Två män sitter på en träbänk vid havet
Close
Sektionsordförande Jörgen Wärja och Lucas Fredriksen, som är ungdomsansvarig, tar en fika på baksidan utanför Waterfront.
Close
ArbetsLIV

I Trelleborg fick hamnarbetarna sin ”drömkåk” vid havet

Hamn. Fikarum tio meter från havet, ett större gym och snart också en badbrygga. Hamnarbetarna i Trelleborg fick nästan allt de önskade när bolaget flyttade till en ny byggnad.

För ett år sedan var flytten klar. Trelleborgs hamn hade flyttat kontor, verkstad, trafikledning, omklädningsrum och nästan allt annat till en ny byggnad, kallad Waterfront.

Detta är en del av en omflyttning av hamnområdet där Sverige fått 500 000 kvadratmeter nytt land, nya kajlägen och en ny byggnad.

Projektet närmar sig sitt slut och Jörgen Wärja, ordförande för Transports hamnsektion, visar oss runt.

Han kör genom hamnområdet, upp på rampen vid färjorna och vidare till det nya kajläget, där två betongfundament för gigantiska vindkraftverk har gjutits. Sedan kör han ut på den nyaste delen av Sverige, där hamnbolagets nya byggnad Waterfront står, knappt tio meter från havet.

– Vi har gjort Sverige större här, säger Jörgen Wärja och parkerar bilen.

Transportsektionens ordförande Jörgen Wärja visar oss runt på hamnområdet. Här vid hamnbolagets nya byggnad. Foto: John Antonsson
Transportsektionens ordförande Jörgen Wärja visar oss runt på hamnområdet. Här vid hamnbolagets nya byggnad. Foto: John Antonsson

Trevåningshus

Waterfront har tre våningar. På bottenvåningen finns trafikledning, omklädningsrum, gym, bastu och hamnarbetarnas fikarum. På andra våningen sitter tjänstemännen och ledningen, och högst upp finns konferensrum och en takterrass.

Transportarbetaren är här för att få veta mer om hur personalen fick inflytande i processen, från planering till inflyttning.

– Här var det självklart för ledningen att vi skulle vara med, säger Jörgen Wärja.

Två hamnarbetare från varje team fick vara med och berätta om gruppens önskemål från början.

Trelleborgs hamn-vd Jörgen Nilsson. Foto: John Antonsson
Trelleborgs hamn-vd Jörgen Nilsson. Foto: John Antonsson

Jörgen Nilsson, vd för Trelleborgs hamn, berättar hur han tänkt:

– Hur det ser ut på arbetsplatsen är de som jobbars förtjänst. De samarbetade med arkitekten från början. Nästan allt i huset har kommit från dem som jobbar här. Inflytandet har varit stort, säger han.

Skulle du göra om processen och ha med alla igen?

– Ja. Vi spenderar en tredjedel av vårt liv på arbetsplatsen och våra anställda stannar länge. Att inte låta dem vara med hade varit korkat. Jag tror att man trivs bättre om man fått vara med och ta fram saker och ting. Kostnaden blir inte mycket högre heller.

Tog tre år totalt

Hamnbolaget och de anställda flyttade in den 3 juli förra sommaren och bygget började två år tidigare. Grupperna som jobbade med arkitekten kom i gång under andra halvan av 2020. Från start av utformning till färdigställande tog det tre år, säger Jörgen Nilsson.

Vid Trelleborgs hamn jobbar alla sju dagar i sträck för att sedan vara lediga i sju dagar. Under arbetsveckorna blir det ungefär 70 timmars arbete. Teamen består av 17 personer per skift och arbetet handlar främst om att lasta färjor med trailers som körs på med dragbil. Dessutom finns en kombiterminal i hamnen.

Många önskade att varje team skulle ha ett eget omklädningsrum, men det gick inte igenom.

– I stället är alla utspridda, vilket jag tycker är bra. De är två–tre personer i varje omklädningsrum och det finns två duschar, så ingen behöver vänta, säger Jörgen Wärja.

”Jag gillar utsikten på kvällen. När solen går ner blir ljuset fint”, säger Lucas Fredriksen och visar en bild tagen från fönstret i fikarummet. Foto: John Antonsson
”Jag gillar utsikten på kvällen. När solen går ner blir ljuset fint”, säger Lucas Fredriksen och visar en bild tagen från fönstret i fikarummet. Foto: John Antonsson

Fin utsikt

Sektionens ungdomsansvarige Lucas Fredriksen har lunchrast. Innan han äter berättar han att han tycker om de nya omklädningsrummen och utsikten från fikarummets fönster:

– Jag gillar utsikten på kvällen. När solen går ner blir ljuset fint.

Nu är det eftermiddag och Jimmy Larsson-Bergenholtz, vice ordförande för Transport i hamnen, och Inge Andersson-Levin, sekreterare, ska snart ut i produktionen och jobba.

– En sak vi tryckte på var att gymmet skulle vara större än i den förra byggnaden och att vi skulle få en badbrygga. Men den har vi inte fått ännu, säger Inge.

Men badbryggan ska faktiskt komma, även om det ännu inte är klart när.

– Vi fick igenom i stort sett alla önskemål, säger Jimmy Larsson-Bergenholtz. Hans kollega fyller i:

– Vi har bra arbetskläder och bra maskiner. Nyckeln till det är att vi tar den första diskussionen så tidigt som möjligt. Det banar väg för att allt ska bli bättre sen, säger Jimmy Larsson-Bergenholtz.

Jimmy Larsson-Bergenholtz och Inge Andersson-Levin. Foto: John Antonsson
Hamnsektionens Jimmy Larsson-Bergenholtz och Inge Andersson-Levin. Foto: John Antonsson

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Unga transportare på LO:s forum: August Mossberg, Lucas Fredriksen, Alve Bladin, Manar Abda, Sandra Franzén Nyström och Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Unga fackliga vill göra skillnad på arbetsplatserna

Fackligt arbete. Starka röster – gemensam kraft. Det var temat när unga fackligt engagerade samlades på Runö kursgård i Roslagen för LO:s Ungforum 2024.

Fredrik Lindby. Foto: Justina Öster

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?