Close
Delar av avtalsdelegationen väntar på arbetsgivarens svar. Från vänster ombudsman Karin Peterson, ombudsman Mats L Andersson och Taxitelefonisterna Lena Frank och Stefan Looström.
Close
AVTAL 2023

Taxitelefonisternas nya avtal är klart

Taxi. Ett lönepåslag på mellan 1 935 kronor och 2 370 kronor totalt. Efter en rad sittningar enades Transport och arbetsgivarna i Biltrafikens Arbetsgivareförbund på onsdagen om ett nytt tvåårigt avtal för taxitelefonisterna.

Löneökningarna blir som högst 8,7 procent och majoriteten av taxitelefonisterna får en höjning på 8,22 procent.

Den största delen av lönehöjningen faller ut det första avtalsåret, räknat från 1 juni 2023.

  • Det ger mellan 950 och 1 370 kronor mer i plånboken, beroende på år i yrket och om telefonisten jobbar i eller utanför Stockholm.
  • Den 1 juni 2024 kommer den andra höjningen på mellan 985 och 1 000 kronor.

Sammantaget innebär det en höjning på 4,8 procent i år och 3,52 procent år 2024.

Ob-tillägget kommer under de två avtalsåren också att öka med totalt 8,32 procent.

Avtalet sträcker sig från och med 1 juni 2023 till och med 31 maj 2025 och omfattar drygt 400 anställda.

Förenklat  lönesystem

Anna Erixon är central ombudsman för taxitelefonisternas avtal och berömmer avtalsdelegationens arbete.

– Självklart hade vi önskat att få med fler av våra krav, men nu har vi ett avtal på plats och det känns bra. En stor fråga, som vi jobbat med under ett antal lönerörelser, har vi nu lyckats lösa. Det handlar om att slå samman lönetarifferna i avtalet. En annan stor stötesten har varit avtalsskrivningen i en lönetabell. ”5 år i samma företag” har nu äntligen bytts ut mot ”5 år i yrket”.

En sammanslagning av lönetarifferna kräver sin förklaring. En arbetsgrupp med fack och arbetsgivare har under den gångna avtalsperioden arbetat med att förenkla ett krångligt system med olika lönetariffer, beroende på var i landet man jobbar. Resultatet i det nya avtalet är att sex lönetariffer skärs ner till två:

Ett för Stockholm och ett för övriga landet, där Göteborg och Malmö ingår.

– Vi har alltså kvar Stockholms tariff, som har högst löner i samtliga steg och har bakat in det som tidigare hette Stockholm grupp 1 och 2 i den. Vi hoppas att vi till slut bara ska ha kvar en enda lönetariff, alltså Stockholms. Och vi är på god väg, säger ombudsman Karin Petersson från Göteborgsavdelningen som suttit med i avtalsdelegationen.

– Två tariffer blir i alla fall enklare för arbetsgivarna att hantera, tillägger hon.

Men hur mycket mer kommer telefonisterna i Stockholm att tjäna, jämfört med kollegorna i övriga landet?

– Tittar man på slutlönerna så kommer de att skilja sig med i genomsnitt 255 kronor mellan Stockholm och resten av landet, säger centrala ombudsman Mats H Andersson.

Historisk skrivning

Stefan Looström. Foto: Justina Öster

Taxitelefonisten Stefan Looström arbetar på Samtrans och har också suttit med i avtalsdelegationen på Näringslivets hus i Stockholm. Han är särskilt glad över att ”5 år i företaget” nu byts ut mot ”5 år i yrket”.

– Det är historiskt, säger han.

Den gamla skrivningen har inneburit att den som bytt jobb inte kunnat tillgodoräkna sig tidigare erfarenhet och tvingats gå ner i lön.

– Men det ska inte ske mer, säger lokalombudsman Karin Peterson.

Det blev inget engångsbelopp som Transport ursprungligen begärde, som kompensation för de förlängda avtalen under pandemin?

– I stället för engångsbelopp har vi fått högre ökningar på den fasta lönen. Det gör att lönen ökar snabbare i framtiden, säger ombudsman Anna Erixon.

Varför blev höjningen av ob-tilläggen inte större än totalt 8,32 procent?

– Vi valde att satsa på lön framför ob. Ersättningen för ob är ändå så låg, så i slutändan skulle det inte bli så många kronor, svarar Anna Erixon.

Lena Frank. Foto: Justina Öster
Lena Frank. Foto: Justina Öster

Lena Frank arbetar som taxitelefonist på Taxi Ängelholm och kan räkna till drygt 23 år i branschen. Hon satt med i avtalsdelegationen för första gången.

Vad var viktigast i årets avtalsrörelse?

– Ett bra lönepåslag och att de många olika lönegrupperna försvinner. Alla jobbar vi ju lika mycket och ska ha lika mycket i lön, oavsett var vi bor.

Nya arbetsgrupper

Vid förra avtalstecknandet tillsattes en arbetsgrupp för att se över arbetsmiljöfrågor och den nya tekniken med digitalisering och automatisering, som påverkar taxibranschen i hög grad. Något resultat nåddes aldrig. Nu enades parterna om att tillsätta en arbetsgrupp som ska titta på pensionsinsättningar och ytterligare en som ska se över arbetsmiljö och automatisering, liksom vilka arbetsuppgifter som ryms inom telefonisternas avtal.

När det gäller förhandlingarna om Hyrverk, som omfattar limousinförare, så har de pausats för tillfället, berättar Anna Erixon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det höjda säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både antal säkerhetsföretag och anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.