Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster
Close
Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar.
Close
Kaoset på Gate gourmet

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

I november, några dagar före huvudförhandlingen i Arbetsdomstolen (AD), kom Transport och cateringbolaget Gate gourmet överens. Företaget ska betala ett för fackförbundet historiskt högt belopp i allmänt skadestånd, totalt 10 miljoner till 62 uppsagda medlemmar.

 

Medina Bajric. Foto: Justina Öster
Medina Bajric.

Medina Bajric fick gå efter 43 år på bolaget och söker nytt arbete.

– Jag är jätteglad över pengarna! Transport har kämpat hårt och gjort ett jättebra jobb. Utan facket kanske vi inte hade fått någonting, så de ska ha ett jättestort tack.

Skadeståndet fördelas olika utifrån hur hårt medlemmarna drabbats. Medina Bajric vill inte säga hur mycket hon får. Hon är 60 år och oroar sig ändå:

– Om jag inte får ett nytt jobb räcker ju pengarna inte så långt. Vad gör jag då? Det är svårt att få arbete i min ålder, redan vid 55 plus säger Arbetsförmedlingen. Men man borde få en chans, att arbetsgivarna inte bara tittar på åldern utan på personen.

I sin stämning till AD anförde Transport att uppsägningarna av cateringarbetarna skett utan saklig grund och att bolaget dessutom brutit mot turordningsreglerna.

Gate gourmet hänvisade å sin sida till flygkrisens dalande resande. Bolaget ansåg sig i och med en omorganisation till så kallade kombinationstjänster ha rätt att byta ut Transports avtal och avlöna alla enligt Hotell- och restaurangfackets cateringavtal.

Avtalsshopping, menade Transport eftersom medlemmarna fick rejält sänkt lön, mer arbetstid, sämre villkor och i stort sett utförde samma arbetsuppgifter.

Medina Bajric funderar över ifall hon fått jobbet åter som Transport krävde i stämningen, om förhandlingarna ändå skett. Hoppet fanns, hon skulle ha gått tillbaka.

Tidigare kollegor, som arbetar kvar efter omorganisationen, har berättat att Gate gourmet nu ökar tjänstetiden på tidigare ”nedhyvlade” tjänster och återanställer uppsagda.

Medina Bajric håller huvudet högt och fortsätter kämpa, säger hon.

– Jag är ju beroende av en inkomst för att kunna betala alla räkningar och jag brukar trösta mig med att det kommer att lösa sig.

 

Jan Selin. Foto: Privat
Jan Selin.

Jan Selin blev också uppsagd, har återgått till arbetet som sopgubbe och fortsätter jobba som skyddsombud.

– Jag hade arbetat i drygt två år och fick 70 000 kronor så jag är nöjd, absolut. Jag har ju gått vidare. Det är värre för andra som jobbat 30–40 år på Gate gourmet och inte har hittat nya jobb. De ska självklart ha högre skadestånd, annars hade jag blivit besviken.

Jan Selin har fem barn mellan ett och nitton år och har efter händelserna på cateringbolaget fått blodad tand att arbeta fackligt.

– För att mina barn ska få det bättre. Gate gourmet drog undan mattan för sina anställda och därmed deras familjer. Så många hade nog sett att huvuden i ledningen också rullat.

– Att inga ansvariga fått gå har gjort en del besvikna. Företaget behandlade oss som siffror på ett papper bara, utbytbara.

Jan Selin saknar Arlanda, men säger att han tjänar bättre som sopgubbe.

 

Thomas Belvén.

Förra kollegan Thomas Belvén har också sadlat om till miljöarbete, säger att han har bra arbetstider, goda arbetskamrater och inte jobbar helg.

– Det är skönt att landa efter all turbulens på Arlanda. Jag fick 70 000 kronor och vi som inte fick mer hade egentligen velat gå vidare till AD. Jag hade gärna sett ett domstolsutslag om att företag inte får göra så här. Jag är helt övertygad om att vi vunnit, säger Thomas Belvén.

– Kanske kom företaget för billigt undan.

 

Erik Johansson.

Uppsagda Erik Johansson har övergått till två olika timjobb, i barn- och äldreomsorgen. Efter nio år på Gate gourmet fick han cirka 235 000 kronor i skadestånd.

Han har räknat på det och är nöjd, med ett minus för att pengarna är skattepliktiga.

– Men man kan inte få allt. På ett sätt hade jag velat driva frågan hela vägen till AD för att få reda på om arbetsgivare verkligen kan göra så här. Vad händer med Transports avtal på flygplatserna nu och de som jobbar på SAS?

– Fast det är skönt att det är klart så att jag kan gå vidare i livet. Vi har bra chefer i äldreomsorgen och jag funderar på att studera till ambulanssjukvårdare, säger Erik Johansson.

Men än är tvisten med Transport inte över…

Väntande matvagnar. Transport har även stämt Gate gourmet i Arbetsdomstolen för brott mot förbundets kollektivavtal. Foto: Justina Öster
Väntande matvagnar. Transport har även stämt Gate gourmet i Arbetsdomstolen för brott mot förbundets kollektivavtal. Foto: Justina Öster

Transport. Flygombudsman Johan Einarsson har förhandlat med Gate gourmet sedan augusti 2020 och berättar att alla 62 medlemmar har accepterat uppgörelsen.

