösning, men ledningen var inte intresserad, säger Johan Einarsson.

Han är Transports ombudsman på flygavdelning 46.

Stämningen är bister kring mötesbordet på avdelningen i Märsta, några mil från Arlanda. Ett avtalsbyte skulle innebära en lönesänkning på mellan 3 000 och 9 000 kronor, konstaterar klubbstyrelsen som slutit upp. Via länk får de stöd av ytterligare två fackligt engagerade kollegor. På plats är också ombudsman Johan Einarsson och regionala skyddsombudet Dan Holmberg, som vittnar om en rad tidigare tvister med bolaget.

Gate gourmets anställda gör allt från att laga mat till att packa rullvagnar och köra ut både mat och dryck till planen, som de även tömmer vid ankomst. Personalen jobbar på två olika avtal, anpassade efter deras olika arbetsuppgifter, Transports och Hotell- och restaurangfackets (HRF).

Minskat resande till följd av pandemin har drabbat flygindustrin hårt. Och det var corona och arbetsbrist Gate gourmet hänvisade till när de kallade till förhandling om en omorganisation. Den omfattar alla flygplatser där företaget bedriver verksamhet i Sverige – Arlanda i Stockholm, Landvetter i Göteborg och Sturup i Malmö.

Bolaget vill säga upp ungefär hälften av sin nuvarande personalstyrka, uppger Johan Einarsson.

– Det handlar om mer än 100 heltidstjänster på de tre orterna, och skulle drabba anställda som arbetar på både Transports och HRF:s avtal. Gate gourmet vill dessutom hyvla ner de kvarvarande heltiderna till 80, 50 och 23 procent. Bara cirka nio heltidstjänster skulle bli kvar, säger han.

­­Majoriteten av tjänsterna ska hyvlas från 100 till 80 procent. I Göteborg vill man enbart ha 80-procentiga tjänster.

– Utöver det vill företaget skapa nya så kallade kombinationstjänster som är anpassade efter HRF:s, restaurangfackets, cateringavtal säger han.

Johan Einarsson sveper med handen:

– Här kring bordet har vi lastare och chaufförer. Gate gourmets plan är att de ska få nya arbetsuppgifter som att sköta disken, göra lättare matlagning och breda mackor, packa mat och vatten.

Det sköts nu av annan personal på bolagets olika avdelningar och tillhör HRF:s avtalsområde.

Så här stretar fack och arbetsgivare åt olika håll.

– Företaget försöker tvinga fram en förändring. Sedan skyller de på oss. Ledningen påstår att de säger upp alla anställda på Transports avtal eftersom vi inte går med på att de ska göra arbetsuppgifter som ligger utanför vårt avtalsområde, säger Johan Einarsson.

Han berättar att delar av personalen kommer att erbjudas nya anställningar i företaget. Gate gourmet har tagit fram en turordningslista (las-lista) över personalens anställningstid. Men också den är parterna oeniga om. Enligt Transport innehåller den flera felaktigheter.

I grunden anser företagsledningen inte heller att de behöver följa lagen om anställningsskydd, gällande företrädesrätt till återanställning, eftersom de övergår till ett annat avtal, uppger Johan Einarsson.

– Men vi håller fast vid att Transports avtal fortfarande är det som är tillämpbart och gäller.

Ett ledord för Gate gourmets omorganisation är flexibilitet, citerar killarna kring bordet. För de anställda innebär det mer otrygghet och ekonomisk osäkerhet.

– Det rör sig om hyvling och avtalsshopping från företagets sida. Man vill byta till ett avtal med lägre lönekostnader och sämre villkor för personalen, säger Johan Einarsson.

De fackliga förtroendemännen talar om att bolaget vill kunna handplocka vilka anställda som ska vara kvar. Något lagen om anställningsskydd (las) kom till för att motverka. De ser också en fara i en tystad och rädd personal. Att ingen törs säga sin mening av rädsla för att stöta sig med chefen.

– Vi ska stå med mössan i hand och be om mer tid för att kunna betala våra räkningar och köpa mat. Det är som att vara tillbaka på 1800-talet. Ingen av oss fackligt engagerade lär få behålla jobbet, om företaget driver igenom sin plan.

Runt bordet tolkas även flexibiliteten som en övergång till säsongsanställningar, något som är mer vanligt inom hotell- och restaurangbranschen. Företaget lyfter även ett tidigare krav, att starta en egen bemanningspool.

