Close
Ombudsman Christoffer Lindeblad och Malmöavdelning 12 är ute och pratar taxiavtal och varsel om konflikt med färdtjänstförare.
Close
Konflikt i taxibranschen

Fullt ös i förberedelserna kring eventuell taxistrejk

Taxi. Förhandlingarna om ett nytt avtal för landets taxi- och färdtjänstförare har återupptagits. Samtidigt råder fullt ös på Transports lokala avdelningar, som förbereder chaufförerna – ifall strejken bryter ut den 4 september.

Mats L Andersson är ombudsman på Transport i Östergötland. Foto: Justina Öster
Ombudsman Mats L Andersson, Linköping.  Foto: Justina Öster

– Vi laddar och det är körigt som fasen, säger ombudsman Mats L Andersson på Linköpingsavdelningen.

Att förbundet sköt upp den planerade blockaden – med stopp för övertid, mertid, nyanställningar och inhyrd personal – till den 4 september har gett lite andrum. Men Mats L Andersson och regionala samordnaren i taxibranschen, Viktor Petrov, har redan varit ute och besökt chaufförer på olika taxibolag. Dess emellan håller de möten på Teams, svarar på frågor och förklarar vad som gäller vid strejk och blockad.

– Intresset ökar hela tiden, säger Mats L Andersson.

På Vikbolands taxi i Västervik är förarna uttagna till strejk, om parterna inte enas, så där har avdelningen tät kontakt. Tonen är positiv.

– Förarna inom Linköpingsavdelningens område är riktigt taggade och vi har en strid ström av nya medlemmar. En del kommer till avdelningen också för att få hjälp att byta fackförbund. Det kan man enkelt göra på LO:s gemensamma webbsida, men det funkar tyvärr inte om man är med i IF Metall.

Många frågor från chaufförerna handlar om övertid. Till exempel: ”Om jag slutar klockan 17, men får en körning som drar över min arbetstid. Vem ska jag då ringa till? Östgötatrafiken eller ska jag bara åka hem?” Mats L Andersson svarar:

– Vi har ingen konflikt med Östgötatrafiken. Du ska kontakta din arbetsgivare som leder och fördelar arbetet.

Icke medlemmar kan inte få ersättning från facket, förklarar Mats L Andersson när oorganiserade förare ringer. Men det förhindrar inte att man lägger ner arbetet i sympati för de som är medlemmar. Lönehöjningar kommer ju alla till godo, när avtalet väl är påskrivet, resonerar han.

Andra frågor lyder ungefär: ”Min arbetsgivare har gått ut med att man ska höra av sig till ledningen ifall man inte är medlem i Transport. Får man göra så?

– Du behöver inte tala om för arbetsgivaren ifall du är medlem eller inte. Vi har föreningsfrihet i Sverige, säger Mats L Andersson.

Transportarbetareförbundet informerar även på sin webbsida om att arbetsgivare gått ut med felaktig information. Förare är inte skyldiga att söka tjänstledigt hos taxiföretaget, varken muntligt eller skriftligt, för att vägra att arbeta under en strejk, skriver förbundet.

Clas Hellsing, ombudsman på Transports Örebroavdelning
Ombudsman Clas Hellsing, Örebro. Foto: Justina Öster

På Örebroavdelningen är ombudsman Clas Hellsing och kollegorna också i full gång med förberedelser inför en konflikt. Där är chaufförerna på Connect Bus Sandarna, som kör för Länstrafiken i Örebro län, uttagna i strejk.

– Vi pratar med förarna om vad som gäller, hur de påverkas och vad Transport och arbetsgivarna sagt i förhandlingarna, säger ombudsman Clas Hellsing.

Biltrafikens Arbetsgivareförbund har framfört att fackets varsel äventyrar taxinäringens återhämtning efter coronan. Det kommenterar några av förarna i Örebro:

– Vi som är chaufförer då, behöver inte vi återhämta oss? Vi som kört hela tiden under pandemin. Förarna tycker att det är deras tur att få höjd lön nu. De känner också av att el, hyra och matpriser gått upp.

En hel del av förarna funderar på om de verkligen ska stanna kvar i yrket, ifall löner och arbetsvillkor inte förbättras, berättar Clas Helsing.

Oro finns om att strejken kan komma att drabba skolbarn som åker skolskjuts, liksom gamla och sjuka som är beroende av färdtjänst och sjukresor. Länstrafikens representanter och en del arbetsgivare har hört av sig till Transport. Enligt Clas Hellsing arbetar de nu med att korta ner och ändra i förarnas körpass, så att förhoppningsvis ingen passagerare lämnas vind för våg. Och förarna ska kunna avsluta sina pass i tid.

