I Gamleby har Nilsbuss hyrt in sig i en gammal fabrikslokal. Bilarna får stå ute. Chaufförerna har fått ett litet fönsterlöst krypin som lunch- och fikarum. Foto: Jan Lindkvist
Close
I Gamleby har Nilsbuss hyrt in sig i en gammal fabrikslokal. Bilarna får stå ute. Chaufförerna har fått ett litet fönsterlöst krypin som lunch- och fikarum.
Close

”Nilsbuss lurar både förarna och länstrafiken”

Färdtjänst. Problemen fortsätter för färdtjänstförarna på Nilsbuss. Företaget tillämpar ett eget flextidssystem som gör att arbetstider och raster ändras godtyckligt. – Vi blir blåsta på massor av timmar varje månad. Vi har också allvarliga brister på fordonen, säger uppretade förare i Gamleby, Västervik och Emmaboda.

Nilsbuss körde tidigare ren busstrafik. Men 2020 vann företaget en upphandling och började köra färdtjänst och andra serviceresor för Kalmar läns trafik (KLT).

I Emmaboda reagerade flera anställda snabbt över arbetstiderna, utebliven lön och brister på fordon och utrustning. En av de kritiska förarna sparkades och Transport kopplades in.

Det var sommaren 2020.

Nu är nya fackliga tvister på gång. Problemen är desamma, förklarar förare som är stationerade på flera olika orter. Nästan hela gruppen i Gamleby och Västervik har kommit till ett improviserat möte med facket.

Bilden är tagen i Emmaboda sommaren 2020. En av Nilsbuss chaufförer visar på problemen med att ensam hantera den otympliga båren.
Bilden är tagen i Emmaboda sommaren 2020. En av Nilsbuss chaufförer visar på problemen med att ensam hantera den otympliga båren. Foto: Jan Lindkvist

Chaufförerna är frustrerade och besvikna. Flera har slutat eller söker andra jobb.

De beskriver ett arbetstidssystem som vore en våt dröm för Svenskt Näringsliv.

De anställda får inget riktigt schema. I stället läggs arbetspassen ut via mobilerna, med kort varsel. Samtidigt är förarna skyldiga att ställa upp en halvtimme före arbetstidspassets början och en halvtimme efter.

För den ständiga jouren betalas ingen ersättning. Skulle en förare bli inkallad en halvtimme tidigare än den ursprungliga starttiden ska föraren ha övertidsbetalning. Anser Transport.

Flexbank

Men Nilsbuss har infört en egen modell. En flexbank. Där hamnar all övertid. Ingen förare får övertidsbetalning, enligt fackets granskning.

Detsamma gäller för ”undertid”. Nilsbuss har bestämt att om det inte finns någon körning den första halvtimmen av arbetspasset så förskjuts arbetstiden. En chaufför som skulle ha börjat låt säga klockan 07.00 får finna sig att passet startar 07.30.

Den anställde kan alltså förlora en halvtimme på morgonen. Den tiden kvittas mot eventuell inarbetad tid i flexbanken. I sämsta fall blir det minus på saldot.

– Det är sjukt, säger en förare. Det försvinner timmar från flexbanken hela tiden och jag ligger ständigt på minus, trots att jag jobbar runt 200 timmar i månaden.

– Företaget kvittar dessutom tid om det blir problem med körningar. Våra bilar stod still en vecka när företaget missat kravet på att taxameter måste monteras in i alla fordon. Då drog Nilsbuss av massor av timmar för chaufförerna.

Förarna berättar att rasterna är ett stort problem. På Nilsbuss är en del av färdtjänstfordonen bussregistrerade. Där måste chaufförerna följa kör- och vilotidsreglerna, som bland annat stadgar 45 minuters rast efter 4,5 timmars körning.

– Men företaget drar systematiskt av en och en halv timme i rast. Det gäller även om man bara tagit 45 minuter. Det märkliga är att länstrafiken, KLT, betalar för att bilen ska vara inloggad hela passet, minus 45 minuter. Företaget får alltså en intäkt, samtidigt som föraren står utan lön.

Fusk med raster

På bilar som är registrerade som taxifordon är problemet likartat. Förarna ska enligt kollektivavtalet ha minst 30 minuters rast, efter sex timmars arbete. Även länstrafiken kalkylerar med en halvtimmes rast. För övrig tid får Nilsbuss full ersättning för bilarna.

Ändå drar företaget av en och en halv timme för chaufförerna – även när de inte kunnat ta någon rast alls.

