Close
Jan-Owe Larsson (M), trafiknämndens ordförande, tar emot protestlistor från färdtjänstförare – överlämnar gör Transports Mats L Andersson och Viktor Petrov.
Close

Färdtjänstförare har fått nog – protestlistor till politiker

Servicetrafik. 232 färdtjänstförare i Östergötland har skrivit under kraven för en hållbar arbetsmiljö. På onsdagen lämnade Transports Linköpingsavdelning över protestlistorna till ansvariga politiker i regionen.

(UPPDATERAD 2024-10-25)

Många färdtjänstförare upplever att situationen med ett redan stressigt arbete blivit ohållbar sedan regionens trafikbolag, Östgötatrafiken, i våras införde ett nytt bokningssystem för anropsstyrd trafik; färdtjänst, sjukresor och skolskjutsar bland annat.

Orealistiska körtider, lunchrast vid klockan 9, bristande planering. Kritiken mot det nya systemet har varit kraftig.

Färdtjänstförarna i länet kräver nu att Östgötatrafiken tar sitt ansvar: Förbättrar arbetsmiljön för förarna och servicen till kunderna genom tydligare planering och ledning.

”Vi upplever dagligen stora problem som påverkar både vår arbetsmiljö och den service vi vill erbjuda våra kunder” heter det i färdtjänstförarnas brev med krav som lämnats över till politikerna i regionen.

Transportarbetaren har tidigare skrivit om problemen med pressade körscheman systemet orsakat, både för dem som kör och för dem som är beroende av transport.

– Varje gång vi talat med Östgötatrafiken så har de talat om uppdateringar som ska göras, och vissa förbättringar har det blivit. De värsta avarterna har försvunnit med körtider. Men överlag fungerar det fortfarande inte och vi kommer ingen vart, säger Mats L Andersson, ombudsman på Transports avdelning 4 Östergötland.

Tidigare hade färdtjänstförarna schemalagda raster, men det är inte något Östgötatrafiken kan tänka sig att återgå till. Däremot får förarna – efter protester – nu vid arbetspassets början veta när dagens långrast ligger. Men det kan alltså innebära att den som börjar klockan 6 får rast lunchrast redan klockan 9.

– Det är först nu vi lyfter frågan till politikerna, säger Mats L Andersson.

Transports ombudsman lämnade på onsdagsmorgonen över protestlistorna till trafik- och samhällsplaneringsnämndens ordförande Jan-Owe Larsson (M).

Svenska Transportarbetareförbundet kräver att arbetsmiljökraven förstärks i upphandling av färdtjänst. På onsdagen uttalade LO-distriktet Mellansverige sitt stöd för Linköpingsavdelningens krav på Region Östergötland:

  • Realistiska tidsscheman, utformade så att chaufförerna kan utföra sina arbetsuppgifter utan att känna sig stressade eller pressade.
  • Effektiv planering: Arbetsfördelningen måste bli mer rättvis och resurserna utnyttjas på ett bättre sätt.
  • Tillräckliga raster: Chaufförerna måste få ta de raster de behöver, både för sin egen hälsa och för att kunna utföra sitt arbete på ett säkert sätt.
  • Uppföljning och förbättringar: Östgötatrafiken måste systematiskt följa upp hur arbetsmiljön ser ut och vidta åtgärder för att åtgärda brister.

I LO-distriktets stöduttalande heter det bland annat att ”Det är inte försvarbart att fortsätta acceptera att människor som utför en viktig samhällsfunktion utsätts för dåliga arbetsvillkor. Transport ställer krav men räcker samtidigt ut handen för att överlämna denna protestlista.”.

Och ordförande i regionens trafiknämnd, Jan-Owe Larsson, väljer att se listorna med över 200 namnunderskrifter just som en utsträckt hand – inte protestlistor.

– Jag ser det som en utsträckt hand för att vi ska komma till rätta med det som inte fungerar, säger Jan-Owe Larsson, till tidningen Folkbladet.

Jan-Owe Larsson lovar också att frågan kommer att tas upp när trafik- och samhällsplaneringsnämnden har sammanträde, vilket är tisdag den 15 oktober.

Missnöje i tre regioner

Västernorrland

Det nya trafikledningssystemet, Alfa, ledde till en tvist mellan trafikföretag och regionens kollektivtrafikmyndighet Din Tur om hur resor fördelas. Något som lett till förseningar med stora viten om följd. Båda parter vände sig till domstol. Din Tur vann den juridiska striden: Taxiföretagen ska använda det nya systemet enligt förlikningen.

Gävleborg

Trafikbolaget i länet, X-trafik, införde ett nytt boknings- och planeringssystem för anropsstyrd trafik i maj.

Såväl förare som åkare och fack har varit kritiska mot hur det fungerat i praktiken: orealistiska körtider, förseningar och ofrivilliga matraster i skogen.

I slutet av augusti anordnade Transports avdelningar i Gävle och Hälsingland ett branschmöte om den samhällsbetalda trafiken, något av en start för arbetet med krav på bland annat kontroll av vinnande ”lågprisbolag”.

