Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)
Close
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd (arkivbild).
Close
Offentliga upphandlingar

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Hösten 2022 gjorde Transportarbetaren en granskning av offentliga upphandlingar. Då hade Region Värmland åter beslutat att upphandla samhällstrafik från AB Trendtaxi, som regionen bröt avtalet med två år tidigare eftersom trafiktillståndet dragits in.

ÖRjan Jakobsson, lokalombudsman i Transports Värmlandsavdelning.
Örjan Jakobsson är ombudsman i Transports Värmlandsavdelning. Foto: John Antonsson

Att bolaget fick nära hälften av drygt 100 avtal i regionen upprörde. Helt horribelt, enligt ombudsmän på Transports Värmlandsavdelning.

Och det fortsätter.

– Nu är det överklagat för andra gången, det är en jävla lekstuga. Vilka som har den politiska makten saknar helt betydelse – de tittar på priset rakt av, säger Örjan Jakobsson, ombudsman på avdelningen.

Bjuda in facket

Den upphandlingsguide som LO nyligen tagit fram, till stöd för ansvariga politiker, lyfter vikten av att bjuda in fackliga organisationer tidigt i processen.

Har ni som berört fack blivit tillfrågade om att hjälpa till?

– Nej, aldrig. Vi har erbjudit oss det till Värmlandstrafik, men fått nej utan mer motivering än att vi inte ska lägga oss i ungefär, säger Örjan Jakobsson.

Fyra taxibolag överklagade upphandlingen till förvaltningsrätten för två år sedan. De företagen vet att det inte är möjligt att köra servicetrafik för de pengar de vinnande avtalen ger utan att det leder till lönedumpning, enligt Transports ombudsman.

– Den som vunnit har ett ansvar. Vad händer om de inte klarar av trafiken? Vi vet vilket trassel det blev sist, säger Jakobsson.

Två bolag avvaktar dom

Överklagandeprocessen pågår fortfarande för två taxibolag, Taxi kurir i Karlstad och Rudskoga taxi som kör servicetrafik i flera Värmlandskommuner, bland annat Filipstad. Ärendet har varit uppe i högre rätt och vänt sedan kammarrätten nekat överprövning. Nu ligger det åter hos förvaltningsrätten i Karlstad.

Om inte bolagen från början överklagat skulle Trendtaxi tagit över den 1 september 2023. Men nu är Trendtaxi ute ur bilden – företaget svarade nej på frågan från Region Värmland om det fortfarande kvarstår med sitt bud när det drog ut på tiden. Rudskoga Taxi och Taxi Kurir har däremot sagt ja, de kvarstår med sina anbud. Kvar är också Cab In Hand AB, vars bud närmast var identiskt med Trendtaxis vilket var en av överklagandepunkterna från de båda andra bolagen.

– Min arbetsgivare har fått förlängt i tre omgångar, sammanlagt med 15 månader, till sista november i år. Vad som händer sedan är oklart, men det blir snart aktuellt med varsel då vi är flera som har sex månaders uppsägningstid, säger Ronnie Persson, skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg
Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Stor frustration

Arbetsgivaren, Rudskoga taxi, ska få besked i mitten maj.

– Vi chaufförer känner en stor frustration, vi kan inte planera något. Jag har flera arbetskamrater som söker nya jobb. Får vi ett definitivt slutbesked kommer problemen att trappas upp, säger Ronnie Persson.

– I grund och botten har vi ett väldigt bra jobb, men ovissheten gör det jobbigt. Också för att det ger oss arbetare otrygga anställningar vart fjärde eller femte år. Det enklaste vore ju om alla anbudsgivare betalade lön enligt kollektivavtal och alltid var tvungna att ta över personalen. Men det är mest ett önsketänkande…

Gör skillnad

Elisabeth Björk (V) är ordförande i Region Värmlands trafiknämnd. Hon beklagar den situation som uppstått i och med överklagandena som starkt präglat hennes arbete sedan hon tog över ordförandeskapet i januari förra året:

Elisabeth Björk (V) är ordförande i Region Värmlands trafiknämnd. Foto: Region Värmland
Elisabeth Björk (V) är ordförande i Region Värmlands trafiknämnd. Foto: Region Värmland

– Det är frustrerade för alla, för förarna men också för arbetsgivarna och de som vunnit tilldelningen.

