Snabbkoll: Semesterlöner. Illustration: Mattias Käll
Close
I flera av Transports avtal baseras semesterersättningen på 13 procent av den intjänade lönen.
Close
Snabbkoll

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Grunden är att alla har rätt till fem veckors semester per år. Men för att få full semesterlön krävs det att du jobbat hela semesterperioden från den 1 april föregående år, till och med den 31 mars i år. Vissa arbetsgivare betalar ut förskottssemester.

Exakt hur mycket du får betalt skiljer sig åt mellan olika arbetsplatser. Men alla får en slant extra under semestern, utöver den vanliga månadslönen. Så har det varit ända sedan semesterlagen jobbades om i slutet av 1970-talet.

Efter långa diskussioner om hur ett nytt semesterlönesystem skulle införas landade departementschefen på att grunda semestern på 12 procent av intjänad lön. Vilket gör att semesterlönen är något högre än den lön som betalas ut månadsvis. Det har alla rätt till. Oberoende av anställningsform, eller om arbetsplatsen har kollektivavtal eller inte.

I flera av Transports avtal har fack och arbetsgivare kommit överens om en högre semesteravsättning, på 13 procent. Andra avtal har i stället ett tillägg på 0,8 procent av månadslönen.

Oavsett anställningsform och avtal ska semesterlönen beräknas på din sammanlagda lön, så som övertids- och ob-ersättning. Nästan all giltig frånvaro är semesterlönegrundande. Arbetsgivaren ska då utgå från din fasta lön och räkna in ett snitt på tilläggen du fått när du jobbat. Men det finns vissa undantag, exempelvis om du varit föräldraledig mer än 180 dagar. Exakt vad som är semesterlönegrundande och hur det räknas ut regleras i semesterlönelagen paragraf 17.

Känner du dig osäker på om du får rätt ersättning?

Baseras semesterlönen på 13 procent av din lön räknar du så här: 0,13 x din arbetsinkomst (från den 1 april förra året, till och med den 31 mars i år). Semesterlön räknas inte med. Därefter delar du det med 25, då får du fram den sammanlagda ersättning du får för varje semesterdag.

Ett fåtal av Transports avtal har i stället 0,8 procent av månadslönen i semestertillägg per dag.

När du räknar 0,08 x din fasta månadslön så får du fram vilket tillägg du ska ha per uttagen semesterdag, utöver vanlig lön.

Har du den här typen av semestertillägg ska arbetsgivaren också räkna in övertid och liknande, när ersättningen fastställs. Då räknas 12 eller 13 procent av tilläggen in.

Bevakning

Som bevakningsanställd finns det ett par saker som är bra att ha koll på.

I bevakningsavtalet räknas semestern om till timmar. Om du var heltidsanställd den 1 april i år får du vanliga semestertimmar som baserade på 13 procent av det du tjänat under perioden 1 april 2020 till 31 mars 2021.

Men var du behovs- eller deltidsanställd den 1 april 2021 betalas 13 procent av alla pengar du tjänat in under perioden 1 april 2020 till den 31 mars 2021 i slutet av maj.

Du har fortfarande samma 25 dagars semesterledighet, men då kommer inga ytterligare pengar.

Semesterersättning

Semesterersättning är det du får när du avslutar din anställning och har kvar intjänad semester. Hur mycket det är räknas ut på samma sätt som vi skrev här ovan.

På vissa arbetsplatser betalas semesterersättningen ut månadsvis, inbakat i lönen. Enligt facket är det fel sätt att göra det. Om semesterersättning betalas ut vid varje lön ska arbetsgivaren tydligt ange vad som är lön, respektive semesterersättning.

Om du är tveksam till hur din arbetsgivare har lagt upp semesterlön och semesterersättning, läs din lönespecifikation noggrant eller kontakta din avdelning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Renée Andersson (LO) och Ingvar Backle (Svenskt Näringsliv). Foto LO / Ernst Henry Photography AB

”Ett problem att alla inte får ut sin pension”

Pension. Som Transportarbetaren tidigare har berättat missar många som arbetar tillfälligt i Sverige både sin allmänna pension och tjänstepension. Vem ansvarar för att pensionspengarna inte betalas ut? Vi ställde frågan till LO och Svenskt Näringsliv.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Avslaget och uppgjort på LO:s kongress

Ordförandeord. Tack för det här året. Det har som alla vet varit ett märkligt år med pandemi, restriktioner både hit och dit. Precis när man trodde att det började lätta kom nästa omgång. Nu hoppas jag bara att 2022 ska bli ett år där vi kan ha verksamhet, på ett så vanligt sätt som möjligt.

Skolbussföraren Shabaz Jamal, ombudsman Lone Olsson och uppsökaren Jon Wall på parkeringsplatsen utanför Vellinge taxi.

