Gata gourmet-lastbil på Arlanda
Close
Gate gourmet tar tillbaka samtliga 61 anställda och kommer nu att göra den omplaceringsutredning Transport begärt.
Close

Gate gourmet drar tillbaka uppsägningarna

Flyg. Transport ogiltigförklarade uppsägningarna av totalt 61 medlemmar. Efter central förhandling med motparten Svenska Flygbranschen står det klart att samtliga 61 anställda på cateringföretaget Gate gourmet får sina jobb tillbaka.

Per-Olof Norgren
Per-Olof Norgren. Foto: Justina Öster

– Gate gourmet tar tillbaka samtliga anställda och kommer nu att göra den omplaceringsutredning vi hela tiden begärt, säger Transports centrala ombudsman Per-Olof Norgren.

Syftet med utredningen är att undersöka om de personer som Gate gourmet vill säga upp på grund av flygkris, omorganisation och arbetsbrist, kan placeras om till andra arbetsuppgifter i företaget. Det är först när det är gjort som företaget kan börja säga upp personal, förklarar Norgren den gällande tågordningen.

Om alla de 61 anställda, som Gate gourmet sparkat under september, verkligen kommer att återvända till cateringjätten vid Arlanda, Landvetter i Göteborg och Malmö airport är inte klart.

– En del av dem har redan hittat andra jobb, konstaterar Per-Olof Norgren.

Hyvla ner heltidstjänster

Totalt handlar det om ett hundratal anställda som Gate gourmet velat göra sig av med, med hänvisning till krisen i flygbranschen. Bland dem är 61 medlemmar i Transport och har arbetat på förbundets avtal för civil flygpersonal. Det kollektivavtalet har bolaget velat byta ut mot Hotell- och restaurangfackets billigare cateringavtal. Andra åtgärder är att ”hyvla ner” heltidstjänster till deltid och införa så kallade kombitjänster. Det innebär att alla anställda ska kunna arbeta på alla avdelningar med alla arbetsuppgifter.

På det sättet skulle Gate gourmet säkra företagets fortlevnad på lång sikt har de meddelat via sin kommunikationsavdelning på huvudkontoret i Zürich, Schweiz. Några företagskommentarer från svenskt håll har inte gått att få.

För de cateringlastare, chaufförer och andra som hittills arbetat på Transportavtalet innebär det däremot lönesänkningar på mellan 3 000 och 9 000 kronor per månad och en rad försämringar av arbetsvillkoren.

Avtalsshopping

Transport har kritiserat, vad man uppfattar som avtalsshopping, att företaget inte tagit hänsyn till återanställningsrätten (inom nio månader) och inte följt turordningsreglerna (först in, sist ut). I senaste numret av Transportarbetaren berättar en kvinna i 60-årsåldern att hon sagts upp efter över 40 år i företaget. Samtidigt erbjöds personer med betydligt kortare tid i företaget ny anställning, på deltid, med ersättning enligt Hotell- och restaurangfackets avtal.

De 61 personer som nu får anställningen åter har valt att låta Transport representera dem vid förhandlingarna med Gate gourmet och arbetsgivarorganisationen Svenska flygbranschen.

Vad händer med de övriga 40-talet anställda, som företaget valt att säga upp?

– Vi företräder bara medlemmar och majoriteten av dem är inte med i Transport. De tycker att ”vi struntar i det där bolaget. Vi vill inte tillbaka!”

”Göra om och göra rätt”

Transport har anklagat Gate gourmet för att gå sin egen väg, hasta igenom omorganisationen utan att lyssna till medarbetare och fack och strunta i lagar och regler. När bolaget väl genomfört sin utredning om det går att omplacera personal är det upp till Gate gourmet att kalla till ny lokal förhandling om uppsägning på grund av arbetsbrist, förklarar Per-Olof Norgren.

– De får göra om och göra rätt. Det här är ett första steg och det är bra.

Han tillägger:

– Vi står fast vid att Gate gourmet inte kan säga upp alla som går på Transports avtal.

Frågan kompliceras ytterligare av att Gate gourmet redan har omplacerat personer (de själva valt ut) till tjänster som blev lediga när de sa upp anställda. Bland dem som tillfrågats om ny kombitjänst på deltid finns bland annat en man som ringt Transport och förtvivlat undrat:

– Vad ska jag göra? Jag vill inte ha deltidstjänst. Men om jag tackar nej, hur ska jag då kunna försörja min familj? Vi får bara två dagars betänketid innan vi måste lämna besked.

