Close
Nine Andjelovic, Samir Atlagic, Rickard Bergman och Stefan von Scheele Frejd i enad front framför färdtjänstbuss.
Close

Omöjliga körtider pressar förare

Servicetrafik. Det är fortsatt stora problem med det nya bokningssystem som införts i Östergötland. Värst är de orealistiska körtiderna. Färdtjänstförare upplever att stressen hotar att knäcka dem – och offra säkerheten.

Vrede och uppgivenhet. Men också en stridslysten stämning. Rösterna är skarpt kritiska i lunchrummet i Norrköping, på en av Taxibil i Östergötlands depåer. Det har gått knappt två månader sedan Region Östergötlands trafikbolag den 1 april införde ett nytt system för anropsstyrd trafik; färdtjänst, sjukresor och skolskjutsar.

Samir Atlagic, färdtjänstchaufför.
Samir Atlagic, färdtjänstchaufför. Foto: Lilly Hallberg

– För färdtjänst är systemet en katastrof. Det är alldeles för korta tider som kommer in, kan handla om tre minuter att köra till andra sidan stan. I vinter kommer det aldrig att hålla, säger chauffören och Transportombudet Samir Atlagic.

– I slutänden är det resenärerna som drabbas värst. Vi vill ge service och säkerhet till kunderna.

Det kan handla barn med särskilda behov, som kräver extra uppmärksamhet, eller en person med depression i behov av att byta några ord med den som kommer och hämtar. Eller snart 100-åriga kunder med rörelsesvårigheter som förväntas hoppa upp i fordonet på minuten, utifrån systemets tidsplan.

– Jag hoppas det blir en förändring, annars funderar jag seriöst på att lämna in nycklarna. Saken är ju den att chaufförer också behöver gå på toaletten, även om det inte står i avtalet. Eller ska man ha med sig en väska i bilen om man behöver kissa? säger Nine Andjeloviç, en av de andra förarna.

– Den servicetid man hade förut finns inte längre. Det har blivit mer som ett transportföretag än servicetrafik, säger Micke.

Nine Andjelovic är oroad för att problemen blir än värre i vinter. Foto: Lilly Hallberg

Han har, tillsammans med Samir och Nine, kört samhällsbetald trafik i sammanlagt över 70 år. De beklagar nya förare som saknar rutin och konstaterar att konsekvensen tyvärr blir att många funderar på att byta jobb.

Också från åkarens sida innebär det problem då ”mer ambitiösa arbetstagare söker sig bort – vill du ha seriösa förare måste det vara bra villkor, något som skapats den senaste tioårsperioden” enligt platschefen i Norrköping.

En kvinna på väg ut efter rasten talar om den ökade stressen:

– Det har blivit för tajt, man stressar och kör inte säkert.

Förseningar ger dominoeffekt

En förändring som gjorts sedan systemet infördes är att punkten från där rasttiden räknas justerats. Det innebär att de allra flesta förare nu kan äta lunch på sin hemmadepå och inte, som först med nya systemet, i bilen utanför sjukhuset. Något som väckte hård kritik.

– Men det är långt ifrån bra som det fungerar nu. Man kan väl säga att vi gått från minus 100 till minus 50, säger Rickard Bergman, en av chaufförerna.

– Ett annat problem nu är att vi får en hämtningstid, kunden en annan.

Chauffören kan då exempelvis vara på plats 12.30, kunden beredd på 12.45. Det innebär att det kan bli nödvändigt att aktivt söka upp kunden och att det leder till försening, och den dominoeffekt som flera av förarna talar om.

Chaufförerna vid Taxibil i Östergötland har – liksom kollegorna på Connect Bus, det andra stora taxibolaget i länet – lämnat en kravlista till Östgötatrafiken. Respons? Knappt någon alls, enligt flera av förarna i lunchrummet.

– Bland det värsta är att det inte finns någon kommunikation, en känsla av att de inte litar på chaufförerna, säger Samir Atlagic.

Och uppmaningen ”skicka en avvikelserapport” hjälper ju inte i skarpt läge, påpekar kollegorna.

Det har också periodvis varit kaos när det gäller att komma fram till Beställningscentralen för att påtala problem, med upp till en timmes väntetid vissa dagar.

– Och om man kommer fram är det vanligaste svaret att det finns inga andra fordon.

