Close
Delar av avtalsdelegationen väntar på arbetsgivarens svar. Från vänster ombudsman Karin Peterson, ombudsman Mats L Andersson och Taxitelefonisterna Lena Frank och Stefan Looström.
Close
AVTAL 2023

Taxitelefonisternas nya avtal är klart

Taxi. Ett lönepåslag på mellan 1 935 kronor och 2 370 kronor totalt. Efter en rad sittningar enades Transport och arbetsgivarna i Biltrafikens Arbetsgivareförbund på onsdagen om ett nytt tvåårigt avtal för taxitelefonisterna.

Löneökningarna blir som högst 8,7 procent och majoriteten av taxitelefonisterna får en höjning på 8,22 procent.

Den största delen av lönehöjningen faller ut det första avtalsåret, räknat från 1 juni 2023.

  • Det ger mellan 950 och 1 370 kronor mer i plånboken, beroende på år i yrket och om telefonisten jobbar i eller utanför Stockholm.
  • Den 1 juni 2024 kommer den andra höjningen på mellan 985 och 1 000 kronor.

Sammantaget innebär det en höjning på 4,8 procent i år och 3,52 procent år 2024.

Ob-tillägget kommer under de två avtalsåren också att öka med totalt 8,32 procent.

Avtalet sträcker sig från och med 1 juni 2023 till och med 31 maj 2025 och omfattar drygt 400 anställda.

Förenklat  lönesystem

Anna Erixon är central ombudsman för taxitelefonisternas avtal och berömmer avtalsdelegationens arbete.

– Självklart hade vi önskat att få med fler av våra krav, men nu har vi ett avtal på plats och det känns bra. En stor fråga, som vi jobbat med under ett antal lönerörelser, har vi nu lyckats lösa. Det handlar om att slå samman lönetarifferna i avtalet. En annan stor stötesten har varit avtalsskrivningen i en lönetabell. ”5 år i samma företag” har nu äntligen bytts ut mot ”5 år i yrket”.

En sammanslagning av lönetarifferna kräver sin förklaring. En arbetsgrupp med fack och arbetsgivare har under den gångna avtalsperioden arbetat med att förenkla ett krångligt system med olika lönetariffer, beroende på var i landet man jobbar. Resultatet i det nya avtalet är att sex lönetariffer skärs ner till två:

Ett för Stockholm och ett för övriga landet, där Göteborg och Malmö ingår.

– Vi har alltså kvar Stockholms tariff, som har högst löner i samtliga steg och har bakat in det som tidigare hette Stockholm grupp 1 och 2 i den. Vi hoppas att vi till slut bara ska ha kvar en enda lönetariff, alltså Stockholms. Och vi är på god väg, säger ombudsman Karin Petersson från Göteborgsavdelningen som suttit med i avtalsdelegationen.

– Två tariffer blir i alla fall enklare för arbetsgivarna att hantera, tillägger hon.

Men hur mycket mer kommer telefonisterna i Stockholm att tjäna, jämfört med kollegorna i övriga landet?

– Tittar man på slutlönerna så kommer de att skilja sig med i genomsnitt 255 kronor mellan Stockholm och resten av landet, säger centrala ombudsman Mats H Andersson.

Historisk skrivning

Stefan Looström. Foto: Justina Öster

Taxitelefonisten Stefan Looström arbetar på Samtrans och har också suttit med i avtalsdelegationen på Näringslivets hus i Stockholm. Han är särskilt glad över att ”5 år i företaget” nu byts ut mot ”5 år i yrket”.

– Det är historiskt, säger han.

Den gamla skrivningen har inneburit att den som bytt jobb inte kunnat tillgodoräkna sig tidigare erfarenhet och tvingats gå ner i lön.

– Men det ska inte ske mer, säger lokalombudsman Karin Peterson.

Det blev inget engångsbelopp som Transport ursprungligen begärde, som kompensation för de förlängda avtalen under pandemin?

– I stället för engångsbelopp har vi fått högre ökningar på den fasta lönen. Det gör att lönen ökar snabbare i framtiden, säger ombudsman Anna Erixon.

Varför blev höjningen av ob-tilläggen inte större än totalt 8,32 procent?

– Vi valde att satsa på lön framför ob. Ersättningen för ob är ändå så låg, så i slutändan skulle det inte bli så många kronor, svarar Anna Erixon.

Lena Frank. Foto: Justina Öster
Lena Frank. Foto: Justina Öster

Lena Frank arbetar som taxitelefonist på Taxi Ängelholm och kan räkna till drygt 23 år i branschen. Hon satt med i avtalsdelegationen för första gången.

Vad var viktigast i årets avtalsrörelse?

– Ett bra lönepåslag och att de många olika lönegrupperna försvinner. Alla jobbar vi ju lika mycket och ska ha lika mycket i lön, oavsett var vi bor.

Nya arbetsgrupper

Vid förra avtalstecknandet tillsattes en arbetsgrupp för att se över arbetsmiljöfrågor och den nya tekniken med digitalisering och automatisering, som påverkar taxibranschen i hög grad. Något resultat nåddes aldrig. Nu enades parterna om att tillsätta en arbetsgrupp som ska titta på pensionsinsättningar och ytterligare en som ska se över arbetsmiljö och automatisering, liksom vilka arbetsuppgifter som ryms inom telefonisternas avtal.

När det gäller förhandlingarna om Hyrverk, som omfattar limousinförare, så har de pausats för tillfället, berättar Anna Erixon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Collage med avtalsförsäkringar

Så billiga är dina försäkringar för arbetsgivaren

Avtalat. Du som jobbar på ett företag med kollektivavtal täcks av försäkringar som ger skydd vid händelser som sjukdom, barnafödsel och arbetsskador. Flera av försäkringarna är helt avgiftsfria för företagen. Varför är det så?

Transportarbetarens logga

Stort skadestånd till medlemmar inom taxi

Fackligt arbete. Transport har efter förhandlingar lyckats få ut över 800000 kronor i skadestånd till chaufförer som inte fått rätt lön från arbetsgivaren, ett taxibolag i Södermanland.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.