Stannar kvar hemma

I praktiken innebär gårdagens förhandling att de som redan sagts upp stannar kvar hemma med den lön de har under sin uppsägningstid. För anställda som efter nya förhandlingar eventuellt ändå sägs upp kommer alltså tiden för slutdatum att flyttas fram i tiden. Det kan handla om veckor eller månader, allt beroende på hur arbetsgivaren agerar. Ett möjligt scenario är också att Transport ogiltigförklarar uppsägningarna på nytt.

Johan Einarsson.
Johan Einarsson. Foto: Justina Öster

Ombudsman Johan Einarsson på Transports flygavdelning kallar den senaste centrala förhandlingen (7 september) för ett steg i rätt riktning, men tillägger:

– Vi har en lång kamp framför oss. Det finns mycket kvar att göra på Gate gourmet.

Rikard Larsson.
Rikard Larsson. Foto: Justina Öster

Arlandaklubbens ordförande Rikard Larsson är försiktigt positiv.

– Vi sa till ledningen från början att de gjorde fel, men de lyssnade inte. Så visst är det här en seger för oss. Vi har anställningarna tillbaka, men får avvakta och se vad bolaget hittar på härnäst, säger han.

– Det blir bra om de nu följer turordningsregler och lagen om anställningsskydd och inte bara kör på. Men, vi är inte hemma än. Kanske kommer de att vilja köpa ut folk? Vi får se.

Kriget i Ukraina

Transports blockad fortsätter

Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets blockad av ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar fortsätter som planerat månaden ut.

Sedlar

Andreas drog in 800 000 till transportarbetare i sin avdelning

Försäkringar. Under hösten förra året jobbade Andreas Ehm som försäkringsinformatör för Transport och Avtalat. Han ringde runt till transportarbetare och med hans hjälp fick 20 personer dela på mer än 800 000 kronor i försäkringsutbetalningar.

Manifestation avdelning 18

Möten och organisering längs vägen

Facket. Valet, avtalets ob-tillägg, försäkringar, medlemsvärvning och förbundets värderingar. Och en snabb fika med bulle – i dag genomförde Transports fyra nordligaste avdelningar en gemensam manifestation och mötte gamla och blivande medlemmar nära motorvägen.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i veckan.

Körde mat för Uber Eats – miljoner i skattefusk

Matbud. Svarta löner, momsfiffel och utnyttjade bud. En underleverantör till Uber Eats undanhöll 2,3 miljoner kronor i skatter och avgifter. Nu ska Skatteverket specialgranska matbudsbranschen.

Örjan Wallon från Transports Norrbottenavdelning skickade bilder från förstamajfirandet i Luleå. Foto: Transport avdelning 26 Norrbotten

Förstamajtåg runt om i landet

Första maj 2022. Äntligen kunde förstamajtågen ringla fram igen. Efter två år av restriktioner och karantän var det många som ville demonstrera på arbetarrörelsens egen högtidsdag.

Dom om avstängt skyddsombud överklagas

Skyddsombud. Andreas Ehm stängdes av från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals för två år sedan. Tingsrätten ansåg inte att kärnkraftverket gjort sig skyldigt till hindrande av skyddsombud. Men nu ska frågan upp i hovrätten. – För mig är det en principfråga, säger Andreas Ehm.

Transports ordförande Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo

Transports blockad träder i kraft den 1 maj

Blockad. Klockan 7.00 den 1 maj träder Svenska Transportarbetareförbundets blockad mot ryska fartyg i kraft. Transport håller kvar sin blockad då de inte tror att EU-blockaden har särskild stor effekt.

Rådjur på väg. Foto: Shutterstock

Se upp för viltet på vägen!

Viltolyckor. Maj är en månad då aktiviteten bland djuren i skogen ökar. Det leder till fler viltolyckor på vägarna där rådjuren löper störst risk att råka illa ut. Förra året skedde 50 000 rådjursolyckor, skriver Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.

Internationella Arbetsmiljödagen

Ingen ska behöva skada sig på jobbet!

Arbetsmiljö. I dag, torsdagen den 28 april infaller Internationella Arbetsmiljödagen, ”World Day for Safety and Health Work” – en dag då arbetet för säkrare och tryggare arbetsmiljöer står i fokus världen över.

Dödsolycka utreds av åklagare

Åkeri. En kranbilsförare klämdes så svårt vid en byggarbetsplats i Stockholm att han senare avled av skadorna. Arbetsmiljöverket har funnit så allvarliga brister på arbetsplatsen att de lämnat fallet till åklagare som ska utreda skuldfrågan.

Schyst skifte

Sommardäck. I år satsar Euromaster på däckbyte i tält för drop in-kunder på sju orter runt om i landet. Till skillnad från andra kedjor med liknande verksamhet har Euromaster kollektivavtal och en särskild uppgörelse med Transport som möjliggör däckskifte även på fredagkvällar och helger – med schysta villkor för de anställda i tältet.