I Gamleby har Nilsbuss hyrt in sig i en gammal fabrikslokal. Bilarna får stå ute. Chaufförerna har fått ett litet fönsterlöst krypin som lunch- och fikarum. Foto: Jan Lindkvist
Close
I Gamleby har Nilsbuss hyrt in sig i en gammal fabrikslokal. Bilarna får stå ute. Chaufförerna har fått ett litet fönsterlöst krypin som lunch- och fikarum.
Close

”Nilsbuss lurar både förarna och länstrafiken”

Färdtjänst. Problemen fortsätter för färdtjänstförarna på Nilsbuss. Företaget tillämpar ett eget flextidssystem som gör att arbetstider och raster ändras godtyckligt. – Vi blir blåsta på massor av timmar varje månad. Vi har också allvarliga brister på fordonen, säger uppretade förare i Gamleby, Västervik och Emmaboda.

Nilsbuss körde tidigare ren busstrafik. Men 2020 vann företaget en upphandling och började köra färdtjänst och andra serviceresor för Kalmar läns trafik (KLT).

I Emmaboda reagerade flera anställda snabbt över arbetstiderna, utebliven lön och brister på fordon och utrustning. En av de kritiska förarna sparkades och Transport kopplades in.

Det var sommaren 2020.

Nu är nya fackliga tvister på gång. Problemen är desamma, förklarar förare som är stationerade på flera olika orter. Nästan hela gruppen i Gamleby och Västervik har kommit till ett improviserat möte med facket.

Bilden är tagen i Emmaboda sommaren 2020. En av Nilsbuss chaufförer visar på problemen med att ensam hantera den otympliga båren.
Bilden är tagen i Emmaboda sommaren 2020. En av Nilsbuss chaufförer visar på problemen med att ensam hantera den otympliga båren. Foto: Jan Lindkvist

Chaufförerna är frustrerade och besvikna. Flera har slutat eller söker andra jobb.

De beskriver ett arbetstidssystem som vore en våt dröm för Svenskt Näringsliv.

De anställda får inget riktigt schema. I stället läggs arbetspassen ut via mobilerna, med kort varsel. Samtidigt är förarna skyldiga att ställa upp en halvtimme före arbetstidspassets början och en halvtimme efter.

För den ständiga jouren betalas ingen ersättning. Skulle en förare bli inkallad en halvtimme tidigare än den ursprungliga starttiden ska föraren ha övertidsbetalning. Anser Transport.

Flexbank

Men Nilsbuss har infört en egen modell. En flexbank. Där hamnar all övertid. Ingen förare får övertidsbetalning, enligt fackets granskning.

Detsamma gäller för ”undertid”. Nilsbuss har bestämt att om det inte finns någon körning den första halvtimmen av arbetspasset så förskjuts arbetstiden. En chaufför som skulle ha börjat låt säga klockan 07.00 får finna sig att passet startar 07.30.

Den anställde kan alltså förlora en halvtimme på morgonen. Den tiden kvittas mot eventuell inarbetad tid i flexbanken. I sämsta fall blir det minus på saldot.

– Det är sjukt, säger en förare. Det försvinner timmar från flexbanken hela tiden och jag ligger ständigt på minus, trots att jag jobbar runt 200 timmar i månaden.

– Företaget kvittar dessutom tid om det blir problem med körningar. Våra bilar stod still en vecka när företaget missat kravet på att taxameter måste monteras in i alla fordon. Då drog Nilsbuss av massor av timmar för chaufförerna.

Förarna berättar att rasterna är ett stort problem. På Nilsbuss är en del av färdtjänstfordonen bussregistrerade. Där måste chaufförerna följa kör- och vilotidsreglerna, som bland annat stadgar 45 minuters rast efter 4,5 timmars körning.

– Men företaget drar systematiskt av en och en halv timme i rast. Det gäller även om man bara tagit 45 minuter. Det märkliga är att länstrafiken, KLT, betalar för att bilen ska vara inloggad hela passet, minus 45 minuter. Företaget får alltså en intäkt, samtidigt som föraren står utan lön.

Fusk med raster

På bilar som är registrerade som taxifordon är problemet likartat. Förarna ska enligt kollektivavtalet ha minst 30 minuters rast, efter sex timmars arbete. Även länstrafiken kalkylerar med en halvtimmes rast. För övrig tid får Nilsbuss full ersättning för bilarna.

Ändå drar företaget av en och en halv timme för chaufförerna – även när de inte kunnat ta någon rast alls.

– I snitt förlorar vi runt 16 timmar i månaden, bara genom fusket med rasterna. För taxiförarna kan det bli ännu mer, säger en av bussförarna.

