Fråga facket
Löner & avtal
Varför används procent och inte kronor?
Det är lite varierande hur man räknar upp lönerna, det kan variera mellan olika avtalsområden inom förbundet och mellan de olika LO-förbunden.
På vårt största avtalsområde, transportavtalet, så räknas lönerna upp med ett givet procenttal på snittlönen i yrket. På andra områden är det individens utgående lön som räknas upp.
Det som brukar vara gemensamt i alla avtal är det som kallas låglönesatsning. Denna gång innebär det att inga löner ska räknas upp med ett lägre utgångsläge än ett givet belopp. Denna avtalsrörelse är detta belopp 27 100 kronor i månaden.
Snittlönen inom åkerisektionen ligger på drygt 30 000 kronor i månaden.
Får jag ob för röd dag då den är schemalagd?
Arbetsgivaren har en skyldighet att betala ob-ersättning till alla anställda, under de tider som stipuleras i gällande kollektivavtal. Vid exempelvis åkeriarbete utgår ob-ersättning med 34,01 kronor extra per timma efter klockan 18.00 på vardagar och för arbete på söndagar utgår ob-ersättning med 68,03 kronor. För att veta nivåerna och tiderna för din yrkesgrupp, rekommenderar jag dig att besöka Transports hemsida www.transport.se och logga in på Mina sidor. Där kan du ta del av ditt avtal med samtliga tider och nivåer som ger rätt till ob-ersättning. Eller kontakta din lokala Transportavdelning för att få hjälp.
När är det kvalificerat ob?
På påskafton, det vill säga den 8 april, är det kvalificerat ob från klockan 19 och fram till tisdag morgon klockan 06.
Ob-ersättning
- Alla dagar: Klockan 19–06.
- Lördagar, helgdagar samt påsk- pingst- midsommar- jul- och nyårsafton: Klockan 06–19.
Kvalificerat ob
- För arbete från klockan 19 på lördagar och helgdagsaftnar enligt ovan fram till klockan 06 nästkommande helgfria dag.
Varför får jag avdrag på semesterlönen?
Av din fråga har jag svårt att bedöma om du fått rätt semesterlön eller om din arbetsgivare gjort rätt avdrag. Det är vanligt att löneavdrag för semesterledighet görs månaden efter semesterledigheten, och att semesterlön för motsvarande semesterperioden utbetalas vid samma löneutbetalning.
Semesterlönen är en bruttolön, vilket innebär att arbetsgivaren ska göra ett skatteavdrag. För att kontrollera din semesterlön krävs en utredning. Hör av dig till din lokala Transportavdelning för att få hjälp med detta (kontaktuppgifter finns på www.transport.se).
Vad händer med min innestående semester?
Om din anställning upphör innan du fått den semesterlön som du tjänat in, ska du i stället få semesterersättning. Semesterersättningen ska motsvara det värde som du har på dina outtagna och intjänade semesterdagar, ersättningen ska betalas ut senast en månad efter anställningens upphörande.
Är du osäker på om arbetsgivaren betalt rätt semesterersättning, kan du kontakta din lokalavdelning som du hittar på transport.se.
Vad tjänar en ordningsvakt på en nattklubb?
En ordningsvakt har som lägst en timlön på 173,25 kr under dagtid. För arbete under obekväm tid tillkommer ett tillägg som varierar mellan 23,27 och 68,74 kr per timma, beroende på om arbetstiden är förlagd till vardagkväll, natt, helgdag, kväll, natt eller storhelgstid. För mer exakt beräkning kontakta Transportarbetareförbundets lokalavdelning som du hittar via transport.se.
Vad händer med min semesterersättning?
Ja du har rätt till din semesterersättning. Enligt lag ska semesterersättning betalas ut till arbetstagaren utan oskäligt dröjsmål och senast en månad efter anställningens upphörande.
Har jag inte rätt till ob för min kvällstid?
Om vi förutsätter att din arbetsgivare är bunden av kollektivavtal, då har du rätt till obekvämlighetstillägg. Transportarbetareförbundets åkeriavtal ger rätten till 34,01 kr extra per timma efter klockan 18.00 på vardagar. Om du är osäker på om din arbetsgivare omfattas av kollektivavtal eller du behöver hjälp med att få ut din ersättning, kontakta din lokalavdelning som du hittar via transport.se.
Får jag fler semesterdagar när jag blir äldre?
Tyvärr inte. Lyft det gärna på ett fackmöte. Genom klubben eller sektionen på avdelningen kan man driva frågor som lyfts upp under en avtalsrörelse.
Ledigt för att fira min 50-årsdag
Nu utgår jag från Transportavtalet och många av våra avtal liknar varandra. För att få ett helt korrekt svar om ditt avtal hör gärna av dig till oss på Transport på direkten eller ställ frågan på vår chatt.
I Transportavtalet står det ”Egen 50-årsdag” under permission. Permission innebär generellt ”kort ledighet med bibehållen lön under högst en dag”. Svaret på din fråga är nej då det gäller egen 50-årsdag. Är du ledig den dagen permissionen infaller så kan du inte få permission en annan dag.
Behåller jag löneklassen om jag byter bransch?
Tyvärr inte. Bussbranschen är en sak och åkeribranschen en annan när det gäller att kunna tillgodoräkna sig erfarenhet för löneplacering. Däremot skulle jag ta upp det under anställningsintervjun och se vad det kan ge.
Om ob-tillägg
Jag gör antagandet att vi pratar om Transportavtalet. Om inte det stämmer, ring gärna Transport på direkten eller ställ frågan på vår chatt.
Enkelt obekvämlighetstillägg
- Måndag–fredag: 00.00–06.00.
- Måndag–fredag: 18.00–24.00.
- Midsommarafton: 00.00–12.00.
- Jul- och nyårsafton, om de inte infaller på en lördag: 00.00–12.00.
Kvalificerat obekvämlighetstillägg
- Lördagar: 00.00–24.00.
- Midsommarafton: 12.00–24.00.
- Jul- och nyårsafton, om de inte infaller på en lördag: 12.00–24.00.
