Gata gourmet-lastbil på Arlanda

Transport stämmer Gate gourmet till Arbetsdomstolen – på nytt

Flyg. Rättegången har ännu inte hållits om de uppsägningar som Transport anser saknar saklig grund. Men nu stämmer facket cateringbolaget Gate gourmet till Arbetsdomstolen. Igen. Företaget tillämpar fel avtal, hävdar Transport.

I den tidigare stämningen handlar det om uppsägning av ett 60-tal anställda som tidigare arbetade på Transports avtal vid Gate gourmets anläggningar på Arlanda, Landvetter i Göteborg och Malmö airport.

Facket kräver höga skadestånd och anklagar cateringjätten för att ha struntat i turordningsreglerna – när bolaget organiserade om sin verksamhet under flygkris och dalande resande.

I den nya stämningen, där Transport åter tar hjälp av fackets juridiska byrå, LO-TCO-Rättskydd, gäller det i stället de Transportmedlemmar som jobbar kvar. Det vill säga de arbetare som anställdes igen efter att samtliga sagts upp och nu enligt företaget ska arbeta efter Hotell- och restaurangfackets (HRF) cateringavtal. Det innebär nedhyvlad arbetstid, lägre löner och sämre villkor.

Hur många personer det rör sig om kan Transports flygombudsman Johan Einarsson i dagsläget inte svara på. Men klart är i alla fall att ingen som engagerat sig fackligt i klubben på Arlanda erbjöds ny anställning.

En del av Gate gourmets anställda jobbade redan tidigare på HRF:s avtal. Men Transport och HRF har gemensamt motsatt sig att företaget på eget bevåg byter till ett annat avtal. Facken hänvisar till att det avgörs av LO:s organisationsplan och fackförbunden, inte av arbetsgivarna.

Företaget har däremot hållit fast vid att HRF:s avtal ska gälla. Och i ett svar till Transportarbetaren förklarat att bolaget gör de uppsägningar och förändringar som krävs för att verksamheten ska fortleva, på sikt.

– Att Gate gourmet tillämpar fel avtal medför att de anställda vi företräder får fel ob- och fel övertidsersättning, säger flygombudsman Johan Einarsson.

För Transports medlemmar innebär det bland annat att veckoarbetstiden förlängs från 36 eller 38 timmar till 40. Därmed går transportarna miste om ob-ersättning, som de enligt Transports uppfattning ska ha.

Vad betyder det i lönebortfall för enskilda medarbetare?

– Det varierar från person till person, men handlar om allt från en tusenlapp till 7 000 kronor, beroende på hur medlemmarna jobbar, sägare Johan Einarsson.

Han står fast vid tidigare kritik, i tvisten som pågått sedan förra hösten.

– Det är väldigt tråkigt att företaget håller på så här och framhärdar i att tillämpa HRF:s avtal. Avtalsshopping är vad det handlar om när bolaget använder sig av ett billigare avtal för att betala lägre löner och ersättningar. Och samtidigt ta ut mer arbetstid av de anställda.

– För jävligt, på ren svenska, säger Johan Einarsson.

Gate gourmet har hittills inte lyssnat på Transports kritik och det är ovisst hur AD ser på avtalsbytet. Vissa undrar om det inte är dags för Transport att ge upp?

– Vi kommer inte att släppa det här. Inte en chans! Både HRF och Transport är överens om att det är fackföreningarna som bestämmer vilket fack som har organisationsrätten på en arbetsplats. Inte arbetsgivarna, säger Johan Einarsson.

Han tillägger:

– Ska arbetsgivarna få bestämma vilket kollektivavtal som ska gälla så försvinner hela den svenska modellen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Före detta anställd:
    13 mars, 2021

    Johan larlsson OB blir sämmre efter som företager använder sej av hrf kollektivavtal där OB är betydligt lägre än transports OB och eftersom arbetsveckan blir 40 tim istället för 36 så blir även grunlönen sämre,

  2. Johan larsson:
    11 mars, 2021

    Hur just den förlängda veckoarbetstiden kan resultera i förlorad OB låter konstigt, Har själv fått ökad arbetstid fr 36 till 40 h med oförändrad månadslön, men OB påverkades ej.

Lästips:

Terry Jonker och Hasse Ahlberg, två av sex ordinarie i SAS-lastarnas klubbstyrelse på Arlanda. Övriga är Samir Eriksson, vice ordförande, Jonas Bodell, huvudskyddsombud, och ledamöterna Conny Petrini, och Sebastian Reinemar.

Kaos är granne med klubben

SAS Ground Handling Arlanda. Kökris på terminalen, pandemi, permitteringar och personalbrist – de senaste åren har varit tuffa för all markpersonal. Samtidigt vet lastarna i SAS klubb på Arlanda sitt värde. Och att både jobbet och det fackliga uppdraget kräver mer än starka muskler.

Petri Perälä

Tillsammans gör vi Transport starkt

Debatt. Jag kandiderar till förbundssekreterare för att jag är övertygad om att Transport kan bli ett starkare förbund. Sedan 2007 har vi tappat ca 20 000 medlemmar och under senaste kongressperioden cirka 4 000. Så här kan det inte fortsätta. Jag vet att vi kan ändra på detta tillsammans om vi arbetar med tydliga målsättningar och med effektiva moderna arbetssätt.

