Close
Delegationen överlägger under förhandlingarna för nytt avtal för tidningsbud. Transports centrala ombudsman Magnus Thelander i mitten, omgiven av från vänster: Daniel Hilmér, Peter Winstén, Håkan Norborg, Peter Bengtsson och Jerker Nilsson.
Close
Avtal 2023

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsbud. Löneökningar på 7,4 procent, två år – det nya kollektivavtalet för tidningsdistributörer undertecknades på tisdagen av parterna, Transportarbetareförbundet och Medieföretagen.

– Avtalet ger ett hyfsat lönepåslag till de flesta i branschen. Sedan kunde man under rådande omständigheter önskat mer, med tanke på inflationen och annat, säger Magnus Thelander, Transports ombudsman med ansvar för tidningsdistributörsavtalet.

Kollektivavtalet innebär att löner och tillägg för omkring 10 000 tidningsbud höjs i två omgångar: I år med 4,1 procent och den 1 maj 2024 med 3,3 procent.

Löneökningen görs helt genom höjning av tarifferna, vilket innebär att de höjs mellan 1 043 kronor och 1 237 kronor, beroende på tid i yrket. År två höjs lönerna mellan 873 kronor och 1 036 kronor i månaden.

Lönehöjningen gäller retroaktivt från och med 1 maj i år.

Tidbank

Parterna har också enats om att tillsätta två gemensamma arbetsgrupper. Den ena gruppen ska se över själva förhandlingsordningen.

Den andra gruppen ska utreda förutsättningarna för en ny modell för arbetstid, som kan komma att prövas om det går att komma fram till rimliga förutsättningar – både för de anställda och för arbetsgivarna, distributionsbolagen. Ett slags modell som arbetsgivaren kallar tidbank.

Tanken med tidbanken är att den skulle öppna för mer flexibilitet när det gäller arbetstid. Något som Medieföretagens medlemsföretag

Delegater och tidningsbud: Peter Bengtsson och Håkan Norborg, avdelning 12 respektive 5. Foto: Lilly Hallberg

önskat. Flera distributionsbolag har problem med stora variationer i volym när det gäller utdelning, främst av sådant som paket och annat utöver morgontidningar.

– Jag kan väl inte säga att vi var jättesugna på det från vår delegations sida. Men det finns ändå en beredvillighet att diskutera i arbetsgruppen, säger Magnus Thelander.

– Förutsättningen var dock att vi inte bundit oss vid arbetsgivarens modell och att det inte är reglerat i detalj, utan att vi i arbetsgruppen är fria också att ta fram andra förslag.

Enligt Medieföretagen är deras modell för tidbank en chans för de anställda att få högre sysselsättningsgrad, något som är ett problem för många tidningsbud i dag. Men det var ett alltför vagt löfte för att facket skulle godta modellen.

”Papperstidningsdöden”

Tidningsbud är en yrkeskår mycket starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering i mediebranschen. Totalt sett har antalet tidningsprenumeranter minskat. Övergången från papperstidningar till digitala morgontidningar har gjort att flera distributionsbolag under senare år genomfört förändringar och neddragningar – eller helt dragit in distribution.

Senast meddelade Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) att samtliga filialer i Bohuslän förutom Uddevalla läggs ned, en konsekvens av att Strömstads Tidning helt upphör att komma ut som papperstidning och att Bohusläningen halverar sin utgivning till tre dagar i veckan.

Omkring 40 av dagens 60 tjänster i regionen riskerar att försvinna till förändringen är genomförd den 1 oktober i år. Efter sista förhandlingsdagen förra veckan fick Uddevallaavdelningens ordförande, Daniel Hilmér – som var med i delegationen för nytt kollektivavtal – resa hem för att dagen därpå förhandla om uppsägningar.

Daniel Hilmér beskriver förändringen som brutal och som chockartad för de anställda hos VTD, trots att alla är medvetna om att

Tidningsdistributörsavtal 2023 förhandling
Nichlas Torbjörnsson i förhandlingsdeleagtionen, i bakgrunden Daniel Hilmér. Foto: Lilly Hallberg

konsekvenserna av att allt färre prenumererar på morgontidningar. Förhoppningen var ändå att annan distribution, som paket, skulle göra det möjligt att rädda arbetstillfällen. Men VTD har valt att förutom i Uddevalla avveckla de filialer som distributionsbolaget byggt upp i Bohuslän.

Andra krav

Det nya kollektivavtalet innehåller inga förändringar jämfört med avtalet 1 december 2020 – 30 april i år sett till i de allmänna villkoren; tariffsystemen och ersättningar, exempelvis för sådant som att köra med egen bil.

Också extratidsersättningen blir kvar. Problemen med ersättning för den tid då tidningsbuden arbetar längre än sin schemalagda tid – ”extratid 2” – har åter hamnat i fokus under senare tid.

Flera stora distributionsbolag, bland annat VTD, har försökt få ned kostnaderna för extratiden.

Under våren genomförde NWT Distribution förändringar som rör tidningsbudens rätt till högre ersättning när de jobbar längre än sin ordinarie arbetstid, vid toppar i distributionen.

Den som får frågan om han eller hon kan ta på sig mer jobb, och säger ja, får inte betalt för extratid eftersom det rör sig om ”frivillig tid”.

Transports avdelning Skövde-Borås har skickat meddelande till samtliga berörda tidningsbud med uppmaningen att inte ta sådan så kallad frivillig tid, utan bara beordrad extratid. Facket anser också att distributionsbolagets agerande strider mot medbestämmandelagen: En så pass stor förändring borde MBL-förhandlats med Transport först.

Magnus Thelander ser NWT:s förändringar som helt klart i strid med kollektivavtalet.

Minskande skara

I dag arbetar omkring 10 000 personer som tidningsbud. Den stora majoriteten gör det på deltid.

För en del innebär arbetet bara en eller ett par pass i veckan, i ett yrke som är ett genomgångsyrke för många studenter. För andra har det blivit en möjlighet till ett bra jobb och rätt att arbeta i landet.

I början av maj meddelade regeringen att kravet på lägsta lön för arbetskraftsinvandrare mer än dubblas i höst, från dagens 13 000 kronor till 26 560 kronor i månaden. Timlönen för tidningsbud omräknad till månadslön hamnar visserligen över lönegolvet, närmare 30 000 kronor. Men nästan inget tidningsbud arbetar heltid. I praktiken har därför utvisningshotet blivit akut för många.

För alla tidningsbud gör mediebranschens kommande förändringar att jobbet är hotat eller att de riskerar behöva gå ned i tjänstgöringsgrad.

– Ingen tycker ju att det är bra att arbetstillfällen, eller hela företag, försvinner. Men det betyder inte att det går att rädda jobb till varje pris. Det måste vara arbeten med anständiga löner och villkor, säger Magnus Thelander.

Det nya kollektivavtalet för tidningsdistributörer sträcker sig till den 30 april 2025.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Tony Ljung:
    23 maj, 2023

    Hej ! Eftersom de flesta idag , bara har detta jobb som är halvtid, så blir pensionen mycket sämre. Detta jobb är idag det enda jobb de flesta har så då blir inkomsten därefter. Jag tycker att arb.givare skall betala full avgift för de som är ofrivilligt arbetslösa på halvtid. Företagen utnyttjar utlänningar därefter, men även vanliga svensson i samma situation.

Lästips:

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Genrebild tidningsbud

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?