Gata gourmet-lastbil på Arlanda

Transport stämmer Gate gourmet till Arbetsdomstolen – på nytt

Flyg. Rättegången har ännu inte hållits om de uppsägningar som Transport anser saknar saklig grund. Men nu stämmer facket cateringbolaget Gate gourmet till Arbetsdomstolen. Igen. Företaget tillämpar fel avtal, hävdar Transport.

I den tidigare stämningen handlar det om uppsägning av ett 60-tal anställda som tidigare arbetade på Transports avtal vid Gate gourmets anläggningar på Arlanda, Landvetter i Göteborg och Malmö airport.

Facket kräver höga skadestånd och anklagar cateringjätten för att ha struntat i turordningsreglerna – när bolaget organiserade om sin verksamhet under flygkris och dalande resande.

I den nya stämningen, där Transport åter tar hjälp av fackets juridiska byrå, LO-TCO-Rättskydd, gäller det i stället de Transportmedlemmar som jobbar kvar. Det vill säga de arbetare som anställdes igen efter att samtliga sagts upp och nu enligt företaget ska arbeta efter Hotell- och restaurangfackets (HRF) cateringavtal. Det innebär nedhyvlad arbetstid, lägre löner och sämre villkor.

Hur många personer det rör sig om kan Transports flygombudsman Johan Einarsson i dagsläget inte svara på. Men klart är i alla fall att ingen som engagerat sig fackligt i klubben på Arlanda erbjöds ny anställning.

En del av Gate gourmets anställda jobbade redan tidigare på HRF:s avtal. Men Transport och HRF har gemensamt motsatt sig att företaget på eget bevåg byter till ett annat avtal. Facken hänvisar till att det avgörs av LO:s organisationsplan och fackförbunden, inte av arbetsgivarna.

Företaget har däremot hållit fast vid att HRF:s avtal ska gälla. Och i ett svar till Transportarbetaren förklarat att bolaget gör de uppsägningar och förändringar som krävs för att verksamheten ska fortleva, på sikt.

– Att Gate gourmet tillämpar fel avtal medför att de anställda vi företräder får fel ob- och fel övertidsersättning, säger flygombudsman Johan Einarsson.

För Transports medlemmar innebär det bland annat att veckoarbetstiden förlängs från 36 eller 38 timmar till 40. Därmed går transportarna miste om ob-ersättning, som de enligt Transports uppfattning ska ha.

Vad betyder det i lönebortfall för enskilda medarbetare?

– Det varierar från person till person, men handlar om allt från en tusenlapp till 7 000 kronor, beroende på hur medlemmarna jobbar, sägare Johan Einarsson.

Han står fast vid tidigare kritik, i tvisten som pågått sedan förra hösten.

– Det är väldigt tråkigt att företaget håller på så här och framhärdar i att tillämpa HRF:s avtal. Avtalsshopping är vad det handlar om när bolaget använder sig av ett billigare avtal för att betala lägre löner och ersättningar. Och samtidigt ta ut mer arbetstid av de anställda.

– För jävligt, på ren svenska, säger Johan Einarsson.

Gate gourmet har hittills inte lyssnat på Transports kritik och det är ovisst hur AD ser på avtalsbytet. Vissa undrar om det inte är dags för Transport att ge upp?

– Vi kommer inte att släppa det här. Inte en chans! Både HRF och Transport är överens om att det är fackföreningarna som bestämmer vilket fack som har organisationsrätten på en arbetsplats. Inte arbetsgivarna, säger Johan Einarsson.

