Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.
Close
Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.
Close

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Regeringen har beslutat om förändringar för att premiera miljövänliga fordon. Den första handlar om att höja viktgränsen från 3,5 ton till 4,25 ton för lätta lastbilar som går på bland annat gas och el. Syftet är att underlätta för företag att genomföra transporter på ett miljövänligt sätt. Till en börja med rör det sig om en försöksverksamhet under en begränsad tidsperiod. 

I sitt remissvar har Transport varit kritiskt och menar att det finns flera problem. 

– Regeringen väljer att enbart lyssna på företagens synpunkter, inte på våra. Fordon som väger mer kräver mer av föraren. Jag kan inte riktigt förstå hur det ska bli lättare att köra ett tyngre fordon bara för att det går på ett annat drivmedel. Jag har all respekt för att man försöker göra något för miljön men jag är rädd för att man gör det på trafiksäkerhetens bekostnad, säger Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson. 

Transportstyrelsen, som är den myndighet som utrett förslagen, skriver i en rapport om riskerna i förändrade viktkrav: 

”Det kan påverka trafiksäkerheten, eftersom yrkesförarkompetens är en utbildning som ger kunskaper som en lastbilsförare behöver ha av miljö- och trafiksäkerhetsskäl. Förare med behörighet B saknar vanligtvis denna kunskap, eftersom de inte omfattas av sådana krav.”

Utan färdskrivare upp till 7,5 ton

Samtidigt gör regeringen en förordningsförändring som innebär att kör- och vilotidsreglerna samt att kravet på färdskrivare slopas för fordon upp till 7,5 ton som drivs av el, naturgas eller flytande gas om de rör sig inom en radie av 100 km från platsen där fordonet är stationerat. I stället kommer vägarbetstidslagen eller kollektivavtalens regler om arbetstid och rast att gälla. Här gör Transportstyrelsen ingen analys av hur det kan påverka arbetsvillkoren, myndigheten skriver: ”Det är dock svårt att kvantifiera det föreslagna undantagets trafiksäkerhets-, klimat- och miljömässiga effekter, eftersom vi inte vet hur stort intresset är och inte heller vilka transporter som kommer att ersättas.” 

Lars Mikaelsson är förvånad över regelförändringen och hade önskat en rejäl analys av hur det kan komma att påverka trafiksäkerheten på sikt. 

– Det här förslaget gör att våra medlemmar som vill ha ordning och reda i branschen inte får det. Utan färdskrivare blir det mycket svårare för polisen och Transportstyrelsen kontrollera. Kör- och vilotidsreglerna finns väl för att trafiksäkerhetens skull? Då förstår jag inte varför de inte behövs bara för att fordonen går på el. När fordon drivs med gas eller flytande gas borde det vara än viktigare att den som kör är utvilad och skärpt i trafiken för trafiksäkerhetens skull, säger Lars Mikaelsson. 

Ändringarna börjar gälla från den 1 juli 2024. 

Vi har kontaktat infrastrukturminister Andreas Carlsons pressekreterare vid ett flertal tillfällen för att ställa frågor. De har valt att inte återkomma.   

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Erik:
    16 augusti, 2024

    Totalt vansinne att avskaffa krav på elektronisk färdskrivare. Tvärt om borde färdskrivare rekomenderas i alla yrkesfordon oavsett vikt och vara krav i alla yrkesfordon som har det idag plus alla fordon i färdtjänst och budtrafik.
    Dessutom bör upphandlaren av färdtjänst överta fullt arbetsmiljö och trafiksäkerhetsansvar från taxiåkerierna.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Ryanairplan i luften

Ryanair satsar men inte på Skavsta eller Bromma

Flyg. Lågprisbolaget Ryanair startar tio nya rutter från Sverige. Satsningen görs efter att regeringen gett besked om slopad flygskatt.

”Är på helspänn vid skymning och gryning”

Trafik. Hösten är här och då ökar risken för viltolyckor. Under oktober och november ökar anmälningarna till försäkringsbolagen kraftigt.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?