Illustration snabbkoll. Illustratör: Mattias Käll
Snabbkoll

Det här gäller för dig som är behovsanställd

Bevakningsavtalet. I bevakningsavtalet finns en anställningsform som heter behovsanställning. Den skiljer sig en del från andra tillfälliga anställningar.

1. Speciell anställningsform

En behovsanställd som jobbar inom bevakning har inget fast arbetstidsmått och får timlön. Som behovs­anställd ska man ha fått skriva på ett anställningskontrakt, men där finns inga garanterade timmar.

Själva grunden till att anställningsformen finns är att bevakningsföretag säljer bevakningstimmar. De vill inte anställa fler personer än de har kontrakt för. Men då människor blir sjuka eller vabbar behövs någon som hoppar in.

Den som jobbar på ett auktoriserat bevaknings­bolag måste vara godkänd av Länsstyrelsen och ha en utbildning. Därför underlättar det att ge extrapersonalen ett löpande anställningskontrakt.

2. Turordning och rätt till fast ­arbetstidsmått

I kollektivavtalet finns det regler som reglerar hur behovsanställda får användas och hur turordningen mellan de behovsanställda ska se ut. Om facket och arbetsgivarna inte kommer överens om annat ska först deltidsanställda med fast arbetstidsmått erbjudas arbetspass och därefter behovsanställda enligt en turordningslista, där den som jobbat längst först ska erbjudas arbetspass. 

En behovsanställd har rätt att säga nej till erbjudna arbetspass och det ska inte heller leda till att arbetsgivaren ringer mer sällan, eftersom det är tiden på anställningskontraktet som ska avgöra vem som erbjuds jobb först, inte vem som oftast tackar ja.

Kollektivavtalet ger arbetsgivaren rätt att göra vissa avsteg från de behovsanställdas turordningslista, om det finns personer med särskilda kvalifikationer i form av utbildning eller tidigare erfarenhet.

3. Rätt till del-  eller heltid?

En behovsanställd som jobbat i nio månader ska enligt kollektivavtalet kunna få ett bekräftat arbetstidsmått. Det innebär att arbetsgivaren ska kolla hur mycket en person jobbat och därefter erbjuda antingen deltidsanställning med ett visst antal timmar i veckan eller heltidsanställning.

Här tittar man på de nio senaste månaderna, men juni, juli och augusti räknas inte in, eftersom det är semestertider. Arbetsgivar­na vill kunna avvända de behovsanställda som semestervikarier. Har du varit anställd under sommar­månaderna återstår endast sex månader i beräkningen.  

I avtalet står det att arbetsgivaren ska erbjuda tillsvidareanställning om arbetet skett regelbundet och kommer att fortsätta göra det.

4. Ska man få ett ­schema?

I praktiken ser det olika ut på olika arbetsställen. Vissa behovsanställda har scheman. Men enligt Transports uppfattning är en förutsättning för behovsanställning att det är tillfälligt i sin natur, till exempel att en kollega är sjuk eller att en kund beställt fler bevakningstimmar. Alltså att det inte är planerbart. Därför kan det vara en god idé att kontakta facket om man är behovsanställd och har jobbat på schema en längre period.

En behovsanställd som erbjuds en annan anställningsform har rätt att säga nej, och det ska inte påverka platsen i turordningslistan bland behovsanställda. Däremot måste den anställde säga till arbetsgivaren, om man önskar att en ny niomånadersperiod ska räknas.

5. Uppsägning av behovsanställd

Arbetsgivaren får säga upp en behovsanställd som inte har jobbat på 12 månader.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Krönika. Upphandling. Ordet får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.