Magnus Larsson, Tommy Wreeth och Lars Mikaelsson. Foto: Kristina Sjöberg
Close
Magnus Larsson, central ombudsman, Tommy Wreeth förbundsordförande och Lars Mikaelsson förbundssekreterare var Transports innersta kärna i förhandlingarna.
Close
Avtal 2023

Så blir de nya lönerna för chaufförer och terminalare

Lastbilsförare. Transportavtalet skrevs under av parterna på skärtorsdagens förmiddag. Ett tvåårigt avtal som för de flesta medlemsgrupper inom transportavtalet ger mer än industrins märke på 7,4 procent. – Ett hyfsat avtal under omständigheterna, säger Tommy Wreeth, förbundsordförande Transport.

En räkneövning med medellöner, tariffernas olika steg och antal anställda i varje grupp gjorde att Transport och Biltrafikens Arbetsgivareförbund till sist blev överens. Kort betyder det en ökad lönespridning och där de flesta, cirka 70 procent, av medlemsgrupperna som går på transportavtalet får mer än industrins märke på 7,4 procent (4,1 plus 3,3). Avtalet är tvåårigt och gäller från 1 april i år och gäller anställda inom åkeri, terminal och lager. Från och med i år ingår även bärgning.

– För oss var det pengar, pengar, pengar som var viktigt. Och att få till det utan att sälja ut något. Det tycker jag att vi har lyckats med. Det är ett hyfsat avtal, säger Tommy Wreeth.

Avtalet ger för år ett 1 080 kronor till 1 500 kronor och år två 900 kronor till 1 124 kronor.

– För drygt 7 av 10 anställda ger det mer än märket så jag tycker att det är ett försvarbart förhandlingsresultat. Och alla anställda garanteras 100 procent då vi har tarifflöner.

Ni gick ut med förhandlingskraven på ett ettårigt avtal och en engångssumma som kompensation för prolongeringen av förra periodens avtal. Vad har du för kommentarer kring det?

– Jag ska aldrig i helvete någonsin prolongera någonting en gång till. Vi blev helt blåsta på det. Samtidigt är ett engångsbelopp lite som ”kissa-på-sig-pengar”. Det känns skönt för stunden med det är inget beständigt. Jag tycker att det är bra att vi i stället fick lite mer till procenthöjningarna. Det är pengar som vi har med oss framöver. En löneökning på 300 kronor i månaden ger på 18 månader samma belopp som vi krävde med engångbeloppet. Skillnaden är att de 300 kronorna har man med sig genom hela anställningen.

Andra avtal som slutits inom LO har låglönesatsningar. Ert avtal ger mest till den som tjänar bäst. Hur motiverar du det?

– Vi har bra nivåerna på våra lägsta löner redan. Med tanke på att vi har tarifflöner så garanteras alla i branschen löneökningarna på sikt. Alla får som minst ökningar i nivå med övriga på arbetsmarknaden. Både vi och arbetsgivaren vill ha kvar anställda i branschen så om du jobbar kvar får du ta del av de högre påslagen längre fram. Antal år och erfarenhet i yrket ska betala sig. Det här är vad våra medlemmar vill.

Ni ställde som ensamt LO-förbund er utanför samordningen och märket. Märket som den här gången landade på 7,4 procent för två år. Var det rätt strategi?

– Vi bryr oss inte om märket. Det får andra ta ansvar för. Jag representerar Transports medlemmar och min uppgift är att göra det bästa för dem. Vårt resultat landade snäppet högre är industrins märke. Så vill Industrifacken fortsätta att förhandla fram ett märke så kan vi andra använda det som golv för att ta avstamp ifrån. Frågan är ändå om inte märket har spelat ut sin roll.

Det har också pratats om varsel och olika konfliktåtgärder som strejk. Vad säger du till de medlemmar som känner sig snuvade på det?

– Jag kan förstå att det finns medlemmar som hellre hade sett oss gå ut i konflikt men frågan är vad vi hade vi vunnit? Vi i förhandlingsdelegationen och förbundsstyrelsen tycker att det är ett rimligt avtal som vi har fått till och vi trodde inte att en konflikt hade gett oss mer, säger Tommy Wreeth.

Partsgemensamma arbetsgrupper

2023 års förhandlingar leddes för Transports del förutom av förbundsordförande Tommy Wreeth av Lars Mikaelsson, förbundssekreterare och Magnus Larsson, central ombudsman. Transports förhandlingsdelegationen med ett 30-tal representanter var också på plats i Näringslivets hus i Stockholm.

– Det är en stor styrka att ha yrkesverksamma i delegationen. Kraven och argumenten vi tar in i förhandlingen kommer från medlemmarna. Det är viktigt att vi kan lyfta in deras verklighet i förhandlingsrummet, säger Tommy Wreeth.

