35-timmars arbetsvecka får tumme upp från facket

Politik. En arbetsgrupp inom Socialdemokraterna föreslår 35-­ timmars arbetsvecka till 2035. – Det är ett bra förslag, men takten är för långsam, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Transport har ett kongressbeslut om att jobba politiskt för en sänkning av arbetstiden. Förbundet har varit ute med flera debattartiklar med andra fackförbund. Under samma tid har en arbetsgrupp inom Social­demokraterna, ledd av Annika Strandhäll, tagit fram ett förslag om en gradvis sänkning av den lagstadgade arbetstiden till 35 timmar i veckan, efter en testperiod. 

Transport har inte haft något inflytande, berättar Tommy Wreeth.

Tommy Wreeth. Foto: Lilly Hallberg
Tommy Wreeth. Foto: Lilly Hallberg

– Nej, den möjligheten har inte funnits. 

Alla jublar inte över förslaget. Svenskt Näringsliv varnar för att en sänkning av den lagstadgade arbetstiden kommer att sänka Sveriges BNP kraftigt och även inom LO-familjen hörs kritiska röster. Så sent som i våras fattade LO-kongressen ett beslut om att jobba för sänkt arbetstid, med huvudspåret att göra det avtalsvägen. IF Metall har varnat för att sänkt arbetstid minskar löneutrymmet. 

– Det finns ingen automatik att lagstiftning ska påverka löneutrymmet, säger Tommy Wreeth om det argumentet.

Vissa LO-förbund som IF Metall anser att det bästa sättet att förkorta arbetstiden är avtalsvägen, andra som Transport och Kommunal anser att det är politiken som måste göra detta. Vad är det som gör att LO-familjen landar i olika lösningar?

– Bra fråga, vi är Transport, inte LO. Jag svarar bara för Transport och vi tror på lagstiftning, främst av rättvise- och solidaritetsskäl. Den här frågan kommer vi att diskutera djupare med våra medlemmar under kommande avtalsråd, säger Transports ordförande Tommy Wreeth. 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Göran Bengtsson:
    12 september, 2024

    Jag tycker det vore bättre att satsa på en sjätte semestervecka istället för kortare arbetstid.

  2. Peter Jansson:
    4 september, 2024

    Givetvis skall vi i dagens samhälle sträva efter att arbeta mindre än vad vi gör idag.Tyvärr, så är det en svår nöt att knäcka om man vill ha både kortare arbetstid och samma lön eller högre lön.Det är bra att sträva efter att hela tiden göra det allt bättre för de som utför arbete i vårt samhälle.Det finns lösningar på det mesta, men jag tror att det är väldigt svårt att hitta en lösning för att kunna få kortare arbetstid med samma lön eller med en högre lön.I och för sig så har det ju gått historiskt att minska arbetstiden från arbete 6 dagar i veckan till 5 så varför skulle det inte gå att det successivt blir till 4 dagars arbetsveckor och 30-32 timmar.Jag tror som tidigare egen åkare att det lättaste är att börja med att förlänga semestern till 6 veckor och sedan minska arbetstiden med t.ex en kvart i veckan varje år tills vi når den gyllene medelvägen mellan hur mycket vi behöver arbeta för att sedan kunna njuta av ledig tid övrig tid på dygnet.

Lästips:

9/9 – vi är här för att höra er, yrkesförare!

Yrkesförarens dag. I dag uppmärksammar vi dem som ser till att allt kommer fram, alla dagar – maten på bordet, barnen till skolan, medicinen till sjukhusen, soporna till återvinningen. Transportarbetaren är på plats vid Rasta Nyköpingsbro och hör hur och vad yrkesförare själva önskar.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Förvånande, märkligt, underligt

Ordförandeord. Till min stora förvåning har vår motpart Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) skickat in en stämning till Arbetsdomstolen mitt i semesterperioden. De stämmer oss med anledning av vårt sympativarsel till stöd för IF Metall i konflikten med Tesla gällande tecknande av kollektivavtal.

