Kaos på Gate gourmet

”Det här är ren avtalsshopping!”

Flygplats. – Vi ser Gate gourmets agerande som ren avtalsshopping för att få till ett billigare avtal. Så kommenterar Transports ombudsman Per-Olof Norgren den omorganisation som företaget kallat till förhandling om.

I går (den 2 september) möttes Transport och arbetsgivarna i Svenska flygbranschen på central nivå för att förhandla om Gate gourmets planerade omorganisation. Det vill säga byte av avtal, införande av så kallade kombinationstjänster med nya arbetsuppgifter och en hyvling av flertalet tjänster från full tid till deltid. Det var en så kallad §11-förhandling enligt medbestämmandelagen (mbl). Den innebär att arbetsgivaren är skyldig att kalla till förhandling om man planerar viktiga förändringar av verksamheten eller arbets- och anställningsförhållanden.

Per-Olof Norgren
Per-Olof Norgren

Transports centrala ombudsman Per-Olof Norgren berättar att parterna avslutat förhandlingarna och sammanfattar Transports inställning:

– Vi anser att företaget inte uppfyllt sin förhandlingsskyldighet eftersom det är svårt att se vad omorganisationen består av. Underlaget är för dåligt utformat.

Per-Olof Norgren tar  kombinations-tjänsterna som exempel.

– Vad menar Gate gourmet med det? Företaget talar inte om hur mycket våra medlemmar ska breda mackor och diska och hur mycket de ska köra ut mat och dryck till planen. Det senare är alltså arbetsuppgifter som de har nu, på Transports avtal.

Svenska Flygbranschen hävdar däremot att bolaget uppfyllt sin förhandlingsplikt, konstaterar P-O Norgren.

Några varsel om uppsägningar av personal har ännu inte lagts av Gate gourmet.

– Mbl §11-förhandlingar på central nivå är ovanliga. De är till för att arbetsgivarna ska kunna lägga fram förslag och diskutera med facket lokalt.

I det här fallet är oenigheten så stor att Transports flygavdelning och bolaget inte kunnat enas om ett gemensamt protokoll, utan skrivit olika.

– Arbetsgivarens protokoll har jag inte fått se, bara Transports. Där förs många brister i arbetsmiljön fram, säger Per-Olof Norgren.

Transportarbetaren bad Gate gourmets vd (general manager) Kimmo Piri ge sin syn på och kommentera den kritik som riktas mot företagets omorganisation.

– Jag får tyvärr inte säga något. Vi har en policy att hänvisa alla frågor till företagets mediaavdelning i Zürich.

En stund senare skickar Kimmo Piri kontaktuppgifter till kommunikatören Nancy Jewell i Schweiz, via sms. ”Hon har tyvärr inget telefonnummer men hon nås på njewell@gategroup.com”, skriver han. Transportarbetaren återkommer om detta.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Pär sjöberg:
    4 september, 2020

    Strejka....

  2. Ihrene Sundstedt:
    4 september, 2020

    Som vanligt blir det folket på golvet som blir lidande. Chefer håvar bara in pengar och bryr sig inte. Färre chefer med insyn i arbetet finns i nuläget inte. Prata med arbetarna, låt dom vara med och bestämma för det är ändå de som vet hur det fungerar. Chefer har sällan eller aldrig stått på golvet själva. Det enda de kan är att försämra och försvåra. Gamla beprövade sätt att sköta jobbet på vet Revinges om. Ta bort chefernas alla underchefer och anställ fler som kan vara på golvet så skulle allt bli såååå mycket bättre. Se även till att fackföreningarna, som det var förr, får mer makt att bestämma.

  3. Medarbetare GG:
    3 september, 2020

    Jag tycker det är väldigt konstigt att Kimmo inte kan ge en kommentar. När B-kortsfrågan var på tapeten så gav han en kommentar. Då var det inte frågan om att inte kunna uttala sig pga av allt ska gå till Zürich. Han försöker bara att förhala, hur ska de i Zürich kunna ge en kommentar när det är ledningen i Stockholm som har gjort den här omorganisationen? Men att bryta mot LAS och Begå avtalsbrott är inga problem för Kimmo.

Lästips:

Transport röstade nej till LO:s löneförslag

Avtal 2022. LO:s styrelse har röstat ja till att utgå från 4,4 procents löneökning i nästa års avtalsrörelse. Transports ordförande röstade nej till samordningen.

Jessica Andersson ska göra samma jobb på kortare tid. Foto: Lilly Hallberg

Samma runda – lägre lön efter VTD:s omläggning

Tidningsbud. Jessica Andersson på Kungsbackafilialen har 27 år i yrket. – Jag älskar det här jobbet, vill inte jobba med något annat. Men jag förstår dem som lämnar nu, säger hon.

