Hendrik Kloots har kört utlandstrafik sedan slutet på 1980-talet då han bodde i Nederländerna. Numera blir han rastlös om han har för lång ledighet mellan utlandskörningarna.
Close
Transport och Biltrafikens Arbetsgivareförbund har tecknat ett nytt utlandsavtal.
Close
Avtal 2023

Utlandsförarna har nytt avtal

Åkeri. Det nya avtalet ger sammanlagt lönehöjningar på 7,4 procent under avtalsperioden som är två år. Ökningen gäller alla delar i avtalet.

Svenska Transportarbetareförbundet har tecknat ett nytt utlandsavtal med Biltrafikens Arbetsgivareförbund. Avtalet löper mellan 1 april 2023 till 31 mars 2025. Utlandsavtalet gäller körningar utanför Norden. I avtalet regleras också en retroaktivitet för tiden från 1 april framtill undertecknandet den 6 juli. Ökningarna ska regleras senast ordinarie löneutbetalningstillfälle i augusti.

Joakim Guttman, central ombudsman Transport
Joakim Guttman, central ombudsman Transport. Foto Martin Hörner Kloo

– Avtalet ger en löneökning om 4,1 procent på år ett och 3,3 procent på år två. Samma ökning gäller samtliga delar i avtalet, säger Joakim Guttman, central ombudsman Transport.

Vid förra avtalstecknandet så hade antalet utlandschaufförer minskat kraftigt. Är det en trend som har hållit i sig?

– Nej, det vi får från arbetsgivaren är att utlandsjobben ökar. De får mer körningar som går under utlandsavtalet. Om det är en trend vet jag inte men det är en ökning.

Hur många gäller avtalet?

– Tittar vi på de som är registrerade så har vi inte så många medlemmar men jag tror att det finns ett stort mörkertal. Det kan finnas chaufförer som ibland kör utomlands men ibland hemma. Men det borde finnas cirka 200 som kör på utlandsavtalet.

Du säger att det finns ett mörkertal, alltså att det finns fler som borde gå på utlandsavtalet. Tycker du att det borde vara fler?

– Ja jag önskar att fler gick på utlandsavtalet. Det är inget dumt avtal. Flera tjänar riktigt bra. Och jag vill se fler svenska utlandschaufförer, jag ser hellre att det är svenska företag som kör gods ut i Europa.

I förra avtalet avsattes också pengar till högre pensionsavsättningar. Pengar som avräknades från avtalsvärdet. Finns det något liknande i det här avtalet?

– Nej någon sådan avsättning har vi inte gjort den här gången.

Utlandsavtalet skiljer sig från andra avtal som Transport förhandlar. I det här avtalet får förarna betalt för all tid som man står till arbetsgivarens förfogande. Och även sömn och vilotid räknas med. Är det annat som skiljer? 

– Utlandsförarna har också en premie för körda mil och för varje lastnings- eller lossningsställe. Och har det varit dåligt med körningar så finns en garantilön som ligger på 7 001 kronor per vecka. Det ger en månadslön som ligger i snitt på 30 454 kronor.

Är du nöjd med avtalet?

– Nej det är jag inte. Det vore väl fan att säga att jag är nöjd. Jag hade velat sett ett större påslag men det fanns ingen vilja till det. Men jag är nöjd med att vi efter tre månader har fått till ett avtal. Sen kan man alltid önska mer, säger Joakim Guttman.

Avtal som är klara

2023-04-06

Så blir de nya lönerna för chaufförer och terminalare.

2023-04-21

Avtal klart för bensinstationer och tvätt- och rekonditioneringshallar

Avtal klara för kommunala flygplatser och miljöbolag

2023-04-28

Nytt avtal för hamnarbetare

2023-05-08

Nytt depåavtal är tecknat

Tvåårigt flygtankningsavtal höjs med upp till 11,1 procent

2023-05-10

Nytt avtal för miljö- och renhållningsarbetare

2023-05-11

Taxitelefonisternas nya avtal är klart

2023-05-16

Tidningsbudens nya avtal klart

2023-05-25

Bemanning har nytt avtal

2023-06-01

Nytt gummiavtal tecknat

2023-06-02

Foodora-avtal höjer garantilön rejält

2023-06-26

Nya löner på OKQ8

2023-06-30

Nytt avtal klart för bevakningsbranschen

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ovädershiummel över hav.

Facken har en viktig roll i miljö- och klimatarbetet

Klimatpsykologi. Lastbilsförare håller samhället på rull och ser till att vi får mat på bordet, men utsläppen av koldioxid från transporterna spär på klimateffekten. Är chaufförerna miljöbovar då? Och hur är det med flygskam? Kommer flygplatsarbetarna förlora jobben om vi flyger mindre?

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. ransports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.