Close
Delegationen överlägger under förhandlingarna för nytt avtal för tidningsbud. Transports centrala ombudsman Magnus Thelander i mitten, omgiven av från vänster: Daniel Hilmér, Peter Winstén, Håkan Norborg, Peter Bengtsson och Jerker Nilsson.
Close
Avtal 2023

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsbud. Löneökningar på 7,4 procent, två år – det nya kollektivavtalet för tidningsdistributörer undertecknades på tisdagen av parterna, Transportarbetareförbundet och Medieföretagen.

– Avtalet ger ett hyfsat lönepåslag till de flesta i branschen. Sedan kunde man under rådande omständigheter önskat mer, med tanke på inflationen och annat, säger Magnus Thelander, Transports ombudsman med ansvar för tidningsdistributörsavtalet.

Kollektivavtalet innebär att löner och tillägg för omkring 10 000 tidningsbud höjs i två omgångar: I år med 4,1 procent och den 1 maj 2024 med 3,3 procent.

Löneökningen görs helt genom höjning av tarifferna, vilket innebär att de höjs mellan 1 043 kronor och 1 237 kronor, beroende på tid i yrket. År två höjs lönerna mellan 873 kronor och 1 036 kronor i månaden.

Lönehöjningen gäller retroaktivt från och med 1 maj i år.

Tidbank

Parterna har också enats om att tillsätta två gemensamma arbetsgrupper. Den ena gruppen ska se över själva förhandlingsordningen.

Den andra gruppen ska utreda förutsättningarna för en ny modell för arbetstid, som kan komma att prövas om det går att komma fram till rimliga förutsättningar – både för de anställda och för arbetsgivarna, distributionsbolagen. Ett slags modell som arbetsgivaren kallar tidbank.

Tanken med tidbanken är att den skulle öppna för mer flexibilitet när det gäller arbetstid. Något som Medieföretagens medlemsföretag

Delegater och tidningsbud: Peter Bengtsson och Håkan Norborg, avdelning 12 respektive 5. Foto: Lilly Hallberg

önskat. Flera distributionsbolag har problem med stora variationer i volym när det gäller utdelning, främst av sådant som paket och annat utöver morgontidningar.

– Jag kan väl inte säga att vi var jättesugna på det från vår delegations sida. Men det finns ändå en beredvillighet att diskutera i arbetsgruppen, säger Magnus Thelander.

– Förutsättningen var dock att vi inte bundit oss vid arbetsgivarens modell och att det inte är reglerat i detalj, utan att vi i arbetsgruppen är fria också att ta fram andra förslag.

Enligt Medieföretagen är deras modell för tidbank en chans för de anställda att få högre sysselsättningsgrad, något som är ett problem för många tidningsbud i dag. Men det var ett alltför vagt löfte för att facket skulle godta modellen.

”Papperstidningsdöden”

Tidningsbud är en yrkeskår mycket starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering i mediebranschen. Totalt sett har antalet tidningsprenumeranter minskat. Övergången från papperstidningar till digitala morgontidningar har gjort att flera distributionsbolag under senare år genomfört förändringar och neddragningar – eller helt dragit in distribution.

Senast meddelade Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) att samtliga filialer i Bohuslän förutom Uddevalla läggs ned, en konsekvens av att Strömstads Tidning helt upphör att komma ut som papperstidning och att Bohusläningen halverar sin utgivning till tre dagar i veckan.

Omkring 40 av dagens 60 tjänster i regionen riskerar att försvinna till förändringen är genomförd den 1 oktober i år. Efter sista förhandlingsdagen förra veckan fick Uddevallaavdelningens ordförande, Daniel Hilmér – som var med i delegationen för nytt kollektivavtal – resa hem för att dagen därpå förhandla om uppsägningar.

Daniel Hilmér beskriver förändringen som brutal och som chockartad för de anställda hos VTD, trots att alla är medvetna om att

Tidningsdistributörsavtal 2023 förhandling
Nichlas Torbjörnsson i förhandlingsdeleagtionen, i bakgrunden Daniel Hilmér. Foto: Lilly Hallberg

konsekvenserna av att allt färre prenumererar på morgontidningar. Förhoppningen var ändå att annan distribution, som paket, skulle göra det möjligt att rädda arbetstillfällen. Men VTD har valt att förutom i Uddevalla avveckla de filialer som distributionsbolaget byggt upp i Bohuslän.

Andra krav

Det nya kollektivavtalet innehåller inga förändringar jämfört med avtalet 1 december 2020 – 30 april i år sett till i de allmänna villkoren; tariffsystemen och ersättningar, exempelvis för sådant som att köra med egen bil.

Också extratidsersättningen blir kvar. Problemen med ersättning för den tid då tidningsbuden arbetar längre än sin schemalagda tid – ”extratid 2” – har åter hamnat i fokus under senare tid.

Flera stora distributionsbolag, bland annat VTD, har försökt få ned kostnaderna för extratiden.