- Sön- och helgdagar: 00.00–24.00.
Kan jag ansöka om de 10 procenten i efterhand?
Vid föräldraledighet kan du ha rätt till föräldrapenningtillägg på upp till 10 procent av din vanliga lön om det finns kollektivavtal på din arbetsplats.
Du kan få ersättning för en sammanhängande ledighetsperiod. Du behöver inte vara föräldraledig alla dagar under perioden utan kan ta ut ledigheten så som du och din arbetsgivare blir överens om.
Tänk på att söka om ersättning för perioden med flest föräldralediga dagar (föräldrapenningdagar från Försäkringskassan) om du planerar att dela upp din föräldraledighet i flera perioder.
Det är därför viktigt att du gör en plan för hur du vill lägga ut hela din föräldraledighet innan du söker, så att du vet vilken period och vilka dagar du ska söka för. När du planerat och också pratat ihop dig med din arbetsgivare gör du en anmälan hos Afa Försäkring.
Du kan bara göra en anmälan, så se till att få med all den planerade ledigheten i perioden. Anmälan ska göras inom 5,5 år efter ditt barns födelse/adoption.
När du ansöker om föräldrapenningtillägg hos Afa Försäkring ser de till att du också blir anmäld till den så kallade premiebefrielseförsäkringen.
Det gör att du inte går miste om några avtalspensionsinsättningar på grund av att du varit föräldraledig.
Premiekomp för lastbilsförare
Premiekompensationen för förare är 2–7 kronor per timme, beroende på tid i yrket, arbetsuppgifter och var i landet du arbetar. För mer detaljerad information kontaktar du din fackklubb eller din avdelning.
Löneavdrag vid allergisk reaktion
6 § i lag om sjuklön säger bland annat:
”Från sjuklönen ska ett karensavdrag göras. Avdraget ska motsvara 20 procent av den sjuklön som belöper på summan av de anställningsförmåner som arbetstagaren genomsnittligen beräknas få under en vecka.”
Avdraget ska således motsvara 20 procent av den sjuklön som arbetstagaren beräknas få under en vecka i genomsnitt. I ditt fall innebär det att för att avdraget à sex timmar ska vara korrekt, ska du ha en genomsnittlig veckoarbetstid på 30 timmar i veckan.
Huruvida storleken på avdraget 170 kronor per timme är korrekt går inte att avgöra utifrån den tillgängliga informationen. Vill du undersöka saken närmare får du ta hjälp av din fackklubb på arbetsplatsen. Har ni ingen fackklubb där kan du vända dig till din avdelning.
Får jag högre lön med nytt ansvar?
Arbete på terminaler omfattas av transportavtalet. Ställföreträdande gruppledare är inte en befattning, som finns i transportavtalet. Däremot finns en befattning, som kallas gruppledare. Är man gruppledare ska man ha ett tillägg à 14,15 kronor per avlönad timme i Stockholm och Göteborg och 14,10 kronor per avlönad timme i övriga landet.
Rent allmänt är vår rekommendation att man alltid, innan man tar på sig mer ansvar, ska ta upp frågan om ytterligare ersättning motsvarande det tillkommande ansvaret. Det är ofta mycket svårare att erhålla bättre villkor om man tar upp det i efterhand. Oftast finns där inget hinder för anställd och arbetsgivare att komma överens om bättre lön och villkor än villkoren i det centrala avtalet. Om man blir det ska man dessutom alltid se till att få skriftligt på överenskommelsen med arbetsgivaren.
Där kan finnas skäl att utreda förhållandena närmare på plats. För att göra det bör du ta kontakt med fackklubben på arbetsplatsen. Saknas fackklubb vänder du dig till avdelningen.
Tungtillägg för flyttgubbar?
Nej det finns inget tungtilllägg/risktillägg i transportavtalet.
Jag föreslår att du kontaktar ert regionala skyddsombud för att höra om er arbetsmiljö stämmer överens med vad Arbetsmiljöverket säger ska gälla, och för att se till att ni har de tekniska hjälpmedel som behövs. Hälsa bör inte mätas i pengar.
Kontaktuppgifter till din lokala avdelning hittar du på www.transport.se.
Klicka på den avdelning som ligger i närheten av arbetsorten. Där hittar du information och kontaktuppgifter till de ombudsmän som tolkar kollektivavtalen – och till de regionala skyddsombuden.
Arbetstid och rast
Arbetsgivaren får ändra på schemat. Rast innebär att du kan lägga av dig all utrustning, gå ut utan att behöva vara nåbar. Detta då det är skillnad på måltidsuppehåll och rast.
Ändringen måste meddelas i förtid. Hur lång tid innan beror på vilket schema du har och var du befinner dig i det. Rasten ska vara tidsangiven och får ej ändras. Det vill säga klockslag, och antalet minuter inte får ändras från dag till dag.
Har du fler frågor gällande rast samt schemaläggning på din arbetsplats, ta kontakt med din lokala ombudsman.
Kan jag få hjälp även utan kollektivavtal?
Saknar arbetsgivaren kollektivavtal ska du be facket ta det samtalet med arbetsgivaren.
Har arbetsgivaren angett i anställningskontraktet att man har ett kollektivavtal och inte har det ska man kontakta sin lokala ombudsman omedelbart. Ha anställningskontraktet tillgängligt när du gör det.
Om arbetsgivaren saknar kollektivavtal så kan vi som fackförbund hjälpa till med det som står i lagen, till exempel LAS eller arbetsmiljölagen. Vi kan också hjälpa till med det som står skrivet i anställningskontraktet. I medlemskapet får du också inkomstförsäkring och hemförsäkring.
Att ta anställning hos en arbetsgivare utan kollektivavtal kan vara förenat med betydande risker. Man måste då själv försäkra sig om att det egna anställningsavtalet tar hand om alla frågor som normalt regleras via kollektivavtalet. Inte minst pensionsvillkor och försäkringar.
