Close
Nine Andjelovic, Samir Atlagic, Rickard Bergman och Stefan von Scheele Frejd i enad front framför färdtjänstbuss.
Close

Omöjliga körtider pressar förare

Servicetrafik. Det är fortsatt stora problem med det nya bokningssystem som införts i Östergötland. Värst är de orealistiska körtiderna. Färdtjänstförare upplever att stressen hotar att knäcka dem – och offra säkerheten.

Vrede och uppgivenhet. Men också en stridslysten stämning. Rösterna är skarpt kritiska i lunchrummet i Norrköping, på en av Taxibil i Östergötlands depåer. Det har gått knappt två månader sedan Region Östergötlands trafikbolag den 1 april införde ett nytt system för anropsstyrd trafik; färdtjänst, sjukresor och skolskjutsar.

Samir Atlagic, färdtjänstchaufför.
Samir Atlagic, färdtjänstchaufför. Foto: Lilly Hallberg

– För färdtjänst är systemet en katastrof. Det är alldeles för korta tider som kommer in, kan handla om tre minuter att köra till andra sidan stan. I vinter kommer det aldrig att hålla, säger chauffören och Transportombudet Samir Atlagic.

– I slutänden är det resenärerna som drabbas värst. Vi vill ge service och säkerhet till kunderna.

Det kan handla barn med särskilda behov, som kräver extra uppmärksamhet, eller en person med depression i behov av att byta några ord med den som kommer och hämtar. Eller snart 100-åriga kunder med rörelsesvårigheter som förväntas hoppa upp i fordonet på minuten, utifrån systemets tidsplan.

– Jag hoppas det blir en förändring, annars funderar jag seriöst på att lämna in nycklarna. Saken är ju den att chaufförer också behöver gå på toaletten, även om det inte står i avtalet. Eller ska man ha med sig en väska i bilen om man behöver kissa? säger Nine Andjeloviç, en av de andra förarna.

– Den servicetid man hade förut finns inte längre. Det har blivit mer som ett transportföretag än servicetrafik, säger Micke.

Nine Andjelovic är oroad för att problemen blir än värre i vinter. Foto: Lilly Hallberg

Han har, tillsammans med Samir och Nine, kört samhällsbetald trafik i sammanlagt över 70 år. De beklagar nya förare som saknar rutin och konstaterar att konsekvensen tyvärr blir att många funderar på att byta jobb.

Också från åkarens sida innebär det problem då ”mer ambitiösa arbetstagare söker sig bort – vill du ha seriösa förare måste det vara bra villkor, något som skapats den senaste tioårsperioden” enligt platschefen i Norrköping.

En kvinna på väg ut efter rasten talar om den ökade stressen:

– Det har blivit för tajt, man stressar och kör inte säkert.

Förseningar ger dominoeffekt

En förändring som gjorts sedan systemet infördes är att punkten från där rasttiden räknas justerats. Det innebär att de allra flesta förare nu kan äta lunch på sin hemmadepå och inte, som först med nya systemet, i bilen utanför sjukhuset. Något som väckte hård kritik.

– Men det är långt ifrån bra som det fungerar nu. Man kan väl säga att vi gått från minus 100 till minus 50, säger Rickard Bergman, en av chaufförerna.

– Ett annat problem nu är att vi får en hämtningstid, kunden en annan.

Chauffören kan då exempelvis vara på plats 12.30, kunden beredd på 12.45. Det innebär att det kan bli nödvändigt att aktivt söka upp kunden och att det leder till försening, och den dominoeffekt som flera av förarna talar om.

Chaufförerna vid Taxibil i Östergötland har – liksom kollegorna på Connect Bus, det andra stora taxibolaget i länet – lämnat en kravlista till Östgötatrafiken. Respons? Knappt någon alls, enligt flera av förarna i lunchrummet.

– Bland det värsta är att det inte finns någon kommunikation, en känsla av att de inte litar på chaufförerna, säger Samir Atlagic.

Och uppmaningen ”skicka en avvikelserapport” hjälper ju inte i skarpt läge, påpekar kollegorna.

Det har också periodvis varit kaos när det gäller att komma fram till Beställningscentralen för att påtala problem, med upp till en timmes väntetid vissa dagar.

– Och om man kommer fram är det vanligaste svaret att det finns inga andra fordon.

Besked på morgonen

Facket har haft flera möten om bokningssystemet med arbetsgivarna – taxiföretagen – och även fört diskussioner med Östgötatrafikens ansvariga. Det har bland annat lett till att förarna får besked om när dagens långrast ligger redan på morgonen.

Camilla Jansson. Foto: Pressbild

Camilla Jansson är avdelningschef för beställningstrafik på Östgötatrafiken. Hon framhåller att det gamla bokningssystemet, som användes till sista mars i år, byttes av två anledningar: Det gamla systemet – som använts under många år – tas ur drift av leverantören, som menar att det nått vägs ände i april 2024.

Redan innan det beskedet hade dock Östgötatrafiken inlett en förstudie eftersom det fanns behov av ett mer modernt system, ”som var mer i tiden och kunde stödja oss framåt för att utveckla resorna både för kund och våra samarbetspartners.”.

