Ingen förlikning mellan Transport och Gate gourmet

Anställningsskydd. Efter Transports stämning av Gate gourmet för ogiltig uppsägning av ett 60-tal anställda möttes facket och cateringbolagets företrädare Svenska Flygbranschen i Arbetsdomstolen igen i går. För en andra muntlig förberedelse. Försöken att förlikas har hittills varit resultatlösa.

– Det är domarens skyldighet att försöka förlika oss före den inplanerade rättegången, men det är bara att konstatera att vi står alldeles för långt ifrån varandra. Domaren såg ingen möjlighet att nå en uppgörelse och ska nu försöka döma rättvist, säger Transports centrala ombudsman Per-Olof Norgren.

Parterna möts igen vid huvudförhandlingarna i Arbetsdomstolen (AD) den 10 och 11 november.

– Om inte Gate gourmet och Svenska flygbranschen på något vis kommer tillbaka till oss och LO-TCO Rättskydd, som företräder våra uppsagda medlemmar, tillägger Norgren.

Tror du att några fler trevare kommer?

– Vi får nog utgå ifrån att det blir huvudförhandlingar och att frågan avgörs i rätten, säger Per-Olof Norgren.

Är du besviken över att ni inte lyckats nå en förlikning, innan?

– Det är klart det hade varit skönt om vi lyckats förlikas, men vi tänker inte göra det till vilket pris som helst. Det handlar ju om upprättelse för våra medlemmar som tvingades gå under ganska förnedrande former. Nu är det bara att gilla läget och se vad som komma skall, säger Per-Olof Norgren.

Transport har stämt cateringjätten med verksamhet på Arlanda, Landvetter och Sturup i AD totalt fyra gånger. Facket har begärt att uppsägningarna av 62 medlemmar ska ogiltigförklaras och att Gate gourmet ska betala 21,7 miljoner i allmänt skadestånd till medarbetarna.

Samtidigt rullar nya lönekrav riktade till företaget hela tiden vidare. Transport gör varje månad en avstämning med de medlemmar som återanställdes och nu avlönas enligt Hotell- och restaurangfackets avtal i stället för Transports. Det gällde före Gate gourmets omorganisation och införande av så kallade kombinationstjänster med lägre löner och sämre villkor. Och är det som fortfarande ska gälla, hävdar facket med stöd av Hotell- och restaurangfacket liksom LO:s organisationsplan.

Transport begär alltså in mellanskillnaden och räknar ut vad medlemmarna ska tjäna, enligt Transports flygavtal.

Gate gourmet har bara velat kommentera uppsägningarna vid ett tillfälle i Transportarbetaren och då sagt att de orsakades av krisen i flygbranschen till följd av coronan. Nedskärningarna gjordes för att rädda bolagets verksamhet på lång sikt, kommenterade företagets kommunikationsansvariga.

En av de uppsagda cateringarbetarna säger till Transportarbetaren att hen inte vill ha någon förlikning:

– Jag vill att detta ska löpa hela vägen till AD. Jag har svårt att se att vi skulle förlora och det här kommer att kosta Gate gourmet.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Företag betalade 450 000 i skadestånd

Bevakning. Ett bevakningsföretag i Västsverige har betalat 450 000 kronor i skadestånd efter en uppgörelse med Transport.

Transportarbetarens logga

Tiger-fallet har fått en lösning

Arbetsrätt. Två bröder arbetade för det Örebrobaserade åkeriet Tigrarna AB, under sommaren 2021, men fick aldrig någon lön. De har inte alls arbetat för oss, hävdade arbetsgivaren. Men när Transport drev fallet till Arbetsdomstolen gick åkeriet med på förlikning och ersatte ­bröderna med 80 000 ­respektive 20 000 kronor.

”Vi vill vara med och påverka.” Meddy Linond (ordförande), Johan Afvander (ledamot) och Marie-Louise Rindå (ledamot) i klubben. Anders Nilsson (sekreterare) har jobbat natt och saknas på bilden.

Scheman tände gnistan att nystarta flygklubb

Arlanda. – Står man bara längst bak och klagar händer inget. Så resonerade Meddy, Marie-Louise, Johan och Anders och väckte sin klubb ur törnrosasömnen. En ”massa petande” i deras arbetsscheman tände gnistan.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Kollektivavtal äger i rätten

Arbetsrätt. Kammarrätten upphäver Transportstyrelsens föreläggande mot ett större åkeri, med hänvisning till lagen om arbetstid vid vägtransporter – kollektivavtalet reglerar i fallet sammanlagd arbetstid och nattarbete, slår domstolen fast.