Transport och arbetgivarorganisationen Transportföretagen har också kommit överens om olika partsgemensamma arbetsgrupper. Det handlar om frågor kring pension, flexibel arbetstid med anställningstrygghet och om transparens i underleverantörskedjor.

– Vi har olika partsgemensamma arbetsgrupper som arbetar mellan avtalsförhandlingarna och i den samverkan kan vi komma överens om vissa saker. Men mest handlar det om att ta fram gemensamma förslag till våra olika förhandlingsdelegationer så att det tas upp i nästa avtalsomgång.

En sådan partsgemensam arbetsgrupp inför denna avtalsrörelse har diskuterat att ta in Bärgningsavtalet i Transportavtalet. Konsekvens blir att Bärgningsavtalet lämnar Motorbranschens Arbetsgivareförbund (MAF) och kommer ligga under Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA). Magnus Larsson är central ombudsman och har varit med i de förhandlingarna.

– En del åkerier har också bärgningstjänster så det här tror vi kommer att underlätta ute på arbetsplatserna. Det kommer att bli en bilaga till Transportavtalet. Bärgningsbilagan innehåller egen lönetabell, och skrivningar om prestationslön om beredskap, säger Magnus Larsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kenta:
    19 juni, 2023

    Den här höjningen täcker inte ens min hyreshöjning för i år, sen ska vi inte glömma el priserna, matpriserna på köpet med all övrig inflation. Hade vi fått ca 2.500 efter skatt hade det varit godkänt.

  2. Mikael:
    18 april, 2023

    lika bra att gå ur transport facket. 570kr i månaden, för absolut piss och ingenting. löneökning som inte ens täcker prisökningarna , för bränsle, mat och el.

  3. john:
    18 april, 2023

    tja. Bättre att ha ett jobb kvar än öka lönen så mycket att man förlorar jobbet. Räkna på det så får ni se att det är bättre att jobba. Att dom rika får mera det är ju som det är. Vi är lägst på botten och man får skylla sig själv då man inte valde högre värt yrke. Men framtiden är högst osäker och många av oss får nog sluta dom sista åren som arbetslösa och bortglömda. Nu har man råd med fackavgiften i alla fall. :))

  4. Anonym:
    17 april, 2023

    Hur vet man vilken tariff man tillhör? Finns det någon info om det någonstans? Anställd via ett företag som har transport kollektivavtal och jobbat ca 19 år på samma företag, fick lägsta höjningen. Motiveringen att tarriferna baseras på olika yrkes grupper och sen då åren inom yrket? Men hittar ingen info alls om att vissa yrkes grupper inom transport skulle få mer än andra?

  5. Kim:
    17 april, 2023

    Hur motiverar man att budbilarna får samma höjning oavsett år i branschen? De som kör paketdistrubution blev totalt blåsta den här gången.

  6. Konstantin Lundberg:
    8 april, 2023

    300 kr i månaden i 18 månader....har du glömt inflationen? Det är bättre med engångsbelopp belopp

  7. Sven Nilsson:
    7 april, 2023

    Transports avtal är helt kass. Ökningen skall vara minst 50% om det ska motsvarande det är att vara chaufför i detta landet. Men vill köra bil med denna usla lönen??? Polis o kör o vilotider, veckovila det är ju ett hån. Löneförhandling är ju ett skämt.

  8. Kjell Strömstedt:
    7 april, 2023

    Jag får ta en alvarig funderare på om jag ska fortsätta vara aktiv i Transport, fattigdomsspiralen var tydligen bara snack. Engångsbeloppet hade hjälpt många inför semestern.

  9. Margit Maždin:
    6 april, 2023

    Och vad blir nya lön förde som tjänar minst? De som kör samhällsresor som färdtjänst, sjukresor, skolbarn och taxi?

  10. Kristina Sjöberg:
    11 april, 2023

    Hej Margit,
    De yrkesgrupper du räknar upp ingår i Taxiavtalet och de förhandlinganra har inte startat ännu. På Transports hemsida kan du följa avtalsförhandlingarna mer detaljerat. Transport.se/avtal2023.

    Hälsningar,
    Kristina

  11. Anonym:
    6 april, 2023

    Kan ni inte berätta hur mycket varje person med olika år i yrket får? Allt känns så luddigt.

  12. Kristina Sjöberg:
    11 april, 2023

    På Transport.se kan du läsa mer detaljerat om de olika kollektivavtalen. De har samlat avtalsinformationen på transport.se/avtal2023.

    Hälsningar,
    Kristina

Lästips:

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.