Passagerarna har också ombetts att vara återhållsamma med resebeställningar under de dagar som strejk och blockad kan komma att pågå, förklarar han.

– Jag tror vi har stöd för våra krav hos allmänheten, även om resenärerna tvingas dra ner på resorna några dagar. Så var det ju under pandemin också, säger Clas Hellsing.

Studieorganisatör Patrik Persson, Malmö ringer runt till medlemmar. Foto: Avdelning 12

Patrik Persson är studieorganisatör på avdelningen i Malmö, där företaget Telepass varslats om strejk. Bolaget har verksamhet i Malmö, Lund, Ystad, Kristianstad och Helsingborg, som hör till Transports Helsingborgsavdelning.

Malmöavdelningen informerar både via mejl, sms och telefonsamtal. De påminner medlemmarna om att uppdatera sina kontaktuppgifter, så att facket kan nå dem. Facket har också varit ute på fältet och sökt upp chaufförer.

– Vi har fått bra respons och jag tror konflikten kan leda till att vi får fler medlemmar, säger Patrik Persson.

Avdelningen informerar också via sociala medier som Facebook, Instagram och Tiktok, för att nå de yngre.

– På Tiktok fick vi 6 000 visningar av vår film på ett dygn, säger Patrik Persson.

Inom Göteborgsavdelningens område är företaget Göteborg Buss uttaget för strejk. Även där har ombudsman Ana Kokol fått vittnesmål om att arbetsgivare efterfrågat vilka som ska strejka och vilka som ska jobba.

– Vi förklarar mycket vad ord som varsel och blockad betyder. En hel del av förarna har ju inte svenska som första språk så vi får vara lite pedagogiska, säger hon.

Ombudsman Ana Kokol, Göteborg. Foto: Avdelning 3

På avdelningen råder ”fullt ös” inför ett möte, berättar Ana Kokol.

– Förarna är beredda att gå ut i strejk, absolut! Lönerna är alldeles för låga för de tjänster de utför.

I Halmstadsavdelningens område kan chaufförerna på Varbergs taxi komma att strejka. Ombudsman Sten Carlsson summerar:

Ombudsman Sten Carlsson, Halmstad. Foto: Avdelning 25.

– Vi får positiva vibrationer från både medlemmar och åkare. De säger: Stå på er!

Läs mer om konflikten

2023-08-15

Transport varslar om strejk inom taxi

2023-08-17

Transport kallas till medlare i taxikonflikten

2023-08-18

Insändare:  Inte konstigt att det råder taxiförarbrist 

2023-08-18

”Lönenivåerna inom taxi är bedrövliga”

2023-08-24

Förhandlingarna om nytt taxiföraravtal tas upp igen

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Så hålls nationaldagsfirandet lugnt

Bevakning/Nöje. Artister, aktiviteter, tivoli, restauranger – firandet den 6 juni på Golfängarna i Sundbyberg har kommit att bli ett av landets största nationaldagsfiranden.

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Ny rättegång om kokainsmuggling via hamn

Rättegång. Hamnarbetaren som dömts för inblandning i kokainhärvan i Helsingborg hoppas frias helt i hovrätten. I mitten av juni inleds förhandlingarna i den högre domstolen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Plan för bättre vägunderhåll efter vinterns snökaos

Åkeri. Efter trafikkaoset på bland annat E22 i Skåne i vintras riktade landets yrkeschaufförer och åkerier hård kritik mot bristen på plogning och vägunderhåll. Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att lägga fram en handlingsplan för bättre väghållning.

Miljözonen körs vidare in i Stockholm

Trafikpolitik. Från och med nyårsafton i år är det stopp för bensin- och dieselbilar i stora delar av Stockholm city. Då införs miljözon klass 3 i en del av centrala Stockholm. Förvaltningsrätten har avslagit Moderaternas begäran om att pausa beslutet.

Tyskarna ville byta till sig amerikanska och brittiska lastbilar som kunde klara vintrarna vid fronten i Ryssland. Foto: Sgt Bill Augustine / U. S. Army

Nazisterna ville byta judar mot lastbilar

Årsdagar. Nu är det 80 år sen en av de mest underliga händelserna under andra världskriget. Nazisterna förde hemliga förhandlingar om att sälja en miljon judar till de allierade västländerna. Priset? 10 000 lastbilar.

Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.

”Sänkta dieselpriser hindrar övergång till biodrivmedel”

Klimat. HVO100 är ett förnybart alternativ till diesel och spelar en viktig roll när det gäller att öka användningen av förnybara drivmedel, minska utsläppen och nå upp till Sveriges klimatmål. Men regeringens sänkning av priserna på diesel och bensin hindrar övergången till gröna drivmedel.

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrera nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svenska Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är ny LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbredningens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.