Transports förbundsordförande Tommy Wreeth med förbundets förhandlingsdelegation för hamn och stuveri på Teamsmöte.
Close
Transports förbundsordförande Tommy Wreeth med förbundets förhandlingsdelegation för hamn och stuveri via Teamsmöte på kvällen torsdag den 27 april.
Close
Avtal 2023

Nytt avtal för hamnarbetare

Hamnarbetare. Nytt hamn- och stuveriavtal ger 7,83 procent för två år. Transport och Sveriges Hamnar har kommit överens om ett avtal för cirka 3 000 hamnarbetare som börjar gälla den 1 maj 2023.

På kvällen den 27 april tecknade Transport och Sveriges Hamnar ett tvåårigt avtal. Det ger cirka 3 000 hamnarbetare löneökning från 1 maj 2023 på 1 400 kronor i månaden och från 1 maj nästa år 1 175 kronor i månaden.

Avtalet börjar gälla den 1 maj 2023. På företag som tillämpar löneöverenskommelser enligt Dockside (ett system för värdering av yrken/befattningar inom hamnar, reds anm)  kommer hälften av löneutrymmet fördelas via pottfördelning efter lokala förhandlingar. Om man inte kommer överens om pottfördelningen inom 7 månader efter respektive datum då höjningarna gäller ska pottdelen delas ut generellt.

Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande som lett förhandlingen, är du nöjd med resultatet?   

– Jag gillar att vi har fått ett resultat i kronor och ören. Det är tydligt för medlemmarna vad det ger. Och under de svåra förutsättningarna tycker jag att det är ett acceptabelt och stabilt avtal vi kommit fram till, säger Tommy Wreeth.

Den 1 maj 2023 höjs även avtalets tillägg (OB- . FA- och skiftersättningar samt övriga lokala tillägg och ersättningar) med 4,1 procent. Den 1 maj 2024 höjs tilläggen med 3,3 procent.

Hur många medlemmar berörs av lokala tillägg?

– Tilläggen i det centrala avtalet berör alla medlemmar och nästan alla hamnar har olika lokala avtal och överenskommelser. Så de flesta medlemmar i hamnarna kommer att få mer i plånboken än pengarna vi har kommit fram till i centrala avtalet.

Har det blivit övriga förändringar i allmänna villkor med det här avtalet?

– Vi har löst en fråga gällande blixtar (extraanställda som tas in vid behov, reds anm). Det var något som både vi och arbetsgivaren ville lösa. Blixtarna kommer att leva sina egna liv utanför las (lagen om anställningsskydd, reds anm) även i fortsättningen.

Finns det andra delar förutom pengar som du vill lyfta?

– Vi och arbetsgivaren är överens om att tillsätta tre olika arbetsgrupper som förutsättningslöst ska jobba ihop inför nästa avtalsrörelse. Det handlar om pensionsavsättningar och lönebildning. Den tredje arbetsgruppen ska titta på regelverket runt arbetstidsförläggning. Jag kan inte nog betona att det handlar om ett förutsättningslöst arbete även om det här också är viktiga frågor i ett avtal, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Thomas Mellgren:
    30 juli, 2023

    Det framgick lite dåligt hurvida löneökningarna gällde Blixtarna , och icke medlemmar...?

  2. Hamn Arbetare:
    2 maj, 2023

    Nej, tack.

  3. Helsingborg:
    2 maj, 2023

    Hur kan man stå ute i hamnarnas matsalar och säga att vi ska vara beredda på att ta till vapenskrammel för högre lön än märket?
    När ni besöker Helsingborg så trycker ni hårt på hur ni ska "spräcka märket innan det sätts", hot om varsel som ska läggas redan i mars månad! Tommy sa "ni ska nog inte boka några flygbiljetter under påsken, risken är att ni inte kommer iväg"! Skäms man inte ett dugg när man står upp och säger att engångsbeloppet ska betalas ut, lånet arbetsgivaren fick under pandemin SKA betalas tillbaka. Jag fattar ingenting, var inte tanken att vi skulle slåss för något mer än LO gick ut med?
    Ni var ju absolut inte nöjda med LO-samordningen, eller var ni det? Man kanske inte vågar ställa sig utanför?

    Ni har på riktigt en hel del att förklara, riktigt svagt och ni har svikit alla hamnarbetare som tänkte tanken, att ni äntligen skulle kriga för den mindre människan.
    Man undrar ju faktiskt hur mycket lönerna i LO-borgen gick upp, misstänker att ni inte faller under märket!

  4. Niklas Ehrnborn:
    28 april, 2023

    Det var ett dåligt avtal.

Lästips:

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrera nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svenska Flygbranschen.

Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.

”Sänkta dieselpriser hindrar övergång till biodrivmedel”

Klimat. HVO100 är ett förnybart alternativ till diesel och spelar en viktig roll när det gäller att öka användningen av förnybara drivmedel, minska utsläppen och nå upp till Sveriges klimatmål. Men regeringens sänkning av priserna på diesel och bensin hindrar övergången till gröna drivmedel.

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrera nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svenska Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är ny LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbredningens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.