Men generellt menar vänsterpartisten Elisabeth Björk att det gör skillnad vilka som har den politiska makten, att olika drivkrafter – som mer fokus på kvalitet – kan hamna i fokus. Samtidigt:

– Det är väldigt formaliastyrt när det gäller upphandlingar, vi följer lagen och det är svårt för oss som upphandlande myndighet att säga nej så länge en aktör lägger ett skäligt bud som uppfyller kriterierna.

Elisabeth Björk är öppen för att utnyttja arbetsmarknadens parter, för expertkunskap, vid upphandlingar.

– Det är intressant och jag har talat med företrädare för facket. Men jag ska säga att jag är lite osäker på hur formerna skulle se ut och hur det skulle fungera i prakten.

Saknar trafiktillstånd

I grannlänet vann Trendtaxi nyligen en omdiskuterad upphandling värd miljoner trots att bolaget saknar trafiktillstånd. Enligt Region Örebros tolkning av lagen innebär det dock inga problem så länge underleverantörerna, ett drygt 30-tal, har tillstånd.

Beslutet togs på kollektivtrafiknämndens sammanträde i mitten av mars. Men många tilldelningar överklagas och antalet som prövas i domstol har ökat under senare år.

De som överklagat ett upphandlingsbeslut får helt eller delvis rätt i vart nionde fall, visar en sammanställning från Konkurrensverket. År 2020 kom det in totalt 3 594 överprövningsärenden till förvaltningsdomstolarna, som är första instans.

 

Anpassade skolskjutsar synade

Örebro. Under tre år har två förare dokumenterat fordon som kör anpassade skolskjutsar. Och de menar att flera bilar som kör barn till specialskolor borde stoppats.

– Det handlar om tio år gamla bilar som kör barnen, inte ens i Bosnien är det tillåtet, säger Nermin Pudic, färdtjänstförare i Örebro, som kartlagt anpassade skolskjutsar tillsammans med Christer Karlsson, tidigare fackligt förtroendevald  på sin arbetsplats.

Nermin Pudic. Foto: Lilly Hallberg
Nermin Pudic. Foto: Lilly Hallberg

De har också hört av sig om obesiktigade bilar till Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM), som har tillsynsansvar.

– Varför gör inte SPSM något, agerar och går in och stoppar bilarna som ju bryter mot avtal? säger Pudic.

Det handlar om skolskjutsar för sammanlagt omkring 750 elever till tio specialskolor i landet, bland annat Birgittaskolan i Örebro.

Främst gäller det elever som är döva eller har hörselnedsättning. De skolor SPSM driver kan också rikta sig till elever med språkstörning eller synnedsättning i kombination med andra funktionsnedsättningar.

Christer Karlsson. Foto: Privat
Christer Karlsson. Foto: Privat

Biträdande enhetschef Katerina Haglund på SPSM står som kontaktperson i det avtal om elevresor/skolskjutsar till Birgittaskolan har med Trendtaxi.

Hon känner inte till att det kommit in någon anmälan i närtid, men uppmanar dem som ser något som inte verkar stämma, till exempel misstänkt fortkörning, att höra av sig. Det går även att göra anonymt. Och betonar att myndigheten tar alla uppgifter på allvar.

– Allt vi får in får återkoppling. Vi kollar upp uppgifterna, till exempel med Transportstyrelsen och leverantörer. Viktigast för oss är att våra elever åker tryggt och säkert, det är vår absoluta prioritet. Och då handlar det inte enbart om teknisk säkerhet utan också att det är tryggt, att barnen mår bra, säger Katerina Haglund.

SPSM följer på olika vis upp att avtalen följs, också när det handlar om underleverantörer. Två gånger per år görs stickprovskontroller av avtalsägaren.

– Det är på gång nu och fungerar så att de får meddelande om att ”nu kommer vi inom kort att göra kontroll av fordonen” men inte när.