Transportarbetarens logga

Sista uppsökeriet med taxiprojektet?

Taxi. Transportare och hundratals chaufförer möttes i veckan på taxiremotern vid Arlanda. Det var sista uppsökeriet under Transports taxiprojekt. Men det finns hopp om fortsättning – och uppenbara behov.

Hallå där!

Adel Huskanovic

…lastbilschaufför, som levererat två ton ufo-material till ufo-arkivet i Norrköping.

Jagade renar – döms i hovrätten

Dom. Hovrätten för övre Norrland fastställer domen för djurplågeri mot den chaufför som jagade en renflock med sin lastbil, filmade och la ut i sociala medier.

Facket misstänker att distributionsbolaget systematiskt kallat in tidningsbud för att börja jobba tidigare och sluta senare – utan att betala för extratiden. Foto: Lilly Hallberg

Misstänkt fusk med löner på VTD

Tidningsbud. Start- och stopptider som ändrats kan betyda att Göteborgsregionens tidningsbud sammanlagt gått miste om miljonbelopp i lön. "Någon har tagit bort 40 000 kronor för en medlem. Jag vill veta vem", säger Peter Åkesson, ombudsman med ansvar för tidningsdistributörsavtalet.

Förarbristen
Taxihållplatsen vid Centralstationen

Taxiförbundet: 7 000 förare saknas

Taxi. Branschorganisationen Taxiförbundet säger att det saknas 7 000 taxiförare i landet. Mest akut är bristen i storstäderna.

Rastplats

”Goda villkor ger fler lastbilsförare”

Åkeri. Det är brist på lastbilsförare. 6 400 chaufförer behöver anställas det närmaste året och 50 000 på tio års sikt visar en ny rapport. Företagen efterlyser fler utbildningsplatser.

5 tycker till om förarbristen

Enkät. Hur lockar man fler till chaufförsyrket? Transportarbetaren har frågat fem yrkesförare.

Jessica Andersson ska göra samma jobb på kortare tid. Foto: Lilly Hallberg

Samma runda – lägre lön efter VTD:s omläggning

Tidningsbud. Jessica Andersson på Kungsbackafilialen har 27 år i yrket. – Jag älskar det här jobbet, vill inte jobba med något annat. Men jag förstår dem som lämnar nu, säger hon.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm lämnar Taxiförbundet

Taxi. Ett av Sveriges största taxiföretag lämnar branschorganisationen Taxiförbundet. – Vi i Taxi Stockholm pratar om god taxitradition. Då kan vi inte vara med i ett branschförbund där vi är det enda stora bolaget med kollektivavtal, säger Dimitrios Nikopoulos, ordförande för Taxi Stockholm.

Mildare regler för äldre som söker sjukersättning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Flygplanslastare, lastbilschaufförer, miljöarbetare… Transports medlemmar har tunga jobb och alla klarar inte av att arbeta fram till pensionen. Vid månadsskiftet infördes mildare regler för personer som fyllt 61 år och ansöker om sjukersättning, tidigare förtidspension.

Möte tidningsbudssektionen i Göteborg 15 september 2022

Fortsatt kamp mot hyvling

Tidningsbud. För jävligt – och djupt sorgligt. Men omöjligt att stoppa? Sista dagen för att skriva på de nya anställningskontrakten för VTD höll tidningsbudssektionen möte. För de flesta bud i Göteborgsregionen innebär ny lägre sysselsättningsgrad ett lönetapp på ett par tusen i månaden.

Vad gör jag om soporna brinner?

Miljö. Lasten börjar brinna i sopbilen. Vad gör jag? – Det är inte jättevanligt men det händer då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några råd.

Bra miljöval – nu med schysta villkor

Distribution. Schampo och tvättmedel kan vara märkta med Naturskyddsföreningens Bra miljöval. Mindre känt är att märkningen även finns för transporter. I de nya kraven för lokala godstransporter ställs också krav på sociala villkor.

Yrkesförarens dag
Hyllade yrkesförare: Henrik Klefberg, Rikard Wedh, Rolf Eriksson, Björn Gustavsson, Rolf Eriksson och Pontus Isaksson. Foto: Lilly Hallberg

Förarna firas på sin dag

Åkeri. ”Bra att facket är ute och visar upp sig. Och vi är värda det!” sa lastbilschauffören Rikard Wedh som just fått en kaffe i avdelning 6-mugg på Rasta Värmland på Yrkesförarens dag.

Arbetsförmedlingen Malmö

Ska vi vara rädda att förlora jobben?

Ekonomi. Skenande energipriser. Hög inflation. Stigande räntor. Nu varnar Konjunktur­institutet (KI) också för en stundande lågkonjunktur. Är det dags att bli rädd för att förlora jobbet?

Kultur
Lars Sjölund vid utställningen på Transports kongress i Örebro. Foto: Lilly Hallberg

Vyer från sopbilen

Utställning. Stillheten och skönheten träffar rakt i hjärtat, berättar med skärpa om arbetsliv i renhållningens tjänst ur nya perspektiv. Ett urval av Lars Sjölunds bilder och texter finns nu samlade i boken ”Frihet och förakt”.