Johan Einarsson räknar upp en rad skillnader mellan Transports och HRF:s kollektivavtal:

  • I HRF:s avtal är både grundlön och ob-tillägg lägre. ”På julafton får du 21,76 kronor i timmen i ob-ersättning, jämfört med Transports 124 kronor per timme. På ett 10-timmarspass skulle du förlora en tusenlapp.”                
  • Veckoarbetstiden inom Transport är 36, 38 och 40 arbetstimmar. I HRF har du 40 timmar, oavsett om du jobbar helger, kvällar eller röda dagar.
  • I HRF:s avtal finns möjligheten att införa årsarbetstid. ”Du kan reglera så att du arbetar mer under sommaren än under vintern.” Det är alltså en anpassning för säsongsarbete.

– 80 procents tjänst går inte att leva på. Då måste man byta jobb. Hyran och avgiften till förskolan blir ju inte billigare. Inte kostnaden för att ta dig till jobbet heller. Sänkt lön skulle också påverka vår pension och a-kassa. Ja, alla ersättningar som är lönebaserade, påpekar de fackliga representanterna.

– Din kreditvärdighet ryker.

Gänget som samlats har stöd av kollegorna.

– Det blev tydligt vid ett medlemsmöte. Alla är emot att jobba deltid!

Klubbstyrelsen varnar också för försämrad arbetsmiljö och risk för fler olyckor:

– Ska vi först packa vagnar, sedan dra i väg till ett plan, lämna bilen och börja diska? Vi kommer att bli alldeles snurriga! Det händer olyckor hela tiden för att folk stressar och fler kommer det att bli.

Facket dömer också ut den riskbedömning företaget gjort inför omorganisationen.

– Det är ett hafsverk med bara nio funna riskpunkter, där problem behöver åtgärdas. Väldigt lite för att gälla tre orter och flera olika avdelningar.

Frågorna är många, arbetsbrist, hyvling och lönebortfall, radar Johan Einarsson upp.

– Men allt står och faller med ett eventuellt avtalsbyte.

Tidsmarginalen är kort. Gate gourmet vill dra i gång sin nya organisation redan den 1 oktober. Facket upplever att företaget passar på och använder pandemin för att driva igenom förändringar, som de velat genomföra länge. Tidigare har ledningen tagit bort kravet på lastbilskort för att köra cateringmat till flygplanen. En kompetenssänkning och lönesänkning, hävdar de. Och fyller på med skyddsombud som hindrats att utföra sina uppdrag och friskvårdsbidraget på 3 500 kronor som dragits in.

– Corona är ett svepskäl för att få medgörlig personal. Om företaget tagit upp allt detta tidigare, så hade det blivit världens liv. Nu gömmer man sig bakom viruset för att få sin vilja fram.

– Folk mår inte bra på jobbet. Det är inte många som vill gå dit. På pick and packavdelningen, där man packar vagnar, är stämningen jättedålig. Där erbjuder företaget bara 50 procentiga tjänster.

Johan Einarsson fyller i där klubbstyrelsen slutar:

– Rätten till heltid tänker vi inte rucka på. Det avtalsbyte och allt det andra som företaget vill genomföra har tagits upp i Transports förbundsstyrelse. Vi känner ett enormt stöd från hela förbundet. Frågan om avtalsshopping och hyvling rör hela arbetsmarknaden, inte bara Gate gourmet.

Fotnot: Gate gourmet är ett globalt företag med huvudkontor i Schweiz och verksamhet i över 60 länder. Företaget startades 1992 från Swissair catering och hade 2019 omkring 43 000 anställda, enligt förtagets webb.gategroup.com.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Medarbetare:
    4 september, 2020

    Hej
    Nu har de börjat säga upp medarbetare på GG. Och de går inte efter LAS, de säger att det inte finns någon LAS-lista på Transport utan de handplockar favoriter och erbjuder dem sen tjänst på HRF:s avtal. Hur tänker de? Det här är ett stort brott mot LAS!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Bemanning har nytt avtal

Bemanning. Ett nytt, tvåårigt bemanningsavtal har tecknats av LO och Kompetensföretagen. För anställda i bemanningsbranschen betyder det en ökning av garantilönen på 1 350 kronor i år vid heltidsjobb, drygt 700 kronor år två.

Snabbkoll: Varsel och uppsägningar. Illustration: Mattias Käll

Varsel och uppsägningar

Av med jobbet? Sverige ser ut att vara på väg in i en lågkonjunktur. Då ökar risken för varsel och uppsägningar. Så fungerar det och det är skillnaden.

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsbud. Löneökningar på 7,4 procent, två år – det nya kollektivavtalet för tidningsdistributörer undertecknades på tisdagen av parterna, Transportarbetareförbundet och Medieföretagen.

Avtal 2023

Bemanning har nytt avtal

Bemanning. Ett nytt, tvåårigt bemanningsavtal har tecknats av LO och Kompetensföretagen. För anställda i bemanningsbranschen betyder det en ökning av garantilönen på 1 350 kronor i år vid heltidsjobb, drygt 700 kronor år två.

