Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU
Close
Att jobba som hamnarbetare är ett livsfarligt jobb, i krigets Ukraina, berättar Oleg Grygoriuk i hamn- och sjöfolksfacket MTWTU.
Close
Kriget i Ukraina

”Hamnar och infrastruktur drabbas hårdast i Rysslands attacker”

Hamn. Ryssland attackerar Ukrainas strategiskt viktiga hamnstad Odessa nästan dagligdags. – Situationen växlar från ena minuten till den andra på ett sofistikerat sätt, säger Oleg Grygoriuk i Transports systerfack MTWTU.

Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU
Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU

Ordföranden i hamn- och sjöfolksfacket, The Marine Transport Workers Trade Union, är förstås ironisk. Han är på resa i Ukraina för att träffa fackliga kollegor och höra hur de har det när Transportarbetaren når honom. Oleg Grygoriuk träffar fortfarande också andra fackförbund ”ute i Europa”, även om resandet försvårats radikalt efter Rysslands invasion.

– Jag hade kontakt med vårt fackliga kontor i Odessa hamn i dag och de hade fått utrymma och ta sig till skyddsrum, säger han.

Under våren har medierna rapporterat om flera dödliga attacker och ryska robotanfall i Odessa. Vid ett av de större dödades minst 20 ukrainare. Civila, poliser, en sjukvårdare och en räddningsarbetare fanns med bland dem, uppgav New York Times.

– Attackernas sker ofta mot hamnen, infrastrukturen drabbas alltid hårdast, lokalt och centralt.

Säkra korridoren försvann

MTWTU har sin bas i Odessa och hamnen i miljonstadens centrum är Ukrainas minsta, men viktigaste av tre vid Svarta havets kust. Pividenniy och Chornomorsk är de andra två. Vid krigsutbrottet 2022 hade facket cirka 85 000 medlemmar, uppskattningsvis 40 000 av dem var ute till havs och jobbade på utländska fartyg.

Majoriteten av landets hamnar stängde för internationell trafik vid invasionen. Men nu ökar containertrafiken igen, trots att Ryssland i juli förra året deklarerade att de drar sig ur det så kallade spannmålsavtalet, berättar Oleg Grygoriuk.

Avtalet tecknades 2022 och gjorde det möjligt för både Ukraina och Ryssland att fortsätta frakta spannmål över Svarta havet, när oron i omvärlden växte för ökade priser och brist på dagligt bröd.

– Den säkra korridoren försvann, så vi och våra partners började kalla den för ukrainska korridoren när trafiken fortsatte.

En riskfylld passage och Internationella Transportarbetarefederationen, ITF, klassar nu frakter och arbete i Svarta havs-området mot hamnarna i Stor-Odessa som krigsliknande operationer i högriskzoner, berättar Oleg Grygoriuk.

Det innebär att sjömän på fraktbåtarna i områdena, där arbetet kan leda till både skador och dödsfall, ska garanteras extra bonus och kompensation för faran. Avtalet, International Bargaining Forum, IBF, har undertecknats av ITF och Arbetsgivarnas internationella organisation, Associations of Employers. Det innebär också att sjömän i vissa särskilt farliga områden ska ha rätt att vägra arbeta. Men ändå kompenseras ekonomiskt och få hemresan betald av arbetsgivaren.

Fackets och arbetsgivarnas organisationer träffas återkommande och förhandlar om vilka områden som ska klassas som högrisk-områden, berättar Oleg Grygoriuk. Han visar statistik på en ökande containertrafik från Ukraina, där spannmål som korn, majs, vete och sojabönor dominerar.

– En del containrar når fram till vår hamn också, bilar och allt slags gods, men företagen är inte så pigga på att gå till Odessa nu.

Försvaret rekryterar hamnarbetare

Riskerna har gjort det svårare att rekrytera anställda till hamnarna.

