Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)
Close
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd (arkivbild).
Close
Offentliga upphandlingar

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Hösten 2022 gjorde Transportarbetaren en granskning av offentliga upphandlingar. Då hade Region Värmland åter beslutat att upphandla samhällstrafik från AB Trendtaxi, som regionen bröt avtalet med två år tidigare eftersom trafiktillståndet dragits in.

ÖRjan Jakobsson, lokalombudsman i Transports Värmlandsavdelning.
Örjan Jakobsson är ombudsman i Transports Värmlandsavdelning. Foto: John Antonsson

Att bolaget fick nära hälften av drygt 100 avtal i regionen upprörde. Helt horribelt, enligt ombudsmän på Transports Värmlandsavdelning.

Och det fortsätter.

– Nu är det överklagat för andra gången, det är en jävla lekstuga. Vilka som har den politiska makten saknar helt betydelse – de tittar på priset rakt av, säger Örjan Jakobsson, ombudsman på avdelningen.

Bjuda in facket

Den upphandlingsguide som LO nyligen tagit fram, till stöd för ansvariga politiker, lyfter vikten av att bjuda in fackliga organisationer tidigt i processen.

Har ni som berört fack blivit tillfrågade om att hjälpa till?

– Nej, aldrig. Vi har erbjudit oss det till Värmlandstrafik, men fått nej utan mer motivering än att vi inte ska lägga oss i ungefär, säger Örjan Jakobsson.

Fyra taxibolag överklagade upphandlingen till förvaltningsrätten för två år sedan. De företagen vet att det inte är möjligt att köra servicetrafik för de pengar de vinnande avtalen ger utan att det leder till lönedumpning, enligt Transports ombudsman.

– Den som vunnit har ett ansvar. Vad händer om de inte klarar av trafiken? Vi vet vilket trassel det blev sist, säger Jakobsson.

Två bolag avvaktar dom

Överklagandeprocessen pågår fortfarande för två taxibolag, Taxi kurir i Karlstad och Rudskoga taxi som kör servicetrafik i flera Värmlandskommuner, bland annat Filipstad. Ärendet har varit uppe i högre rätt och vänt sedan kammarrätten nekat överprövning. Nu ligger det åter hos förvaltningsrätten i Karlstad.

Om inte bolagen från början överklagat skulle Trendtaxi tagit över den 1 september 2023. Men nu är Trendtaxi ute ur bilden – företaget svarade nej på frågan från Region Värmland om det fortfarande kvarstår med sitt bud när det drog ut på tiden. Rudskoga Taxi och Taxi Kurir har däremot sagt ja, de kvarstår med sina anbud. Kvar är också Cab In Hand AB, vars bud närmast var identiskt med Trendtaxis vilket var en av överklagandepunkterna från de båda andra bolagen.

– Min arbetsgivare har fått förlängt i tre omgångar, sammanlagt med 15 månader, till sista november i år. Vad som händer sedan är oklart, men det blir snart aktuellt med varsel då vi är flera som har sex månaders uppsägningstid, säger Ronnie Persson, skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg
Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Stor frustration

Arbetsgivaren, Rudskoga taxi, ska få besked i mitten maj.

– Vi chaufförer känner en stor frustration, vi kan inte planera något. Jag har flera arbetskamrater som söker nya jobb. Får vi ett definitivt slutbesked kommer problemen att trappas upp, säger Ronnie Persson.

– I grund och botten har vi ett väldigt bra jobb, men ovissheten gör det jobbigt. Också för att det ger oss arbetare otrygga anställningar vart fjärde eller femte år. Det enklaste vore ju om alla anbudsgivare betalade lön enligt kollektivavtal och alltid var tvungna att ta över personalen. Men det är mest ett önsketänkande…

Gör skillnad

Elisabeth Björk (V) är ordförande i Region Värmlands trafiknämnd. Hon beklagar den situation som uppstått i och med överklagandena som starkt präglat hennes arbete sedan hon tog över ordförandeskapet i januari förra året:

Elisabeth Björk (V) är ordförande i Region Värmlands trafiknämnd. Foto: Region Värmland
Elisabeth Björk (V) är ordförande i Region Värmlands trafiknämnd. Foto: Region Värmland

– Det är frustrerade för alla, för förarna men också för arbetsgivarna och de som vunnit tilldelningen.

Men generellt menar vänsterpartisten Elisabeth Björk att det gör skillnad vilka som har den politiska makten, att olika drivkrafter – som mer fokus på kvalitet – kan hamna i fokus. Samtidigt:

– Det är väldigt formaliastyrt när det gäller upphandlingar, vi följer lagen och det är svårt för oss som upphandlande myndighet att säga nej så länge en aktör lägger ett skäligt bud som uppfyller kriterierna.

Elisabeth Björk är öppen för att utnyttja arbetsmarknadens parter, för expertkunskap, vid upphandlingar.

– Det är intressant och jag har talat med företrädare för facket. Men jag ska säga att jag är lite osäker på hur formerna skulle se ut och hur det skulle fungera i prakten.

Saknar trafiktillstånd

I grannlänet vann Trendtaxi nyligen en omdiskuterad upphandling värd miljoner trots att bolaget saknar trafiktillstånd. Enligt Region Örebros tolkning av lagen innebär det dock inga problem så länge underleverantörerna, ett drygt 30-tal, har tillstånd.

Beslutet togs på kollektivtrafiknämndens sammanträde i mitten av mars. Men många tilldelningar överklagas och antalet som prövas i domstol har ökat under senare år.

