Nilsbuss sydöstra Småland färdtjänst upphandlad servicetrafik
Close
Nilsbuss kör servicetrafik åt bland annat Region Kalmar län. Arkivbild.
Close

Transport kör Nilsbuss till rätten

Arbetsrätt. Utebliven lön, oförutsägbara scheman och flexsystem som riskerar leda till ”undertid” – chaufförerna på småländska Nilsbuss har i flera år varit drabbade. En tidigare anställd har nu stämt bolaget på över 50 000 kronor och facket hoppas att det blir ett pilotfall.

I julveckan lämnades stämningsansökan till Norrköpings tingsrätt. Stämningen kommer från en yrkesförare och gäller fordran på lön från hans tidigare arbetsgivare, Vimmerbyföretaget Nilsbuss, som bland annat kör upphandlad, samhällsbetald, servicetrafik för Kalmar länstrafik (KLT).

Men fallet rör långt fler chaufförer. Framför allt färdtjänstförare har under längre tid varit i konflikt med arbetsgivaren. Om utebliven lön, men också om arbetsvillkor och undermåliga fordon. De har stöd från Transport, som i förhandlingar och möten påtalat att Nilsbuss upplägg har stora brister: Att bolaget systematiskt blåser både chaufförer och regionens trafikbolag på stora belopp.

I det aktuella ärendet som hamnat i tingsrätten företräds chauffören av LO-TCO Rättsskydd, på uppdrag av Transport.

– I vanliga fall förhandlar vi ju, att pröva något civilrättsligt är en ovanlig väg att gå. Men det var den väg som fanns kvar, säger Mats L Andersson, ombudsman på Linköpingsavdelningen.

– Det är vår skyldighet att företräda våra medlemmar på bästa sätt och då valde vi den här vägen.

Transportarbetaren har flera gånger tidigare skrivit om Nilsbuss. Sommaren 2020 blev en förare i Emmaboda av med jobbet sedan han krävt rättning av lönen och försökt organisera arbetskamraterna fackligt. I förhandlingar mellan Transport och arbetsgivaren nåddes senare en uppgörelse för hans del. Men problemen fortsatte. Både i Emmaboda och på andra håll där Nilsbuss opererar, bland annat i Gamleby.

Till problemen hör att förarna är skyldiga att vara tillgängliga en halvtimme före arbetspassets början och en halvtimme efter ordinarie arbetstid, utan ersättning för jourtiden. Arbetspassen läggs ofta även ut med kort varsel, i mobil. Nilsbuss egen så kallade flexbank innebär ett system där all övertid hamnar, men riskerar att bli minustid om chauffören inte får någon körning i början av ett schemalagt pass. För den anställda går det inte att se rastavdrag på lönespecifikationen eftersom det bara anges sammanslaget, som ”flexsaldo”.

Dessutom drar företaget en och en halv timmes rast varje dag, trots att Nilsbuss från KLT får ersättning för att fordonen är inloggade hela passet – nio timmar – med enbart 45 minuters avdrag för rast.

– Vi har fått mycket hjälp och stöttning av facket som gjort att vi kommit vidare, sa en förare, som kör för Nilsbuss i Emmaboda, till Transportarbetaren i höstas.

Liksom flera kollegor uttryckte han också förhoppningen att en prövning i domstol ska ge utslag som ger fler rätt.

”Fog för kraven”

Förbundsjuristerna på LO-TCO Rättsskydd har bedömt att det finns fog för de krav som ställs på Nilsbuss: Företaget egna system, ”flexbanken”, saknar helt stöd i de kollektivavtal som reglerar anställningen.

– Just rätt lön är också en väldigt viktig fråga, det handlar om de anställdas grundläggande försörjning. Förbundet (Transport) vill att vi driver ett fall till att börja med. I sådana här ärenden handlar det alltid om enskilda bedömningar, men om vi får rätt i att Nilsbuss har gjort fel när de har använt sig av flextid så kan det hända att förbundet och arbetsgivaren kan förhandla sig fram till något i stället för att alla ärendena ska gå till domstol. Det skulle kunna bli både långdraget och dyrt, säger Lina Gertzell, arbetsrättsjurist på LO-TCO Rättsskydd, till tidningen Dagens Västervik.

Nilsbuss vd, Anders Fransson, sa i mellandagarna till tidningen att han inte kan kommentera ärendet innan de fått stämningen. Men att företaget anser att allt gått rätt till enligt det regelverk och de kollektivavtal som finns.

I Dagens Västervik kommenterar också KLT:s trafikdirektör Christer Holmgren stämningen mot Nilsbuss i mejl: ”Vi följer utvecklingen och ser att dessa problem till viss del hänger ihop med problematiken som har att göra med hur de sköter sitt uppdrag mot Kalmar länstrafik, skriver han i ett mejlsvar till oss. Vi för fortsatta diskussioner med Nilsbuss där vi behöver se klara förbättringar på deras sätt att utföra uppdraget om vi inte ska gå vidare med en uppsägning av avtalet.”

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.