Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster
Close
Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar.
Close
Kaoset på Gate gourmet

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

I november, några dagar före huvudförhandlingen i Arbetsdomstolen (AD), kom Transport och cateringbolaget Gate gourmet överens. Företaget ska betala ett för fackförbundet historiskt högt belopp i allmänt skadestånd, totalt 10 miljoner till 62 uppsagda medlemmar.

 

Medina Bajric. Foto: Justina Öster
Medina Bajric.

Medina Bajric fick gå efter 43 år på bolaget och söker nytt arbete.

– Jag är jätteglad över pengarna! Transport har kämpat hårt och gjort ett jättebra jobb. Utan facket kanske vi inte hade fått någonting, så de ska ha ett jättestort tack.

Skadeståndet fördelas olika utifrån hur hårt medlemmarna drabbats. Medina Bajric vill inte säga hur mycket hon får. Hon är 60 år och oroar sig ändå:

– Om jag inte får ett nytt jobb räcker ju pengarna inte så långt. Vad gör jag då? Det är svårt att få arbete i min ålder, redan vid 55 plus säger Arbetsförmedlingen. Men man borde få en chans, att arbetsgivarna inte bara tittar på åldern utan på personen.

I sin stämning till AD anförde Transport att uppsägningarna av cateringarbetarna skett utan saklig grund och att bolaget dessutom brutit mot turordningsreglerna.

Gate gourmet hänvisade å sin sida till flygkrisens dalande resande. Bolaget ansåg sig i och med en omorganisation till så kallade kombinationstjänster ha rätt att byta ut Transports avtal och avlöna alla enligt Hotell- och restaurangfackets cateringavtal.

Avtalsshopping, menade Transport eftersom medlemmarna fick rejält sänkt lön, mer arbetstid, sämre villkor och i stort sett utförde samma arbetsuppgifter.

Medina Bajric funderar över ifall hon fått jobbet åter som Transport krävde i stämningen, om förhandlingarna ändå skett. Hoppet fanns, hon skulle ha gått tillbaka.

Tidigare kollegor, som arbetar kvar efter omorganisationen, har berättat att Gate gourmet nu ökar tjänstetiden på tidigare ”nedhyvlade” tjänster och återanställer uppsagda.

Medina Bajric håller huvudet högt och fortsätter kämpa, säger hon.

– Jag är ju beroende av en inkomst för att kunna betala alla räkningar och jag brukar trösta mig med att det kommer att lösa sig.

 

Jan Selin. Foto: Privat
Jan Selin.

Jan Selin blev också uppsagd, har återgått till arbetet som sopgubbe och fortsätter jobba som skyddsombud.

– Jag hade arbetat i drygt två år och fick 70 000 kronor så jag är nöjd, absolut. Jag har ju gått vidare. Det är värre för andra som jobbat 30–40 år på Gate gourmet och inte har hittat nya jobb. De ska självklart ha högre skadestånd, annars hade jag blivit besviken.

Jan Selin har fem barn mellan ett och nitton år och har efter händelserna på cateringbolaget fått blodad tand att arbeta fackligt.

– För att mina barn ska få det bättre. Gate gourmet drog undan mattan för sina anställda och därmed deras familjer. Så många hade nog sett att huvuden i ledningen också rullat.

– Att inga ansvariga fått gå har gjort en del besvikna. Företaget behandlade oss som siffror på ett papper bara, utbytbara.

Jan Selin saknar Arlanda, men säger att han tjänar bättre som sopgubbe.

 

Thomas Belvén.

Förra kollegan Thomas Belvén har också sadlat om till miljöarbete, säger att han har bra arbetstider, goda arbetskamrater och inte jobbar helg.

– Det är skönt att landa efter all turbulens på Arlanda. Jag fick 70 000 kronor och vi som inte fick mer hade egentligen velat gå vidare till AD. Jag hade gärna sett ett domstolsutslag om att företag inte får göra så här. Jag är helt övertygad om att vi vunnit, säger Thomas Belvén.

– Kanske kom företaget för billigt undan.

 

Erik Johansson.

Uppsagda Erik Johansson har övergått till två olika timjobb, i barn- och äldreomsorgen. Efter nio år på Gate gourmet fick han cirka 235 000 kronor i skadestånd.

Han har räknat på det och är nöjd, med ett minus för att pengarna är skattepliktiga.

– Men man kan inte få allt. På ett sätt hade jag velat driva frågan hela vägen till AD för att få reda på om arbetsgivare verkligen kan göra så här. Vad händer med Transports avtal på flygplatserna nu och de som jobbar på SAS?

– Fast det är skönt att det är klart så att jag kan gå vidare i livet. Vi har bra chefer i äldreomsorgen och jag funderar på att studera till ambulanssjukvårdare, säger Erik Johansson.

Men än är tvisten med Transport inte över…

Väntande matvagnar. Transport har även stämt Gate gourmet i Arbetsdomstolen för brott mot förbundets kollektivavtal. Foto: Justina Öster
Väntande matvagnar. Transport har även stämt Gate gourmet i Arbetsdomstolen för brott mot förbundets kollektivavtal. Foto: Justina Öster

Transport. Flygombudsman Johan Einarsson har förhandlat med Gate gourmet sedan augusti 2020 och berättar att alla 62 medlemmar har accepterat uppgörelsen.

