Close
Josef Ringqvist (till höger) samtalar om sin rapport med panelen, från vänster: Martin Ådahl (C), Therese Svanström (TCO), Louise Olsson (LO) och Mattias Dahl (Svenskt Näringsliv).
Close

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

I oktober släpptes tankesmedjan Arena Idé Josef Ringqvists forskarrapport Starka fack dämpar konfliktnivån.

Ringqvist är doktor i arbetsvetenskap och verksam vid Karlstads universitet. Han har studerat sambandet mellan facklig organisering och människors upplevelse av konflikter på arbetsmarknaden.

Vid en presentation hos Arenagruppen i Stockholm talade Josef Ringqvist om hur han ställt olika hypoteser mot varandra; att fackföreningar underblåser motsättningar, respektive dämpar motsättningar.

Josef Ringqvist har i rapporten gjort en analys av enkätdata från en internationell studie som omfattar närmare 17 000 anställda. Resultaten ger delvis stöd till de båda hypoteserna.

– Det rymmer många motsägelser när det gäller om fack ökar eller reducerar konflikter, det kan ses som paradoxer, sa Ringqvist vid presentationen.

Rapporten visar att medlemmar i fack oftare än icke-medlemmar upplever att det finns konflikter mellan arbetsgivare och anställda. Samtidigt är det färre som upplever det i länder med högre facklig organiseringsgrad och där fackförbund har politiskt inflytande.

Helt klart talar resultaten dock emot uppfattningen att fackföreningar är splittrande och samhällsomstörtande organisationer. Tvärtom; anställda i länder med högre facklig organisationsgrad – och där fackförbunden regelbundet är involverade i politiska beslutsprocesser – tenderar att i betydligt lägre grad uppfatta att det finns konflikter mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Sverige är ett exempel på att det i länder där många är med i fackförbund är mindre utbrett med uppfattningen om att det finns konflikter: 25 procent jämfört med genomsnittet på 44 procent för de undersökta länderna.

Hög igenkänning

Vid rapportpresentationen fördes det också panelsamtal. Therese Svanström, ordförande TCO, Louise Olsson, förste vice ordförande LO, Mattias Dahl, vice vd Svenskt Näringsliv och Martin Ådahl, ekonomisk talesperson för Centerpartiet, deltog i samtalet.

Flera av företrädarna för arbetsmarknadens parter framhöll att det var en bra rapport, samtidigt som resultatet inte var överraskande – mycket gick att känna igen sig i, inte minst då det gäller att båda parter understödjer en väl fungerande modell. Som kanske borde synliggöras mer och bättre, något TCO:s ordförande tog upp.

– Vi gillar hög anslutning till fackföreningar! sa Martin Ådahl (C).

Samtidigt framhöll Centerns ekonomiska talesperson vikten av ansvarstagande som hög organisationsgrad förpliktigar till.

Jämförelse mellan länder

I Sverige var betydligt fler än sex av tio anställda med i facket (65 procent), visar rapportens beskrivande statistik. Av de undersökta 31 länderna är det bara Danmark och Finland som har högre facklig organisationsgrad, 68 procent respektive 69 procent.

I Sverige var andelen anställda som upplever konflikter mellan arbetsgivare och anställda 25 procent. I Danmark var siffran bara 10 procent och i Finland 35 procent.

Bland länderna med låg organisationsgrad i undersökningen märks Sydkorea, knappt en av tio är med i facket. Men mer än nio av tio sysselsatta (93 procent) upplever konflikter mellan arbetsgivare och anställda. Det är den högsta andelen av samtliga länder.

Också i USA är organisationsgraden låg; knappt 12 procent. Här upplever drygt hälften av de anställda i undersökningen konflikter.

Ett land som sticker ut är Frankrike: Nästan 78 procent av de tillfrågade upplever konflikter mellan arbetsgivare och arbetstagare. Den fackliga organisationsgraden är däremot den lägsta av samtliga länder i undersökningen. Knappt 8 procent av de anställda är med i facket i Frankrike, en möjligen överraskande låg siffra också ur perspektivet att de franska fackföreningarnas agerande får jämförelsevis mycket uppmärksamhet internationellt.

