Close
Behrad Ansari, till vänster, och flera andra färdtjänstförare har uppgett att åkeriet Nilsbuss lurat dem på lön. Här med Vlado Dimkovski.
Close

Uppgörelse för utsparkad färdtjänstförare

Färdtjänst. Chauffören Behrad Ansari hävdade att småländska Nilsbuss lurar färdtjänstförarna på lön. Han försökte organisera arbetskamraterna fackligt. Men i juli blev han utsparkad.

Transportarbetareförbundet ogiltigförklarade avskedet. Vid centrala förhandlingar i mitten av augusti nåddes en uppgörelse. Båda parter har skrivit under på att inte uttala sig om innehållet. Men färdtjänstföraren Behrad Ansari kommer inte att återvända till arbetsgivaren, Nilsbuss. Där var han sedan november förra året anställd.

Framtiden är oviss.

– Jag har sökt flera utbildningar och jobb, men pandemin gör det svårt, säger Behrad Ansari.

Fortfarande, efter uppgörelsen, talar han om sin och andras rätt. Och att det inte bara är en fråga om den egna plånboken. Han har tidigare jobbat länge inom taxinäringen i Stockholm. Till Sverige kom han 1987 efter att ha flytt först från förtryckets Iran, sedan från Syrien.

Förra våren flyttade Behrad Ansari till det lilla samhället Broakulla i Emmaboda kommun där han funnit en bostad. Han fick jobb hos Taxi Emma, som hade kontrakt på färdtjänst med Kalmar länstrafik.

– Jag trivs verkligen med jobbet, att ge god service till kunderna är ett viktigt arbete.

Men Taxi Emma försattes i konkurs i oktober förra året. Behrad Ansari blev efter det behovsanställd av Nilsbuss, som tagit över serviceresorna.

Redan vid första löneutbetalningen reagerade Behrad Ansari på att det fattades timmar. Liknande hände flera gånger under vintern. Han påpekade upprepade gånger problemet. Men enligt honom gav företaget ingen återkoppling. Flera andra chaufförer vittnade om samma sak.

I slutet av juni hade Behrad Ansari en dispyt med en trafikledare. Han fick kort efteråt ett samtal från Nilsbuss vd Anders Fransson, som sa att anställningsavtalet inte skulle förlängas. Ansari var inbokad på körningar fram till den 27 juli. Men under en körning den 1 juli fick han besked om att uppsägningen gjorts muntligt, och att han redan skulle ha slutat den sista juni.

Transportarbetarförbundet kallade då till förhandlingar. Nilsbuss hävdade att det inte rörde sig om något avsked utan bara om en provanställning som avslutats ”i tid”, eftersom Ansari den första tiden var timanställd. Men enligt facket löpte provanställningstiden ut redan vid månadsskiftet april-maj.

Behrad Ansari är i dag tacksam för fackets stöd under sommarens förhandlingsturer. Helst av allt vill han nu börja jobba igen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Göran Cerderfjärd:
    4 september, 2020

    Hur kan man följa med från sin gamla arbetsgivare till en ny som tagit över verksamheten, där den nya arbetsgivaren kan hävda provanställning?

    Det känns ju fullständigt horribelt! Accepterar VI sådant dravel?

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

”Lite kul ska vi ha också”, säger nya förarklubben på Connect bus. Från vänster Rebwar Hamasaeed (ledamot), Ann-Britt Boström (ledamot), Pernilla Lagerholm Sköld (ordförande), Erik Smedjeborg (skyddsombud) och Mikael Davidsson (sekreterare). Foto: Justina Öster

”Vaccinera oss chaufförer!”

Förarklubb. Förarna på Connect bus i Örebro har nyss dragit i gång sin klubb. Gå inte bakom backande bussar, vädjar de. Och tipsar arkitekter och beslutsfattare: – Lyssna på oss när ni planerar entréer och parkeringar vid sjukhus!

Utsatt arbete i färdtjänsten

Insändare. Vi färdtjänstchaufförer är en av de personalgrupper som får samhället att fungera. Vi tillhör en samhällsviktig funktion. Vi kör barn med olika behov till skolan. Äldre till daglig verksamhet, vårdinrättningar och sjukhus.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.