Johan Einarsson. Foto: Justina Öster
Johan Einarsson.

– Majoriteten är nöjda med skade­ståndet de fått. Fast några har förstås haft väldigt höga förväntningar, ibland på flera årslöner, och tyckt att de fått för lite, säger han.

– Det här är ändå ett rekordhögt skadestånd för Transport, som visar värdet av att vara medlem och att företag inte kan bete sig hur som helst.

Men därmed är den utdragna tvisten mellan Transport och Gate gourmet inte över. Facket har också stämt företaget i AD för brott mot kollektivavtalet.

Per-Olof Norgren. Foto: Justina Öster
Per-Olof Norgren.

Det handlar om vad centrala ombudsmannen Per-Olof Norgren kallar ”felaktiga löner” till Transport­medlemmar som återanställdes på Gate gourmet efter omorganisationen.

Från mitten av september 2020 började bolaget tillämpa Hotell- och restaurang­fackets cateringavtal för alla anställda. Detta trots protester från bägge facken med hänvisning till att LO beslutar om vilka förbund som ska organisera vilka medlemmar. Inte arbetsgivare.

Förberedande muntliga förhandlingar är planerade att hållas i AD i mars 2022. Men strax före jul kommer arbetsgivare och fack att träffas för en första ”trevare” för att se om de kan förlikas.

– Jag vill inte gå händelserna i förväg men jag hoppas att vi ska kunna komma överens innan vi når AD, säger Per-Olof Norgren.

Förutom lön och ersättningar till medlemmarna (enligt Transports avtal) yrkar förbundet också på ett allmänt skadestånd på en miljon kronor till facket.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    31 december, 2021

    Det är klart att företaget kom undan alldeles för billigt. All anställd personal är utbytbar och personalen är bara anställningsnummer för företagsledningen. Detta måste man som anställd inse och lära sig. Som anställd måste man se till sig själv i första hand likaväl som företagsledningen ser till sitt företag i första hand.

Lästips:

Transportarbetarens logga

De vill leda Transport

Transport. Svenska Transportarbetareförbundet utser den högsta ledningen, sitt verkställande utskott (VU), för kommande mandatperiod vid kongressen i augusti.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Kaoset på Arlanda är inte särskilt förvånande

Ordförandeord. Ibland tänker jag den klassiska tanken att man i dessa märkliga tider inte ska förvånas över särskilt mycket. Man ska vara beredd på allt och lite till och man behöver som alltid ha minst en plan A, B och C oavsett vad det rör sig om.

Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Almedalen 2022
Panel vid seminarium på Almedalen 2022.

Plattformsföretag utmanar den svenska modellen

Plattformsföretag. Den svenska modellen med parter som förhandlar fram avtal utmanas med de nya plattformsföretagen. Utmaningar som sätter konkurrensen ur spel och försvårar för både fack och arbetsgivare att organisera.

taxiprojektet

Sista uppsökeriet med taxiprojektet?

Taxi. Transportare och hundratals chaufförer möttes i veckan på taxiremotern vid Arlanda. Det var sista uppsökeriet under Transports taxiprojekt. Men det finns hopp om fortsättning – och uppenbara behov.

Ygeman: Behovspröva arbetskraftsinvandring

Migration. Den 1 juni skärptes kraven vid arbetskraftinvandring. Nu vill regeringen strama åt ytterligare och tillsätter en utredning som ska presentera förslag som stoppar arbetstillstånd för jobb där det inte är brist på arbetskraft.

Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

TMA-förare omkommen

Olyckor. Skyddsfordonet skulle säkra E4:an efter att en bil tappat last på körbanan. I stället blev föraren av TMA-bilen påkörd och så svårt skadad att hon avled.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Kriget i Ukraina

Fackligt jobb under beskjutning

Fackligt arbete. Hamn- och sjöfolksfacket MTWTU i Ukraina utgår från hamnstaden Odessa som fått utstå ryska attacker. – Den 9 maj blev staden beskjuten av missiler. Vi förstår att vi inte är i säkerhet och det är skrämmande. Vi fortsätter att fokusera och leva så vanligt som möjligt. Men vi är alltid redo och vet att ingenting är säkert, säger Oleg Grygoriuk, ordförande för MTWTU.

Kriget i Ukraina

HF:s blockad stoppad av domstol

Hamn. Arbetsdomstolen anser att Hamnarbetarförbundets planerade, nya blockad av ryska fartyg inte är en tillåten facklig stridsåtgärd.

Cykelbuden har ingenstans att ta vägen mellan körningarna. Zabihullah Ahmadi sitter på en kartongbit utanför en nedlagd butik och väntar på nästa jobb. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach

Franska matbud får fackliga ombud

Plattformsarbetare. Franska matbud får nu personalrepresentanter. 120 000 chaufförer och bud har fått rösta i fackliga val. Ett litet, första steg för bättre skydd av en utsatt grupp, enligt facken.

Facket tappar medlemmar

Transport. Två år med pandemi har slagit hårt mot organiseringen. Transports ledning ser allvarligt på utvecklingen med vikande medlemsantal. Men också chansen att vända på utvecklingen – nu.