Avtal 2023

Nytt avtal klart för bevakningsbranschen

Bevakning. Det blev ingen strejk. Transport och Almega Säkerhetsföretagen har accepterat medlarnas bud och bevakningsanställda har nu ett nytt kollektivavtal. Lönerna höjs med upp till cirka 7,6 procent under två år.

Löneökningar på upp till 2 190 kronor under perioden samt 100 kronor i påslag för den som har fem eller fler år i branschen, en satsning på ingångslönerna och schemat ska vara tillgängligt för den anställde sex i stället för fem dagar innan det träder i kraft. Den 30 juni 2023 tecknades ett nytt kollektivavtal för bevakningsbranschen.

– Det satt långt inne men vi har nu ett avtal som är ok. Vi har fått något på alla de tre kraven vi hade. Och höjningen av ingångslönerna ska inte bekostas av övrigt löneutrymme i tarifferna. Det är viktigt. Ingen som jobbar i branschen ska betala för att få upp de usla ingångslönerna, säger Tommy Wreeth, förbundsordförande på Transport.

Avtalet är tvåårigt och gäller mellan den 1 juni 2023 – 31 maj 2025. Lönerna höjs med upp till cirka 7,6 procent under perioden. År ett ger avtalet mellan 940 kronor och 1 180 kronor och år två mellan 950 kronor och 1 350 kronor. Övriga tillägg och ersättningar höjs med 4,1 procent år ett samt med 3,3 procent år två.

– Vi fick till ett påslag på 100 kronor för dem som jobbat fem år eller längre i branschen. Så för dem blir det 100 kronor till i löneökning. Och det är alltså fem år i branschen som avses, inte fem år hos ett och samma företag. Men du måste själv begära det och du måste kunna styrka att du har fem år i branschen. Detta är extra viktigt om du har bytt eller kommer att byta arbetsgivare.

Du säger att ni har fått en höjning av lönerna för nyanställda. Kan du förklara vad det ger?

– Nyanställda har en lön under sex månader och den höjs med 940 kronor eller 1 040 kronor beroende på om man har fem år i yrket eller inte. Därefter får man en grundlön och ökningen på grundlönen blir 970 kronor eller med påslaget 1 070 kronor. För år två blir det för nyanställda en höjning på 1 350 kronor  och höjningen på grundlönen blir 1 250 kronor. Ingångslönerna höjs med detta cirka 10 procent över avtalsperioden.

Ett av arbetsgivarens krav var att lämna löneprocessen med tarifflöner och införa individuella löner med lokala pottförhandlingar. Hur blev det med det?

– Vi har kommit överens om en partsgemensam arbetsgrupp som ska se över löneproceduren. Den arbetsgruppen ska jobba under avtalsperioden. Men jag förstår inte varför de vill överge tarifflönerna. Hur ska en chef som har 200 medarbetare hinna löneförhandla med alla? Det verkar inte rätt tänkt, tycker jag.

Strejkviljan i leden har varit hög. Tror du medlemmarna är nöjda med avtalet?

– Nä, man är aldrig riktigt nöjd med ett avtal. Men vi har fått igenom förbättringar på allt vi begärde och det i sig var ett acceptabelt medlarbud. Nöjda är vi aldrig, säger Tommy Wreeth.

Avtal som är klara

2023-04-06

” Så blir de nya lönerna för chaufförer och terminalare”.

2023-04-21

”Avtal klart för bensinstationer och tvätt- och rekonditioneringshallar”

”Avtal klara för kommunala flygplatser och miljöbolag”

2023-04-28

”Nytt avtal för hamnarbetare”

2023-05-08

”Nytt depåavtal är tecknat”

”Tvåårigt flygtankningsavtal höjs med upp till 11,1 procent”

2023-05-10

”Nytt avtal för miljö- och renhållningsarbetare”

2023-05-11

”Taxitelefonisternas nya avtal är klart”

2023-05-16

”Tidningsbudens nya avtal klart”

2023-05-25

”Bemanning har nytt avtal”

2023-06-01

”Nytt gummiavtal tecknat”

2023-06-02

”Foodora-avtal höjer garantilön rejält”

2023-06-26

”Nya löner på OKQ8”

2023-06-30

”Nytt avtal klart för bevakningsbranschen”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Daniel:
    15 augusti, 2023

    Jag har under sommaren arbetat i an annan bransch där ingångslönen matchade den lön jag hade efter 15 år i bevakningsbranschen, och när jag nu ser det nya avtalet kommer jag absolut inte gå tillbaka till bevakningen igen.
    Hade det varit 100kr i månaden PER ÅR erfarenhet, så att man efter 15 år hade 1500:- extra så hade det varit något i alla fall, men 100 spänn för många år av trogen tjänst är en ren förolämpning.

