Två ordningsvakter som ska få nya löner.
Close
Väktare och ordningsvakter har ett nytt avtal som gäller till 31 maj 2025. (Arkivbild)
Close
Avtal 2023

Striden om ett nytt avtal för väktare och ordningsvakter

Bevakning. Transport har fått frågor från medlemmar inom bevakningsbranschen som undrar varför man sa ja till medlarnas bud. Hade det inte varit bättre att strejka?

Magnus Thelander är central ombudsman på Transport och han var med och förhandlande fram avtalet för väktare och ordningsvakter. Här berättar han hur avtalet kom till, efter förhandlingar som inte kom framåt och varslet om strejk och om medlingen.

Magnus Thelander är central ombudsman på Transport.
Magnus Thelander. Foto Kristina Sjöberg

– När man inte kommer framåt i förhandlingarna med motparten utan det bara står och stampar. Då kan parterna sätta in konfliktvapen och varsla om strejk, lockout och andra åtgärder. Det var det som hände i förhandlingarna med Almega Säkerhetsföretagen. Vi kom ingenstans och såg ingen annan utväg, säger Magnus Thelander.

Parterna, Transport och Almega Säkerhetsföretagen, träffades under två tillfällen och två dagar vardera i maj. Krav stöttes och blöttes men ingen sida var nöjd med den andra sidans förslag.

– Vi upplevde det som att arbetsgivaren benhårt höll sig fast i ”märket”. De hade också ett förslag om lokala överenskommelser av tarifferna och det förslaget tyckte vi var helt ogenomtänkt.

Från Transports håll arbetade de intensivt med att få till en premie för erfarenhet och tid i yrket. Och det sa arbetsgivaren nej till.

– Arbetsgivaren ville inte riskera att alla fick del av en sådan premie. Det skulle enligt dem kunna innebära att anställda som jobbat länge och som ändå inte gör ett bra jobb skulle få del av premien. Men om de har anställda som jobbat i flera år och som de anser gör ett dåligt arbete så kanske de har ett annat problem. Kanske behöver den anställde stöd och hjälp för att göra ett bättre jobb? Det är kanske arbetsgivarens ledarskap som brister?

Då parterna inte lyckades komma fram till en gemensam lösning så la Transport ett varsel i två steg. Fösta steget handlade bland annat om övertidsblockader och stopp för nyanställningar och det andra steget om strejk på vissa flygplatser samt på Ringhals kärnkraftverk.

– När ett konfliktvarsel läggs så beslutar Medlingsinstitutet om att gå in och medla. Medlare utses och det här är inget man kan välja att delta i eller inte. Det får man bara ställa upp på.

Under överläggningarna med medlarna la Transport fram sina krav och argumenterade för dem och Almega Säkerhetsföretagen gjorde samma sak för sina krav. Efter många och långa sittningar kom ett medlarbud. Då är det dags för parterna, var för sig, att säga ja eller nej till budet.

– Medlarbud är ett paket. Medlarna godtar inte att varken vi eller arbetsgivaren ändrar något i paketet. Vi i förhandlingsdelegationen tittade på det som medlarna lagt fram. Och vi hade faktiskt fått framgång på våra tre prioriterade krav. Även om det inte är nivåer att jubla över så har vi ändå fått principen på plats. Principen att bli premierad efter fem år i yrket. Principen att få en till dag på sig innan ett nytt schema börjar gälla och en satsning på ingångslönerna som inte bekostas av tarifferna. Så vi valde att säga ja till budet.

Hur fungerar det med 100-lappen som man ska få efter fem år i yrket?

– Alla får ökningarna i tarifferna. Och den som jobbat fem eller fler år i yrket får dessutom ett påslag 100 kronor per månad eller 60 öre per timme. Om du har mer än fem år hos din nuvarande arbetsgivare ska du få påslaget automatiskt. Om du har mer än fem års branscherfarenhet, men har varit mindre än fem år hos din nuvarande arbetsgivare, är det viktigt att snarast anmäla att man har rätt till påslaget till arbetsgivaren. Du ska i det fallet också kunna styrka att du har fem eller fler år i yrket. Det förtjänar också att nämnas att medlemmar som har varit riktigt länge i branschen fortfarande kan ha rätt till liknande tillägg, som har funnits tidigare i avtalet. Får du problem med något av detta, vänder du dig snarast till din fackklubb eller till din avdelning.

Hur hittar medlemmarna information om det nya bevaknings- och säkerhetsavtalet?

Vi skickade ut ett mejl till berörda medlemmar som vi har e-postadress till. Det gjorde vi i tisdags sent på eftermiddagen (den 4 juli reds. anm). I det mejlet finns bland annat medlarbudet med alla ändringar och nya grundlöner och en tabell som jag gjort för att tydliggöra alla ändringar i ob och andra tillägg.

Och vad svarar du på frågan om det var rätt att säga ja till medlarbudet?

– Eftersom vi fick framgång i våra krav och i och med det principerna på plats tordes vi i förhandlingsdelegationen inte säga nej till budet. Vi ville inte riskera att medlarna till exempel hade återkommit med ett sämre och mer arbetsgivarvänligt bud. Rätt eller fel? Svårt att veta, om man inte kan spå framtiden. Avtalet är acceptabelt. Men som Tommy Wreeth säger – nöjd det är man aldrig, säger Magnus Thelander och tillägger:

– Det här visar hur viktiga alla medlemmar är. De som gjorde sig redo för konflikt och därmed bidrog till att vi fick stöd och tryck i förhandlingarna. Även om det inte blev strid så är det viktigt att vara rustad för strid. Om man vill bevara freden.

