Close
Behrad Ansari, till vänster, och flera andra färdtjänstförare har uppgett att åkeriet Nilsbuss lurat dem på lön. Här med Vlado Dimkovski.
Close

Uppgörelse för utsparkad färdtjänstförare

Färdtjänst. Chauffören Behrad Ansari hävdade att småländska Nilsbuss lurar färdtjänstförarna på lön. Han försökte organisera arbetskamraterna fackligt. Men i juli blev han utsparkad.

Transportarbetareförbundet ogiltigförklarade avskedet. Vid centrala förhandlingar i mitten av augusti nåddes en uppgörelse. Båda parter har skrivit under på att inte uttala sig om innehållet. Men färdtjänstföraren Behrad Ansari kommer inte att återvända till arbetsgivaren, Nilsbuss. Där var han sedan november förra året anställd.

Framtiden är oviss.

– Jag har sökt flera utbildningar och jobb, men pandemin gör det svårt, säger Behrad Ansari.

Fortfarande, efter uppgörelsen, talar han om sin och andras rätt. Och att det inte bara är en fråga om den egna plånboken. Han har tidigare jobbat länge inom taxinäringen i Stockholm. Till Sverige kom han 1987 efter att ha flytt först från förtryckets Iran, sedan från Syrien.

Förra våren flyttade Behrad Ansari till det lilla samhället Broakulla i Emmaboda kommun där han funnit en bostad. Han fick jobb hos Taxi Emma, som hade kontrakt på färdtjänst med Kalmar länstrafik.

– Jag trivs verkligen med jobbet, att ge god service till kunderna är ett viktigt arbete.

Men Taxi Emma försattes i konkurs i oktober förra året. Behrad Ansari blev efter det behovsanställd av Nilsbuss, som tagit över serviceresorna.

Redan vid första löneutbetalningen reagerade Behrad Ansari på att det fattades timmar. Liknande hände flera gånger under vintern. Han påpekade upprepade gånger problemet. Men enligt honom gav företaget ingen återkoppling. Flera andra chaufförer vittnade om samma sak.

I slutet av juni hade Behrad Ansari en dispyt med en trafikledare. Han fick kort efteråt ett samtal från Nilsbuss vd Anders Fransson, som sa att anställningsavtalet inte skulle förlängas. Ansari var inbokad på körningar fram till den 27 juli. Men under en körning den 1 juli fick han besked om att uppsägningen gjorts muntligt, och att han redan skulle ha slutat den sista juni.

Transportarbetarförbundet kallade då till förhandlingar. Nilsbuss hävdade att det inte rörde sig om något avsked utan bara om en provanställning som avslutats ”i tid”, eftersom Ansari den första tiden var timanställd. Men enligt facket löpte provanställningstiden ut redan vid månadsskiftet april-maj.

Behrad Ansari är i dag tacksam för fackets stöd under sommarens förhandlingsturer. Helst av allt vill han nu börja jobba igen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Göran Cerderfjärd:
    4 september, 2020

    Hur kan man följa med från sin gamla arbetsgivare till en ny som tagit över verksamheten, där den nya arbetsgivaren kan hävda provanställning?

    Det känns ju fullständigt horribelt! Accepterar VI sådant dravel?

Lästips:

I den fackliga förhandlingsdelegationen för taxi ingick fem yrkesaktiva förare. Gruppen hoppas att det nya avtalet blir startskottet för ett nödvändigt förändringsarbete i branschen. (Bilden är från ett av förhandlingsdelegationens digitala möten).

”Förändringarna måste komma underifrån”

Taxi. I den fackliga förhandlingsdelegationen för taxi ingick fem yrkesaktiva förare. Gruppen hoppas att det nya avtalet blir startskottet för ett nödvändigt förändringsarbete i branschen. (Bilden är från ett av förhandlingsdelegationens digitala möten).

Man som röker en joint.

Helgens joint kan kosta dig jobbet!

Arbetsrätt. Se upp! En joint i helgen kan kosta dig jobbet. Renhållaren Johnny fick sparken efter arbetsgivarens drogtest.

Tommy Wreeth

Det finns ingen fri frakt…

Ordförandeord. Gemensam facklig styrka, solidaritet, självförtroende och bra förberedelser är nyckeln till framgång i alla förhandlingar. Detta är egentligen inget nytt under solen. Men när Transport provocerades av en ovillig, okunnig och oseriös motpart att ta till varsel i taxiförarförhandlingarna så är detta faktum ändå väl värt att nämna.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.