De som överklagat ett upphandlingsbeslut får helt eller delvis rätt i vart nionde fall, visar en sammanställning från Konkurrensverket. År 2020 kom det in totalt 3 594 överprövningsärenden till förvaltningsdomstolarna, som är första instans.

 

Anpassade skolskjutsar synade

Örebro. Under tre år har två förare dokumenterat fordon som kör anpassade skolskjutsar. Och de menar att flera bilar som kör barn till specialskolor borde stoppats.

– Det handlar om tio år gamla bilar som kör barnen, inte ens i Bosnien är det tillåtet, säger Nermin Pudic, färdtjänstförare i Örebro, som kartlagt anpassade skolskjutsar tillsammans med Christer Karlsson, tidigare fackligt förtroendevald  på sin arbetsplats.

Nermin Pudic. Foto: Lilly Hallberg
Nermin Pudic. Foto: Lilly Hallberg

De har också hört av sig om obesiktigade bilar till Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM), som har tillsynsansvar.

– Varför gör inte SPSM något, agerar och går in och stoppar bilarna som ju bryter mot avtal? säger Pudic.

Det handlar om skolskjutsar för sammanlagt omkring 750 elever till tio specialskolor i landet, bland annat Birgittaskolan i Örebro.

Främst gäller det elever som är döva eller har hörselnedsättning. De skolor SPSM driver kan också rikta sig till elever med språkstörning eller synnedsättning i kombination med andra funktionsnedsättningar.

Christer Karlsson. Foto: Privat
Christer Karlsson. Foto: Privat

Biträdande enhetschef Katerina Haglund på SPSM står som kontaktperson i det avtal om elevresor/skolskjutsar till Birgittaskolan har med Trendtaxi.

Hon känner inte till att det kommit in någon anmälan i närtid, men uppmanar dem som ser något som inte verkar stämma, till exempel misstänkt fortkörning, att höra av sig. Det går även att göra anonymt. Och betonar att myndigheten tar alla uppgifter på allvar.

– Allt vi får in får återkoppling. Vi kollar upp uppgifterna, till exempel med Transportstyrelsen och leverantörer. Viktigast för oss är att våra elever åker tryggt och säkert, det är vår absoluta prioritet. Och då handlar det inte enbart om teknisk säkerhet utan också att det är tryggt, att barnen mår bra, säger Katerina Haglund.

SPSM följer på olika vis upp att avtalen följs, också när det handlar om underleverantörer. Två gånger per år görs stickprovskontroller av avtalsägaren.

– Det är på gång nu och fungerar så att de får meddelande om att ”nu kommer vi inom kort att göra kontroll av fordonen” men inte när.

SPSM:s avtal med Trendtaxi löper ut inom ett år, men taxibolaget har fått dispens för ”en handfull” fordon, 5–8 år gamla, då det är lång leveranstid för bilarna med den specialutrustning som krävs.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Transportarbetarens logga

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Har du pengar att hämta?
Collage med avtalsförsäkringar

Så billiga är dina försäkringar för arbetsgivaren

Avtalat. Du som jobbar på ett företag med kollektivavtal täcks av försäkringar som ger skydd vid händelser som sjukdom, barnafödsel och arbetsskador. Flera av försäkringarna är helt avgiftsfria för företagen. Varför är det så?

Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog har snart varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS.  Elisabet visste om att den fanns, eftersom hennes skyddsombud (som också var en nära kollega) berättade om försäkringen förra gången hon var sjukskriven.

Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.

Andreas har dragit in 1,5 miljoner kronor

Transport. Andreas Ehm på Transports Halmstadsavdelning brinner för att informera om försäkringar. Han har hjälpt ett 70-tal personer få ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor från Afa Försäkring. Han tror att inte ens hälften av alla transportarbetare vet vilka försäkringar de omfattas av.

Mitt i flytten. För Chris Michau och Anton Semeniuk rullar jobbet på bra. Foto: Justina Öster

Flytt med flyt

Flyttarbetare. 60 anställda, 50 rum, hundratals kartonger – för många på arbetsplatsen innebär flytten en stor omställning. För killarna från Flyttbolaget är det bara en dag som andra på jobbet, fysiskt en ny arbetsplats. Kanske lite mer organiserad än den genomsnittliga kontorsflytten.

Snabbkoll
Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Mobbning
Mobbning på jobbet. Illustration: Unni von Feilitzen

200 000 svenskar mobbas på jobbet

Arbetsmiljö. En ny studie visar att 200 000 personer i Sverige utsätts för mobbning på jobbet. Det leder ofta till depression, ångest och i värsta fall döden. Det kan vara så många som två personer i veckan som begår självmord till följd av mobbning på arbetsplatsen.

Mikael Löwdin. Foto: John Antonsson

Vad kan facket göra?

Arbetsmiljö. Många medlemmar vänder sig till skyddsombuden när de utsätts för kränkande särbehandling eller mobbning på jobbet. – Det är tyvärr mer vanligt än man tror, säger Mikael Löwdin som är Transports regionala skyddsombud i Västerås.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Döden på jobbet
Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Kollegahjälpens logga

”Det är viktigt att prata och ventilera”

Arbetsmiljö. Dödsolyckor på jobbet och dödliga trafikolyckor ökade under 2023. För den lastbilschaufför som råkar ut för ett trauma i arbetet finns hjälp att få. En grupp chaufförer och åkare finns där som kamratstödjare genom Kollegahjälpen.