– I snitt förlorar vi runt 16 timmar i månaden, bara genom fusket med rasterna. För taxiförarna kan det bli ännu mer, säger en av bussförarna.

Flera kollegor påpekar att företaget aldrig redovisar arbetade timmar för de anställda. Förarna kan inte se hur stora rastavdrag som gjorts och inte om man verkligen fått in arbetade övertidstimmar på kompbanken. På lönebeskedet finns bara en klumpsumma och ett saldo för flextiden.

Flera förare berättar att de försökt få ut uppgifter om arbetstiderna, utan att lyckas. Andra berättar om konstigheter med sjuklön. En chaufför var sjukskriven en längre tid, och då försvann ändå komptimmar.

– Den slutsats man kan dra är att Nilsbuss lurar både sina chaufförer och uppdragsgivaren, KLT. Dessutom lurar man faktiskt andra taxiföretag som la seriösa anbud vid upphandlingen och följer spelreglerna. Det skulle vara intressant att veta vad KLT anser, säger en facklig röst.

Kalt krypin

Vid mötet i Gamleby visar förarna ett trångt kalt krypin, som är deras rast- och lunchrum. Det saknas fönster och känslan är närmast klaustrofobisk.

Den psykisk arbetsmiljön är dålig, med en arbetsgivare som i princip aldrig visar sig på stationen, uppger de anställda.

– Det går ut över personalen, men också bilarna. Servicen på fordon är eftersatt. Och vem tvättar och städar sin bil, när man inte vet om man får betalt?

Förarna reagerar också mot att Nilsbuss bryter mot flera krav som ställs i avtalet med KLT. Bland annat att det ska finnas en miljögodkänd tvättanläggning. Någon sådan finns inte i Gamleby. Inte heller någon plats där bussar kan städas och dammsugas.

Förarna berättar att KLT ställer högre krav på däckens mönsterdjup än lagens bokstav. Men den som rapporterar om slitna däck kan ändå få vänta länge på nya.

Förargruppen ger en känga även till KLT. Under pandemin har chaufförerna haft krav på sig att hela tiden bära munskydd. Men reglerna har inte gällt resenärerna, och det har heller inte funnits någon begränsning för antalet passagerare. Minibussarna har kunnat rulla fullsatta.

Bristfällig utrustning

När Transportarbetaren skrev om Nilsbuss i Emmaboda förra sommaren riktades särskild kritik mot bårtransporterna. Utrustningen var bristfällig och förarna saknade ofta utbildning.

Samma problem vittnar man om i Gamleby. Förarna har ibland fått åka dubbelt någon enstaka dag, för att lära sig. Men det har hänt att det inte varit en enda bårkörning just det passet. Vissa bilar har haft smala bakgavelliftar med ont om plats för båren.

– Jag fattar inte att företaget vågar slarva med det här. Händer det nåt kan konsekvenserna bli förödande, säger en chaufför.

I Emmaboda uppger en anställd att stämningen är uppgiven:

– Det är svårt att skapa en bra stämning när alla förare känner sig lurade på timmar. Man samlar ihop komptid, som bara försvinner. Alla hamnar på minus på något oförklarligt sätt.

Den kritiske föraren berättar att de flesta är anställda på 75 procent, men jobbar heltid. Utan att få heltidslön.

– Fordonen är ett stort problem också. Vi kör tills de går sönder. I vissa bilar är värmen väldigt dålig, i andra är bromsarna slut. Det skrapar när man kör. Ändå händer inget. Eller så sker det i sista sekunden. Nilsbuss riskerar livet på både oss och resenärerna. I mina ögon är det allvarliga problem.

Länstrafiken reagerar över tidsavdragen

Färdtjänst. På länstrafiken, KLT, är de ansvariga väl medvetna om den hårda kritiken från förarna.

– Vi försöker få ordning på problemen, säger affärsutvecklingschef Conny Karlsson.

Tidsavdragen är en sak som KLT och Conny Karlsson reagerar över:

– Vi köper tid av Nilsbuss för varje fordon och förare. Om vi betalar för exempelvis tio timmar och föraren bara får lön för nio timmar, så rimmar det illa.

– KLT har inte varit involverat i flextidssystemet som företaget använder. Vi har velat ha viss flexibilitet när det gäller köruppdragen, men vi förutsätter att det inte drabbar chaufförerna ekonomiskt. Är man schemalagda från ett visst klockslag, och det inte kommer någon körning, är det rimligt att förarna utför annat arbete. Exempelvis tvätt eller bilvård.

Vilka åtgärder kommer KLT att vidta?

