Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

LO:s rapport 2024.

Bland personer med arbetaryrken uppgav bara hälften att de åker på minst en veckas semesterresa per år. Bland tjänstemän var siffran 70 procent. Det visar LO-rapporten Semester- och fritidsvanor för arbetare och tjänstemän som släpptes i slutet av juni.

Sedd som ”semesterojämlikhet” har denna procentuella skillnad varit relativt konstant sedan 2010. Men rapporten lyfter också hur ojämlikheten bottnar i materiella skillnader. Högre matpriser, konsekvenser av pandemin, högre elpriser och räntehöjningar har minskat arbetarnas ekonomiska marginaler i relation till tjänstemäns.

Andelen arbetare som har råd med semester, nöjen, utemiddagar och fritidsaktiviteter har minskat, visar rapporten.

Av arbetarna var det 13,5 procent som inte hade råd att åka på en veckas semester förra året. Av tjänstemännen var det 3,8 procent. Och den skillnaden har ökat kraftigt.

Också möjligheten att ägna sig åt fritidsaktiviteter påverkas av ojämlikheten: 10,8 procent av arbetarna har inte råd att regelbundet delta i fritidsaktiviteter som kostar pengar. Motsvarande siffra för tjänstemännen var 4,1 procent.

Allt fler personer – 12 procent – med arbetaryrken har svårt att få ekonomin att gå ihop. Bland tjänstemännen var det bara 3,6 procent som uppgav att de hade svårt eller mycket svårt att få pengarna att räcka. Också det är en skillnad som ökat markant, slår rapporten fast.

Speglar kvinnors lägre lön

Könsskillnaderna är också fortsatt tydliga och speglar kvinnors lägre inkomster, både bland dem med arbetaryrken- och tjänstemannayrken. Kvinnor har generellt mer sällan råd att lägga pengar på fritidsaktiviteter,  spendera på sig själva eller träffa vänner för en fika på kafé.

Exempelvis uppgav nästan 6 procent av kvinnor inom LO-kollektivet att de inte hade råd att träffa vänner eller släkt för fika eller äta middag minst en gång i månaden. Bland arbetarmännen var det ”bara” 2,5 procent.

I rapportens avslutande reflektioner betonas att ojämlika möjligheter till fritid och semester inte bara beror på ekonomiska förutsättningar. Det handlar också om arbetsvillkor. Arbetaryrkena är överlag mer fysisk krävande och ger färre möjligheter till pauser eller att själv bestämma tempo – eller att jobba hemma. Nio av tio med arbetaryrken saknade helt den möjligheten under pandemin.

En konsekvens är att organiseringen inom arbetaryrken leder till att de anställda blir tröttare och därför har mindre ork för aktiviteter efter jobbet: ”Semestern och fritiden blir därmed inte bara en efterlängtad paus från arbetet utan en nödvändighet för att möta bristande möjlighet till avkoppling, ökande arbetsbelastning och förhindra stressrelaterade hälsoproblem” heter det i rapporten.

En slutsats är därför att det kanske är extra viktigt med ledighet, semester, fritidsaktiviteter och nöjen för dem som arbetar inom arbetaryrken. I skarp kontrast till den uppmätta ojämlikheten bland svenskars semester- och fritidsvanor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det höjda säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både antal säkerhetsföretag och anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.