När man inte har kollektivavtal finns det vissa frågor som man måste ställa till arbetsgivaren:
- Finns tjänstepension? Pensionssystemet bygger på att man har allmän pension (vilket man får om man arbetar och betalar skatt), tjänstepension (som betalas av arbetsgivaren till en pensionsförsäkring) samt ett privat pensionssparande. Om du arbetar utan tjänstepension kommer det att påverka vad du får utbetalt när du pensioneras.
- Hur ser lönehöjning ut, vad baseras den på och hur ofta sker det?
- Har du rätt till övertids- och ob-ersättning? Utan kollektivavtal eller reglering i anställningsavtalet behöver arbetsgivaren inte betala extra ersättning till den som till exempel arbetar mer än 40 timmar en vecka.
- Vad har du för heltidsmått? Om inget annat framgår avser heltid 40 timmar arbete per vecka. Ofta finns regler i kollektivavtal om lägre heltidsmått, särskilt vid arbete som ofta utförs på obekväm tid.
- Har du rätt till extra ersättning vid föräldraledighet? Många kollektivavtal innehåller ersättning som betalas ut som ett tillägg till föräldrapenningen från Försäkringskassan.
- Har du rätt till extra ersättning vid sjukdom? Många kollektivavtal innehåller ersättning som betalas ut som ett tillägg till sjukpenningen från Försäkringskassan.
- Vad händer om du blir arbetslös? Det är vanligt att kollektivavtal innehåller omställningsavtal, som ett utökat skydd om man blir uppsagd på grund av arbetsbrist. Det kan exempelvis handla om att man får vidareutbilda sig på arbetsgivarens bekostnad för att undvika arbetslöshet.
- Har du rätt till restidsersättning och traktamente? Om inte reglering finns betalas ingen extra ersättning för detta.
- Vilka försäkringar följer av anställningen? Ibland finns till kollektivavtalet lösningar för bland annat grupplivförsäkring och personskadeförsäkring.
Uppsägningsavtal för anställning
Har du en tillsvidareanställning är uppsägningstiden inom våra avtal en månad, om du som arbetstagare säger upp dig.
Om det finns ett undantag så ska det stå på anställningskontraktet. Om du är medlem så kontakta gärna den lokala ombudsmannen för att gå igenom kontraktet för att se om det finns ett undantag.
Du kan behöva styrka att du har sagt upp dig, därför rekommenderar vi att du gör det skriftligt.
Mer för mertid?
Om du har en heltidsanställning i företaget så är det inte mertid du ska ha om du går ut och jobbar den söndagen. Då ska du ha ordinarie timlön samt övertidsersättning och kvalificerad ob för de jobbade timmarna.
Är du deltidsanställd så blir skillnaden att det inte utgår övertidsersättning, utan du får mertid. Det vill säga timlönen plus kvalificerad ob för den arbetade tiden.
Att du har varit hemma med sjuka barn spelar ingen roll, det ska räknas som arbetad tid.
Är du medlem i Transport så kontakta din lokalavdelning, de kan hjälpa dig i frågan om det behövs.
Betalt för restid?
Hej Kalle! Din chef har fel.
Du ska ha betalt för all tid du står till din arbetsgivares förfogande, inte bara körningen till och från bygget utan även för- och efterarbete såsom kontroll före körning, tankning, tvätt av bil och så vidare.
Du har även rätt till ett schema som motsvarar ditt anställningsmått. Sedan är all arbetad tid utanför schemat att räkna som övertid och ska ersättas därefter.
Kontakta din lokalavdelning så hjälper de dig.
Extra ersättning för extrajobb?
Ersättning för tid upp till 100 procent (heltid) ersätts med aktuell timlön, premiekompensation och i förekommande fall eventuell ob-ersättning. Tid utöver heltid ersätts (förutom med nu nämnd lön, premiekomp och ob-ersättning) även med övertidsersättning som är ett tillägg på 50 procent av aktuell grundlön.
Okej köra in chaufför på lager?
Arbetsgivaren kan beordra dig till att utföra övertidsarbete för sin egen räkning, men inte utan ditt samtycke beordra dig att utföra arbete åt en annan arbetsgivare.
Om du är prov/tillsvidareanställd har du rätt till helglön ifall du skulle ha arbetat på en helgdag när den infaller mellan måndag till lördag. Om arbetsgivaren beordrar ut dig på arbete på en helgdag, till exempel julafton, så har du förutom rätt till att bibehålla grundlönen, extra timlön, övertidsersättning, kvalificerad ob och premiekompensation.
Hur många timmar har en arbetsmånad?
Månadslönen i Transportavtalet är 27 545 kronor. Månadslönen beräknas på 174 timmar.
För en heltidsanställd utgår alltid övertid vid arbete utöver ens ordinarie schema.
Lön under läkarbesök?
Du har rätt till permission (betald ledighet) vid förstagångsbesök hos läkare och tandläkare vid akut sjukdom eller olycksfall.
Du har även rätt till permission om du har en remiss av företagsläkare eller, om sådan inte finns, annan av arbetsgivaren godkänd läkare. Den anställde får besöka sjukvårdsinrättning vid högst tre tillfällen per kalenderår.
Rör det sig om arbetsrelaterad skada gäller inte begränsningen om högst tre tillfällen efter remiss enligt ovan.
Okej lön för däckmontör?
Hej! Vad gäller lön som däckmontör så bygger vårt kollektivavtal på lägsta löner, det vill säga en botten man inte kan gå under. Den lägsta lönen man får ge någon med tre års erfarenhet är 27 438 kr för heltidsarbete. Den 1 april 2022 kommer den stiga till 28 020 kronor enligt Gummiverkstadsavtalet.
Med det sagt så är det en hel del som ligger gott och väl över lägsta nivåerna i avtalet. Så mitt svar till dig är NEJ, Transport tycker inte 25 000 är en bra lön för heltidsarbete som däckmontör med 3 års erfarenhet.
Varför är ni så emot minimilöner, facket?