En slutsats i rapporten är att en försvagad fackföreningsrörelse, både sett till medlemsantal och politiskt inflytande, riskerar att öka motsättningarna på den svenska arbetsmarknaden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    21 oktober, 2024

    Med starka fack blir det allt fler företag som anlitar bemanningsföretag för att runda fackens makt.Det kan även bli som så att vissa företag låter bli att växa och istället fortsätter som enmansföretag.Jag har varit egen åkare och jag skulle aldrig anställa någon då det är alldeles för stor risk för företaget om facken är starkare än mitt företag.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Så kan skatten bli mer rättvis

Rapport. Beskattning på arbete behöver förändras för att klara välfärden och öka jämlikheten. Och det är dags att släppa myten om att sänkt skatt leder till fler jobb. Det är slutsatser i en översyn från tankesmedjan Arena Idé.

Blyertsgubbar på ett rutat papper, en suddas ut med baksidan av en blyertspenna

Ny regel kan kosta honom allt

Lager & terminal. Efter fem år som inhyrd fick ”Josef” en tillsvidareanställning på Schenker. En månad senare blev han uppsagd på grund av arbetsbrist. Räkningarna hopar sig och nu riskerar han att kastas ut ur Sverige.

Transportarbetarens logga

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Avtal 2025

Transports hamnkonflikt inställd

Hamn- och stuveriavtalet. Konflikten mellan Transport och hamnbolagen ställdes in i sista minut. Det efter att parterna accepterat medlarnas förslag.

Så kan skatten bli mer rättvis

Rapport. Beskattning på arbete behöver förändras för att klara välfärden och öka jämlikheten. Och det är dags att släppa myten om att sänkt skatt leder till fler jobb. Det är slutsatser i en översyn från tankesmedjan Arena Idé.

Avtal 2025

Därför tar facket strid om inhyrning i hamnarna

Konflikt. För tio år sedan använde ingen hamn i Sverige bemanningsbolag. I dagsläget är det 140 inhyrda stuveriarbetare, bara vid APM Terminals i Göteborg. Nu går Transport i konflikt för att minska bemanningen.

flygplan som lyfter

”Fara för säkerheten när kabinpersonalen inte får rast”

Flyg. Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till. "Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".

Avtal 2025

”Jag tycker inte att vårt krav är orimligt”

Kabinpersonal. En ledig helg i månaden, det är ett av de avtalskrav Transport går i konflikt för. – Jag har hunnit med att prova att jobba i flera olika yrken och i det här yrket får vi på tok för lite återhämtning, säger Fredrik Bägerfeldt som är ordförande på SAS Connects kabinklubb.

Nya vd i ledningen för DSV efter hopslagningen

Åkeri. Efter fraktbjässens köp av Schenker anställer DSV nu Tomas Johansson som ny vd i DSV Road i Sverige. Nya verkställande direktörer tillsätts också i de svenska divisionerna DSV Air & Sea och DSV Contract Logistics (tidigare DSV Solutions).

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Facket fick rätt i AD mot taxibolag

Arbetsrätt. Telepass har brutit mot taxiavtalet genom att inte betala övertidsersättning till två förare. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom. Arbetsgivaren har försökt komma undan genom en konstruktion med ett annat bolag, enligt Transports stämning.

Avtal 2025
Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Kabinkonflikt framflyttad

Konflikt. Konfliktåtgärder. Övertids och inhyrningsblockaden för kabinpersonalen har flyttats fram till den 26 maj.

Avtal 2025

Medlare utsedda i hamntvister

Konflikt. Statliga Medlingsinstitutet har utsett Anders Ferbe och Bengt Huldt att medla mellan Transport och Sveriges Hamnar om ett nytt hamn- och stuveriavtal. De kommer även att medla i tvisten mellan arbetsgivarorganisationen och Hamnarbetarförbundet.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.