Jönköpings län

Införde ett nytt bokningssystem efter sommaren. En färdtjänstförare som Transportarbetaren talat med säger att den första månaden ”var rent kaos”. Färdtjänstföraren, som vill vara anonym, säger att körtiderna för honom och kollegorna ibland varit helt galna och så tajta att de inte hinner gå på toaletten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Christer Borgström:
    12 oktober, 2024

    Vi har det exakt likadant nere i Jönköpingslän när vi kör Serviceresor också. Det är totalt kaos varje dag och vi chaufförer är riktigt förbannad på detta skit system som vårat Beställningscenral har skaffat. Men dom gör inget för att rätta till systemet och då är det vi chaufförer som får allt skit. Är det så att våran Beställnings central lägger på en körning på oss, och det är dålig tid på att köra så man inte hinner med. Då lägger dom böter till företaget för att chauffören inte hinner med. Men det är Beställnings centralens fel men det är chauffören som får böterna. Det är för jäkligt.

Lästips:

Domstol stoppar nya avtal

Servicetrafik. Med omedelbar verkan stoppade förvaltningsrätten före midsommar Region Kalmar från att teckna nya avtal om färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. Den pågående upphandlingen har kritiserats för att riskera slå ut mindre taxiföretag.

Taxiföretag stoppat – levde inte upp till avtal

Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Facket fick rätt i AD mot taxibolag

Arbetsrätt. Telepass har brutit mot taxiavtalet genom att inte betala övertidsersättning till två förare. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom. Arbetsgivaren har försökt komma undan genom en konstruktion med ett annat bolag, enligt Transports stämning.

Miljöarbetaren Cecilia räddade liv

När en man föll ihop var miljöarbetaren Cecilia Eliasson snabbt ute och gjorde hjärt- och lungräddning. Det räddade mannens liv.

Containrar i Helsingborgs hamn

Transportmedlemmar fick brev hem – kallades strejkbrytare

Konflikt. Under Hamnarbetarförbundets strejkdagar har Transports medlemmar jobbat på som vanligt, eftersom de har ett gällande kollektivavtal. Flera medlemmar har fått brev hem och kallats strejkbrytare och andra har fått klistermärken med svartfötter uppsatta på sina skåp.

Med koll på jobben i sommarland

Facket. Återvinningscentraler, glasskiosker, färjeläger, butiker, glasskiosker – traditionsenligt veckorna efter midsommar är folk från LO ute och möter unga på arbetsplatserna. För råd, tips och frågor om anställningsvillkor.

Den svenska modellen: stabil organisationsgrad

Rapport. LO-facken har fortsatt färre medlemmar än före pandemin. Men organisationsgraden är stabil. Och sett till hela arbetskraften ökade antalet yrkesaktiva fackmedlemmar 2024.

Finnair flygplan

Finsk flygstrejk den 2 juli

Konflikt. Den andra juli går markpersonal på Helsingfors-Vanda flygplats ut i strejk. Stridsåtgärden är en i raden av flygrelaterade konflikter i Finland under 2025.

Avtal 2025

Nytt avtal i tid för biluthyrare

Biluthyrning/Almega. Transport har tecknat ett nytt, tvåårigt avtal för anställda vid biluthyrningsföretag. Det ger löneökningar på upp till drygt 2 000 fördelat under avtalsperioden.

Privata lösningar för statliga vägar?

Vägtrafik. Regeringen har tillsatt en utredare som ska se över ”alternativa modeller för finansiering av infrastrukturprojekt”. Transport har uttryckt kritik mot att privata intressen ska vara med och bestämma om satsningar på statliga vägar.

Avtal 2025

SAS-klubbar satsade på höjda traktamenten

Kabin. Midsommarveckan tecknades de sista lokala bilagorna för flygets kabinpersonal. För tre av dem krävdes medling innan någon överenskommelse kunde nås."Det blev okej. Men man vill alltid ha mer", säger Lennart Selggren, ordförande för Transports klubb på SAS SK.

Offentliga upphandlingar

Domstol stoppar nya avtal

Servicetrafik. Med omedelbar verkan stoppade förvaltningsrätten före midsommar Region Kalmar från att teckna nya avtal om färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. Den pågående upphandlingen har kritiserats för att riskera slå ut mindre taxiföretag.

Avtal 2025
Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Tio klubbar inom kabin klara

Kabin. Efter mycket arbete där även inslag av medling förekommit har Transport och Svenska Flygbranschen nu tecknat lokala avtal på tio olika företag. Det preliminära centrala avtalet är därmed permanent.

Avtal 2025
Närbild på ett däckbyte.

Stora förändringar med nytt gummiavtal

Gummiverkstadsavtalet. Schemalagda lördagar, ob, nytt 8-årssteg i lönetrappan – det nya, tvååriga avtalet innehåller flera grundläggande förändringar för anställda på däckverkstäder. Och ger upp till 2 400 kronor mer i lön under perioden.

Långa fängelsestraff i Think Pink-målet

Miljöbrott. Fängelse i sex år. Det blev straffet för den huvudmisstänkta kvinnan i Think Pink-härvan. Ytterligare fem personer döms till fängelse för kriminell avfallshantering med kopplingar till återvinningsbolaget.

Taxiföretag stoppat – levde inte upp till avtal

Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.