– Regeringen tar hamnarbetare till försvaret. 50 procent kallas in i armén den andra halvan får stanna kvar. Försvaret skickar listor på vilka män de vill ha.

Det är en kamp, upplever Oleg Grygoriuk.

– Men i den situation vi befinner oss måste vi acceptera det. Några måste försvara landet.

Kanske kan han själv komma att kallas in men inte nu, av medicinska skäl. Han bor i Odessa med sin fru och 12-åriga dotter, som pluggar hårt och är en av de bästa i skolan, berättar han stolt.

I Ukraina finns både statliga och privata hamnbolag och MTWTU:s viktigaste fråga för hamnarbetarna är att förmå privata företag att teckna försäkringar för sina anställda.

– Det är inte lätt, men vi måste förbereda arbetsgivarna på hur de ska hantera situationen om någon arbetare skadas eller dör. Då ska företaget stå för försäkringen, anser vi. Vid angrepp har hamnarbetare svårt att hinna ner från en kran och ta sig till ett skyddsrum. Arbetsgivarna svarar att det inte finns någon sådan produkt, men vi måste slåss för det!

Lägre löner

Hur är det med hamnarbetarnas löner. Får de ut dem i krigstider?

– Ibland får arbetarna ut dem i tid, ibland inte och de är inte lika höga som före invasionen. Det är en utmaning och handlar också om godsmängden. Är den lägre får de mindre betalt.

Samtidigt är det knepigt när hamnarna får mer jobb, någon fungerande personalpool att hämta hamnarbetare från finns inte, beskriver Oleg Grygoriuk.

Striderna gör det också svårt att resa och företräda arbetarna gentemot arbetsgivarna, konstaterar han. Ofta får han vänta och se var fienden och Ukrainas armé rycker fram.

– Hamnen i det krigshärjade Cherson i södra Ukraina fungerar inte och kan betraktas som stängd och hamnen i Mariopol är ockuperad av fienden, säger han.

Ryssland jämnade stora delar av staden med marken och majoriteten av de tidigare 400 000 invånarna har flytt.

Svårt nå förbi rysk propaganda

Hur mår du? Är du trött på kriget?

– Jag är utmattad, utan reservation utmattad, både fysiskt och psykiskt och det är svårt att utföra något fackligt arbete i den här extrema situationen.

Är det något ni önskar er av Svenska Transportarbetareförbundet?

– Vi får stöd och hjälp från facken i både Sverige, Norge och Danmark. Särskilt viktigt är informationsstödet när våra fackliga kollegor i andra länder berättar om vad som händer i Ukraina och när tidningar, som Transportarbetaren, skriver. Vi har svårt att nå ut och förbi den ryska propagandan så där behöver vi stöd från andra hamnarbetare. Också när det gäller att utesluta Ryssland från olika arrangemang.

Ekonomiskt stöd från andra fackförbund har även bidragit till att hamn- och sjöfolket i MTWTU kunnat hjälpa till att packa bland annat hygienartiklar och vinterkläder och transportera ut till armén och människor som tingats fly.

Oftare strömavbrott

Förutom infrastrukturen riktar Ryssland in sig på att slå ut strömförsörjningen.

– Vi har oftare strömavbrott nu, kan vara utan el i tio timmar så ibland kan vi inte laga mat eller ladda mobilerna. Vi får använda generatorer.

På frågan om han är rädd svarar Oleg Grygoriuk:

– Från början var alla rädda och mådde dåligt, vi var inte riktigt förberedda. Nu har vi vant oss och är utmattade, men fokuserade. Vi som land håller ihop och jobbar mot samma mål, att vinna. Det är tufft men det är det enda som gäller. Jag hyser inga tvivel om att vi vinner. Vi måste kicka ut Ryssland från vårt territorium!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Vår sammanhållning är helt avgörande

Ordförandeord. När den här krönikan skrivs är läget ovanligt rörigt i avtalsrörelsen. På gränsen till kaotiskt faktiskt. Samtidigt är det i stunder som dessa som styrkan i vår organisation testas på allvar.