Läs mer om avtalet

30 juni 2023

Nytt avtal klart för bevakningsbranschen

Läs mer om konflikten

2023-06-01

Förhandlingar för bevakningsavtal strandade

2023-06-15

Transport varslar om strejk på flygplatser

”Vi hade gärna fortsatt förhandlingarna”

”Vi är taggade och villiga att kämpa!”

2023-06-16

Medlare utsedda i avtalstvist
Väktare om varslet: ”Ett nödvändigt ont”

2023-06-20

Transport – ”Avarn kartlägger fackligt medlemskap”

2023-06-21

Övertidsblockad uppskjuten på medlarnas begäran

2023-06-22

Medling fortsätter nästa vecka

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jessica:
    10 juli, 2023

    Jag betalar inte 6000 kr om året i fackavgift för att transport ska fega ur förhandlingar. Ni som förhandlar borde komma ut i verkligheten och se hur vi har det. Önskar jag lagt fackavgiften på något vettigare!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Skrivandet är en viktig pusselbit i Alexandra Einerstams liv, men hon drömmer inte om att försörja sig som författare. Hon vill fortfarande ha båda fötterna på jorden. ”Vissa politiker har aldrig haft ett riktigt jobb eller varit i ett fikarum. De blir världsfrånvända.” Foto: Kamilla Kvarntorp

Locket på är inte lösningen

Krönika. Inom varje bransch finns det rötägg och bevakningsbranschen är inget undantag. Att använda ett eller ett par rötägg för att döma ut en hel yrkeskår är både lättvindigt och respektlöst. Men om det inte rör sig om några rötägg, utan hela avdelningar, kanske hela företag, kan vi inte sopa det under mattan.

Transportarbetarens logga

Strejker riskerar lamslå Finland

Konflikt. Flyg- och busstrafik stannar, förskolor och restauranger stänger ned – Finland stannar i månadsskiftet när över 100 000 arbetare och tjänstemän strejkar i protest mot regeringens arbetsmarknadspolitik och nedskärningar.

Jobben räddade i Helsingborgs hamn

Hamn. Helsingborgs hamn har dragit tillbaka de sista varslen om uppsägning. Jobben räddades efter att Transport och Helsingborgs hamn har kommit överens om ett nytt skiftschema.

Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

”Vi känner inte igen Transports bild av Unionen”

Flyg. Transportarbetareförbundet gick i förra veckan ut med att man är beredd att organisera flygvärdinnor och flygvärdar som vill byta fackförbund, från Unionen till Transport. ”Vi är förvånade och känner inte riktigt igen den bild som Transport förmedlar”.

Usel väghållning hotar knäcka yrkesförare

Vägtrafik. Växlande väderlek har lett till ovanligt många potthål och isiga vägar i år. Trafikverket varnar nu för att bilar kan skadas. Men inte bara fordon går sönder – vägstandarden knäcker yrkeschaufförer.

Lyftande flygplan

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Transport med i upprop för sänkt arbetstid

Politik. Fem fackförbund öppnar upp för lagstiftning om stänkt arbetstid i en debattartikel. Samtidigt förbereder Socialdemokraterna förslag om sänkt arbetstid med bibehållen lön.

Tuff väg väntar framtidens transportsystem

Teknik och trafik. Underhåll framför nyinvesteringar, effektivare koll på kostnader och klimatanpassning. Det är några inriktningar i Trafikverkets underlag för transportsystem på lång sikt.

Månadens stormöte
I panelen: Socialdemokratiska politikerna Kadir Kasirga, Gunilla Svantorp och Johan Danielsson samt Transports Jimmy Ovesson.

Här lyfter Transports frågor politiskt

Fackligt-politiskt. Det var högt tryck och många frågor när medlemmar digitalt mötte politiker på plats i LO-borgen. Ämnen för första stormötet: Reglering av taxibranschen och kontroll av yrkestrafiken så att mobilitetspakets regler verkligen följs.

Mattias Schulstad har sammanställt LO:s upphandlingsguide.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Amazon riskerar böter för övervakning av anställda

Lager. Världens största e-handelsbolag, Amazon, hotas av böter på 363 miljoner kronor i Frankrike. Företaget går alldeles för långt i sin övervakning och kontroll av lagerarbetarna, menar den franska integritetsskyddsmyndigheten.

Förtroendevalda från Connect Bus på konferens i Askersund.. Foto: Mats Neander

Connectare knyter band på konferens

Facket. Förtroendevalda från Connect Bus i hela landet möttes efter nyår. Under konferensen lyftes en rad frågor – om kollektivavtal, organisering och rollen som förtroendevald.

Åkerier varnar: För få p-platser

Åkeri. Det finns för få parkerings- och omkopplingsplatser för den tunga godstrafiken. Det anser 93 procent av de företag som svarat på en enkätundersökning från Sveriges Åkeriföretag.

Osäkra jobb kan leda till tidig död

Arbetsliv. Kombinationen låg lön och otrygga anställningar leder till stress och i värsta fall för tidig död. En handbok från Karolinska institutet har tio förslag på att minska hälsoriskerna.