Snabbkoll: Semesterlöner. Illustration: Mattias Käll
Close
I flera av Transports avtal baseras semesterersättningen på 13 procent av den intjänade lönen.
Close
Snabbkoll

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Grunden är att alla har rätt till fem veckors semester per år. Men för att få full semesterlön krävs det att du jobbat hela semesterperioden från den 1 april föregående år, till och med den 31 mars i år. Vissa arbetsgivare betalar ut förskottssemester.

Exakt hur mycket du får betalt skiljer sig åt mellan olika arbetsplatser. Men alla får en slant extra under semestern, utöver den vanliga månadslönen. Så har det varit ända sedan semesterlagen jobbades om i slutet av 1970-talet.

Efter långa diskussioner om hur ett nytt semesterlönesystem skulle införas landade departementschefen på att grunda semestern på 12 procent av intjänad lön. Vilket gör att semesterlönen är något högre än den lön som betalas ut månadsvis. Det har alla rätt till. Oberoende av anställningsform, eller om arbetsplatsen har kollektivavtal eller inte.

I flera av Transports avtal har fack och arbetsgivare kommit överens om en högre semesteravsättning, på 13 procent. Andra avtal har i stället ett tillägg på 0,8 procent av månadslönen.

Oavsett anställningsform och avtal ska semesterlönen beräknas på din sammanlagda lön, så som övertids- och ob-ersättning. Nästan all giltig frånvaro är semesterlönegrundande. Arbetsgivaren ska då utgå från din fasta lön och räkna in ett snitt på tilläggen du fått när du jobbat. Men det finns vissa undantag, exempelvis om du varit föräldraledig mer än 180 dagar. Exakt vad som är semesterlönegrundande och hur det räknas ut regleras i semesterlönelagen paragraf 17.

Känner du dig osäker på om du får rätt ersättning?

Baseras semesterlönen på 13 procent av din lön räknar du så här: 0,13 x din arbetsinkomst (från den 1 april förra året, till och med den 31 mars i år). Semesterlön räknas inte med. Därefter delar du det med 25, då får du fram den sammanlagda ersättning du får för varje semesterdag.

Ett fåtal av Transports avtal har i stället 0,8 procent av månadslönen i semestertillägg per dag.

När du räknar 0,08 x din fasta månadslön så får du fram vilket tillägg du ska ha per uttagen semesterdag, utöver vanlig lön.

Har du den här typen av semestertillägg ska arbetsgivaren också räkna in övertid och liknande, när ersättningen fastställs. Då räknas 12 eller 13 procent av tilläggen in.

Bevakning

Som bevakningsanställd finns det ett par saker som är bra att ha koll på.

I bevakningsavtalet räknas semestern om till timmar. Om du var heltidsanställd den 1 april i år får du vanliga semestertimmar som baserade på 13 procent av det du tjänat under perioden 1 april 2020 till 31 mars 2021.

Men var du behovs- eller deltidsanställd den 1 april 2021 betalas 13 procent av alla pengar du tjänat in under perioden 1 april 2020 till den 31 mars 2021 i slutet av maj.

Du har fortfarande samma 25 dagars semesterledighet, men då kommer inga ytterligare pengar.

Semesterersättning

Semesterersättning är det du får när du avslutar din anställning och har kvar intjänad semester. Hur mycket det är räknas ut på samma sätt som vi skrev här ovan.

På vissa arbetsplatser betalas semesterersättningen ut månadsvis, inbakat i lönen. Enligt facket är det fel sätt att göra det. Om semesterersättning betalas ut vid varje lön ska arbetsgivaren tydligt ange vad som är lön, respektive semesterersättning.

Om du är tveksam till hur din arbetsgivare har lagt upp semesterlön och semesterersättning, läs din lönespecifikation noggrant eller kontakta din avdelning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Bemanning har nytt avtal

Bemanning. Ett nytt, tvåårigt bemanningsavtal har tecknats av LO och Kompetensföretagen. För anställda i bemanningsbranschen betyder det en ökning av garantilönen på 1 350 kronor i år vid heltidsjobb, drygt 700 kronor år två.

Snabbkoll: Varsel och uppsägningar. Illustration: Mattias Käll

Varsel och uppsägningar

Av med jobbet? Sverige ser ut att vara på väg in i en lågkonjunktur. Då ökar risken för varsel och uppsägningar. Så fungerar det och det är skillnaden.

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsbud. Löneökningar på 7,4 procent, två år – det nya kollektivavtalet för tidningsdistributörer undertecknades på tisdagen av parterna, Transportarbetareförbundet och Medieföretagen.

Tema sömn
Tema Sömn. Illustration: Unni von Feilitzen

Så klarar du nattskiften

Sömntips. Jobbar du natt? Då löper du större risk att drabbas av sömnstörningar, övervikt och hjärt-kärlsjukdomar. En trött förare är dessutom en farlig förare. Men det finns knep som gör att du klarar skiftarbetet bättre.