Östgötatrafiken har fokuserat på att komma tillrätta med de orealistiska körtider, som fem minuter Norrköping–Linköping, som inledningsvis ledde till kaosartade situationer, enligt beställningstrafikens avdelningschef:

– Problemen är att betrakta som övergående. I början hade vi problem med korta körtider mellan orter, och att ett fordon nästan förväntades vara på två platser samtidigt. De flesta av dessa problem har vi kommit till rätta med, men vi är inte klara. Vi går förstås vidare för att trimma in systemet så att det ska bli så bra som möjligt, säger Camilla Jansson.

Hade det inte varit bra med en provperiod i förväg, innan systemet sattes in skarpt?

– Vi har under lång tid informerat trafikföretagen på avstämningsmöten att ett systembyte skulle ske, sedan kan vi hålla med om att det blev intensivt mär tiden sedan började dra ihop sig. Det går tyvärr inte att ha två system i gång samtidigt för att den tekniska kommunikationen ska fungera, säger Camilla Jansson.

Hur mycket har kommit fram direkt till er när det gäller sjukskrivningar och att förare söker sig bort från yrket?

– Att det varit en stressig och kämpig period för förarna har vi förstått och vi har jobbat intensivt tillsammans med vår systemleverantör för att rätta de problem som påverkat förarna och tagit stora steg framåt på kort tid. Vår ambition på längre sikt är att systemet ska innebära förbättringar för alla inblandade – förare, personal på beställningscentralen och inte minst för våra kunder.

Färdtjänstbussar vid depån i Norrköping. Lilly Hallberg

Men några fler justeringar à la långrasten är inte aktuella. Östgötatrafikens ansvariga betonar att schemaläggningen är något trafikföretagen ansvarar för. Någon lunchrast inlagd i schemat som tidigare blir det inte.

Enligt facket innebär det nya systemet en positiv flexibilitet bara för Östgötatrafiken.

– De är en ökad flexibilitet som är helt ensidig – alla vill spara pengar och göra verksamheten så effektiv som möjlig. Men det blir våra medlemmar som får stå för notan, säger Mats L Andersson, ombudsman på Transports avdelning 4 Östergötland.

Ute på Taxibil i Östergötlands Norrköpingsdepå talar förarna om konsekvenser av körningar ”utan luft emellan”: Förra veckan var det tre personer som fick böter för fortkörning, en förlorade körkortet.

– Men jag kör inte för fort. Det kanske är enda sättet för Östgötatrafiken att lära sig att systemet inte fungerar, säger Rickard Bergman.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Samir:
    28 juli, 2024

    En försening på 20 min ger böter på 8000 kronor sen man hamnar i konflikt med taxibolag som svar på din fråga om du undrar

  2. Carl-johan:
    19 juni, 2024

    Jag förstår inte varför man stressar, det tar den tid det tar. Glider tiden så är det länstrafikbolagets problem, dom får omplanera. Jag kör rullebuss.

Lästips:

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.

Göteborgs hamn

HF har inlett hamnblockad

Hamn. Arbetsdomstolen har tillfälligt gett Hamnarbetarförbundet (HF) rätt att genomföra en blockad mot krigsmateriel till och från Israel. Blockaden inleddes tisdagen den 4 februari.

Efter dödsfall – Renova anmäls för fara vid ensamarbete

Miljö. I november förra året föll en miljöarbetare i Göteborg ner i en 2,5 meter djup grop, till en underjordsbehållare för avfall, och dog. Transports skyddsombud anmäler nu Renova till Arbetsmiljöverket för fara och brister vid ensamarbete.

Gryning i Fornhöjden. Nicklas första stopp är återvinningsstationen som för tillfället är värst drabbad av nedskräpning i kommunen. Foto: Lilly Hallberg

Skräpiga återvinningsstationer avskräcker

Miljö. Kraftigt nedskräpade återvinningsstationer inger nästan fyra av tio svenskar en känsla av otrygghet. Vissa väljer därför att inte lämna sitt skräp. Det framgår av en Novus-undersökning som gjorts på uppdrag av den ideella organisationen Håll Sverige rent.

Chaufför med indraget körkort – stoppad två gånger

Miljö. Polisen stoppade samma berusade lastbilschaufför från Värnamo – två gånger – på nio dagar. Förutom att han körde rattfull hade hans körkort redan dragits in. Mannen, som är i 55-årsåldern, har gjort sig skyldig till ytterligare brott och döms till en månads fängelse.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Tillåtet med pant på lustgastuber

Miljö. Landets kommuner får erbjuda pant till personer som lämnar in använda lustgastuber för återvinning. Den slutsatsen drar kommunernas branschorganisation Avfall Sverige som granskat lagstiftningen. ”Jättebra”, tycker miljöarbetaren Rasmus Forsberg i Göteborg.

Utredning för att stoppa onormalt låga anbud vid upphandlingar

Upphandlingar. Oseriösa taxi- och färdtjänstbolag som konkurrerar med undermålig och farlig arbetsmiljö och fuskar med löner, skatter och avgifter kan gång på gång vinna upphandlingar. Nu ger regeringen konkurrensverket i uppdrag att komma med förslag som ska underlätta för upphandlande myndigheter och enheter att välja bort anbud som är onormalt låga och oseriösa.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.