Kaos på Gate gourmet

”Det här är ren avtalsshopping!”

Flygplats. – Vi ser Gate gourmets agerande som ren avtalsshopping för att få till ett billigare avtal. Så kommenterar Transports ombudsman Per-Olof Norgren den omorganisation som företaget kallat till förhandling om.

I går (den 2 september) möttes Transport och arbetsgivarna i Svenska flygbranschen på central nivå för att förhandla om Gate gourmets planerade omorganisation. Det vill säga byte av avtal, införande av så kallade kombinationstjänster med nya arbetsuppgifter och en hyvling av flertalet tjänster från full tid till deltid. Det var en så kallad §11-förhandling enligt medbestämmandelagen (mbl). Den innebär att arbetsgivaren är skyldig att kalla till förhandling om man planerar viktiga förändringar av verksamheten eller arbets- och anställningsförhållanden.

Per-Olof Norgren
Per-Olof Norgren

Transports centrala ombudsman Per-Olof Norgren berättar att parterna avslutat förhandlingarna och sammanfattar Transports inställning:

– Vi anser att företaget inte uppfyllt sin förhandlingsskyldighet eftersom det är svårt att se vad omorganisationen består av. Underlaget är för dåligt utformat.

Per-Olof Norgren tar  kombinations-tjänsterna som exempel.

– Vad menar Gate gourmet med det? Företaget talar inte om hur mycket våra medlemmar ska breda mackor och diska och hur mycket de ska köra ut mat och dryck till planen. Det senare är alltså arbetsuppgifter som de har nu, på Transports avtal.

Svenska Flygbranschen hävdar däremot att bolaget uppfyllt sin förhandlingsplikt, konstaterar P-O Norgren.

Några varsel om uppsägningar av personal har ännu inte lagts av Gate gourmet.

– Mbl §11-förhandlingar på central nivå är ovanliga. De är till för att arbetsgivarna ska kunna lägga fram förslag och diskutera med facket lokalt.

I det här fallet är oenigheten så stor att Transports flygavdelning och bolaget inte kunnat enas om ett gemensamt protokoll, utan skrivit olika.

– Arbetsgivarens protokoll har jag inte fått se, bara Transports. Där förs många brister i arbetsmiljön fram, säger Per-Olof Norgren.

Transportarbetaren bad Gate gourmets vd (general manager) Kimmo Piri ge sin syn på och kommentera den kritik som riktas mot företagets omorganisation.

– Jag får tyvärr inte säga något. Vi har en policy att hänvisa alla frågor till företagets mediaavdelning i Zürich.

En stund senare skickar Kimmo Piri kontaktuppgifter till kommunikatören Nancy Jewell i Schweiz, via sms. ”Hon har tyvärr inget telefonnummer men hon nås på njewell@gategroup.com”, skriver han. Transportarbetaren återkommer om detta.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Pär sjöberg:
    4 september, 2020

    Strejka....

  2. Ihrene Sundstedt:
    4 september, 2020

    Som vanligt blir det folket på golvet som blir lidande. Chefer håvar bara in pengar och bryr sig inte. Färre chefer med insyn i arbetet finns i nuläget inte. Prata med arbetarna, låt dom vara med och bestämma för det är ändå de som vet hur det fungerar. Chefer har sällan eller aldrig stått på golvet själva. Det enda de kan är att försämra och försvåra. Gamla beprövade sätt att sköta jobbet på vet Revinges om. Ta bort chefernas alla underchefer och anställ fler som kan vara på golvet så skulle allt bli såååå mycket bättre. Se även till att fackföreningarna, som det var förr, får mer makt att bestämma.

  3. Medarbetare GG:
    3 september, 2020

    Jag tycker det är väldigt konstigt att Kimmo inte kan ge en kommentar. När B-kortsfrågan var på tapeten så gav han en kommentar. Då var det inte frågan om att inte kunna uttala sig pga av allt ska gå till Zürich. Han försöker bara att förhala, hur ska de i Zürich kunna ge en kommentar när det är ledningen i Stockholm som har gjort den här omorganisationen? Men att bryta mot LAS och Begå avtalsbrott är inga problem för Kimmo.

Lästips:

Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Krisbransch. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Väntan, hopp som glimmat till och ny väntan. Efter ett år med corona är flygets framtid ännu oviss och hallarna ganska tomma på Arlanda.

Flyget behöver konstgjord andning

Krisbransch. Permitteringar, varsel, uppsägningar, tänt hopp som släckts igen. Ett års kamp mot corona har tärt hårt på flygbranschen. ”Flyget ligger i respirator, väntar på vaccin och hävda inreseförbud”.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.