Avtal 2023

Nytt depåavtal är tecknat

Depå. Svenska Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har tecknat ett nytt depåavtal. Avtalet är tvåårigt och lönerna höjs totalt med upp till 9,05 procent.

Magnus Thelander
Magnus Thelander. Foto: Lena Blomquist

Den 8 maj tecknades det tvååriga depåavtalet som gäller under tiden 1 april 2023 till och med 31 mars 2025. Lönerevision ska ske per den 1 april 2023 genom att 373 öre förs in i lönetariffen och fördelas enligt tidigare tillämpat differentieringssystem samt att 373 öre förs till en pott för fördelning på sedvanligt sätt.

– Det innebär att lönerna totalt höjs med upp till 9,05 procent under hela avtalsperioden. Förutsatt att potten är inkluderad och att det sker en lika fördelning av potten, säger Magnus Thelander, central ombudsman Transport.

Depåavtalet är en avtalslösning med tariffer kombinerat med pottfördelning. Den 1 april 2024 förs 313 öre in i lönetariffen och 313 öre till pottfördelning. Första året höjs lönerna med upp till 5,03 procent inklusive potten vid lika fördelning av potten. Utrymmet är fördelat med 539 – 754 kronor per månad till tarifflönerna och 653 kronor per månad till potten. Andra året höjs lönerna med upp till 4,02 procent inklusive potten vid lika fördelning av potten. Utrymmet är fördelat med 451 – 632 kronor per månad till tarifflönerna och 548 kronor per månad till potten.

Hur många gäller avtalet och vad jobbar de med?

– Ungefär 200 arbetstagare berörs som jobbar på oljedepåer och oljefabriker. Tidigare hade oljebolagen egna förare som gick på det här avtalet.

Är du nöjd med resultatet?

– Som facklig företrädare ska man aldrig vara nöjd men det är ett acceptabelt resultat. Det tycker jag nog, säger Magnus Thelander.

Förutom lönenivåerna har parterna också enats om att följa arbetet i de enligt transportavtalet tillsatta arbetsgrupperna med uppdrag att:

  1. Utreda förutsättningarna för att i samband med nästa avtalsrörelse ingå överenskommelse om avsättning och administration av kompletterande premier till ASL.
  2. Ta fram förslag till partsgemensam kommentar till avtalets nya förhandlingsordning.

– Vi har också kommit överens om att i en partsgemensam arbetsgrupp slutföra arbetet med att förena bensin- och garageavtalet med depåavtalet. Det arbetet ska vara slutfört senast den 31 december i år och det är ytterst förbundsstyrelsen som beslutar om det ska bli så, säger Magnus Thelander.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. alex:
    8 maj, 2023

    jag Jag förstår ingenting Vad ska jag få låneförhjig i år jag har 34108 sek månadslån

  2. Kristina Sjöberg:
    9 maj, 2023

    Hej! Visst är det är krångligt att förstå. Du kan inte veta vad du får i löneökning innan ni har haft lönerevision på din arbetsplats. Detta då depåavtalet har både en generell höjning i tarifferna, den får alla. Sedan finns det också en del som läggs i en pott och som ska fördelas. Där kan utfallet bli olika. Bäst information om hur det går tror jag att du får från ditt lokala transportombud eller om du vänder dig till din avdelning.

Lästips:

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Ung miljöarbetare kör sopbil.

Kompetens- och utbildningsanställning i max två år

Utbildningsanställning. Med kompetens- och utbildningsanställning hoppas Transport och Sobona få fler anställda till branschen. I max två år kan utbildningen pågå.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.