Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock
Close
Antalet dödsolyckor i vägtrafiken minskar inte i den takt som krävs för uppfylla intentionen i Nollvisionen fram till år 2030, enligt Riksförbundet M.
Close

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

För fyra år sedan, 2020, beslutade regeringen att antalet dödsolyckor i trafiken ska minska med nära hälften fram till år 2030. Det som ett delmål i Nollvisionen.

Men antalet dödsolyckor har inte minskat de senaste fem åren utan ligger fortfarande över 200 omkomna. Förra året dog 229 personer i trafiken.

– Sverige är på väg att missa de nationella trafiksäkerhetsmålen. Målet är att antalet omkomna på vägarna ska ha minskat till åtminstone 122 år 2030, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M, i ett pressmeddelande.

– Antalet dödsolyckor minskar alldeles för sakta. Även gällande andra delmål ligger vi efter. Antalet allvarligt skadade i både vägtrafikolyckor och cykelolyckor har exempelvis ökat kraftigt sedan målen sattes. Det måste ses som ett stort misslyckande, som bör mana politikerna till eftertanke.

Riksförbundet M:s sakkunnige pekar på att de säkerhetshöjande åtgärderna inte sker i tillräcklig takt i förhållande till ökad trafik på vägarna. Trafikverket har bland annat gått ut med att det 15–20 mil väg årligen skulle behöva förses med mitträcke. Men med dagens resurser byggs bara 5–8 mil mötesfri väg.

– Sverige har länge varit världsledande i trafiksäkerhet och kanske har det lett till en positiv utveckling tagits för given. Vi har tappat tempot när det gäller säkerhetshöjande åtgärder, samtidigt som underhållsskulden har skjutit i höjden och farliga vägavsnitt lämnats utan åtgärd, säger Gunnarsson.

Högst risk för dödsolyckor är på tvåfältsvägar med hastighetsgränser på 70, 80 eller 90 kilometer i timmen. Minskade resurser har dock gjort att mindre landsvägar har lägre prioritet och att underhåll på motorvägar och andra vägar med mycket trafik.

Regeringen lämnar proposition

Men för att få ned antalet olyckor med dödlig utgång krävs pengar även till underhåll och mitträcken på regionala vägar, framhåller Riksförbundet M. Och att högsta prioritet bör vara att betala av den stora underhållsskulden för vägnätet. Den uppgår i dag till över 25 miljarder kronor.

Regeringen har för avsikt att lämna en infrastrukturproposition till riksdagen i höst. Propositionen innehåller inriktningsplan för transportinfrastrukturen perioden 2026–2037. Svenska Transportarbetareförbundet har lämnat sitt remissvar, som både välkomnar föreslagna satsningar men önskar mer upprustning.

Riksförbundet M framhåller att underinvesteringarna i vägnätet nu börjar bli alltmer kännbart – att investeringar för ökad trafiksäkerhet skrinläggs innebär att färre räddade liv.

Nollvisionen antogs av riksdagen redan 1997. Målet är att ingen ska dödas eller skadas allvarligt inom vägtransportsystemet. Nollvisionen är grunden för trafiksäkerhetsarbetet i landet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ryanairplan i luften

Ryanair satsar men inte på Skavsta eller Bromma

Flyg. Lågprisbolaget Ryanair startar tio nya rutter från Sverige. Satsningen görs efter att regeringen gett besked om slopad flygskatt.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Plan för bättre vägunderhåll efter vinterns snökaos

Åkeri. Efter trafikkaoset på bland annat E22 i Skåne i vintras riktade landets yrkeschaufförer och åkerier hård kritik mot bristen på plogning och vägunderhåll. Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att lägga fram en handlingsplan för bättre väghållning.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det höjda säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både antal säkerhetsföretag och anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.