Close
Delegationen överlägger under förhandlingarna för nytt avtal för tidningsbud. Transports centrala ombudsman Magnus Thelander i mitten, omgiven av från vänster: Daniel Hilmér, Peter Winstén, Håkan Norborg, Peter Bengtsson och Jerker Nilsson.
Close
Avtal 2023

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsbud. Löneökningar på 7,4 procent, två år – det nya kollektivavtalet för tidningsdistributörer undertecknades på tisdagen av parterna, Transportarbetareförbundet och Medieföretagen.

– Avtalet ger ett hyfsat lönepåslag till de flesta i branschen. Sedan kunde man under rådande omständigheter önskat mer, med tanke på inflationen och annat, säger Magnus Thelander, Transports ombudsman med ansvar för tidningsdistributörsavtalet.

Kollektivavtalet innebär att löner och tillägg för omkring 10 000 tidningsbud höjs i två omgångar: I år med 4,1 procent och den 1 maj 2024 med 3,3 procent.

Löneökningen görs helt genom höjning av tarifferna, vilket innebär att de höjs mellan 1 043 kronor och 1 237 kronor, beroende på tid i yrket. År två höjs lönerna mellan 873 kronor och 1 036 kronor i månaden.

Lönehöjningen gäller retroaktivt från och med 1 maj i år.

Tidbank

Parterna har också enats om att tillsätta två gemensamma arbetsgrupper. Den ena gruppen ska se över själva förhandlingsordningen.

Den andra gruppen ska utreda förutsättningarna för en ny modell för arbetstid, som kan komma att prövas om det går att komma fram till rimliga förutsättningar – både för de anställda och för arbetsgivarna, distributionsbolagen. Ett slags modell som arbetsgivaren kallar tidbank.

Tanken med tidbanken är att den skulle öppna för mer flexibilitet när det gäller arbetstid. Något som Medieföretagens medlemsföretag

Delegater och tidningsbud: Peter Bengtsson och Håkan Norborg, avdelning 12 respektive 5. Foto: Lilly Hallberg

önskat. Flera distributionsbolag har problem med stora variationer i volym när det gäller utdelning, främst av sådant som paket och annat utöver morgontidningar.

– Jag kan väl inte säga att vi var jättesugna på det från vår delegations sida. Men det finns ändå en beredvillighet att diskutera i arbetsgruppen, säger Magnus Thelander.

– Förutsättningen var dock att vi inte bundit oss vid arbetsgivarens modell och att det inte är reglerat i detalj, utan att vi i arbetsgruppen är fria också att ta fram andra förslag.

Enligt Medieföretagen är deras modell för tidbank en chans för de anställda att få högre sysselsättningsgrad, något som är ett problem för många tidningsbud i dag. Men det var ett alltför vagt löfte för att facket skulle godta modellen.

”Papperstidningsdöden”

Tidningsbud är en yrkeskår mycket starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering i mediebranschen. Totalt sett har antalet tidningsprenumeranter minskat. Övergången från papperstidningar till digitala morgontidningar har gjort att flera distributionsbolag under senare år genomfört förändringar och neddragningar – eller helt dragit in distribution.

Senast meddelade Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) att samtliga filialer i Bohuslän förutom Uddevalla läggs ned, en konsekvens av att Strömstads Tidning helt upphör att komma ut som papperstidning och att Bohusläningen halverar sin utgivning till tre dagar i veckan.

Omkring 40 av dagens 60 tjänster i regionen riskerar att försvinna till förändringen är genomförd den 1 oktober i år. Efter sista förhandlingsdagen förra veckan fick Uddevallaavdelningens ordförande, Daniel Hilmér – som var med i delegationen för nytt kollektivavtal – resa hem för att dagen därpå förhandla om uppsägningar.

Daniel Hilmér beskriver förändringen som brutal och som chockartad för de anställda hos VTD, trots att alla är medvetna om att

Tidningsdistributörsavtal 2023 förhandling
Nichlas Torbjörnsson i förhandlingsdeleagtionen, i bakgrunden Daniel Hilmér. Foto: Lilly Hallberg

konsekvenserna av att allt färre prenumererar på morgontidningar. Förhoppningen var ändå att annan distribution, som paket, skulle göra det möjligt att rädda arbetstillfällen. Men VTD har valt att förutom i Uddevalla avveckla de filialer som distributionsbolaget byggt upp i Bohuslän.

Andra krav

Det nya kollektivavtalet innehåller inga förändringar jämfört med avtalet 1 december 2020 – 30 april i år sett till i de allmänna villkoren; tariffsystemen och ersättningar, exempelvis för sådant som att köra med egen bil.

Också extratidsersättningen blir kvar. Problemen med ersättning för den tid då tidningsbuden arbetar längre än sin schemalagda tid – ”extratid 2” – har åter hamnat i fokus under senare tid.

Flera stora distributionsbolag, bland annat VTD, har försökt få ned kostnaderna för extratiden.

Under våren genomförde NWT Distribution förändringar som rör tidningsbudens rätt till högre ersättning när de jobbar längre än sin ordinarie arbetstid, vid toppar i distributionen.

Den som får frågan om han eller hon kan ta på sig mer jobb, och säger ja, får inte betalt för extratid eftersom det rör sig om ”frivillig tid”.

Transports avdelning Skövde-Borås har skickat meddelande till samtliga berörda tidningsbud med uppmaningen att inte ta sådan så kallad frivillig tid, utan bara beordrad extratid. Facket anser också att distributionsbolagets agerande strider mot medbestämmandelagen: En så pass stor förändring borde MBL-förhandlats med Transport först.

Magnus Thelander ser NWT:s förändringar som helt klart i strid med kollektivavtalet.

Minskande skara

I dag arbetar omkring 10 000 personer som tidningsbud. Den stora majoriteten gör det på deltid.

För en del innebär arbetet bara en eller ett par pass i veckan, i ett yrke som är ett genomgångsyrke för många studenter. För andra har det blivit en möjlighet till ett bra jobb och rätt att arbeta i landet.

I början av maj meddelade regeringen att kravet på lägsta lön för arbetskraftsinvandrare mer än dubblas i höst, från dagens 13 000 kronor till 26 560 kronor i månaden. Timlönen för tidningsbud omräknad till månadslön hamnar visserligen över lönegolvet, närmare 30 000 kronor. Men nästan inget tidningsbud arbetar heltid. I praktiken har därför utvisningshotet blivit akut för många.

För alla tidningsbud gör mediebranschens kommande förändringar att jobbet är hotat eller att de riskerar behöva gå ned i tjänstgöringsgrad.

– Ingen tycker ju att det är bra att arbetstillfällen, eller hela företag, försvinner. Men det betyder inte att det går att rädda jobb till varje pris. Det måste vara arbeten med anständiga löner och villkor, säger Magnus Thelander.

Det nya kollektivavtalet för tidningsdistributörer sträcker sig till den 30 april 2025.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Tony Ljung:
    23 maj, 2023

    Hej ! Eftersom de flesta idag , bara har detta jobb som är halvtid, så blir pensionen mycket sämre. Detta jobb är idag det enda jobb de flesta har så då blir inkomsten därefter. Jag tycker att arb.givare skall betala full avgift för de som är ofrivilligt arbetslösa på halvtid. Företagen utnyttjar utlänningar därefter, men även vanliga svensson i samma situation.

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.