Det handlar om principen att staten inte ska blanda sig i arbetsmarknadens regler. Det sköter parterna själva. Så har det alltid fungerat inom ramen för den svenska modellen och så tycker vi att det ska fungera i framtiden också. Om man låter staten börja reglera lönebildningen finns det ju inget som hindrar att politiker går in och tar över mer av arbetsmarknadslagstiftningen och det vill vi inte för det betyder ju att våra villkor beror på vem som har regeringsmakten.
Får chefen ändra arbetstid?
Ja, man kan komma överens om att förskjuta arbetstiden under en vecka, men inte regelbundet.
Sker det regelbundet bör man kontakta en ombudsman.
07.00–16.30 är grunden i avtalet. Jobbar jag 08.00–17.00 så skall det finnas ett schema.
Ob blir det först efter 18.00 och före 06.00.
Jobbar jag utanför schemat är det övertid.
Hur snabbt får jag sluta?
Uppsägningstiden vid uppsägning från den anställdes sida är en månad. Om du överväger att söka överenskommelse med arbetsgivaren om kortare uppsägningstid, bör du ta hjälp av din avdelning.
Usel kompensation för ständig natt
Det är inte helt enkelt att svara på, och det kostar med arbetstidsförkortning. Historiskt har det varit så att Transport jobbat för kronor och ören när avtalen förhandlats, och framför allt för att få upp grundlönen – mer än att höja ob eller andra tillägg – för att alla ska få ta del av förbättringen.
Men det betyder inte att det behöver vara så för all framtid!
Nu finns ett kongressbeslut på att jobba för arbetstidsförkortning.
Vet också att många, kanske särskilt unga, hellre vill ha kortare arbetstid än högre lön.
När det gäller IF Metalls avtal så är arbetstidsförkortningen 82 minuter i veckan, vid vanligt dagtidsjobb, för terminal. Men i deras avtal ligger ingångslönen på 20 161 kronor, jämfört med Transports ingångslön på 25 801 (avtal 2019). Det skiljer ganska mycket, och vi har alltså satsat på grundlönen.
Det jag kan jämföra är centrala avtal, sedan har ju IF Metall ofta lokala avtal – men det har vi också.
Men som sagt, det behöver inte vara så stor skillnad för all framtid. Om ett år drar avtalsrörelsen i gång igen, Transportavtalet löper ut sista mars 2023.
Fotnot: Med nuvarande avtal blir kompensationen för frågeställarens nattarbete knappt 30 timmar per år; 35 minuters arbetstidsförkortning per vecka multiplicerat med 46 ”arbetsveckor”. Kompensationstiden ska tas ut som hela pass, inte enstaka timmar.
Läs också artiklarna Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb” (intervju med Lennart Karlsson) och Facket ser gärna kortare arbetstid, där även Transports ordförande Tommy Wreeth och Peter Winstén diskuterar tidskompensation för nattarbete och arbetstidsförkortning.
Sen lön?
Förutsatt att din arbetsgivare har kollektivavtal, är det i detta mer eller mindre alltid reglerat, när lönen skall vara den anställde tillhanda senast.
Om din arbetsgivare inte följer det bör du kontakta din Transportavdelning, för att diskutera hur ni skall agera. Där kan till exempel finnas möjlighet för avdelningen att påkalla tvisteförhandling med din arbetsgivare för brott mot kollektivavtalet, och utifrån det bland annat kräva att arbetsgivaren framöver gör rätt.
Avdrag för YKB?
Arbetsgivaren ska stå för den utbildningen. Det är vi överens om i kollektivavtalet att all kompetensutveckling nödvändig för arbetet ska tillhandahållas genom arbetsgivarens försorg (§18, mom 7 Transportavtalet) och enligt bilaga G ska utbildningen ersättas med grundlön.
Jag tycker du ska vända dig till din lokalavdelning för att få hjälp.
Hur många år får jag tillgodoräkna mig?
Eftersom du blev anställd, i yrket, före den 1 januari 2021 så går du på det gamla kollektivavtalets regelverk. Det innebär att direkt efter genomgången yrkesutbildning (enligt av huvudorganisationerna godkänd plan) skulle du bli inplacerad i löneklass A2, två år i yrket.
Du blev ju anställd 2018 på sommaren. Så 2020 skulle du enligt avtalet bli inplacerad i lönetabell A3, fyra år i yrket. Observera att det är i år yrket som räknas, inte år i företaget.
De som är nya chaufförer och blir anställda i yrket efter den 1 januari 2021, blir inplacerade i löneklass A1, begynnelselön.
Din nya arbetsgivare gjorde fel. Företaget skulle ha placerat in dig i A3, fyra år i yrket.
Hur många timmar ska jag ha betalt för?
Utifrån vad du skriver så gör din arbetsgivare fel. Avtalet är klart och tydligt i den delen.
Är det helgdag och du inte jobbar så ska du ha din vecko-/månadslön ograverad, det vill säga inga avdrag utan du ska ha lön som om du arbetat.
Informera din arbetsgivare om att det har blivit fel och fungerar inte det så kontakta din lokalavdelning.
Försäkringar & a-kassa
Extra betalt vid föräldraledighet
Jag tror du tror du tänker på ”Försäkring vid föräldraledighet”, också kallad FPT, som du hittar under webbsajten www.afa.se.
Afa har tillägnat en hel webbsida till detta och du hittar det du söker efter på afa.se. Titta extra noga på ”Info till dig som tänker dela upp föräldraledigheten på flera kortare perioder”. Många missar detta.
Dubbelt försäkrade?
Ta kontakt med ert försäkringsbolag, Folksam! Det går att få kompensation i sådana här fall där båda har gruppförsäkringen. Det genom att till exempel välja till en allriskförsäkring, det som brukar kallas drulleförsäkring. Den kan ju vara bra om man själv råkar ha sönder något i hemmet. Däremot går det inte att ta bort en del i gruppförsäkringen, som hemförsäkringen, trots att båda inte kan få ut ersättning från den. Detta för att det just handlar om en gruppförsäkring. Men det går alltså bra att utöka skyddet. Börja med att höra med Folksam.
Onödigt med dubbla hemförsäkringar?
