Close
Delar av avtalsdelegationen väntar på arbetsgivarens svar. Från vänster ombudsman Karin Peterson, ombudsman Mats L Andersson och Taxitelefonisterna Lena Frank och Stefan Looström.
Close
AVTAL 2023

Taxitelefonisternas nya avtal är klart

Taxi. Ett lönepåslag på mellan 1 935 kronor och 2 370 kronor totalt. Efter en rad sittningar enades Transport och arbetsgivarna i Biltrafikens Arbetsgivareförbund på onsdagen om ett nytt tvåårigt avtal för taxitelefonisterna.

Löneökningarna blir som högst 8,7 procent och majoriteten av taxitelefonisterna får en höjning på 8,22 procent.

Den största delen av lönehöjningen faller ut det första avtalsåret, räknat från 1 juni 2023.

  • Det ger mellan 950 och 1 370 kronor mer i plånboken, beroende på år i yrket och om telefonisten jobbar i eller utanför Stockholm.
  • Den 1 juni 2024 kommer den andra höjningen på mellan 985 och 1 000 kronor.

Sammantaget innebär det en höjning på 4,8 procent i år och 3,52 procent år 2024.

Ob-tillägget kommer under de två avtalsåren också att öka med totalt 8,32 procent.

Avtalet sträcker sig från och med 1 juni 2023 till och med 31 maj 2025 och omfattar drygt 400 anställda.

Förenklat  lönesystem

Anna Erixon är central ombudsman för taxitelefonisternas avtal och berömmer avtalsdelegationens arbete.

– Självklart hade vi önskat att få med fler av våra krav, men nu har vi ett avtal på plats och det känns bra. En stor fråga, som vi jobbat med under ett antal lönerörelser, har vi nu lyckats lösa. Det handlar om att slå samman lönetarifferna i avtalet. En annan stor stötesten har varit avtalsskrivningen i en lönetabell. ”5 år i samma företag” har nu äntligen bytts ut mot ”5 år i yrket”.

En sammanslagning av lönetarifferna kräver sin förklaring. En arbetsgrupp med fack och arbetsgivare har under den gångna avtalsperioden arbetat med att förenkla ett krångligt system med olika lönetariffer, beroende på var i landet man jobbar. Resultatet i det nya avtalet är att sex lönetariffer skärs ner till två:

Ett för Stockholm och ett för övriga landet, där Göteborg och Malmö ingår.

– Vi har alltså kvar Stockholms tariff, som har högst löner i samtliga steg och har bakat in det som tidigare hette Stockholm grupp 1 och 2 i den. Vi hoppas att vi till slut bara ska ha kvar en enda lönetariff, alltså Stockholms. Och vi är på god väg, säger ombudsman Karin Petersson från Göteborgsavdelningen som suttit med i avtalsdelegationen.

– Två tariffer blir i alla fall enklare för arbetsgivarna att hantera, tillägger hon.

Men hur mycket mer kommer telefonisterna i Stockholm att tjäna, jämfört med kollegorna i övriga landet?

– Tittar man på slutlönerna så kommer de att skilja sig med i genomsnitt 255 kronor mellan Stockholm och resten av landet, säger centrala ombudsman Mats H Andersson.

Historisk skrivning

Taxitelefonist Stefan Looström från Stockholm.

Taxitelefonisten Stefan Looström arbetar på Samtrans och har också suttit med i avtalsdelegationen på Näringslivets hus i Stockholm. Han är särskilt glad över att ”5 år i företaget” nu byts ut mot ”5 år i yrket”.

– Det är historiskt, säger han.

Den gamla skrivningen har inneburit att den som bytt jobb inte kunnat tillgodoräkna sig tidigare erfarenhet och tvingats gå ner i lön.

– Men det ska inte ske mer, säger lokalombudsman Karin Peterson.

Det blev inget engångsbelopp som Transport ursprungligen begärde, som kompensation för de förlängda avtalen under pandemin?

– I stället för engångsbelopp har vi fått högre ökningar på den fasta lönen. Det gör att lönen ökar snabbare i framtiden, säger ombudsman Anna Erixon.

Varför blev höjningen av ob-tilläggen inte större än totalt 8,32 procent?

– Vi valde att satsa på lön framför ob. Ersättningen för ob är ändå så låg, så i slutändan skulle det inte bli så många kronor, svarar Anna Erixon.

Taxitelefonist Lena Frank från Ängelholm.

Lena Frank arbetar som taxitelefonist på Taxi Ängelholm och kan räkna till drygt 23 år i branschen. Hon satt med i avtalsdelegationen för första gången.

Vad var viktigast i årets avtalsrörelse?

– Ett bra lönepåslag och att de många olika lönegrupperna försvinner. Alla jobbar vi ju lika mycket och ska ha lika mycket i lön, oavsett var vi bor.

Nya arbetsgrupper

Vid förra avtalstecknandet tillsattes en arbetsgrupp för att se över arbetsmiljöfrågor och den nya tekniken med digitalisering och automatisering, som påverkar taxibranschen i hög grad. Något resultat nåddes aldrig. Nu enades parterna om att tillsätta en arbetsgrupp som ska titta på pensionsinsättningar och ytterligare en som ska se över arbetsmiljö och automatisering, liksom vilka arbetsuppgifter som ryms inom telefonisternas avtal.