Besked på morgonen

Facket har haft flera möten om bokningssystemet med arbetsgivarna – taxiföretagen – och även fört diskussioner med Östgötatrafikens ansvariga. Det har bland annat lett till att förarna får besked om när dagens långrast ligger redan på morgonen.

Camilla Jansson. Foto: Pressbild

Camilla Jansson är avdelningschef för beställningstrafik på Östgötatrafiken. Hon framhåller att det gamla bokningssystemet, som användes till sista mars i år, byttes av två anledningar: Det gamla systemet – som använts under många år – tas ur drift av leverantören, som menar att det nått vägs ände i april 2024.

Redan innan det beskedet hade dock Östgötatrafiken inlett en förstudie eftersom det fanns behov av ett mer modernt system, ”som var mer i tiden och kunde stödja oss framåt för att utveckla resorna både för kund och våra samarbetspartners.”.

Östgötatrafiken har fokuserat på att komma tillrätta med de orealistiska körtider, som fem minuter Norrköping–Linköping, som inledningsvis ledde till kaosartade situationer, enligt beställningstrafikens avdelningschef:

– Problemen är att betrakta som övergående. I början hade vi problem med korta körtider mellan orter, och att ett fordon nästan förväntades vara på två platser samtidigt. De flesta av dessa problem har vi kommit till rätta med, men vi är inte klara. Vi går förstås vidare för att trimma in systemet så att det ska bli så bra som möjligt, säger Camilla Jansson.

Hade det inte varit bra med en provperiod i förväg, innan systemet sattes in skarpt?

– Vi har under lång tid informerat trafikföretagen på avstämningsmöten att ett systembyte skulle ske, sedan kan vi hålla med om att det blev intensivt mär tiden sedan började dra ihop sig. Det går tyvärr inte att ha två system i gång samtidigt för att den tekniska kommunikationen ska fungera, säger Camilla Jansson.

Hur mycket har kommit fram direkt till er när det gäller sjukskrivningar och att förare söker sig bort från yrket?

– Att det varit en stressig och kämpig period för förarna har vi förstått och vi har jobbat intensivt tillsammans med vår systemleverantör för att rätta de problem som påverkat förarna och tagit stora steg framåt på kort tid. Vår ambition på längre sikt är att systemet ska innebära förbättringar för alla inblandade – förare, personal på beställningscentralen och inte minst för våra kunder.

Färdtjänstbussar vid depån i Norrköping. Lilly Hallberg

Men några fler justeringar à la långrasten är inte aktuella. Östgötatrafikens ansvariga betonar att schemaläggningen är något trafikföretagen ansvarar för. Någon lunchrast inlagd i schemat som tidigare blir det inte.

Enligt facket innebär det nya systemet en positiv flexibilitet bara för Östgötatrafiken.

– De är en ökad flexibilitet som är helt ensidig – alla vill spara pengar och göra verksamheten så effektiv som möjlig. Men det blir våra medlemmar som får stå för notan, säger Mats L Andersson, ombudsman på Transports avdelning 4 Östergötland.

Ute på Taxibil i Östergötlands Norrköpingsdepå talar förarna om konsekvenser av körningar ”utan luft emellan”: Förra veckan var det tre personer som fick böter för fortkörning, en förlorade körkortet.

– Men jag kör inte för fort. Det kanske är enda sättet för Östgötatrafiken att lära sig att systemet inte fungerar, säger Rickard Bergman.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Samir:
    28 juli, 2024

    En försening på 20 min ger böter på 8000 kronor sen man hamnar i konflikt med taxibolag som svar på din fråga om du undrar

  2. Carl-johan:
    19 juni, 2024

    Jag förstår inte varför man stressar, det tar den tid det tar. Glider tiden så är det länstrafikbolagets problem, dom får omplanera. Jag kör rullebuss.

Lästips:

Färdtjänstförare har fått nog – protestlistor till politiker

Servicetrafik. 232 färdtjänstförare i Östergötland har skrivit under kraven för en hållbar arbetsmiljö. På onsdagen lämnade Transports Linköpingsavdelning över protestlistorna till ansvariga politiker i regionen.

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

Enkätsvar vittnar om stress

Servicetrafik. Nära åtta av tio chaufförer svarar att körtiderna är otillräckliga för att utföra arbetet på ett säkert vis. Det visar en enkät gjord bland färdtjänstförare.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?