Samling för branschen

Åkeri. Framtid och historia, fordonstillverkare och fack, chaufförer och opinionsbildare. På onsdagen öppnande den tjugoandra upplagan av lastbilsmässan på Elmia i Jönköping.

DSV tar över Schenker – stor oro bland anställda

Åkeri. Danska logistikjätten DSV tar över fraktbolaget Schenker från tyska tågbolaget Deutsche Bahn efter en lång tid av spekulationer, skriver ekonomisajten placera.se. Stor oro rapporteras bland Schenkers anställda i flera städer.

9/9 – vi är här för att höra er, yrkesförare!

Yrkesförarens dag. I dag uppmärksammar vi dem som ser till att allt kommer fram, alla dagar – maten på bordet, barnen till skolan, medicinen till sjukhusen, soporna till återvinningen. Transportarbetaren är på plats vid Rasta Nyköpingsbro och hör hur och vad yrkesförare själva önskar.

Upprop mot stålbad för folkbildningen

Politik. – Vi kräver ett omedelbart stopp på nedskärningarna mot studieförbunden! Det deklarerar ABF:s förbundssekreterare Annika Dahl och Medborgarskolans förbundschef Ann-Sofie Olding i ett press­meddelande.

Teknik & trafik
Så här skulle e-metanolfabriken se ut. Men det blir ingen fabrik. Illustration: Öviks Energi

Satsning på grönt fartygsbränsle avbryts

Sjöfart & flyg. Flagship Ones fabrik i Örnsköldsvik skulle tillverka fossilfritt e-metanol. Den skulle bidra till grön omställning och skapa nya jobb. Men det blir ingenting av det.

Här i Kagghamra startade branden i november 2020. Sedan februari 2021 är soptippen täckt av sand.

Rekordrättegång väntar i Think Pink-härvan

Miljöbrott. Den 3 september startade rättegången mot sammanlagt elva personer misstänka för kriminell avfallshantering kopplat till återvinningsbolaget Think Pink. Målet är det hittills mest omfattande rörande miljöbrott – systematisk dumpning av giftigt avfall på en rad platser runt om i landet. (UPPDATERAD)

Strul med nya kurser för ordningsvakter

Bevakning. Lite mer än ett halvår har gått sedan nya ordningsvaktslagen infördes. Grund- och fortbildningarna har kommit i gång och många blir fullbokade. Men utbildningsplatserna är för få och dåligt utspridda, anser Martin Bjurhem på Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Elmia Lastbil 2024

Samling för branschen

Åkeri. Framtid och historia, fordonstillverkare och fack, chaufförer och opinionsbildare. På onsdagen öppnande den tjugoandra upplagan av lastbilsmässan på Elmia i Jönköping.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Arbetsgivare stämmer Transport för sympativarsel

Konflikt. Biltrafikens Arbetgivareförbund har stämt Transport för brott mot varselskyldighet. Det gäller omfattningen av sympatiåtgärder i Teslakonflikten. ”Varför de stämmer oss kan de förmodligen bara själva förklara” menar Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Elmia Lastbil 2024

Transport på plats på Elmia

Åkeri. Alla kommer att vara där. På onsdag nästa vecka öppnar lastbilsmässan på Elmia-området i Jönköping. Transport välkomnar besök i förbundets monter under fyra mässdagar.

Biljettkontrollanter-foto-Västtrafik

Civila kontrollanter kvar hos Västtrafik

Bevakning. De omstridda, civilklädda kontrollanterna i Göteborgs kollektivtrafik blir kvar åtminstone under en förlängd testperiod. Flera kontrollanter har utsatts för våld och hot, men enligt trafikbolaget Västtrafik har det lugnat ned sig.

CSG:s rekonstruktion har stoppats

Bevakning. Osäkerhet råder bland de anställda på vaktbolaget CSG sedan rekonstruktionen av företaget har stoppats. Personalen förtjänar en stor eloge säger Transports ombudsman Clas Hellsing.

Pride 2024 är i gång!

Facket. Transport är på plats på årets Pridevecka i Stockholm. Festivalen startade på måndagen och avslutas med traditionsenlig parad på lördag.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.