Kollektiv hemförsäkring hos Folksam, K-hem, ingår i medlemskapet i Transport. K-hem tecknas av förbundet och Transport betalar en premie utifrån antal medlemmar. En medlem som inte tycker sig ha behov av försäkringen, och vill avsäga sig den, får inte en lägre medlemsavgift.
Om två personer i hushållet har K-hem genom sitt fackliga medlemskap, ingår även en allriskförsäkring (kallas ibland drulleförsäkring) som kompensation. Den får man genom att ta kontakt med Folksam, på telefon 0771-950 950.
Arbetsrätt
Borde vi inte erbjudas full sysselsättning?
Jag tycker som du. Det borde vara en rättighet med erbjudande om heltidstjänst, innan arbetsgivaren anställer ny personal. Tyvärr har arbetsgivare rätt att organisera sin verksamhet på det sätt som de anser lämpligt. Orsakerna till att vissa arbetsgivare anställer sin personal på deltid kan vara olika. Behovet av arbetskraft kanske inte går att tillgodose med heltidstjänster på grund av arbetstidsförläggningen. Jag misstänker att vissa arbetsgivare deltidsanställer för att hålla nere kostnaderna för övertidsarbete.
Bara för att arbetsgivaren tror sig ha orsak till att driva sin verksamhet med deltidsanställda så ger vi inte upp. Det finns regler som ger oss rätten till ett högre arbetstidsmått.
Exempelvis säger lagen om anställningsskydd 25a § att en deltidsanställd arbetstagare som har anmält till sin arbetsgivare att den vill ha en anställning med högre sysselsättningsgrad, har företrädesrätt till sådan. En förutsättning är att arbetsgivarens behov av arbetskraft tillgodoses.
För att du ska få hjälp att utreda dina möjligheter rekommenderar jag dig att höra av dig till din lokala Transportavdelning. Kontaktuppgifter finns på www.transport.se.
Hur mycket får jag jobba?
Jag antar att din arbetsgivare syftar till att du enligt lag ska beredas dygns- (11 sammanhängande timmar per varje period om 24 timmar) och veckovila (36 sammanhängande timmar per varje period om 7 dagar). Din arbetsgivare har ansvar för att du bereds den vila som lagen stipulerar, även om och när du jobbar hos en annan arbetsgivare. Det finns även andra regler som styr hur mycket eller hur lite man får eller har rätt att jobba, därför måste vi titta på hela ditt arbetsupplägg.
Jag rekommenderar dig att ta kontakt med Transports lokalavdelning på orten där du bor, för att reda ut möjligheter och hinder. Du hittar din lokalavdelning via transport.se.
Jag blir straffad för jag är sjuk
När man sjukskriver sig så ska man inte ta ut semester. Faktum är att om du blir sjuk under din semester så ska du meddela din arbetsgivare för att inte förlora semesterdagar.
Under covid-19 hade hela Sverige restriktioner, precis som du beskriver, och din arbetsgivare skulle naturligtvis dragit upp rutiner ihop med ditt behörigt utsedda skyddsombud, för hur det skulle fungerat på din arbetsplats.
Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med din lokala avdelning och din ombudsman och hoppas att ni kan lösa ditt ärende. Kontakt med din lokala avdelning hittar du på vår hemsida transport.se och fliken Avdelningar.
Kan jag nekas föräldraledighet?
Man bör använda företagets blanketter. Men det är också rimligt att företaget ska ha påpekat detta när de tog emot mejlet.
Kontakta din lokala ombudsman på din avdelning för mer hjälp och rådgivning.
Du hittar din lokala ombudsman på din avdelning genom att gå till www.transport.se, klicka på den avdelning som ligger i närheten av arbetsorten. Där hittar du information samt kontaktuppgifter till de ombudsmän som tolkar kollektivavtalen.
Du kan också ringa oss på Transport på direkten så kopplar vi dig.
Snävare regler för lastbil
Kort sagt beror det på att 4,5 timmar var den körtid innan rast som man enades om i EU att ha i kör- och vilotidsförordningen (EG) nummer 561/2006.
När blir jag inlasad?
LAS eventuellt kompletterat med kollektivavtal gäller. Det är svårt att svara uttömmande grundat på informationen i din fråga, men du bör snarast kontakta din lokalavdelning för att få hjälp att undersöka saken närmare.
Kan chefen kräva sjukintyg första sjukdagen?
Bestämmelsen om att styrka nedsättningen av arbetsförmåga, det som i dagligdags kallas förstadagsintyg, kommer från lagen om sjuklön § 10a. Lagen är förändringsbar på så sätt att ett kollektivavtal kan ersätta den. I många av våra avtal så är den ersatt med avtalstext och den texten har inte helt samma lydelse i alla avtalen.
Men vad lagen säger är att om arbetsgivaren har särskilda skäl, så kan hen begära att arbetstagaren uppvisar ett intyg från läkare från tidigare sjukskrivningsdag än dag 7. Lagen säger inget om att arbetsgivaren ska stå för kostnaden för intyget, men det är en vanlig skrivning i flera av våra avtal.
Enligt lagen så ska en sådan begäran av arbetsgivaren alltid vara skriftlig. Vanligt är också att man har kravet en period framåt i tiden, max ett år.
Villkoret ”särskilda skäl” är inte definierat i lagen, men bör vara något som framkommit i en rehabiliteringsutredning eller liknande. Det ska alltså inte vara något godtyckligt från arbetsgivaren och inte heller ett sätt att förhindra arbetstagare från att sjukskriva sig under perioder då man har svårt att bemanna.
I just ditt specifika fall så skulle jag vända mig till min lokalavdelning och ombudsman eller regionala skyddsombud. Då kan man se vad som exakt står i det avtal du arbetar under och kontrollera med arbetsgivaren vilka särskilda skäl hen åberopar för att avkräva dig intyg från första sjukskrivningsdagen, retroaktivt.
Vilka rättigheter finns på jobbet?
Din berättelse var ingen rolig läsning och frågorna reser många följdfrågor.
Provarbete skriver du … Får han betalt för det?
Lönen är för låg, tycker jag, utifrån att semesterersättning ska ingå i summan.
