Konflikt i bevakningsbranschen

”Vi hade gärna fortsatt förhandlingarna”

Bevakning. Säkerhetsföretagen beklagar Transports varsel och betonar vikten av ansvarstagande – arbetsgivarparten hade gärna fortsatt förhandlingarna för nytt bevakningsavtal.

– Det är mycket tråkigt att Transport väljer att varsla om konflikt. I ett läge med en orolig omvärld och en hög inflation är det extra viktigt att parterna är ansvarstagande. Vi hade gärna fortsatt förhandlingarna, säger Säkerhetsföretagens förhandlingschef Adam Dobbertin.

Adam Dobbertin, förhandlingschef för Säkerhetsföretagen. Pressbild
Adam Dobbertin, förhandlingschef för Säkerhetsföretagen. Pressbild

Säkerhetsföretagen är en av förbunden under arbetsgivarorganisationen Almegas paraply. De mottog Transports konfliktvarsel på torsdagsmorgonen.

Arbetsgivarsidan ska analysera varslet mer noggrant innan de kommenterar det mer ingående. Men i ett utskick heter det att ”Transport har tidigare kommunicerat att de inte ställer sig bakom det så kallade märket, vilket är normerande på svensk arbetsmarknad.”

Det stämmer. Transportarbetareförbundet har varit tydliga med sina egna krav i årets avtalsrörelse. Enligt Transports förbundsordförande, Tommy Wreeth, har ett problem i förhandlingarna för nytt bevakningsavtal varit just Säkerhetsföretagens låsning vid märket.

Parterna har mötts i förhandlingarna i två omgångar, den första i april, med två dagars överläggningar åt gången. Enligt Wreeth har Säkerhetsföretagens förhandlare i huvudsak sagt ”nej”, ”märket” och (ibland) ”avstämning”.

Från Säkerhetsföretagens sida framhåller förhandlarna vikten av att inte bryta med märket; modellen för lönesättning som råder i Sverige. Adam Dobbertin, som lett förhandlingarna, kommenterar:

– Vad det handlar om är att Transport vill ha mer än alla andra på svensk arbetsmarknad. Det är både oansvarig och beklagligt.

Dobbertin betonar också att arbetsgivarsidan försökt leverera lösningar:

– Under förhandlingarna har vi lagt en rad förslag för att möta Transports krav. Men vi håller oss till den svenska modellen och tecknar avtal där allt ryms inom de ramar som arbetsmarknadens parter bestämt tillsammans.

Säkerhetsföretagen hoppas dock fortfarande på att det ska gå att komma fram till en lösning och att de varslade stridsåtgärderna aldrig behöver träda i kraft.

– Vår förhoppning är att vi nu under medling kan nå en överenskommelse innan konflikten bryter ut, säger Adam Dobbertin.

Stridsåtgärderna träder annars i kraft den 28 juni klockan 00.00.

Hos Säkerhetsföretagen Almega har arbetet inletts med att analysera effekterna av en eventuellt utbruten konflikt samtidigt som arbetet för ett nytt kollektivavtal för bevakningsbranschen fortsätter.

Läs mer om konflikten

2023-06-01

Förhandlingar för bevakningsavtal strandade

2023-06-15

Transport varslar om strejk på flygplatser

”Vi är taggade och villiga att kämpa!”

2023-06-16

Medlare utsedda i avtalstvist

Väktare om varslet: ”Ett nödvändigt ont”

2023-06-20

Transport – ”Avarn kartlägger fackligt medlemskap”

2023-06-21

Övertidsblockad uppskjuten på medlarnas begäran

2023-06-22

Medling fortsätter nästa vecka

Transport ger dispens om strejk på Ringhals

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.