Flera kollegor påpekar att företaget aldrig redovisar arbetade timmar för de anställda. Förarna kan inte se hur stora rastavdrag som gjorts och inte om man verkligen fått in arbetade övertidstimmar på kompbanken. På lönebeskedet finns bara en klumpsumma och ett saldo för flextiden.

Flera förare berättar att de försökt få ut uppgifter om arbetstiderna, utan att lyckas. Andra berättar om konstigheter med sjuklön. En chaufför var sjukskriven en längre tid, och då försvann ändå komptimmar.

– Den slutsats man kan dra är att Nilsbuss lurar både sina chaufförer och uppdragsgivaren, KLT. Dessutom lurar man faktiskt andra taxiföretag som la seriösa anbud vid upphandlingen och följer spelreglerna. Det skulle vara intressant att veta vad KLT anser, säger en facklig röst.

Kalt krypin

Vid mötet i Gamleby visar förarna ett trångt kalt krypin, som är deras rast- och lunchrum. Det saknas fönster och känslan är närmast klaustrofobisk.

Den psykisk arbetsmiljön är dålig, med en arbetsgivare som i princip aldrig visar sig på stationen, uppger de anställda.

– Det går ut över personalen, men också bilarna. Servicen på fordon är eftersatt. Och vem tvättar och städar sin bil, när man inte vet om man får betalt?

Förarna reagerar också mot att Nilsbuss bryter mot flera krav som ställs i avtalet med KLT. Bland annat att det ska finnas en miljögodkänd tvättanläggning. Någon sådan finns inte i Gamleby. Inte heller någon plats där bussar kan städas och dammsugas.

Förarna berättar att KLT ställer högre krav på däckens mönsterdjup än lagens bokstav. Men den som rapporterar om slitna däck kan ändå få vänta länge på nya.

Förargruppen ger en känga även till KLT. Under pandemin har chaufförerna haft krav på sig att hela tiden bära munskydd. Men reglerna har inte gällt resenärerna, och det har heller inte funnits någon begränsning för antalet passagerare. Minibussarna har kunnat rulla fullsatta.

Bristfällig utrustning

När Transportarbetaren skrev om Nilsbuss i Emmaboda förra sommaren riktades särskild kritik mot bårtransporterna. Utrustningen var bristfällig och förarna saknade ofta utbildning.

Samma problem vittnar man om i Gamleby. Förarna har ibland fått åka dubbelt någon enstaka dag, för att lära sig. Men det har hänt att det inte varit en enda bårkörning just det passet. Vissa bilar har haft smala bakgavelliftar med ont om plats för båren.

– Jag fattar inte att företaget vågar slarva med det här. Händer det nåt kan konsekvenserna bli förödande, säger en chaufför.

I Emmaboda uppger en anställd att stämningen är uppgiven:

– Det är svårt att skapa en bra stämning när alla förare känner sig lurade på timmar. Man samlar ihop komptid, som bara försvinner. Alla hamnar på minus på något oförklarligt sätt.

Den kritiske föraren berättar att de flesta är anställda på 75 procent, men jobbar heltid. Utan att få heltidslön.

– Fordonen är ett stort problem också. Vi kör tills de går sönder. I vissa bilar är värmen väldigt dålig, i andra är bromsarna slut. Det skrapar när man kör. Ändå händer inget. Eller så sker det i sista sekunden. Nilsbuss riskerar livet på både oss och resenärerna. I mina ögon är det allvarliga problem.

Länstrafiken reagerar över tidsavdragen

Färdtjänst. På länstrafiken, KLT, är de ansvariga väl medvetna om den hårda kritiken från förarna.

– Vi försöker få ordning på problemen, säger affärsutvecklingschef Conny Karlsson.

Tidsavdragen är en sak som KLT och Conny Karlsson reagerar över:

– Vi köper tid av Nilsbuss för varje fordon och förare. Om vi betalar för exempelvis tio timmar och föraren bara får lön för nio timmar, så rimmar det illa.

– KLT har inte varit involverat i flextidssystemet som företaget använder. Vi har velat ha viss flexibilitet när det gäller köruppdragen, men vi förutsätter att det inte drabbar chaufförerna ekonomiskt. Är man schemalagda från ett visst klockslag, och det inte kommer någon körning, är det rimligt att förarna utför annat arbete. Exempelvis tvätt eller bilvård.

Vilka åtgärder kommer KLT att vidta?

– Vi har en dialog med Transport. I processen som pågår mellan facket och företaget stöttar vi och bistår med information. Det som framkommit hittills känns konstigt.