Är det så att det inte finns kollektivavtal är det inte säkert att det finns ersättning för övertid eller ob. Det regleras i avtal, inte i lag. Detsamma gäller även avtalspensionen.
Genomsnittlig arbetstid per vecka är 40 timmar. Där finns också kör- och vilotidslagen och vägarbetstidslagen som sätter begränsningar för hur mycket han kan arbeta.
Gällande försäkringar så finns det inget generellt som ska stå på anställningsbeviset. Har företaget kollektivavtal så gäller Fora-försäkringarna per automatik i anställningen. Finns inget avtal så är det inte säkert att det finns någon försäkring, förutom på fordonet.
Är fordonet i så dåligt skick så att det är att anse som trafikfarligt ska man påpeka/informera arbetsledningen om att man inte kan framföra det.
Om din partner är medlem i Transport så be honom att snarast kontakta lokalavdelningen han tillhör. Det är mycket som behöver redas ut i detta fall. Är han inte medlem så rekommenderar jag att han blir det. Vi kan inte hjälpa till om han inte är medlem.
Vad göra åt en obefogad varning?
I kollektivavtalet för bevakningsbranschen står det så här:
”Om en arbetstagare har gjort sig skyldig till allvarlig förseelse i tjänsten kan arbetsgivaren tilldela den anställde skriftlig varning. Sådan åtgärd ska omgående delges den lokala fackliga organisationen. Fackföreningen har möjlighet att inom tre veckor från delfåendet göra invändning mot åtgärden.”
Om man gjort sig skyldig till allvarliga fel eller försummelser i arbetet kan man alltså få en skriftlig varning. Anledningar till det skulle till exempel kunna handla om olovlig frånvaro, allvarligt slarv eller åsidosättande av säkerhetsföreskrifter.
Att ”skriva på” en varning innebär enbart en bekräftelse på att du mottagit handlingen, det är inget accepterande av vad som sägs i dokumentet. Du ska således skriva på varningen.
Om du har synpunkter eller vill bemöta påståenden som du anser vara felaktiga i den skriftliga varningen ska du omgående ta kontakt med din lokalavdelning. Förbundet har endast tre veckor på sig för att begära överläggning med arbetsgivaren.
Har visstidare rätt till intyg och betyg?
Svaret är ja på båda frågorna. Den första enligt lagen om arbetslöshetsförsäkring, paragraf 47. Den andra enligt god sed på arbetsmarknaden.
Fast någon skriftlig reglering av rätten till anställningsintyg/ anställningsbetyg finns såvitt jag känner till inte i vare sig lag eller kollektivavtal.
Ska chefen ta hänsyn till ensamstående?
Arbetsgivaren har skyldighet enligt lag att aktivt arbeta för att arbetstagare ska kunna förena föräldraskapet med arbetet.
Enligt exempelvis Transportavtalet ska arbetsgivaren samråda med den anställde innan arbetstidsschemat upprättas.
Arbetsmiljö
Ska det göras en riskbedömning vid omorganisation?
Enligt 8 §, i Arbetsmiljöverkets föreskrift, AFS, 2001:1 har arbetsgivaren en skyldighet att genomföra en riskbedömning när det sker en förändring i verksamheten (alltså inte den vanliga löpande verksamheten) som kan omfatta ändringar i organisationen, arbetssätt, arbetsutrustning eller personal. Schemaändringarna och omplaceringarna som din chef föreslagit utgör sådana förändringar.
Som skyddsombud har du rätt att delta i riskbedömningen och framföra synpunkter på de risker som du uppmärksammat. Du kan också begära att arbetsgivaren tar hänsyn till dina synpunkter innan beslut om schemaändringar och omplaceringar fattas.
I sammanhanget är det också relevant att påpeka att arbetsgivaren har skyldighet att informera och samråda med skyddsombudet när det sker förändringar i verksamheten. Det innebär att arbetsgivaren självmant ska ge dig tillräcklig information om ändringarna i förväg, så att du kan delta i diskussionen och påverka beslutet.
Om du behöver mer hjälp eller rådgivning om hur du som skyddsombud kan genomföra en riskbedömning eller delta i samrådet med arbetsgivaren, kan du kontakta din avdelning och/eller ditt regionala skyddsombud. Mer information om riskbedömningar och systematiskt arbetsmiljöarbete finns även tillgängligt på tya.se och i deras SAM-guide.
Hur tungt måste jag lyfta?
Att hantera paket kallas för manuell hantering. Det vill säga att man arbetar med kroppen för att skjuta, dra eller lyfta saker. Arbetsmiljöverket har väldigt bra riskbedömningsmallar för hur sådan hantering ska kontrolleras. Och där handlar det om frekvensen (hur ofta) lyfthjälpmedel (med vad) och sedan vikten (hur tungt).
Det betyder att svaret på din fråga är beroende på situation. Att lyfta ett paket en gång på en hel arbetsdag som väger 12 kilo kan vara helt ok. Men att stå och lyfta 1 000 paket varje dag som väger 12 kilo kräver hjälpmedel. Vidare görs bedömningar på vilka arbetsställningar du behöver utföra lyften i. Att arbeta ovan axelhöjd eller under knähöjd anses mer slitsamt och då får man göra det mindre ofta. Till det kommer även företagets egna bestämmelser. För att inte skada utrustning brukar det finnas viktbegränsningar på vad paketen får väga. Undrar du om just din egen arbetssituation så föreslår jag att du ber arbetsgivaren om riskbedömningen som ska vara gjord för din manuella hantering. Får du inga svar eller inte vill prata med din arbetsgivare om det, sök kontakt med ditt lokala skyddsombud. Finns det inget lokalt skyddsombud, vänd dig till din lokala avdelning och det regionala skyddsombudet.
Måste jag tvätta lastbilen?
Det enkla svaret på denna fråga är ja.
Arbetsgivaren äger något som heter ”rätten att leda och fördela arbetet” vilket återfinns i våra avtal under § 1. Det betyder att arbetsgivaren kan säga åt dig vad du ska göra och du ska alltså utföra den uppgiften.