Ordningsvakter döms för att ha orsakat en mans död

Bevakning. (UPPDATERAD) Två ordningsvakter döms för vållande till annans död. Enligt tingsrättens dom agerade de båda oaktsamt vid ett ingripande mot en aggressiv och hotfull man i Stockholms tunnelbana och det ledde till att han avled.

Visselblåsare. Illustration: Shutterstock

Ny lag ska stärka skyddet för visselblåsare

Lagstiftning. Den som slår larm om missförhållanden på jobbet ska få ett starkare skydd mot repressalier. Det är syftet med en ny visselblåsarlag. Privata arbetsgivare med minst 50 anställda ska ta fram särskilda rapporteringssystem för att skydda visselblåsares identitet.

Åsas resa
Åsa Alvetjärn. Foto: Privat

Klar… men nu då?

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är den femte och sista delen av hennes berättelse.

Avtal 2023

Öppet för konflikt i hamnar

Hamn. Sedan i fredags råder avtalslöst tillstånd i hamnarna. Det sedan Sveriges Hamnar har sagt upp kajavtalet med Hamnarbetarförbundet – både facket och arbetsgivaren har nu rätt att ta till stridsåtgärder.

Avtal 2023
Avarnklubbens konfliktskola maj 2023 avtalsrörelsen.

Laddar med kunskap om konflikt

Bevakning. En lunchrestaurang som klassrum: Två veckor innan avtalet löper ut samlades bevakningspersonal till konfliktskola i Västberga i södra Stockholm.

Avtal 2023

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsbud. Löneökningar på 7,4 procent, två år – det nya kollektivavtalet för tidningsdistributörer undertecknades på tisdagen av parterna, Transportarbetareförbundet och Medieföretagen.

De vita kepsarna hör snart historien till. I samband med att QSG tar över som leverantör av Västtrafiks biljettkontroll får även kontrollanterna ny uniform. Foto: Lilly Hallberg

QSG tar över Västtrafiks biljettkontroller

Bevakbning. Det är stort. Över hundra nya medarbetare har rekryterats av bevakningsbolaget QSG, som vunnit Västtrafiks upphandling av biljettkontrollen. Den 1 maj var det skarpt läge i trafiken för kontrollanterna i blå uniform.

Forskare ska titta på hur AI förändrar arbetsvillkoren för bland andra flygplatspersonalen. Foto: John Antonsson

Hur påverkar AI och robotar flygarbetarna?

Arbetsmiljö Om några år kan robotar och AI sköta en del av jobbet på flygplatserna. Professor Åsa Cajander ska undersöka hur det påverkar arbetsmiljön.

Lyckad samling vid vattnet

Facket. Intresset var väldigt stort när avdelning 51 ordnade familjedag vid Harasjömålas sjöar. Den soliga vårsöndagen på campen i Blekinge blev också ett forum att tala om fackliga frågor i avtalsrörelsens tid och, så klart – fiske.

AVTAL 2023

Taxitelefonisternas nya avtal är klart

Taxi. Ett lönepåslag på mellan 1 935 kronor och 2 370 kronor totalt. Efter en rad sittningar enades Transport och arbetsgivarna i Biltrafikens Arbetsgivareförbund på onsdagen om ett nytt tvåårigt avtal för taxitelefonisterna.

Symbol för kvalitet. Servicetrafikens gröna fordon har kommit att bli ett välkänt inslag i stadsbilden. Foto: Lilly Hallberg

Göteborgsmodell höjer servicetrafikens status

Färdtjänst. Bristen på förare är inte unik för Göteborg. Staden arbetar sedan flera år med riktade insatser för att utbilda fler som klarar att köra färdtjänst – utbildning och krav ska både göra jobbet mer attraktivt och ge bättre kvalitet på den upphandlade, samhällsbetalda trafiken.

Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) gör stora neddragningar i Bohuslän som en följd av Stampens övergång till digitala morgontidningar.

Fler än hälften av buden i Bohuslän blir av med jobbet

Tidningsbud. Chock och sorg. Det är reaktionen bland dem som distribuerar tidningar i Bohuslän – två av tre anställda förlorar jobbet när mediebolaget Stampen fortsätter sin övergång till digital utgivning.

Avtal 2023

Nytt avtal för miljö- och renhållningsarbetare

Miljöarbetare. Landets cirka 5 600 miljö- och renhållningsarbetare har ett nytt tvåårigt avtal som ger upp till 8,58 procent. Avtalet gäller retroaktivt från den 1 april i år.

Avtal 2023

Tvåårigt flygtankningsavtal höjs med upp till 11,1 procent

Flygtankning. Ett tvåårigt avtal för flygtankning har tecknats mellan Svenska Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund. Avtalet ger upp till 11,1 procent med en första avräkning 1 april 2023.