Artificiell intelligens.
Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshanteringen är en ständig katt och råtta-
lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårdsverket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.
Det hela började med ett hackaton arrangerat av myndigheternas digitala samarbetsordganisation eSam, berättar Kenneth Pettersson, IT-expert på Naturvårdsverket. Under diskussioner mellan Naturvårdsverket, Skatteverket och Bolagsverket kom man fram till att gemensamma system och jämförda data skulle kunna avslöja avvikelser i den långa kedjan som avfall passerar från första till sista anhalt.
Kenneth Pettersson, it-expert på Naturvårdsverket. Foto: Naturvårdsverket
– Tänk dig ett kontrollrum, säger Kenneth som en liknelse. Om systemet upptäcker avvikelser, skulle det kunna blinka gult eller rött och varna inspektörerna om något misstänkt som kräver närmare undersökning.
Den svenska avfallshanteringen ställer höga krav på rapportering, men systemet bygger till stor del på självrapportering i efterhand. För att förbättra kvaliteten på informationen menar Kenneth att rapporteringen behöver ersättas med att ”fånga” data när händelsen sker.
I stället för i en separat rapportering i efterhand och sedan analysera dem. Där kommer AI in i bilden.
– Vi hanterar enorma mängder data som är omöjlig för våra handläggare att hålla koll på. AI kan hjälpa oss att identifiera mönster som vi människor inte kan fånga.
AI-verktyget kan jämföra avfallets resa som en kedja, där varje länk ska vara korrekt. Verktyget kan upptäcka om någon länk brister eller avviker.
– Fördelen med AI är att ett sådant system kan lära sig kontinuerligt. Kriminella är skickliga på att hitta och utnyttja luckor i vår tillsyn. Men om AI-systemet fungerar som vi hoppas, kan det utvecklas och upptäcka förändrade mönster över tid.
Kenneth påpekar också att alla branscher producerar avfall, vilket gör projektet omfattande.
Ett annat område där AI kan vara användbart i framtiden är tips från allmänheten. I dag varierar tipsen från grannfejder till viktiga ledtrådar om grov kriminalitet. En AI-driven tipsbot skulle kunna ställa rätt frågor för att sortera ut de mest relevanta tipsen.
Olagliga deponier växande problem
I skuggan av Think Pink-skandalen har även miljöfarlig avfallshantering på andra håll i landet uppmärksammats. Ibland handlar det om gamla sopsynder, begångna långt innan dagens regler och lagstiftning tillkom. Andra fall rör medveten, organiserad brottslighet på ett av världens mest lukrativa områden för kriminella.
Här är några av deponierna som orsakat problem under senare år och i vissa fall lett till åtal för inblandade.
Mellerud, Dalsland, 2024: 35 000 ton giftigt avfall, skrotrester från metallåtervinning, har dumpats i en privatägd bergtäkt. Avfallet kommer bland annat från en av återvinningsbolaget Stena Recyclings anläggningar.
Sju personer har åtalats som misstänkta för grovt miljöbrott och grovt penningtvättbrott. Enligt åklagaren ska Stena Recycling ha betalat ett miljonbelopp för att bli av med restavfallet.
Björneborg, Värmland, 2024: Restprodukter av metallskrot dumpade på deponi som granskas av länsstyrelsen, som följer rättegången i Dalsland.
Även här handlar det om restavfall som Stena Recycling forslat från en av sina återvinningsanläggningar. I båda fallen rör det sig om avfall från skrotade personbilar och annat metallskrot från anläggningar i Halmstad respektive Hallstahammar. Restavfall som blandats upp med andra avfallsmassor innan det lagts upp på fastigheterna i Dalsland och Värmland.
Skåne, 2022: Flera kommuner – bland annat Malmö – krävde miljonviten efter olaglig deponering av sopor. Det handlar om ett företagskluster med gemensam huvudman som skapat sopberg, med risk för både bränder och läckage.
Lomma kommun fick rätt mot företaget i domstol som slog fast att deponin krävt tillstånd, men ärendet överklagades till högre instans; Mark- och miljöverdomstolen. Även kommunerna i Staffanstorp och Helsingborg vände sig till domstol. Men liksom i fallet med Think Pink kan det vara svårt för en kommun att komma till en lösning trots domar. Om företaget exempelvis gått i konkurs och markägaren saknar kapital ligger ändå ansvaret på kommunen att sanera och betala för det.
Migration.
Lönekravet har höjts igen för arbetskraftsinvandrare. Och yttrande från relevant fackförbund krävs för att få arbetstillstånd. För Transport handlar det i dag i hög grad om taxichaufförer.
Konflikt.
Under Hamnarbetarförbundets strejkdagar har Transports medlemmar jobbat på som vanligt, eftersom de har ett gällande kollektivavtal. Flera medlemmar har fått brev hem och kallats strejkbrytare och andra har fått klistermärken med svartfötter uppsatta på sina skåp.
Facket.
Återvinningscentraler, glasskiosker, färjeläger, butiker, glasskiosker – traditionsenligt veckorna efter midsommar är folk från LO ute och möter unga på arbetsplatserna. För råd, tips och frågor om anställningsvillkor.
Rapport.
LO-facken har fortsatt färre medlemmar än före pandemin. Men organisationsgraden är stabil. Och sett till hela arbetskraften ökade antalet yrkesaktiva fackmedlemmar 2024.
Konflikt.
Den andra juli går markpersonal på Helsingfors-Vanda flygplats ut i strejk. Stridsåtgärden är en i raden av flygrelaterade konflikter i Finland under 2025.
Biluthyrning/Almega.
Transport har tecknat ett nytt, tvåårigt avtal för anställda vid biluthyrningsföretag. Det ger löneökningar på upp till drygt 2 000 fördelat under avtalsperioden.
Vägtrafik.
Regeringen har tillsatt en utredare som ska se över ”alternativa modeller för finansiering av infrastrukturprojekt”. Transport har uttryckt kritik mot att privata intressen ska vara med och bestämma om satsningar på statliga vägar.
Kabin.
Midsommarveckan tecknades de sista lokala bilagorna för flygets kabinpersonal. För tre av dem krävdes medling innan någon överenskommelse kunde nås."Det blev okej. Men man vill alltid ha mer", säger Lennart Selggren, ordförande för Transports klubb på SAS SK.
Servicetrafik.
Med omedelbar verkan stoppade förvaltningsrätten före midsommar Region Kalmar från att teckna nya avtal om färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. Den pågående upphandlingen har kritiserats för att riskera slå ut mindre taxiföretag.
Kabin.
Efter mycket arbete där även inslag av medling förekommit har Transport och Svenska Flygbranschen nu tecknat lokala avtal på tio olika företag. Det preliminära centrala avtalet är därmed permanent.
Gummiverkstadsavtalet.
Schemalagda lördagar, ob, nytt 8-årssteg i lönetrappan – det nya, tvååriga avtalet innehåller flera grundläggande förändringar för anställda på däckverkstäder. Och ger upp till 2 400 kronor mer i lön under perioden.
Miljöbrott.
Fängelse i sex år. Det blev straffet för den huvudmisstänkta kvinnan i Think Pink-härvan. Ytterligare fem personer döms till fängelse för kriminell avfallshantering med kopplingar till återvinningsbolaget.
Servicetrafik.
Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.