Kaos på Gate gourmet

”Det här är ren avtalsshopping!”

Flygplats. – Vi ser Gate gourmets agerande som ren avtalsshopping för att få till ett billigare avtal. Så kommenterar Transports ombudsman Per-Olof Norgren den omorganisation som företaget kallat till förhandling om.

I går (den 2 september) möttes Transport och arbetsgivarna i Svenska flygbranschen på central nivå för att förhandla om Gate gourmets planerade omorganisation. Det vill säga byte av avtal, införande av så kallade kombinationstjänster med nya arbetsuppgifter och en hyvling av flertalet tjänster från full tid till deltid. Det var en så kallad §11-förhandling enligt medbestämmandelagen (mbl). Den innebär att arbetsgivaren är skyldig att kalla till förhandling om man planerar viktiga förändringar av verksamheten eller arbets- och anställningsförhållanden.

Per-Olof Norgren
Per-Olof Norgren

Transports centrala ombudsman Per-Olof Norgren berättar att parterna avslutat förhandlingarna och sammanfattar Transports inställning:

– Vi anser att företaget inte uppfyllt sin förhandlingsskyldighet eftersom det är svårt att se vad omorganisationen består av. Underlaget är för dåligt utformat.

Per-Olof Norgren tar  kombinations-tjänsterna som exempel.

– Vad menar Gate gourmet med det? Företaget talar inte om hur mycket våra medlemmar ska breda mackor och diska och hur mycket de ska köra ut mat och dryck till planen. Det senare är alltså arbetsuppgifter som de har nu, på Transports avtal.

Svenska Flygbranschen hävdar däremot att bolaget uppfyllt sin förhandlingsplikt, konstaterar P-O Norgren.

Några varsel om uppsägningar av personal har ännu inte lagts av Gate gourmet.

– Mbl §11-förhandlingar på central nivå är ovanliga. De är till för att arbetsgivarna ska kunna lägga fram förslag och diskutera med facket lokalt.

I det här fallet är oenigheten så stor att Transports flygavdelning och bolaget inte kunnat enas om ett gemensamt protokoll, utan skrivit olika.

– Arbetsgivarens protokoll har jag inte fått se, bara Transports. Där förs många brister i arbetsmiljön fram, säger Per-Olof Norgren.

Transportarbetaren bad Gate gourmets vd (general manager) Kimmo Piri ge sin syn på och kommentera den kritik som riktas mot företagets omorganisation.

– Jag får tyvärr inte säga något. Vi har en policy att hänvisa alla frågor till företagets mediaavdelning i Zürich.

En stund senare skickar Kimmo Piri kontaktuppgifter till kommunikatören Nancy Jewell i Schweiz, via sms. ”Hon har tyvärr inget telefonnummer men hon nås på njewell@gategroup.com”, skriver han. Transportarbetaren återkommer om detta.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Pär sjöberg:
    4 september, 2020

    Strejka....

  2. Ihrene Sundstedt:
    4 september, 2020

    Som vanligt blir det folket på golvet som blir lidande. Chefer håvar bara in pengar och bryr sig inte. Färre chefer med insyn i arbetet finns i nuläget inte. Prata med arbetarna, låt dom vara med och bestämma för det är ändå de som vet hur det fungerar. Chefer har sällan eller aldrig stått på golvet själva. Det enda de kan är att försämra och försvåra. Gamla beprövade sätt att sköta jobbet på vet Revinges om. Ta bort chefernas alla underchefer och anställ fler som kan vara på golvet så skulle allt bli såååå mycket bättre. Se även till att fackföreningarna, som det var förr, får mer makt att bestämma.

  3. Medarbetare GG:
    3 september, 2020

    Jag tycker det är väldigt konstigt att Kimmo inte kan ge en kommentar. När B-kortsfrågan var på tapeten så gav han en kommentar. Då var det inte frågan om att inte kunna uttala sig pga av allt ska gå till Zürich. Han försöker bara att förhala, hur ska de i Zürich kunna ge en kommentar när det är ledningen i Stockholm som har gjort den här omorganisationen? Men att bryta mot LAS och Begå avtalsbrott är inga problem för Kimmo.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Stort skadestånd till medlemmar inom taxi

Fackligt arbete. Transport har efter förhandlingar lyckats få ut över 800000 kronor i skadestånd till chaufförer som inte fått rätt lön från arbetsgivaren, ett taxibolag i Södermanland.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

”Vi måste vara offensiva”

Ordförandeord. Jag tänker personligen rätt ofta på förbundet och fackets framtid, och även om jag är relativt äldre enligt passet så gillar jag att fundera på framtiden och vilka val förbundet står inför och borde göra. Det jag alltid landar i är offensivt och framåt med klokskap. Den dagen man sitter nöjd och håller i bordskanten för att skydda det man har är det nog dags att logga ut och lämna över till nästa ordförande för förbundet.

Transportarbetarens logga

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Däckskiftarna Nacka

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

UPS Göteborg. Foto: John Antonsson

Nytt miljonvite slår mot UPS

Arbetsmiljö. 600 000 kronor i vite för chaufförernas arbetsmiljö. 600000 för terminalarna. Arbetsmiljöverkets beslut står fast då UPS överklagande nekats.

Köldgräns krävs för säkra resor anser Transport.

”Köldgräns krävs för säkra resor”

Serviceresor. Ställ färdtjänst- och skolskjutsfordon vid minus 30 grader, manar facket. Debatten drog i gång i Norrbotten när ett taxibolag stoppade en skolskjuts vid en köldknäpp. Hos Luleå och Älvsby taxi går åsikterna lite isär om en bestämd köldgräns.