    Sen jag började i bevakningsbranschen har löner och villkor bara halkat längre och längre efter.
    Långa arbetspass, dålig lön, rent pinsam OB och övertid. Inte konstigt att företagen har svårt både att rekrytera och behålla befintlig personal.

  2. Mimi:
    5 juli, 2023

    Spel för gallerierna med strejk? Vad hände? Avtalet är inte ens i närheten av okej med tanke på det arbete vi utför. Nyanställda får bättre ja, men vad hände med löneutveckling för längre tid och erfarenhet?!
    Det hör kommer ju inte få fler att söka sig till eller vara kvar i vår bransch. Och hur kommer det sig att det inte gick att förhandla fram att få ett schema 2 veckor i förväg?
    Som nån annan skrev, schema i god tid innan är viktigt och sen borde ju ob- tilläggen höjas. Har inte tänkt på hur lågt de ligger nattetid (efter höjningen 24.22 mellan 18-06.00. Lördag söndag dag 36.81 efter höjning.

  3. Benny:
    4 juli, 2023

    ”– Nyanställda har en lön under sex månader och den höjs med 940 kronor eller 1 040 kronor beroende på om man har fem år i yrket eller inte.”

    ???

    Nyanställda har ju per definition inte fem år i yrke. Det är ju inte så att man halkar ur sin lönegrupp när man byter arbetsgivare.

    Och de 100 kr är verkligen ett slag i ansiktet. Det enda Transport uppnått är att fler lockas in i yrket, stannar några år och lämnar för yrken där erfarenhet lönar sig.

    Nej, det behövs individuell lönesättning nu. Erfarenhet, engagemang och en vilja att utvecklas måste premieras.

  4. Da:
    4 juli, 2023

    Ja ni, var ska man börja..
    Gå från 5 dagar till 6 dagar innan vi får schemat, när kravet från början var 14 dagar. Endast 100kr extra för oss med 5års erfarenhet. Vi jobbar fortfarande 165h/månaden istället för det normala 160h/månaden.
    De dåliga OBtilläggen. Listan kan göras lång.
    Det ända positiva är väl att de nyanställda får högre ingångslön. Men det i sin tur gör att gapet i lönen mellan erfarna och nyanställda blir ännu mindre🙃

    Hade någonstans en förhoppning att ni för engångsskull skulle stå på er då "strejk" var uppe på tapeten, men det som mycket annat var ett spel för galleriet.
    Besvikelsen är stor bland mig och många av våra kollegor.
    Skärper ni er inte, så kommer ni bara tappa fler och fler medlemmar .

  5. Mimi:
    3 juli, 2023

    Håller med övriga, 100kr extra för de med 5 års erfarenhet skamligt, borde varit minst 500kr el tom 1000kr.
    Funderar på en sak som inte riktigt framgår, kommer ob tillägget höjas och med hur mycket och isåfall också från 1/6?

  6. Johan:
    1 juli, 2023

    Att kämpa för dom nyanställda men glömma bort oss som jobbat länge är skamligt. 100kr extra i månaden....ni kan lika gärna spotta oss i ansiktet nästa gång

  7. NN:
    1 juli, 2023

    För att bedöma om avtalet höjer reallönerna måste vi jämföra löneökningen med inflationen. Om avtalet höjer lönerna med 7,6 procent över en tvåårsperiod och inflationen är 9,7 procent per år, innebär det att lönerna inte höjs i samma takt som inflationen.

    Reallöneökningen beror på skillnaden mellan lönens ökning och inflationen. I det här fallet skulle det finnas en negativ reallöneökning eftersom inflationen överstiger löneökningen. Det innebär att den faktiska köpkraften för löntagarna minskar.

  8. Mimi:
    30 juni, 2023

    Jag återkommer när jag läst på mer och förstått vad allt innebär.
    Men min första spontana besvikelse att få schemat 6 dar i förväg istället för 5?! Det är nästan skrattretande, ingen förbättring alls men vad jag förstått så har ju Almega inte lyssnat in speciellt mycket alls på Transport.