Förarna pekar också på andra brister som låter allvarliga. På fordon och utrustning. Vad säger KLT om det?

– På den punkten tycker jag att vi har en bra kontrollfunktion. Vi har folk ute som kontinuerligt tittar på däck, uniformer och annan utrustning. Vi hittar brister hos de omkring 20 företag vi samarbetar med, och då utgår viten. Men på rak arm kan jag inte se att Nilsbuss sticker ut.

Transportarbetaren har sökt Nilsbuss vd Anders Fransson ett antal gånger, både på telefon och via mejl. Han har inte varit anträffbar och inte besvarat våra mejl.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Carl:
    8 juni, 2021

    Från färdtjänsten intet nytt. Ännu en aktör som inte sköter sig, dvs följer avtal och eventuellt lagar.
    Kommuner och regioner måste bli bättre på att hantera transportföretag som inte följer avtal och lagar.

  2. Pelle Axner:
    6 juni, 2021

    En sådan arbetsgivare ska inte ha anställda. De borde skämmas som inte vårdar den anställde!

Lästips:

Jenny Lundström (MP) & Joel Gohari Moghadam (S), Region Uppsala

Bolt förlorar avtalet om de inte uppfyller kraven

Debatt. Den senaste upphandlingen i Region Uppsala har väckt uppmärksamhet, särskilt kring Bolt och arbetsvillkor. Det finns anledning att klargöra regionens agerande och krav.

Caroline Wald, Skatteverket. Foto: Fialotta Bratt

”Skatteverket kan inte kontrollera bort allt fusk”

Åkeri. Att pengar skickas utomlands för att omvandlas till svarta löner är inte ovanligt. Caroline Wald är samordnare för den särskilda insatsen mot åkerier hos Skatteverket.

Uppsökeri inför stora förändringar

Servicetrafik. Trafikbolaget som vann regionens upphandling tog över samtidigt som ett nytt planeringssystem infördes. Folk från Värmlandsavdelningen har under våren varit ute och träffat färdtjänstförare, många som trots lång erfarenhet tvingats söka sitt jobb på nytt.

Avtal 2025

Transports hamnkonflikt inställd

Hamn- och stuveriavtalet. Konflikten mellan Transport och hamnbolagen ställdes in i sista minut. Det efter att parterna accepterat medlarnas förslag.

Så kan skatten bli mer rättvis

Rapport. Beskattning på arbete behöver förändras för att klara välfärden och öka jämlikheten. Och det är dags att släppa myten om att sänkt skatt leder till fler jobb. Det är slutsatser i en översyn från tankesmedjan Arena Idé.

Avtal 2025

Därför tar facket strid om inhyrning i hamnarna

Konflikt. För tio år sedan använde ingen hamn i Sverige bemanningsbolag. I dagsläget är det 140 inhyrda stuveriarbetare, bara vid APM Terminals i Göteborg. Nu går Transport i konflikt för att minska bemanningen.

flygplan som lyfter

”Fara för säkerheten när kabinpersonalen inte får rast”

Flyg. Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till. "Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".

Avtal 2025

”Jag tycker inte att vårt krav är orimligt”

Kabinpersonal. En ledig helg i månaden, det är ett av de avtalskrav Transport går i konflikt för. – Jag har hunnit med att prova att jobba i flera olika yrken och i det här yrket får vi på tok för lite återhämtning, säger Fredrik Bägerfeldt som är ordförande på SAS Connects kabinklubb.

Nya vd i ledningen för DSV efter hopslagningen

Åkeri. Efter fraktbjässens köp av Schenker anställer DSV nu Tomas Johansson som ny vd i DSV Road i Sverige. Nya verkställande direktörer tillsätts också i de svenska divisionerna DSV Air & Sea och DSV Contract Logistics (tidigare DSV Solutions).

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Facket fick rätt i AD mot taxibolag

Arbetsrätt. Telepass har brutit mot taxiavtalet genom att inte betala övertidsersättning till två förare. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom. Arbetsgivaren har försökt komma undan genom en konstruktion med ett annat bolag, enligt Transports stämning.

Avtal 2025
Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Kabinkonflikt framflyttad

Konflikt. Konfliktåtgärder. Övertids och inhyrningsblockaden för kabinpersonalen har flyttats fram till den 26 maj.

Avtal 2025

Medlare utsedda i hamntvister

Konflikt. Statliga Medlingsinstitutet har utsett Anders Ferbe och Bengt Huldt att medla mellan Transport och Sveriges Hamnar om ett nytt hamn- och stuveriavtal. De kommer även att medla i tvisten mellan arbetsgivarorganisationen och Hamnarbetarförbundet.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.