”Utan avtal ingen klisterlapp”

Taxiprojektet. Regn, rusk och grillad korv. Skolbussföraren Shabaz Jamal skakar hand med ombudsman Lone Olsson. Men alla blir inte lika glada när Transports Malmögäng dyker upp för att märka bilar. Med kollektivavtal.

Snabbkoll
Tjänsteförmåner, illustration av Mattias Käll

Förmån eller fälla – så funkar tjänstefringisarna

Förmåner. Hur stor vinst är det egentligen med bilen som arbetsgivaren ”bjuder” på? Och ger fri surf på jobbmobilen rätt att surfa hur mycket som helst, på vad som helst? Tjänsteförmåner ger inte vinst varje gång till den anställda.

Miljardmissen
Renée Andersson (LO) och Ingvar Backle (Svenskt Näringsliv). Foto LO / Ernst Henry Photography AB

”Ett problem att alla inte får ut sin pension”

Pension. Som Transportarbetaren tidigare har berättat missar många som arbetar tillfälligt i Sverige både sin allmänna pension och tjänstepension. Vem ansvarar för att pensionspengarna inte betalas ut? Vi ställde frågan till LO och Svenskt Näringsliv.

Minimilöner
Minimilöner EU. Grafik: Christina Ahlund

”Vi vill inte ha den här skiten i Sverige”

EU. Sverige har röstat ja till en kompromiss om minimilöner. Men både LO och Transport är tydliga med att de inte har ändrat uppfattning – lagstadgade minimilöner i EU är mycket skadligt för den svenska modellen.

Svenskt Näringsliv fortsatt kritiskt mot minimilöner

EU. Svenskt Näringsliv tycker att kompromissen om minimilöner, som ministerrådet har förhandlat fram, är bättre än EU-kommissionens tidigare förslag. Men arbetsgivarorganisationen tycker fortfarande att det är dåligt med ett EU-direktiv om minimilöner.

Olika syn på lagstadgade minimilöner

EU. Ett hot mot den svenska modellen. Begränsad låglönekonkurrens. Professorerna Anders Kjellberg och Jörgen Hettne har olika uppfattning om vad ett direktiv om minimilöner i EU skulle betyda för Sverige.

Kultur
Fattigt familjeträd. Många med så kallat enklare bakgrund har rätt oklar bild av hur släktbanden bakåt löper. Död, ”oäkta barn”, skilsmässor och sjukdom är ofta sådant som det talats tyst om. Före forskningen tappade jag bort mig bortom mormor och farmor.

Vem tror du att du är?

Familj. Släktforskningen har fått ett uppsving. Nätet och modern dna-teknik öppnar nya möjligheter. Men fortfarande ger kyrkböckerna en unik grund för att forska för den som har rötter i Sverige.

Folkmassa och siffror

Miljardmissen

Pensioner. Nästan 80 000 människor som har arbetat tillfälligt i Sverige har inte fått ut allmän pension som de har tjänat in. Totalt ligger över 6 miljarder kronor och väntar på dem i pensionssystemet. Och hos pensionsbolagen finns tjänstepension att hämta. Många vet inte vilka rättigheter de har. Nu efterlyser Transport mer information.

Bidhu Bhushan Das. Foto: Kamilla Kvarntorp

”Många kollegor vet inget om svensk pension”

Pensioner. Flera utländska bud som Transportarbetaren har träffat har inga eller dåliga kunskaper om sin svenska pension. De som vet att de tjänar in till pensionen vet inte hur de ska göra för att få ut pengarna.

Kjell Rautio jobbar som utredare på LO. Han har skrivit och debatterat om sjukförsäkringen i mer än tio år.

”Inkomstskyddet måste förstärkas”

7 frågor. Hur trygg är den som blir sjuk? Och vad betyder regeringens nya giv om sjukförsäkringen? Kjell Rautio, LO:s expert på sjukförsäkringar, svarar på sju frågor.

Psykisk ohälsa
Diagram psykisk ohälsa

Kvinnor drabbas oftare än män

Sjukskrivningar. Kvinnor blir oftare långtidssjukskrivna på grund av psykiska diagnoser än män. Och kvinnliga transportarbetare är mycket hårdare drabbade än sina manliga kollegor, visar statistik från Afa Försäkring.

Mikael Wahlberg, RSO avdelning 9 Örebro. Foto: Kamilla Kvarntorp

Stress och press även hemifrån kan påverka

Åkeri. Kvinnliga yrkesförare hör till de LO-arbetare som är mest långtidssjukskrivna på grund av psykiska diagnoser. Det finns inga självklara svar på vad det beror på och varför männen i branschen inte är lika drabbade.

Helena Stenbom har nyligen valts till lokalt skyddsombud.

Chauffören Helena gick in i väggen – två gånger

Åkeri. För sju år sedan: Lastbilschauffören Helena Stenbom satt och körde hemåt från Kopparberg mot Örebro. Plötslig började hon tappa känseln i fingrarna och tungan. Hon blev yr och visste inte vad som hände.