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.

John van Dinther och Nasar Khan, Taxiunionen

Vi måste försvara den svenska modellen – även i apparnas skuggekonomi

Debatt. Sverige har länge varit ett föregångsland i att kombinera innovation med trygghet. Men i den appbaserade taxibranschen gäller inte längre den svenska modellen. Förare saknar grundläggande rättigheter, medan plattformsföretag som Uber och Bolt kontrollerar arbetsvillkor utan att ta något ansvar. Med stöd i EU:s nya plattformsdirektiv har Sverige nu en unik möjlighet att återställa rättvisan på arbetsmarknaden.

Medlare utsedda i hamntvister

Konflikt. Statliga Medlingsinstitutet har utsett Anders Ferbe och Bengt Huldt att medla mellan Transport och Sveriges Hamnar om ett nytt hamn- och stuveriavtal. De kommer även att medla i tvisten mellan arbetsgivarorganisationen och Hamnarbetarförbundet.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.

HF varslar om strejk

Konflikt. Hamnarbetarförbundet (HF), som liksom Transport förhandlar om nytt kollektivavtal för stuveriarbetare, har lagt ett varsel om strejk. Om ingen överenskommelse nås innan betyder det total nedläggning av arbetet nästa onsdag, den 21 maj.

Nya avtal för depå och flygtankning

Avtal 2025. Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har enats om nya avtal för flygtankare och arbetare som går på depåavtalet.

Sista dagen i Think Pink-rättegång

Miljöbrott. På torsdagen avslutas den rekordlånga rättegången mot sammanlagt elva personer misstänkta för kriminell avfallshantering – allt kopplat till återvinningsbolaget Think Pinks dumpning av miljöfarliga sopor på en rad platser i landet.

Offentliga upphandlingar

Uppsökeri inför stora förändringar

Servicetrafik. Trafikbolaget som vann regionens upphandling tog över samtidigt som ett nytt planeringssystem infördes. Folk från Värmlandsavdelningen har under våren varit ute och träffat färdtjänstförare, många som trots lång erfarenhet tvingats söka sitt jobb på nytt.

Kvinna dog efter fall från sopbil

Miljöarbete. En kvinna omkom under tisdagen av de skador hon fick sedan hon ramlat av bilen, och slagit huvudet i marken, under arbete med sophämtning i Tierps kommun.

Första lastbilen som går på solenergi på väg

Åkeri. Här rullar den första lastbilen som drivs av solenergi – i kommersiell drift på svensk väg. Den specialbyggda dragbilen och trailern täckt med solceller har tagits fram genom ett forskningsprojekt.

Avtal 2025

Nytt avtal för anställda på bensinstationer

Bensin- och garageavtalet. På tisdagen den 29 april tecknade Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund ett nytt kollektivavtal för de flesta som jobbar vid bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och första året ger det löneökningar mellan 929 kronor och 1 225 kronor och för andra året 819 kronor och 1 080 kronor.

Familjefest på gymnasiet med framtidens transporter

Utbildning/evenemang. I helgen hade Edströmska gymnasiet i Västerås öppet hus och välkomnade alla – för att ta del av skolans utbildningar och för en branschdag med aktiviteter, utställningar och uppvisningar.

Avtal 2025

Inget avtal i hamn

Hamn- och stuveriavtalet. Transports förhandlingsdelegation för hamn- och stuveriavtalet åkte hem utan att ett nytt avtal tecknats.

Taxistolpe

Taxiförare kör för fort enligt Folksam-mätning

Chaufförer. Taxiförare är sämst på att hålla hastighetsbegränsningar och busschaufförer bäst. I alla fall att döma av en undersökning som Folksam gjort, där hastigheten bland yrkesförare på olika håll i landet mättes upp.