SPSM:s avtal med Trendtaxi löper ut inom ett år, men taxibolaget har fått dispens för ”en handfull” fordon, 5–8 år gamla, då det är lång leveranstid för bilarna med den specialutrustning som krävs.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bil med taxiskylt

Fler taxiförare behöver fackets ok för arbetstillstånd

Migration. Lönekravet har höjts igen för arbetskraftsinvandrare. Och yttrande från relevant fackförbund krävs för att få arbetstillstånd. För Transport handlar det i dag i hög grad om taxichaufförer.

Domstol stoppar nya avtal

Servicetrafik. Med omedelbar verkan stoppade förvaltningsrätten före midsommar Region Kalmar från att teckna nya avtal om färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. Den pågående upphandlingen har kritiserats för att riskera slå ut mindre taxiföretag.

Taxiföretag stoppat – levde inte upp till avtal

Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.

Adhd i arbetslivet
”Det är bra om cheferna har lite extra koll på oss med diagnos så att vi inte kör på för hårt och går in i väggen”, säger Cindy Wannberg. Foto: Justina Öster

”Våga be om hjälp, fråga och säg ifrån”

Drömjobbet. Många VET vad adhd är, men FÖRSTÅR ändå inte vad det är. Man känner sig ensam och annorlunda, men vill man något ska man jobba för det, tycker Cindy Wannberg. Själv kämpade hon hårt för att uppnå sin dröm – att köra lastbil.

”Struktur, tydlighet och rutiner viktiga vid adhd”

Arbetsliv. Alla med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som adhd, add och autism är olika. Därför är generella råd svåra. Men. Struktur, tydlighet och rutiner är viktiga ledord på jobbet för arbetsgivare som månar om sin personal, betonar personalkonsulten Linnéa Sandvik.

Snabbkoll
Illustration: Mattias Käll

Så mycket får du som jobbar i midsommar

Lön. Många är lediga i midsommarhelgen. Men för vissa andra blir det arbete. Så mycket tjänar transportarbetarna som jobbar när andra dansar runt stången.

Slamsugning
Martin Eriksson spolar ren den nya slambehållaren i källaren på en fastighet. Varmt vatten löser fett bättre än kallt, tipsar han fastighetsägare.

Så sparar du kroppen

Arbetsmiljö. – Ser man en sådan här installation blir man varm i hela själen! Så säger sug- och spolbilsföraren Martin Eriksson. Annat var det förr.

Kultur
Många har en sorts ekonomiskt konto-tänkande, som ifall vi sätter in ”god” konsumtion som jeans i ekologisk bomull på vårt konto så kan vi göra uttag för mer miljöförstörande köp och handlingar. Men så fungerar det inte, menar Nina Wormbs.

Vilka är dina ursäkter?

Miljötänk. Vi vet så mycket om klimatkrisen, ändå lever vi på som förut. Vilka är dina ursäkter för att inte leva mer hållbart?

Ensamhet på jobbet
Sebastian Pöldre, Johanna Söderlund och Filip Pihl är vana vid att man ger varandra ett handtag när det behövs.

Hjälpsamhet bidrar till gemenskap

Arbetsmiljö. Ensamhet är lika skadligt för hälsan som rökning, visar forskning. Sociala aktiviteter på arbetsplatsen kan förebygga det. På Telge återvinning åker man och fiskar tillsammans bland annat. – Vet man att man är saknad när man inte kommer till jobbet, då vet man att man är behövd och då trivs man, säger vd Vesa Hiltula.

Svarta pengar
Börje Jönsson åkeri, Stay fresh och Thomas betong AB har försett Skatteverket med underlag som visar att ”Peters” företag borde ha betalat löner i Sverige. Foto: Shutterstock

Välkommen till ”Scam trans”!

Åkeri. Ett företag som hyrt ut personal till Börje Jönsson åkeri, Stay fresh och Thomas betong hade hängavtal, men valde ändå att låta pengarna runda ett bosniskt företag och betala svart. Grundaren av Scan trans d.o.o. tycker att Skatteverket behandlat honom ”skitigt”.