Givetvis finns det undantag, som att utföra en arbetsuppgift du omöjligt kan utföra på grund av saknad utbildning eller med fara för ditt liv.
Att sopa på lagret eller tvätta lastbilen kommer du alltså att få göra även om du är anställd som chaufför eller terminalarbetare. Men att reparera lastbilens bromsar eller värmesystem ingår absolut inte i något du ska göra (såvida du inte är anställd som mekaniker).
Anser du att du fått en arbetsuppgift som verkligen ligger långt från din kunskap eller medför risk för liv och hälsa, men inte vet hur du ska bemöta din chef? Kontakta din fackklubb eller din avdelning för att få hjälp. Som medlem kan du också alltid kontakta Transport på direkten.
Mörkt när soporna ska hämtas
Frågan är lite mer komplex än att man bara kan svara ja eller nej.
Jag blir lite mer intresserad av att du skriver att du hämtar soporna inne hos kunden. Det betyder vanligtvis långa dragavstånd vilket garanterat inte är en bra arbetsmiljö.
Det är din kommuns renhållningsförordning som berättar var kärlen ska stå och hur platsen ska utformas av abonnenten.
Att det ska vara upplyst är inte ett av kriterierna som vanligtvis står med. Men kanske kunde du få någon sorts arbetsutrustning av din arbetsgivare för att underlätta i mörkret?
Jag rekommenderar dig att söka kontakt med ditt lokala behöriga skyddsombud eller avdelningens regionala skyddsombud. De kan hjälpa till både med förslag för förbättringar och undersökningar av belastningen för dragavståndet.
Vad gäller för tunga lyft på terminal?
Begränsade tunga lyft kan få förekomma i vår arbetsmiljö. Det är dock inte okej att dagligen, hela arbetsdagen lyfta tunga saker (typ 60 kilo) för hand. Då behövs riskbedömningar som är genomförda av behöriga skyddsombud eller regionala skyddsombud.
Det innebär att man inte kan vägra enstaka lyft, men skall anmäla detta till sin arbetsgivare genom tillbudsrapportering. Det kan leda till att man behöver begränsa lyften eller tillhandahålla tekniska hjälpmedel för att utföra arbetet.
Viktigt att rapportera avvikelser och tillbud
Hallå! Det är jätteviktigt att ni skriver avvikelser/tillbudsrapporter vid tillfällen som överfyllda soprum, höga trösklar, farlig backning, dålig snöröjning. Din arbetsgivare behöver bli tydligare på den punkten.
Det är också arbetsgivarens ansvar att det finns ett bra system för att rapportera. Det kan vara på papper eller digitalt, och om det är digitalt ska arbetsgivaren se till att de anställda har de verktyg som behövs.
Sedan kan kommunernas renhållningsordning se lite olika ut, och kommunerna kan ställa olika krav i sina upphandlingar. Men det är viktigt att alla trakterna riskbedöms och att ett behörigt utsett skyddsombud då är med. Finns det inget på din arbetsplats kan Transports regionala skyddsombud delta.
När det gäller arbetsmiljön och riskerna är det inte renhållningsordningen som styr. Då handlar det om arbetsmiljölagen och Arbetsmiljöverkets föreskrifter. Där finns det till exempel regler kring belastningsergonomi. Det står hur tungt arbete ska planeras och utföras för att förebygga belastningsbesvär.
Riskbedömning av gravidas jobb
Hej, arbetsgivaren ska genast, så fort du har berättat att du väntar barn, undersöka om du utsätts för risker i arbetet. Vilka faktorer det kan handla om finns uppräknat i en bilaga till Arbetsmiljöverkets föreskrift om gravida och ammande arbetstagare. Där nämns fysikaliska, belastningsergonomiska, biologiska, kemiska och psykosociala arbetsmiljöfaktorer. Och att dessa kan utgöra en risk för den som är gravid, nyligen fått barn eller ammar.
Din arbetsgivare ska göra riskbedömningen i samverkan med ett behörigen utsett skyddsombud och efter samtal med dig. Hen ska presentera en riskbedömning och de åtgärder som behövs. Det kan till exempel innebära andra arbetsuppgifter under resten av graviditeten. Ditt jobb på en återvinningscentral kan, som du skriver, vara farligt på flera sätt.
Studier
Ledigt för kurs?
Du ska alltid söka ledigt så fort du är anmäld till en facklig utbildning. Dock allra senast två veckor innan kursstart. Om du är osäker på hur det går till med ledighet så be din studieorganisatör på avdelningen om hjälp i samband med att du blir anmäld till kurs. Om arbetsgivaren nekar din ledighet måste du kontakta din avdelning så fort som möjligt för en chans till dialog med företaget.
Sugen på att plugga – hur ska jag göra?
För att vara säker att få studieledighet så måste man ansöka sex månader i förväg. Då kan arbetsgivaren inte neka.
Ledighetens längd är inte begränsad. Lagen säger heller inget om att ledigheten måste tas ut i en följd.
Det är möjligt att studera på heltid, halvtid eller deltid. Det innebär att man kan vara ledig under två timmar en dag i veckan för att delta i en facklig studiecirkel.
Övrigt
Jag får inte tag i min chef
Det verka som din chef har ekonomiska problem med företaget. Du utsätter dig för en stor ekonomisk risk om du jobbar vidare utan att få klarhet i vad orsaken till utebliven kontakt och lön beror på.
Mitt råd till dig är att du omgående kontaktar och tar hjälp av en ombudsman på din lokalavdelning i Transportarbetareförbundet som du hittar via transport.se för att trygga dina rättigheter.
Hur funkar friskvårdsbidraget?
Friskvårdsbidrag är en skattefri så kallad personalvårdsförmån, en förmån av mindre värde som har till syfte att skapa trivsel i arbetet. Friskvårdsbidrag är sällan reglerat i kollektivavtal. Nivå och regler för bidraget fastställs vanligtvis av din arbetsgivare och regleras i normalfallet i företagets policys. Då det är en skattefri förmån upp till en viss nivå (för närvarande högst 5 000 kronor per år) är det skatteverket som reglerar vilka aktiviteter bidraget kan nyttjas till och det kan du läsa mer om på Skatteverket.se. Men det är alltså din arbetsgivare som oftast är den som bestämmer om man har tillgång till detta och också i så fall med hur mycket pengar.
