Snabbkoll: Semesterlöner. Illustration: Mattias Käll
Close
I flera av Transports avtal baseras semesterersättningen på 13 procent av den intjänade lönen.
Close
Snabbkoll

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Grunden är att alla har rätt till fem veckors semester per år. Men för att få full semesterlön krävs det att du jobbat hela semesterperioden från den 1 april föregående år, till och med den 31 mars i år. Vissa arbetsgivare betalar ut förskottssemester.

Exakt hur mycket du får betalt skiljer sig åt mellan olika arbetsplatser. Men alla får en slant extra under semestern, utöver den vanliga månadslönen. Så har det varit ända sedan semesterlagen jobbades om i slutet av 1970-talet.

Efter långa diskussioner om hur ett nytt semesterlönesystem skulle införas landade departementschefen på att grunda semestern på 12 procent av intjänad lön. Vilket gör att semesterlönen är något högre än den lön som betalas ut månadsvis. Det har alla rätt till. Oberoende av anställningsform, eller om arbetsplatsen har kollektivavtal eller inte.

I flera av Transports avtal har fack och arbetsgivare kommit överens om en högre semesteravsättning, på 13 procent. Andra avtal har i stället ett tillägg på 0,8 procent av månadslönen.

Oavsett anställningsform och avtal ska semesterlönen beräknas på din sammanlagda lön, så som övertids- och ob-ersättning. Nästan all giltig frånvaro är semesterlönegrundande. Arbetsgivaren ska då utgå från din fasta lön och räkna in ett snitt på tilläggen du fått när du jobbat. Men det finns vissa undantag, exempelvis om du varit föräldraledig mer än 180 dagar. Exakt vad som är semesterlönegrundande och hur det räknas ut regleras i semesterlönelagen paragraf 17.

Känner du dig osäker på om du får rätt ersättning?

Baseras semesterlönen på 13 procent av din lön räknar du så här: 0,13 x din arbetsinkomst (från den 1 april förra året, till och med den 31 mars i år). Semesterlön räknas inte med. Därefter delar du det med 25, då får du fram den sammanlagda ersättning du får för varje semesterdag.

Ett fåtal av Transports avtal har i stället 0,8 procent av månadslönen i semestertillägg per dag.

När du räknar 0,008 x din fasta månadslön så får du fram vilket tillägg du ska ha per uttagen semesterdag, utöver vanlig lön.

Har du den här typen av semestertillägg ska arbetsgivaren också räkna in övertid och liknande, när ersättningen fastställs. Då räknas 12 eller 13 procent av tilläggen in.

Bevakning

Som bevakningsanställd finns det ett par saker som är bra att ha koll på.

I bevakningsavtalet räknas semestern om till timmar. Om du var heltidsanställd den 1 april i år får du vanliga semestertimmar som baserade på 13 procent av det du tjänat under perioden 1 april 2020 till 31 mars 2021.

Men var du behovs- eller deltidsanställd den 1 april 2021 betalas 13 procent av alla pengar du tjänat in under perioden 1 april 2020 till den 31 mars 2021 i slutet av maj.

Du har fortfarande samma 25 dagars semesterledighet, men då kommer inga ytterligare pengar.

Semesterersättning

Semesterersättning är det du får när du avslutar din anställning och har kvar intjänad semester. Hur mycket det är räknas ut på samma sätt som vi skrev här ovan.

På vissa arbetsplatser betalas semesterersättningen ut månadsvis, inbakat i lönen. Enligt facket är det fel sätt att göra det. Om semesterersättning betalas ut vid varje lön ska arbetsgivaren tydligt ange vad som är lön, respektive semesterersättning.

Om du är tveksam till hur din arbetsgivare har lagt upp semesterlön och semesterersättning, läs din lönespecifikation noggrant eller kontakta din avdelning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsdistributörsavtalet. En löneökning på 6,4 procent över två år – onsdagen den 23 april undertecknade Transport och Medieföretagen ett nytt kollektivavtal för tidningsbud. Avtalet följer industriavtalets lönemärke.

Transportarbetarens logga

Branschöverenskommelse mellan Sobona och Transport

Avtal 2025. Den 14 april kom Transport överens om nya branschöverenskommelser med Sobona gällande bland annat arbetstagare inom civilflygområdet och miljöarbetare inom vatten och miljö. Ett tvåårigt avtal i nivå med Industrimärket, vilket är 6,4 procent.

Transports första förhandling om kabinavtal i gång

Kabinavtalet. Tisdagen den 15 april 2025 drog förhandlingarna om ett nytt centralt kabinavtal i gång. Utmaningen: Att jämka viljorna från ett tiotal företagsavtal.

Snabbkoll
Rättigheter och skyldigheter. Illustration: Mattias Käll

Håll koll på dina rättigheter – och skyldigheter

Anställd. Det kör ihop sig på jobbet och du vänder dig till facket. Får arbetsgivaren verkligen göra så här? Som anställda har vi många rättigheter – men också skyldigheter.

Kultur
Kiruna Folkets hus när verksamheten var i gång. Foto: Lars Sjölund

Farväl till Folkets hus?

Organisering. En gång arbetarrörelsens egen mötesplats, blomstrande och med central roll för folkbildningen. I dag på väg att försvinna. De senaste tjugo åren har vart tredje Folkets hus lagts ned.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Servicetrafik
Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Sohail Samadi väntar på körning utanför Gävle sjukhus. Han kör för Bocken taxi, ett av 25 bolag som X-trafik upphandlat trafik av. Foto: Lilly Hallberg

Sohail söker annat jobb

Taxi. Utanför Gävle sjukhus väntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för Gävlebolaget Bocken taxi men att det är svårt att klara sig på lönen.

Automatisk förtöjning
Med stora vakuumplattor sugs fartygen in till en av kajerna i Kapellskärs hamn, en process som går tyst till och tar omkring 30 sekunder.

Hamnen där skeppen sugs fast

Kapellskär. Plötsligt är fartyget i väg. Lösgjort från de stora vakuumplattorna på ett nästan overkligt, ljudlöst vis. Kapellskär i Roslagen är först i landet med automatisk förtöjning – vid anlöp tar det 30 sekunder att suga in M/S Finnsirius till kajen.

Däckbytartider
Jennie Franzén trivs bäst bland tungbilarna.

Lugnet före stormen

Gummiverkstad. Rockbandet Slade ljuder ur högtalarna och smält snö droppar i håret på däckmontörerna i splitternya lokaler vid däckverkstan Ingers däck. Men vem är Inger? Tungbilsmontören som rycker ut heter Jennie.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.