  9. Björn Breivik:
    30 juni, 2023

    Bra jobbat av Transports avtalsdelegation!

  10. Akke:
    30 juni, 2023

    Bättre om strejken gick igenom!
    100 kr mer i månaden för yrkeserfarenhet är ett stort skämt, schemat sex dagar istället för fem och vanligt lönepåslag "märket"!
    Förhandlarna hos transport borde sparkas direkt, sämsta fack...

  11. Jadu:
    30 juni, 2023

    100kr extra för 5 år och mer i branschen är nog bland det sämsta jag läst. Schema 6 dagar inför aktuell period istället för 5 är också ett rent skämt.
    Jättebra höjning för de nya, men nu har man istället en ännu mindre klyfta mellan de med erfarenhet och inte, vilket ytterligare påvisar hur lite värda de med erfarenhet är.

  12. Madeleine Lagerwall:
    30 juni, 2023

    Ni kan behålla 100-lappen. Inte värt att ansöka om det betydelselösa "bidraget". Känns som
    ett hån.

  13. Jessica Strömberg:
    30 juni, 2023

    100kr extra för dom som jobbat 5 år i branschen eller längre... låter fjuttigt. Ingen morot direkt.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transports hamnkonflikt inställd

Hamn- och stuveriavtalet. Konflikten mellan Transport och hamnbolagen ställdes in i sista minut. Det efter att parterna accepterat medlarnas förslag.

flygplan som lyfter

”Fara för säkerheten när kabinpersonalen inte får rast”

Flyg. Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till. "Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Facket fick rätt i AD mot taxibolag

Arbetsrätt. Telepass har brutit mot taxiavtalet genom att inte betala övertidsersättning till två förare. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom. Arbetsgivaren har försökt komma undan genom en konstruktion med ett annat bolag, enligt Transports stämning.

Avtal 2025

Transports hamnkonflikt inställd

Hamn- och stuveriavtalet. Konflikten mellan Transport och hamnbolagen ställdes in i sista minut. Det efter att parterna accepterat medlarnas förslag.

Så kan skatten bli mer rättvis

Rapport. Beskattning på arbete behöver förändras för att klara välfärden och öka jämlikheten. Och det är dags att släppa myten om att sänkt skatt leder till fler jobb. Det är slutsatser i en översyn från tankesmedjan Arena Idé.

Avtal 2025

Därför tar facket strid om inhyrning i hamnarna

Konflikt. För tio år sedan använde ingen hamn i Sverige bemanningsbolag. I dagsläget är det 140 inhyrda stuveriarbetare, bara vid APM Terminals i Göteborg. Nu går Transport i konflikt för att minska bemanningen.

flygplan som lyfter

”Fara för säkerheten när kabinpersonalen inte får rast”

Flyg. Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till. "Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".

Avtal 2025

”Jag tycker inte att vårt krav är orimligt”

Kabinpersonal. En ledig helg i månaden, det är ett av de avtalskrav Transport går i konflikt för. – Jag har hunnit med att prova att jobba i flera olika yrken och i det här yrket får vi på tok för lite återhämtning, säger Fredrik Bägerfeldt som är ordförande på SAS Connects kabinklubb.

Nya vd i ledningen för DSV efter hopslagningen

Åkeri. Efter fraktbjässens köp av Schenker anställer DSV nu Tomas Johansson som ny vd i DSV Road i Sverige. Nya verkställande direktörer tillsätts också i de svenska divisionerna DSV Air & Sea och DSV Contract Logistics (tidigare DSV Solutions).

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Facket fick rätt i AD mot taxibolag

Arbetsrätt. Telepass har brutit mot taxiavtalet genom att inte betala övertidsersättning till två förare. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom. Arbetsgivaren har försökt komma undan genom en konstruktion med ett annat bolag, enligt Transports stämning.

Avtal 2025
Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Kabinkonflikt framflyttad

Konflikt. Konfliktåtgärder. Övertids och inhyrningsblockaden för kabinpersonalen har flyttats fram till den 26 maj.

Avtal 2025

Medlare utsedda i hamntvister

Konflikt. Statliga Medlingsinstitutet har utsett Anders Ferbe och Bengt Huldt att medla mellan Transport och Sveriges Hamnar om ett nytt hamn- och stuveriavtal. De kommer även att medla i tvisten mellan arbetsgivarorganisationen och Hamnarbetarförbundet.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.