”Jag märker att det tar längre tid att återhämta sig och bli människa igen”, säger lastbilschauffören Tobias Olausson. Foto: Pernilla Ahlsén

”De mörka timmarna är jobbigast”

Skiftjobbaren. Kaffe, en bensträckare eller en kort tupplur. Det är knep som lastbils­chauffören Tobias Olausson tar till för att klara nattpassen. Men ju äldre han blir desto svårare är det att återhämta sig.

Snabbkoll
Snabbkoll: Varsel och uppsägningar. Illustration: Mattias Käll

Varsel och uppsägningar

Av med jobbet? Sverige ser ut att vara på väg in i en lågkonjunktur. Då ökar risken för varsel och uppsägningar. Så fungerar det och det är skillnaden.

Kultur
Högakustenbron, Sveriges svar på Golden Gate – och nästan lika lång. Hängbron över Ångermanälven, nära mynningen, öppnade 1997 och kortar E4:ans sträckning med nära en mil. Foto: John Antonsson

Sverige är rikt på broar

Förbindelser. Broar binder samman land, förkortar vägen och gör det möjligt att gå eller cykla under stora trafikleder. De riktiga långsträckarna tjänar också ofta som symboler för sin hemtrakt. Och Sverige är rikt på broar.

Snabbkoll
Snabbkoll om stridsåtgärder/konflikter. Illustration: Mattias Käll

Det här händer vid strejk

Konflikt. Transports förbundsordförande har varnat för en tuff avtalsrörelse och utesluter inte stridsåtgärder. Men vad är egentligen strejk och lockout?

Dina pengar
Mynthögar

Hänger din arbetarlön med?

Löneutveckling. LO-arbetarna halkar efter tjänstemännen. Det har LO visat i flera av sina årliga sammanställningar. Det har skett en så kallad löneglidning som gjort att tjänstemännens löner ökat mer än ”märket” sedan år 2000.

Ett fritt och omväxlande jobb med trevliga kollegor och shysta arbetsvillkor. Magnus Birgersson trivs med att köra bärgningsbil för ett litet åkeri. Transportarbetaren följde med honom en dag på jobbet. Foto: Pernilla Ahlsén

En dag i bärgningsbilen

Arbetsmiljö. Ett fritt och omväxlande jobb med trevliga kollegor och shysta arbetsvillkor. Magnus Birgersson trivs med att köra bärgningsbil för ett litet åkeri. Transportarbetaren följde med honom en dag på jobbet.

Snabbkoll
Snabbkoll: Avtalsrörelse Illustration: Mattias Käll

Vägen till din nya lön

Avtalsrörelse. I år ska Transport förhandla fram nya avtal för sina medlemmar. Här är några saker som är bra att veta.

Arbetsmiljö
Procentsatserna bygger på svar från chaufförer på samtliga arbetsorter. Om enbart svar från de större städerna i Östergötland, Linköping och Norrköping, räknas med blir vissa resultat andra. Så är det en högre andel, 94 procent, av dem som kör i de stora städerna som anger att de ofta eller ibland känner stress på grund av körtiderna (fråga 6) och hela 86 procent som svarar att körtiderna inte är tillräckliga för att utföra arbetet på ett säkert sätt, jämfört med 72 procent om svaren från samtliga arbetsorter tas med (fråga 1.) Grafik: Petrus Iggström

Fackets enkät gav svart på vitt om körtid och stress

Transport. De visste att det var problem. Men också att förändring krävde fakta. Linköpingsavdelningen gjorde en enkät som svart på vitt visar hur pressade arbetsförhållanden är för färdtjänstförare. Så vill arbetsgivare, regionens trafikbolag och politiker nu förändra villkoren.

Arben Pepi, Transportombud, och Patrik Emanuelson, skyddsombud, utanför Vikbolands taxi i Linköping. Foto: Lilly Hallberg

”Enkäten speglar verkligheten vi lever i”

Stressigt. – Många nya upplever att det är för stressigt och slutar, fast alla skulle tjäna på en erfaren yrkeskår, säger färdtjänsföraren Patrik Emanuelson.

Det regionala trafikbolaget Östgötatrafiken upphandlar servicetrafik för hela regionen och har även uppdrag i angränsande län, vilket bland annat innebär sjuktransporter till angränsande län. Genrebild. Foto: Lilly Hallberg

Så vill facket gå vidare

Uppföljning. Redan första sittningen med åkerierna gav resultat: Muntligt löfte att färdtjänstförare ska få betald lunch vid körningar till annan ort. Något inte ens hälften kan räkna med i dag.

Mattias Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken.

Östgötatrafiken: ”Vi fortsätter dialogen”

Upphandlaren. Förarnas arbetstid, fordonsschema och raster måste facket först reda ut med arbetsgivarna, åkerierna. Först sedan kan det bli tal om möte i grupp med upphandlaren av serviceresor, Östgötatrafiken. Nu är det dags.

Jan-Owe Larsson (M) är ordförande och Annsofi Ramevik (S) är andre vice ordförande i Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd.

Hallå politiker, vad kan och vill ni göra?

5 frågor. Transportarbetaren har ställt fem frågor till två politiker i Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd, som tagit del av Transports enkät Körtider och stress.