Vad gör jag när kunden tar springnota?
Det händer tyvärr ibland att man får en kund som tar en springnota, vilket är tråkigt. Som förare är det alltid din säkerhet som kommer i första hand, vilket innebär att du inte ska springa efter, då du riskerar att försätta dig i en farlig situation. Din arbetsgivare ska ha rutiner för dessa händelser, vilka du ska följa. Rutinen innebär förhoppningsvis att du enbart ska notera, rapportera och anmäla händelsen, till din arbetsgivare, växel och polis.
Ska inte arbetsgivaren hålla med torkarblad?
Det var tråkigt att höra. Självklart är din arbetsgivare skyldig att tillhandahålla utrustning som fungerar som den ska.
Sikt vid körning yrkesmässigt är en arbetsmiljöfråga och vad jag kan förstå så har du också påtalat att det finns brister i din arbetsmiljö.
Det innebär att arbetsgivaren är skyldigt inte bara inom arbetsmiljölagen, utan även gällande det regelverk som är kopplat till trafiksäkerhet att åtgärda problemet.
Om arbetsgivare inte åtgärdar din sikt tycker jag att du ska fundera på om det är trafiksäkert att köra. Kontakta ditt skyddsombud eller regionala skyddsombud, som i värsta fall får driva fråga om god arbetsmiljö gällande sikt.
I värsta fall får skyddsombudet eller det regionala skyddsombudet överväga ett skyddsstopp om arbetsgivare vägrar byta torkarblad.
Nytt jobb och jag behöver byta fack – hur gör jag?
Om du byter bransch inom LO så är det enklast att använda dig av webbsajten www.bytlofack.se.
Om du till exempel ska byta till Unionen som inte är med i LO så måste du dock avsluta ditt medlemskap för att få ett utträdesdatum. Du behöver ett utträdesdatum för att ansöka om ett nytt medlemskap hos det nya fackförbundet om ditt nya fackförbund inte är inom LO-familjen.
När du vill avsluta ditt medlemskap i Transportarbetareförbundet ringer du till oss på Transport på direkten på telefonnummer 010-480 30 00.
Vi behöver veta anledningen till att du bestämt dig för att gå ur för att skicka rätt blankett. Och du behöver information om förmåner, som till exempel försäkringar, som ingår i ditt medlemskap och som du behöver ta ställning till.
Vi skickar dig en blankett för utträde ur förbundet och den ska sedan skickas tillbaka till oss för handläggning. Inom tre arbetsdagar bör du ha fått en bekräftelse från Transport via brev.
Ha gärna mobilt bank-id tillhands när du ringer.
När måste jag meddela att jag vill gå i pension?
Det är samma tid som vid egen uppsägning, det vill säga en månad innan.
Läs mer om att gå i pension på Pensionsmyndighetens hemsida, www.pensionsmyndigheten.se/ga-i-pension.
Kan jag bli medlem?
Ja, om du tillhör något av Transports avtalsområden och är verksam arbetstagare. Är du osäker på vilket fack du ska tillhöra? Kontakta oss på Transport på direkten via telefon så hjälper vi dig. Vi kan också hjälpa till med information om företaget du jobbar på har kollektivavtal. Kom ihåg att medlemsavgiften regleras av din inkomst och att du ska uppdatera din inkomst via Mina sidor på vår hemsida www.transport.se.
Lägre fackavgift vid föräldraledighet?
Svar: Ja, förbundsavgiften styrs av inkomst vilket gör att den kan sjunka medan du exempelvis studerar, är föräldraledig eller sjukskriven. Anmäl genom att logga in på transport.se och Mina sidor med bank-id.
Tänk också på att det finns särskilda försäkringar och avtalsförmåner vid sjukdom och föräldraskap. Två av dem är föräldrapenningtillägget och premiebefrielseförsäkringen för avtalspension eller föräldraledighet. Har du ytterligare frågor om försäkringar kontakta oss gärna på 010-480 30 00.
Hur byter jag fack till Transport?
Då Kommunal och Transport är med i LO så kan man använda sig av webbtjänsten BytLoFack. Du hittar den på www.bytlofack.se.
Tar förarlösa lastbilar över lastbilsföraryrket?
Vår framtidsvision är att det kommer att ta lång tid innan de förarlösa lastbilarna är ute på våra vägar och kör. Det är mycket forskning som krävs för att lösa de tekniska förutsättningarna för att de ska bli helt förarlösa.
Någon prognos kan vi inte ge i dagsläget om hur lång tid det tar innan tekniken har tagit över chaufförernas jobb.
Vill du veta mer om chaufförsyrket går det bra att läsa om det på TYAs hemsida: www. tya.se/bli-lastbilschauffor/.
Kan en bilmek bli medlem?
Det beror på vilket företag du är anställd på. I många av våra kollektivavtal ingår bilmekaniker.
Enklaste sättet att ta reda på om du jobbar på ett företag som har kollektivavtal där bilmekaniker ingår är att ringa till Transport på direkten. Det är till stor hjälp om du då har företagsnamnet och organisationsnumret tillgängligt.
Du når Transport på direkten på telefonnummer 010-480 30 00. Öppettiderna är måndag till fredag kl 9–11. Måndag till torsdag även 13–14.
Sjukskriven på deltid – påverkas avgiften?
När din inkomst ökar eller minskar behöver du anmäla det till oss.
Vi räknar ihop din inkomst från arbetet och sjukpenningen, som blir din grund för att du placeras i rätt avgiftsklass.
Beroende på hur mycket din inkomst minskar kan det påverka vilken avgiftsklass du ska tillhöra.
Kontakta din avdelning så hjälper de dig att räkna ut din nya avgiftsklass. Du kan även logga in på Mina sidor på transport.se för att ändra inkomst.