När det gäller förhandlingarna om Hyrverk, som omfattar limousinförare, så har de pausats för tillfället, berättar Anna Erixon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

Cellprov in i Foodora-avtal

Matbud. Ett nytt kollektivavtal har tecknats mellan Transport och Foodora. Det ger anställda rätt till permission för mammografi, gynekologisk cellprovtagning och prostataundersökning – något kongressen beslutade att Transport ska verka för.

ordningsvakter

Förhandlingar för bevakningsavtal strandade

Bevakning. (UPPDATERAD) På onsdagskvällen avbröts förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal för anställda inom bevakningsbranschen. ”Vi tittar nu på alternativ för hur vi ska gå vidare” säger Transports förbundsordförande och förhandlingschef Tommy Wreeth.

Hallå där!

Flyg. Martin Andersson, ordförande i klubb 4 på Arlanda med bland annat plåtslagare och flygmekaniker. Er arbetsgivare Patria Helicopter har höjt era löner – innan avtalsrörelsen för flygbranschen ens dragit i gång. Varför då?

Avtal 2023
Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

Foodora-avtal höjer garantilön rejält

Matbud. Transport och Foodora har kommit överens om ett nytt kollektivavtal för matbud som kör cykel och moped. Enligt Transport höjs garantilönen med 12,06 procent fördelat på två år.

Avtal 2023

Cellprov in i Foodora-avtal

Matbud. Ett nytt kollektivavtal har tecknats mellan Transport och Foodora. Det ger anställda rätt till permission för mammografi, gynekologisk cellprovtagning och prostataundersökning – något kongressen beslutade att Transport ska verka för.

Forskare: Mindre batterier och billigare drift med el

Åkeri. Att köra långt med tunga lastbilar på el har länge ansetts olönsamt eftersom det krävs stora batterier. Men nu visar en forskningsrapport från Chalmers tekniska högskola, lite överraskande, att det kan vara billigare att tanka lastbilarna med el än diesel.

Avtal 2023

Nytt gummiavtal tecknat

Avtal 2023. Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har tecknat ett nytt avtal för gummiverkstäder. Lönerna ökar med upp till 1 400 kronor från 1 april 2023.

Avtal 2023
Ordningsvakter uppmanar rökande man att lämna biljetthallen.

Förhandlingar för bevakningsavtal strandade

Bevakning. (UPPDATERAD) På onsdagskvällen avbröts förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal för anställda inom bevakningsbranschen. ”Vi tittar nu på alternativ för hur vi ska gå vidare” säger Transports förbundsordförande och förhandlingschef Tommy Wreeth.

Hallå där!

Flyg. Martin Andersson, ordförande i klubb 4 på Arlanda med bland annat plåtslagare och flygmekaniker. Er arbetsgivare Patria Helicopter har höjt era löner – innan avtalsrörelsen för flygbranschen ens dragit i gång. Varför då?

Fackförbund: ”Förbjud gratis returer”

Facket. Det är dags att styra upp i e-handelsträsket och stoppa gratis returer. Det skriver Transports Tommy Wreeth tillsammans med två andra förbundsordföranden i en debattartikel.

Avtal 2023

Bemanning har nytt avtal

Bemanning. Ett nytt, tvåårigt bemanningsavtal har tecknats av LO och Kompetensföretagen. För anställda i bemanningsbranschen betyder det en ökning av garantilönen på 1 350 kronor i år vid heltidsjobb, drygt 700 kronor år två.

Ordningsvakter döms för att ha orsakat en mans död

Bevakning. (UPPDATERAD) Två ordningsvakter döms för vållande till annans död. Enligt tingsrättens dom agerade de båda oaktsamt vid ett ingripande mot en aggressiv och hotfull man i Stockholms tunnelbana och det ledde till att han avled.

Visselblåsare. Illustration: Shutterstock

Ny lag ska stärka skyddet för visselblåsare

Lagstiftning. Den som slår larm om missförhållanden på jobbet ska få ett starkare skydd mot repressalier. Det är syftet med en ny visselblåsarlag. Privata arbetsgivare med minst 50 anställda ska ta fram särskilda rapporteringssystem för att skydda visselblåsares identitet.

Åsas resa
Åsa Alvetjärn. Foto: Privat

Klar… men nu då?

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är den femte och sista delen av hennes berättelse.

Avtal 2023

Öppet för konflikt i hamnar

Hamn. Sedan i fredags råder avtalslöst tillstånd i hamnarna. Det sedan Sveriges Hamnar har sagt upp kajavtalet med Hamnarbetarförbundet – både facket och arbetsgivaren har nu rätt att ta till stridsåtgärder.

Avtal 2023
Avarnklubbens konfliktskola maj 2023 avtalsrörelsen.

Laddar med kunskap om konflikt

Bevakning. En lunchrestaurang som klassrum: Två veckor innan avtalet löper ut samlades bevakningspersonal till konfliktskola i Västberga i södra Stockholm.

Avtal 2023

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsbud. Löneökningar på 7,4 procent, två år – det nya kollektivavtalet för tidningsdistributörer undertecknades på tisdagen av parterna, Transportarbetareförbundet och Medieföretagen.

De vita kepsarna hör snart historien till. I samband med att QSG tar över som leverantör av Västtrafiks biljettkontroll får även kontrollanterna ny uniform. Foto: Lilly Hallberg

QSG tar över Västtrafiks biljettkontroller

Bevakbning. Det är stort. Över hundra nya medarbetare har rekryterats av bevakningsbolaget QSG, som vunnit Västtrafiks upphandling av biljettkontrollen. Den 1 maj var det skarpt läge i trafiken för kontrollanterna i blå uniform.