– Vi har en dialog med Transport. I processen som pågår mellan facket och företaget stöttar vi och bistår med information. Det som framkommit hittills känns konstigt.

Förarna pekar också på andra brister som låter allvarliga. På fordon och utrustning. Vad säger KLT om det?

– På den punkten tycker jag att vi har en bra kontrollfunktion. Vi har folk ute som kontinuerligt tittar på däck, uniformer och annan utrustning. Vi hittar brister hos de omkring 20 företag vi samarbetar med, och då utgår viten. Men på rak arm kan jag inte se att Nilsbuss sticker ut.

Transportarbetaren har sökt Nilsbuss vd Anders Fransson ett antal gånger, både på telefon och via mejl. Han har inte varit anträffbar och inte besvarat våra mejl.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Carl:
    8 juni, 2021

    Från färdtjänsten intet nytt. Ännu en aktör som inte sköter sig, dvs följer avtal och eventuellt lagar.
    Kommuner och regioner måste bli bättre på att hantera transportföretag som inte följer avtal och lagar.

  2. Pelle Axner:
    6 juni, 2021

    En sådan arbetsgivare ska inte ha anställda. De borde skämmas som inte vårdar den anställde!

Lästips:

Transportavdelningen i Örebro krävde kisspauser för färdtjänstförarna. Foto: Nermin Pudic

Efter protest – kisspaus för chaufförer i Örebro

Färdtjänst. – Det här är en stor framgång för våra färdtjänstförare i Örebro. Så säger Transports ombudsman Clas Hellsing efter en överenskommelse med Länstrafiken som innebär att chaufförerna får tillgång till pausrum och toaletter.

Även färdtjänstförare måste få kissa!

Insändare. Nu får det vara nog! En färdtjänstförare, vi kan kalla honom ”Gustavsson”, talar om för facket att han ringt Beställningscentralen (BC), hos Region Örebro Län, för att meddela att han behöver en paus för han var så kissnödig att det gjorde ont. Svar: Det går inte.

Väktare, ryggtavla. Foto: Justina Öster

Fusk med streckkoder kan kosta dig jobbet

Bevakning. Efter några uppdagade fall vill Transports bevakningsombudsman Jerker Nilsson stämma i bäcken. Han varnar väktare och annan bevakningspersonal: – Läs av streckkoderna med din handenhet. På plats. Fusk kan kosta dig jobbet.

corona

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer. Foto: Justina Öster

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Kaoset på Gate gourmet
Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

Tävling!
Truckförare med munskydd

Skicka din bästa coronabild till oss!

Fototävling. Vi söker dina bästa, värsta eller roligaste coronabilder. Vi kommer att publicera ett urval av de inskickade bilderna i Transportarbetaren. De tre bästa belönas med 500 kronor och övriga publicerade bilder med två Trisslotter.

Kissnödiga män och kvinnor

Efter protest – kisspaus för chaufförer i Örebro

Färdtjänst. – Det här är en stor framgång för våra färdtjänstförare i Örebro. Så säger Transports ombudsman Clas Hellsing efter en överenskommelse med Länstrafiken som innebär att chaufförerna får tillgång till pausrum och toaletter.

EU
Uber Eat-moppe i Stockholmstrafiken.

EU vill reglera villkor för miljoner gig-arbetare

Arbetsmarknad. Cykelbud, förare och andra vars jobb styrs av appar i mobilen ska garanteras anständiga löner och villkor. EU vill reglera detta på Europanivå. "En lagstiftning behövs, men frågan är om detta är rätt verktyg", säger Magnus Falk på Transport.

LO-prognos: Fortsatt stark tillväxt

Ekonomi. Arbetslösheten minskar under 2022 och tillväxten fortsätter. Men det finns stora risker för sämre utveckling, enligt LO-ekonomernas konjukturprognos.

EU

Svänger Sverige om minimilöner?

Arbetsmarknad. Regeringen har svängt och väntas nu säga ja till minimilöner inom EU. Men LO är fortsatt starkt kritiskt och ser lagstadgade lägsta löner som en katastrof för den svenska modellen.

Skadestånd efter farlig omkörning

Åkeri. En lastbilschaufför från Hälsingland har fått skadestånd på grund av en nackskada – konsekvensen av att ha tvingats bromsa häftigt då en bilförare svängde in alltför snabbt efter en omkörning.

Statsministern lovar nya regler för arbetskraftsinvandring

Politik. Vid ett tal till LO-kongressen lovade statsminister Magdalena Andersson (S) att regeringen innan årets slut ska föreslå att anställningsavtalen som skickas in till Migrationsverket om arbetskraftsinvandring blir bindande.