Under våren genomförde NWT Distribution förändringar som rör tidningsbudens rätt till högre ersättning när de jobbar längre än sin ordinarie arbetstid, vid toppar i distributionen.

Den som får frågan om han eller hon kan ta på sig mer jobb, och säger ja, får inte betalt för extratid eftersom det rör sig om ”frivillig tid”.

Transports avdelning Skövde-Borås har skickat meddelande till samtliga berörda tidningsbud med uppmaningen att inte ta sådan så kallad frivillig tid, utan bara beordrad extratid. Facket anser också att distributionsbolagets agerande strider mot medbestämmandelagen: En så pass stor förändring borde MBL-förhandlats med Transport först.

Magnus Thelander ser NWT:s förändringar som helt klart i strid med kollektivavtalet.

Minskande skara

I dag arbetar omkring 10 000 personer som tidningsbud. Den stora majoriteten gör det på deltid.

För en del innebär arbetet bara en eller ett par pass i veckan, i ett yrke som är ett genomgångsyrke för många studenter. För andra har det blivit en möjlighet till ett bra jobb och rätt att arbeta i landet.

I början av maj meddelade regeringen att kravet på lägsta lön för arbetskraftsinvandrare mer än dubblas i höst, från dagens 13 000 kronor till 26 560 kronor i månaden. Timlönen för tidningsbud omräknad till månadslön hamnar visserligen över lönegolvet, närmare 30 000 kronor. Men nästan inget tidningsbud arbetar heltid. I praktiken har därför utvisningshotet blivit akut för många.

För alla tidningsbud gör mediebranschens kommande förändringar att jobbet är hotat eller att de riskerar behöva gå ned i tjänstgöringsgrad.

– Ingen tycker ju att det är bra att arbetstillfällen, eller hela företag, försvinner. Men det betyder inte att det går att rädda jobb till varje pris. Det måste vara arbeten med anständiga löner och villkor, säger Magnus Thelander.

Det nya kollektivavtalet för tidningsdistributörer sträcker sig till den 30 april 2025.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Tony Ljung:
    23 maj, 2023

    Hej ! Eftersom de flesta idag , bara har detta jobb som är halvtid, så blir pensionen mycket sämre. Detta jobb är idag det enda jobb de flesta har så då blir inkomsten därefter. Jag tycker att arb.givare skall betala full avgift för de som är ofrivilligt arbetslösa på halvtid. Företagen utnyttjar utlänningar därefter, men även vanliga svensson i samma situation.

Lästips:

Tommy Wreeth foto: Petrus Iggström

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.

Göteborgs hamn

HF har inlett hamnblockad

Hamn. Arbetsdomstolen har tillfälligt gett Hamnarbetarförbundet (HF) rätt att genomföra en blockad mot krigsmateriel till och från Israel. Blockaden inleddes tisdagen den 4 februari.

Efter dödsfall – Renova anmäls för fara vid ensamarbete

Miljö. I november förra året föll en miljöarbetare i Göteborg ner i en 2,5 meter djup grop, till en underjordsbehållare för avfall, och dog. Transports skyddsombud anmäler nu Renova till Arbetsmiljöverket för fara och brister vid ensamarbete.

Gryning i Fornhöjden. Nicklas första stopp är återvinningsstationen som för tillfället är värst drabbad av nedskräpning i kommunen. Foto: Lilly Hallberg

Skräpiga återvinningsstationer avskräcker

Miljö. Kraftigt nedskräpade återvinningsstationer inger nästan fyra av tio svenskar en känsla av otrygghet. Vissa väljer därför att inte lämna sitt skräp. Det framgår av en Novus-undersökning som gjorts på uppdrag av den ideella organisationen Håll Sverige rent.

Chaufför med indraget körkort – stoppad två gånger

Miljö. Polisen stoppade samma berusade lastbilschaufför från Värnamo – två gånger – på nio dagar. Förutom att han körde rattfull hade hans körkort redan dragits in. Mannen, som är i 55-årsåldern, har gjort sig skyldig till ytterligare brott och döms till en månads fängelse.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Tillåtet med pant på lustgastuber

Miljö. Landets kommuner får erbjuda pant till personer som lämnar in använda lustgastuber för återvinning. Den slutsatsen drar kommunernas branschorganisation Avfall Sverige som granskat lagstiftningen. ”Jättebra”, tycker miljöarbetaren Rasmus Forsberg i Göteborg.

Utredning för att stoppa onormalt låga anbud vid upphandlingar

Upphandlingar. Oseriösa taxi- och färdtjänstbolag som konkurrerar med undermålig och farlig arbetsmiljö och fuskar med löner, skatter och avgifter kan gång på gång vinna upphandlingar. Nu ger regeringen konkurrensverket i uppdrag att komma med förslag som ska underlätta för upphandlande myndigheter och enheter att välja bort anbud som är onormalt låga och oseriösa.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.