Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton
Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.
Regeringen har beslutat om förändringar för att premiera miljövänliga fordon. Den första handlar om att höja viktgränsen från 3,5 ton till 4,25 ton för lätta lastbilar som går på bland annat gas och el. Syftet är att underlätta för företag att genomföra transporter på ett miljövänligt sätt. Till en börja med rör det sig om en försöksverksamhet under en begränsad tidsperiod.
I sitt remissvar har Transport varit kritiskt och menar att det finns flera problem.
– Regeringen väljer att enbart lyssna på företagens synpunkter, inte på våra. Fordon som väger mer kräver mer av föraren. Jag kan inte riktigt förstå hur det ska bli lättare att köra ett tyngre fordon bara för att det går på ett annat drivmedel. Jag har all respekt för att man försöker göra något för miljön men jag är rädd för att man gör det på trafiksäkerhetens bekostnad, säger Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.
Transportstyrelsen, som är den myndighet som utrett förslagen, skriver i en rapport om riskerna i förändrade viktkrav:
”Det kan påverka trafiksäkerheten, eftersom yrkesförarkompetens är en utbildning som ger kunskaper som en lastbilsförare behöver ha av miljö- och trafiksäkerhetsskäl. Förare med behörighet B saknar vanligtvis denna kunskap, eftersom de inte omfattas av sådana krav.”
Utan färdskrivare upp till 7,5 ton
Samtidigt gör regeringen en förordningsförändring som innebär att kör- och vilotidsreglerna samt att kravet på färdskrivare slopas för fordon upp till 7,5 ton som drivs av el, naturgas eller flytande gas om de rör sig inom en radie av 100 km från platsen där fordonet är stationerat. I stället kommer vägarbetstidslagen eller kollektivavtalens regler om arbetstid och rast att gälla. Här gör Transportstyrelsen ingen analys av hur det kan påverka arbetsvillkoren, myndigheten skriver: ”Det är dock svårt att kvantifiera det föreslagna undantagets trafiksäkerhets-, klimat- och miljömässiga effekter, eftersom vi inte vet hur stort intresset är och inte heller vilka transporter som kommer att ersättas.”
Lars Mikaelsson är förvånad över regelförändringen och hade önskat en rejäl analys av hur det kan komma att påverka trafiksäkerheten på sikt.
– Det här förslaget gör att våra medlemmar som vill ha ordning och reda i branschen inte får det. Utan färdskrivare blir det mycket svårare för polisen och Transportstyrelsen kontrollera. Kör- och vilotidsreglerna finns väl för att trafiksäkerhetens skull? Då förstår jag inte varför de inte behövs bara för att fordonen går på el. När fordon drivs med gas eller flytande gas borde det vara än viktigare att den som kör är utvilad och skärpt i trafiken för trafiksäkerhetens skull, säger Lars Mikaelsson.
Ändringarna börjar gälla från den 1 juli 2024.
Vi har kontaktat infrastrukturminister Andreas Carlsons pressekreterare vid ett flertal tillfällen för att ställa frågor. De har valt att inte återkomma.