Konflikt i bevakningsbranschen

Transport: ”Avarn kartlägger fackligt medlemskap”

Bevakning. På onsdag i nästa vecka kan konflikten mellan Transport och Säkerhetsföretagen bryta ut. Avarn Security planerar att kartlägga vilka personer utan facklig anslutning som ska delta i konflikten. "En oacceptabel kartläggning av vilka som är med i facket", säger Transports ombudsman och förhandlare Magnus Thelander.

Enligt ett meddelande på Avarn Securitys intranät planerar företaget att nästa vecka gå ut med en förfrågan om vilka som planerar att delta i Transports stridsåtgärder. Till att börja handlar stridsåtgärderna om nyanställnings- och inhyrningsblockad samt övertids- och mertidsblockad. Det omfattar alla anställda på alla företag som är medlemmar i Säkerhetsföretagen.

I meddelandet förklarar Avarn Security att bolaget planerar att utföra sina uppdrag så långt som möjligt och att icke-medlemmar har ”neutralitetsrätt” och möjlighet att inte bryta mot konflikten. Men för att göra det måste den som inte är med i facket fylla i en tjänstledighetsblankett.

Magnus Thelander är central ombudsman för Svenska Transportarbetareförbundet och sitter med i förhandlingarna om Bevakningsavtalet.

– Det här är en indirekt kartläggning av vem som är med i facket. Lyckas man kartlägga vilka som inte är medlemmar i Transport vet arbetsgivaren också om vilka som är medlemmar, och det är helt oacceptabelt, säger Thelander.

Vad är din uppmaning till den som får frågan?

Magnus Thelander
Magnus Thelander. Foto: Jan Lindkvist

– Min uppmaning är att stoppa blanketten i papperskorgen.

Har du någon annan uppmaning inför konflikten till personer som inte är med i Transport?

– Ja, det är såklart att de ska gå med i facket och vara solidariska med sina arbetskamrater. Det är jobbigt att gå ut i stridsåtgärder men ibland måste man slåss för att få bättre rättigheter. Om vi får till ett bra avtal kommer alla anställda att få skörda frukterna av det.

När måste man ha gått med för att få konfliktersättning om det blir strejk?

– Senast den 30 juni.

Om arbetsgivarna lyckas väl med att kartlägga vilka som är medlemmar i facket, kommer ni att ta till motåtgärder då?

– Den vanligaste motåtgärden är att titta på möjligheter att utöka eller komplettera de varsel som redan ligger. Vi får återkomma till det.

– När det gäller att kartlägga personuppgifter som omfattas av GDPR är det en rätt som tillkommer individen. Om en individ uppfattar att arbetsgivaren kartlagt mitt fackliga medlemskap kan vi göra en bedömning av om det finns möjlighet att driva tvisten å medlemmens vägnar, säger Magnus Thelander.

Avarn Security avböjer kommentar.

Läs mer om konflikten

2023-06-01

Förhandlingar för bevakningsavtal strandade

2023-06-15

Transport varslar om strejk på flygplatser

”Vi hade gärna fortsatt förhandlingarna”

”Vi är taggade och villiga att kämpa!”

2023-06-16

Medlare utsedda i avtalstvist

Väktare om varslet: ”Ett nödvändigt ont”

2023-06-21

Övertidsblockad uppskjuten på medlarnas begäran

2023-06-22

Medling fortsätter nästa vecka

Transport ger dispens om strejk på Ringhals

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mimi:
    26 juni, 2023

    Nu har samma uppmaning kommit på sms också men jag förstår inte varför. Strejken har inte börjat än- det är ett varsel som ligger. Förstår att AG vill planera men de måste ju inse att vi bestämmer oss i sista stund. Och sen har jag inte hittat nåt som säger att de kan kräva in detta redan nu. Eller ens överhuvudtaget.
    Fackmedlem eller inte, är inget man ska behöva svara på och om man väljer att strejka och måste meddela så görs väl det i sista stund.

Lästips:

Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

Midsommarfirande Foto:Shutterstock

Så mycket tjänar du på att jobba i midsommar

Lön. Många är lediga i midsommarhelgen. Men vissa måste tyvärr jobba även då. Som plåster på såren ger det extra betalt. Mer för vissa, mindre för andra.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.