Transports förbundsordförande Tommy Wreeth med förbundets förhandlingsdelegation för hamn och stuveri på Teamsmöte.
Close
Transports förbundsordförande Tommy Wreeth med förbundets förhandlingsdelegation för hamn och stuveri via Teamsmöte på kvällen torsdag den 27 april.
Close
Avtal 2023

Nytt avtal för hamnarbetare

Hamnarbetare. Nytt hamn- och stuveriavtal ger 7,83 procent för två år. Transport och Sveriges Hamnar har kommit överens om ett avtal för cirka 3 000 hamnarbetare som börjar gälla den 1 maj 2023.

På kvällen den 27 april tecknade Transport och Sveriges Hamnar ett tvåårigt avtal. Det ger cirka 3 000 hamnarbetare löneökning från 1 maj 2023 på 1 400 kronor i månaden och från 1 maj nästa år 1 175 kronor i månaden.

Avtalet börjar gälla den 1 maj 2023. På företag som tillämpar löneöverenskommelser enligt Dockside (ett system för värdering av yrken/befattningar inom hamnar, reds anm)  kommer hälften av löneutrymmet fördelas via pottfördelning efter lokala förhandlingar. Om man inte kommer överens om pottfördelningen inom 7 månader efter respektive datum då höjningarna gäller ska pottdelen delas ut generellt.

Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande som lett förhandlingen, är du nöjd med resultatet?   

– Jag gillar att vi har fått ett resultat i kronor och ören. Det är tydligt för medlemmarna vad det ger. Och under de svåra förutsättningarna tycker jag att det är ett acceptabelt och stabilt avtal vi kommit fram till, säger Tommy Wreeth.

Den 1 maj 2023 höjs även avtalets tillägg (OB- . FA- och skiftersättningar samt övriga lokala tillägg och ersättningar) med 4,1 procent. Den 1 maj 2024 höjs tilläggen med 3,3 procent.

Hur många medlemmar berörs av lokala tillägg?

– Tilläggen i det centrala avtalet berör alla medlemmar och nästan alla hamnar har olika lokala avtal och överenskommelser. Så de flesta medlemmar i hamnarna kommer att få mer i plånboken än pengarna vi har kommit fram till i centrala avtalet.

Har det blivit övriga förändringar i allmänna villkor med det här avtalet?

– Vi har löst en fråga gällande blixtar (extraanställda som tas in vid behov, reds anm). Det var något som både vi och arbetsgivaren ville lösa. Blixtarna kommer att leva sina egna liv utanför las (lagen om anställningsskydd, reds anm) även i fortsättningen.

Finns det andra delar förutom pengar som du vill lyfta?

– Vi och arbetsgivaren är överens om att tillsätta tre olika arbetsgrupper som förutsättningslöst ska jobba ihop inför nästa avtalsrörelse. Det handlar om pensionsavsättningar och lönebildning. Den tredje arbetsgruppen ska titta på regelverket runt arbetstidsförläggning. Jag kan inte nog betona att det handlar om ett förutsättningslöst arbete även om det här också är viktiga frågor i ett avtal, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Thomas Mellgren:
    30 juli, 2023

    Det framgick lite dåligt hurvida löneökningarna gällde Blixtarna , och icke medlemmar...?

  2. Hamn Arbetare:
    2 maj, 2023

    Nej, tack.

  3. Helsingborg:
    2 maj, 2023

    Hur kan man stå ute i hamnarnas matsalar och säga att vi ska vara beredda på att ta till vapenskrammel för högre lön än märket?
    När ni besöker Helsingborg så trycker ni hårt på hur ni ska "spräcka märket innan det sätts", hot om varsel som ska läggas redan i mars månad! Tommy sa "ni ska nog inte boka några flygbiljetter under påsken, risken är att ni inte kommer iväg"! Skäms man inte ett dugg när man står upp och säger att engångsbeloppet ska betalas ut, lånet arbetsgivaren fick under pandemin SKA betalas tillbaka. Jag fattar ingenting, var inte tanken att vi skulle slåss för något mer än LO gick ut med?
    Ni var ju absolut inte nöjda med LO-samordningen, eller var ni det? Man kanske inte vågar ställa sig utanför?

    Ni har på riktigt en hel del att förklara, riktigt svagt och ni har svikit alla hamnarbetare som tänkte tanken, att ni äntligen skulle kriga för den mindre människan.
    Man undrar ju faktiskt hur mycket lönerna i LO-borgen gick upp, misstänker att ni inte faller under märket!

  4. Niklas Ehrnborn:
    28 april, 2023

    Det var ett dåligt avtal.

Lästips:

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det höjda säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både antal säkerhetsföretag och anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.