Johan Einarsson. Foto: Justina Öster
Johan Einarsson.

– Majoriteten är nöjda med skade­ståndet de fått. Fast några har förstås haft väldigt höga förväntningar, ibland på flera årslöner, och tyckt att de fått för lite, säger han.

– Det här är ändå ett rekordhögt skadestånd för Transport, som visar värdet av att vara medlem och att företag inte kan bete sig hur som helst.

Men därmed är den utdragna tvisten mellan Transport och Gate gourmet inte över. Facket har också stämt företaget i AD för brott mot kollektivavtalet.

Per-Olof Norgren. Foto: Justina Öster
Per-Olof Norgren.

Det handlar om vad centrala ombudsmannen Per-Olof Norgren kallar ”felaktiga löner” till Transport­medlemmar som återanställdes på Gate gourmet efter omorganisationen.

Från mitten av september 2020 började bolaget tillämpa Hotell- och restaurang­fackets cateringavtal för alla anställda. Detta trots protester från bägge facken med hänvisning till att LO beslutar om vilka förbund som ska organisera vilka medlemmar. Inte arbetsgivare.

Förberedande muntliga förhandlingar är planerade att hållas i AD i mars 2022. Men strax före jul kommer arbetsgivare och fack att träffas för en första ”trevare” för att se om de kan förlikas.

– Jag vill inte gå händelserna i förväg men jag hoppas att vi ska kunna komma överens innan vi når AD, säger Per-Olof Norgren.

Förutom lön och ersättningar till medlemmarna (enligt Transports avtal) yrkar förbundet också på ett allmänt skadestånd på en miljon kronor till facket.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    31 december, 2021

    Det är klart att företaget kom undan alldeles för billigt. All anställd personal är utbytbar och personalen är bara anställningsnummer för företagsledningen. Detta måste man som anställd inse och lära sig. Som anställd måste man se till sig själv i första hand likaväl som företagsledningen ser till sitt företag i första hand.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Nytt år och nya insatser

Ordförandeord. Visst är det så att uttrycket ”nytt år och nya insatser” är ett ganska vanligt uttryck. Till viss del kanske det stämmer även om det fackliga arbetet oftast består av envetet och målinriktat arbete.

Jobben räddade i Helsingborgs hamn

Hamn. Helsingborgs hamn har dragit tillbaka de sista varslen om uppsägning. Jobben räddades efter att Transport och Helsingborgs hamn har kommit överens om ett nytt skiftschema.

Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

”Vi känner inte igen Transports bild av Unionen”

Flyg. Transportarbetareförbundet gick i förra veckan ut med att man är beredd att organisera flygvärdinnor och flygvärdar som vill byta fackförbund, från Unionen till Transport. ”Vi är förvånade och känner inte riktigt igen den bild som Transport förmedlar”.

Usel väghållning hotar knäcka yrkesförare

Vägtrafik. Växlande väderlek har lett till ovanligt många potthål och isiga vägar i år. Trafikverket varnar nu för att bilar kan skadas. Men inte bara fordon går sönder – vägstandarden knäcker yrkeschaufförer.

Lyftande flygplan

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Transport med i upprop för sänkt arbetstid

Politik. Fem fackförbund öppnar upp för lagstiftning om stänkt arbetstid i en debattartikel. Samtidigt förbereder Socialdemokraterna förslag om sänkt arbetstid med bibehållen lön.

Tuff väg väntar framtidens transportsystem

Teknik och trafik. Underhåll framför nyinvesteringar, effektivare koll på kostnader och klimatanpassning. Det är några inriktningar i Trafikverkets underlag för transportsystem på lång sikt.

Månadens stormöte
I panelen: Socialdemokratiska politikerna Kadir Kasirga, Gunilla Svantorp och Johan Danielsson samt Transports Jimmy Ovesson.

Här lyfter Transports frågor politiskt

Fackligt-politiskt. Det var högt tryck och många frågor när medlemmar digitalt mötte politiker på plats i LO-borgen. Ämnen för första stormötet: Reglering av taxibranschen och kontroll av yrkestrafiken så att mobilitetspakets regler verkligen följs.

Mattias Schulstad har sammanställt LO:s upphandlingsguide.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Amazon riskerar böter för övervakning av anställda

Lager. Världens största e-handelsbolag, Amazon, hotas av böter på 363 miljoner kronor i Frankrike. Företaget går alldeles för långt i sin övervakning och kontroll av lagerarbetarna, menar den franska integritetsskyddsmyndigheten.

Förtroendevalda från Connect Bus på konferens i Askersund.. Foto: Mats Neander

Connectare knyter band på konferens

Facket. Förtroendevalda från Connect Bus i hela landet möttes efter nyår. Under konferensen lyftes en rad frågor – om kollektivavtal, organisering och rollen som förtroendevald.

Åkerier varnar: För få p-platser

Åkeri. Det finns för få parkerings- och omkopplingsplatser för den tunga godstrafiken. Det anser 93 procent av de företag som svarat på en enkätundersökning från Sveriges Åkeriföretag.

Osäkra jobb kan leda till tidig död

Arbetsliv. Kombinationen låg lön och otrygga anställningar leder till stress och i värsta fall för tidig död. En handbok från Karolinska institutet har tio förslag på att minska hälsoriskerna.