Möte tidningsbudssektionen i Göteborg 15 september 2022

Fortsatt kamp mot hyvling

Tidningsbud. För jävligt – och djupt sorgligt. Men omöjligt att stoppa? Sista dagen för att skriva på de nya anställningskontrakten för VTD höll tidningsbudssektionen möte. För de flesta bud i Göteborgsregionen innebär ny lägre sysselsättningsgrad ett lönetapp på ett par tusen i månaden.

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Rätt sparka för borttagen hastighetsspärr

Åkeri. Chauffören tog bort hastighetsspärren och körde förra året flera gånger i över 130 kilometer i timmen med den tunga lastbilen. Nu slår Lunds tingsrätt fast att åkeriet hade rätt att avskeda mannen.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Är du rädd på jobbet, taxiförare?

Arbetsmiljö. En måndag i början av november ringlar sig kön av taxibilar lång vid Franks gatukök utanför Göteborgs centralstation. Transportarbetaren knackade på några rutor och frågade: Känner du dig säker när du jobbar?

Mikael Bodén. Foto: Privat

Mikael ingrep när lastbil brann

Åkeri. En vanlig dag i början av november. Mikael Bodén ska lasta av lastbilen och plötsligt ser han tjock dimma. Dimman visar sig vara rök från en brinnande lastbil. Och Mikael blir dagens hjälte.

Feeder-båten MSC Amy går med upp till 630 containrar. Foto: Sven Rosell

Oro för lågkonjunktur i containerhamnen

Hamn. Förmiddagsskiftet lossar MSC Amy den här gråmulna tisdagen. Containrarna lyfts ur fartyget och placeras på dragbilar i jämn takt. Amy anlände vid elvatiden i går kväll och lossningen körde i gång direkt. Om allt rullar som det ska lyfts bortåt 35 containrar av i timmen, säger kranföraren Peter Swärdh.

Sida vid sida med Irans kvinnor

Demonstration. På fredagen samlades folk från LO-distriktet utanför Irans ambassad för att visa sitt stöd för den feministiska kampen och de mänskliga rättigheterna i landet. Saied Tagavi, fackligt aktiv i Transport, var en av talarna.

Julhandeln kickar i gång
Eddie Karlsson är Transportombud på sin arbetsplats, DHL Express i Göteborg.

Eddie mådde dåligt inför Black Friday

Terminal. Tidigare år har varit stressiga och tunga. Men i år är Eddie Karlsson på DHL Express i Göteborg inte lika orolig. Nya chefer har lyssnat på personalen och sett till att det är ordentlig bemanning och bra planering till Black Friday.

Skakigt läge för näthandeln

E-handel. Efter flera år av uppgång dalar handeln på nätet. Raketsiffrorna från pandemin är bortblåst och handlarna fruktar att försäljningen ska dala.

Så gör företagen vid arbetstoppar

Enkät. Transportarbetaren har frågat ett flertal transportföretag som levererar varor från e-handeln hur de gör vid arbetstoppar som Black Friday, Cybermåndag och julhandeln.

Målet: Bli bäst i Sverige på att värva elevmedlemmar

Facket. I början av året var Transports avdelning 17 Skövde-Borås på plats 12 när det gällde antalet elevmedlemmar inom förbundet. Sista oktober hade de avancerat till en tredje plats. Transportarbetaren ringde upp Johan Lövgren, väktare och ungdomsansvarig på avdelningen, för att fråga hur han gör när han är ute i skolorna och värvar.

”Man får bättre koll på vad som händer runt lastbilen”

Åkeri. – Var ska man ha kaffemuggen? Det får de lägga till, men bilen kan säkert funka riktigt bra inne i stan. Det är mycket glas och när man sitter i mitten får man bättre koll på vad som händer runt omkring, säger Niklas Jussila och Ove Mattson som provsitter i hytten.

Ny ellastbil för distribution på väg

Åkeri. Kompakt, med lågt insteg och förarplatsen centrerad i hytten. Mitt i värsta snöyran visade företaget Volta trucks upp sin nya ellastbil, framtagen speciellt för distribution i stadstrafik. Planen är att den ska rulla ut på svenska marknaden andra kvartalet 2023.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Taxi Härnösand backar efter kritik mot aggressivt mejl till förare

Taxi. De anställda på Taxi Härnösand uppmanades i ett mejl från arbetsgivaren att kämpa för att bli ”svensk på riktigt” och förbjöds att prata med varandra på sitt modersmål inne på taxistationen. Efter Transports kritik backade arbetsgivaren och bad de anställda om ursäkt.