Han tillägger:

– Ska arbetsgivarna få bestämma vilket kollektivavtal som ska gälla så försvinner hela den svenska modellen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Före detta anställd:
    13 mars, 2021

    Johan larlsson OB blir sämmre efter som företager använder sej av hrf kollektivavtal där OB är betydligt lägre än transports OB och eftersom arbetsveckan blir 40 tim istället för 36 så blir även grunlönen sämre,

  2. Johan larsson:
    11 mars, 2021

    Hur just den förlängda veckoarbetstiden kan resultera i förlorad OB låter konstigt, Har själv fått ökad arbetstid fr 36 till 40 h med oförändrad månadslön, men OB påverkades ej.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Familjefest på gymnasiet med framtidens transporter

Utbildning/evenemang. I helgen hade Edströmska gymnasiet i Västerås öppet hus och välkomnade alla – för att ta del av skolans utbildningar och för en branschdag med aktiviteter, utställningar och uppvisningar.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Kollegorna lyser upp flygvärden Danijel Kovacic arbetsdagar. ”Vi är glada, sociala och utåtriktade, även om vi fått stiga upp 03.00. Annars skulle det vara svårt att ha det här jobbet.” Foto: Justina Öster

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Medlare utsedda i hamntvister

Konflikt. Statliga Medlingsinstitutet har utsett Anders Ferbe och Bengt Huldt att medla mellan Transport och Sveriges Hamnar om ett nytt hamn- och stuveriavtal. De kommer även att medla i tvisten mellan arbetsgivarorganisationen och Hamnarbetarförbundet.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.

HF varslar om strejk

Konflikt. Hamnarbetarförbundet (HF), som liksom Transport förhandlar om nytt kollektivavtal för stuveriarbetare, har lagt ett varsel om strejk. Om ingen överenskommelse nås innan betyder det total nedläggning av arbetet nästa onsdag, den 21 maj.

Nya avtal för depå och flygtankning

Avtal 2025. Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har enats om nya avtal för flygtankare och arbetare som går på depåavtalet.

Sista dagen i Think Pink-rättegång

Miljöbrott. På torsdagen avslutas den rekordlånga rättegången mot sammanlagt elva personer misstänkta för kriminell avfallshantering – allt kopplat till återvinningsbolaget Think Pinks dumpning av miljöfarliga sopor på en rad platser i landet.

Offentliga upphandlingar

Uppsökeri inför stora förändringar

Servicetrafik. Trafikbolaget som vann regionens upphandling tog över samtidigt som ett nytt planeringssystem infördes. Folk från Värmlandsavdelningen har under våren varit ute och träffat färdtjänstförare, många som trots lång erfarenhet tvingats söka sitt jobb på nytt.

Kvinna dog efter fall från sopbil

Miljöarbete. En kvinna omkom under tisdagen av de skador hon fick sedan hon ramlat av bilen, och slagit huvudet i marken, under arbete med sophämtning i Tierps kommun.

Första lastbilen som går på solenergi på väg

Åkeri. Här rullar den första lastbilen som drivs av solenergi – i kommersiell drift på svensk väg. Den specialbyggda dragbilen och trailern täckt med solceller har tagits fram genom ett forskningsprojekt.

Avtal 2025

Nytt avtal för anställda på bensinstationer

Bensin- och garageavtalet. På tisdagen den 29 april tecknade Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund ett nytt kollektivavtal för de flesta som jobbar vid bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och första året ger det löneökningar mellan 929 kronor och 1 225 kronor och för andra året 819 kronor och 1 080 kronor.

Familjefest på gymnasiet med framtidens transporter

Utbildning/evenemang. I helgen hade Edströmska gymnasiet i Västerås öppet hus och välkomnade alla – för att ta del av skolans utbildningar och för en branschdag med aktiviteter, utställningar och uppvisningar.

Avtal 2025

Inget avtal i hamn

Hamn- och stuveriavtalet. Transports förhandlingsdelegation för hamn- och stuveriavtalet åkte hem utan att ett nytt avtal tecknats.

Taxistolpe

Taxiförare kör för fort enligt Folksam-mätning

Chaufförer. Taxiförare är sämst på att hålla hastighetsbegränsningar och busschaufförer bäst. I alla fall att döma av en undersökning som Folksam gjort, där hastigheten bland yrkesförare på olika håll i landet mättes upp.