Close
Nine Andjelovic, Samir Atlagic, Rickard Bergman och Stefan von Scheele Frejd i enad front framför färdtjänstbuss.
Close

Omöjliga körtider pressar förare

Servicetrafik. Det är fortsatt stora problem med det nya bokningssystem som införts i Östergötland. Värst är de orealistiska körtiderna. Färdtjänstförare upplever att stressen hotar att knäcka dem – och offra säkerheten.

Vrede och uppgivenhet. Men också en stridslysten stämning. Rösterna är skarpt kritiska i lunchrummet i Norrköping, på en av Taxibil i Östergötlands depåer. Det har gått knappt två månader sedan Region Östergötlands trafikbolag den 1 april införde ett nytt system för anropsstyrd trafik; färdtjänst, sjukresor och skolskjutsar.

Samir Atlagic, färdtjänstchaufför.
Samir Atlagic, färdtjänstchaufför. Foto: Lilly Hallberg

– För färdtjänst är systemet en katastrof. Det är alldeles för korta tider som kommer in, kan handla om tre minuter att köra till andra sidan stan. I vinter kommer det aldrig att hålla, säger chauffören och Transportombudet Samir Atlagic.

– I slutänden är det resenärerna som drabbas värst. Vi vill ge service och säkerhet till kunderna.

Det kan handla barn med särskilda behov, som kräver extra uppmärksamhet, eller en person med depression i behov av att byta några ord med den som kommer och hämtar. Eller snart 100-åriga kunder med rörelsesvårigheter som förväntas hoppa upp i fordonet på minuten, utifrån systemets tidsplan.

– Jag hoppas det blir en förändring, annars funderar jag seriöst på att lämna in nycklarna. Saken är ju den att chaufförer också behöver gå på toaletten, även om det inte står i avtalet. Eller ska man ha med sig en väska i bilen om man behöver kissa? säger Nine Andjeloviç, en av de andra förarna.

– Den servicetid man hade förut finns inte längre. Det har blivit mer som ett transportföretag än servicetrafik, säger Micke.

Nine Andjelovic är oroad för att problemen blir än värre i vinter. Foto: Lilly Hallberg

Han har, tillsammans med Samir och Nine, kört samhällsbetald trafik i sammanlagt över 70 år. De beklagar nya förare som saknar rutin och konstaterar att konsekvensen tyvärr blir att många funderar på att byta jobb.

Också från åkarens sida innebär det problem då ”mer ambitiösa arbetstagare söker sig bort – vill du ha seriösa förare måste det vara bra villkor, något som skapats den senaste tioårsperioden” enligt platschefen i Norrköping.

En kvinna på väg ut efter rasten talar om den ökade stressen:

– Det har blivit för tajt, man stressar och kör inte säkert.

Förseningar ger dominoeffekt

En förändring som gjorts sedan systemet infördes är att punkten från där rasttiden räknas justerats. Det innebär att de allra flesta förare nu kan äta lunch på sin hemmadepå och inte, som först med nya systemet, i bilen utanför sjukhuset. Något som väckte hård kritik.

– Men det är långt ifrån bra som det fungerar nu. Man kan väl säga att vi gått från minus 100 till minus 50, säger Rickard Bergman, en av chaufförerna.

– Ett annat problem nu är att vi får en hämtningstid, kunden en annan.

Chauffören kan då exempelvis vara på plats 12.30, kunden beredd på 12.45. Det innebär att det kan bli nödvändigt att aktivt söka upp kunden och att det leder till försening, och den dominoeffekt som flera av förarna talar om.

Chaufförerna vid Taxibil i Östergötland har – liksom kollegorna på Connect Bus, det andra stora taxibolaget i länet – lämnat en kravlista till Östgötatrafiken. Respons? Knappt någon alls, enligt flera av förarna i lunchrummet.

– Bland det värsta är att det inte finns någon kommunikation, en känsla av att de inte litar på chaufförerna, säger Samir Atlagic.

Och uppmaningen ”skicka en avvikelserapport” hjälper ju inte i skarpt läge, påpekar kollegorna.

Det har också periodvis varit kaos när det gäller att komma fram till Beställningscentralen för att påtala problem, med upp till en timmes väntetid vissa dagar.

– Och om man kommer fram är det vanligaste svaret att det finns inga andra fordon.

Besked på morgonen

Facket har haft flera möten om bokningssystemet med arbetsgivarna – taxiföretagen – och även fört diskussioner med Östgötatrafikens ansvariga. Det har bland annat lett till att förarna får besked om när dagens långrast ligger redan på morgonen.

Camilla Jansson. Foto: Pressbild

Camilla Jansson är avdelningschef för beställningstrafik på Östgötatrafiken. Hon framhåller att det gamla bokningssystemet, som användes till sista mars i år, byttes av två anledningar: Det gamla systemet – som använts under många år – tas ur drift av leverantören, som menar att det nått vägs ände i april 2024.

Redan innan det beskedet hade dock Östgötatrafiken inlett en förstudie eftersom det fanns behov av ett mer modernt system, ”som var mer i tiden och kunde stödja oss framåt för att utveckla resorna både för kund och våra samarbetspartners.”.

Östgötatrafiken har fokuserat på att komma tillrätta med de orealistiska körtider, som fem minuter Norrköping–Linköping, som inledningsvis ledde till kaosartade situationer, enligt beställningstrafikens avdelningschef:

– Problemen är att betrakta som övergående. I början hade vi problem med korta körtider mellan orter, och att ett fordon nästan förväntades vara på två platser samtidigt. De flesta av dessa problem har vi kommit till rätta med, men vi är inte klara. Vi går förstås vidare för att trimma in systemet så att det ska bli så bra som möjligt, säger Camilla Jansson.

Hade det inte varit bra med en provperiod i förväg, innan systemet sattes in skarpt?

– Vi har under lång tid informerat trafikföretagen på avstämningsmöten att ett systembyte skulle ske, sedan kan vi hålla med om att det blev intensivt mär tiden sedan började dra ihop sig. Det går tyvärr inte att ha två system i gång samtidigt för att den tekniska kommunikationen ska fungera, säger Camilla Jansson.

Hur mycket har kommit fram direkt till er när det gäller sjukskrivningar och att förare söker sig bort från yrket?

– Att det varit en stressig och kämpig period för förarna har vi förstått och vi har jobbat intensivt tillsammans med vår systemleverantör för att rätta de problem som påverkat förarna och tagit stora steg framåt på kort tid. Vår ambition på längre sikt är att systemet ska innebära förbättringar för alla inblandade – förare, personal på beställningscentralen och inte minst för våra kunder.

Färdtjänstbussar vid depån i Norrköping. Lilly Hallberg

Men några fler justeringar à la långrasten är inte aktuella. Östgötatrafikens ansvariga betonar att schemaläggningen är något trafikföretagen ansvarar för. Någon lunchrast inlagd i schemat som tidigare blir det inte.

Enligt facket innebär det nya systemet en positiv flexibilitet bara för Östgötatrafiken.

– De är en ökad flexibilitet som är helt ensidig – alla vill spara pengar och göra verksamheten så effektiv som möjlig. Men det blir våra medlemmar som får stå för notan, säger Mats L Andersson, ombudsman på Transports avdelning 4 Östergötland.

Ute på Taxibil i Östergötlands Norrköpingsdepå talar förarna om konsekvenser av körningar ”utan luft emellan”: Förra veckan var det tre personer som fick böter för fortkörning, en förlorade körkortet.

– Men jag kör inte för fort. Det kanske är enda sättet för Östgötatrafiken att lära sig att systemet inte fungerar, säger Rickard Bergman.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Samir:
    28 juli, 2024

    En försening på 20 min ger böter på 8000 kronor sen man hamnar i konflikt med taxibolag som svar på din fråga om du undrar

  2. Carl-johan:
    19 juni, 2024

    Jag förstår inte varför man stressar, det tar den tid det tar. Glider tiden så är det länstrafikbolagets problem, dom får omplanera. Jag kör rullebuss.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Sutreplik från Ronnie Persson.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.