Close
Nine Andjelovic, Samir Atlagic, Rickard Bergman och Stefan von Scheele Frejd i enad front framför färdtjänstbuss.
Close

Omöjliga körtider pressar förare

Servicetrafik. Det är fortsatt stora problem med det nya bokningssystem som införts i Östergötland. Värst är de orealistiska körtiderna. Färdtjänstförare upplever att stressen hotar att knäcka dem – och offra säkerheten.

Vrede och uppgivenhet. Men också en stridslysten stämning. Rösterna är skarpt kritiska i lunchrummet i Norrköping, på en av Taxibil i Östergötlands depåer. Det har gått knappt två månader sedan Region Östergötlands trafikbolag den 1 april införde ett nytt system för anropsstyrd trafik; färdtjänst, sjukresor och skolskjutsar.

Samir Atlagic, färdtjänstchaufför.
Samir Atlagic, färdtjänstchaufför. Foto: Lilly Hallberg

– För färdtjänst är systemet en katastrof. Det är alldeles för korta tider som kommer in, kan handla om tre minuter att köra till andra sidan stan. I vinter kommer det aldrig att hålla, säger chauffören och Transportombudet Samir Atlagic.

– I slutänden är det resenärerna som drabbas värst. Vi vill ge service och säkerhet till kunderna.

Det kan handla barn med särskilda behov, som kräver extra uppmärksamhet, eller en person med depression i behov av att byta några ord med den som kommer och hämtar. Eller snart 100-åriga kunder med rörelsesvårigheter som förväntas hoppa upp i fordonet på minuten, utifrån systemets tidsplan.

– Jag hoppas det blir en förändring, annars funderar jag seriöst på att lämna in nycklarna. Saken är ju den att chaufförer också behöver gå på toaletten, även om det inte står i avtalet. Eller ska man ha med sig en väska i bilen om man behöver kissa? säger Nine Andjeloviç, en av de andra förarna.

– Den servicetid man hade förut finns inte längre. Det har blivit mer som ett transportföretag än servicetrafik, säger Micke.

Nine Andjelovic är oroad för att problemen blir än värre i vinter. Foto: Lilly Hallberg

Han har, tillsammans med Samir och Nine, kört samhällsbetald trafik i sammanlagt över 70 år. De beklagar nya förare som saknar rutin och konstaterar att konsekvensen tyvärr blir att många funderar på att byta jobb.

Också från åkarens sida innebär det problem då ”mer ambitiösa arbetstagare söker sig bort – vill du ha seriösa förare måste det vara bra villkor, något som skapats den senaste tioårsperioden” enligt platschefen i Norrköping.

En kvinna på väg ut efter rasten talar om den ökade stressen:

– Det har blivit för tajt, man stressar och kör inte säkert.

Förseningar ger dominoeffekt

En förändring som gjorts sedan systemet infördes är att punkten från där rasttiden räknas justerats. Det innebär att de allra flesta förare nu kan äta lunch på sin hemmadepå och inte, som först med nya systemet, i bilen utanför sjukhuset. Något som väckte hård kritik.

– Men det är långt ifrån bra som det fungerar nu. Man kan väl säga att vi gått från minus 100 till minus 50, säger Rickard Bergman, en av chaufförerna.

– Ett annat problem nu är att vi får en hämtningstid, kunden en annan.

Chauffören kan då exempelvis vara på plats 12.30, kunden beredd på 12.45. Det innebär att det kan bli nödvändigt att aktivt söka upp kunden och att det leder till försening, och den dominoeffekt som flera av förarna talar om.

Chaufförerna vid Taxibil i Östergötland har – liksom kollegorna på Connect Bus, det andra stora taxibolaget i länet – lämnat en kravlista till Östgötatrafiken. Respons? Knappt någon alls, enligt flera av förarna i lunchrummet.

– Bland det värsta är att det inte finns någon kommunikation, en känsla av att de inte litar på chaufförerna, säger Samir Atlagic.

Och uppmaningen ”skicka en avvikelserapport” hjälper ju inte i skarpt läge, påpekar kollegorna.

Det har också periodvis varit kaos när det gäller att komma fram till Beställningscentralen för att påtala problem, med upp till en timmes väntetid vissa dagar.

– Och om man kommer fram är det vanligaste svaret att det finns inga andra fordon.

Besked på morgonen

Facket har haft flera möten om bokningssystemet med arbetsgivarna – taxiföretagen – och även fört diskussioner med Östgötatrafikens ansvariga. Det har bland annat lett till att förarna får besked om när dagens långrast ligger redan på morgonen.

Camilla Jansson. Foto: Pressbild

Camilla Jansson är avdelningschef för beställningstrafik på Östgötatrafiken. Hon framhåller att det gamla bokningssystemet, som användes till sista mars i år, byttes av två anledningar: Det gamla systemet – som använts under många år – tas ur drift av leverantören, som menar att det nått vägs ände i april 2024.

Redan innan det beskedet hade dock Östgötatrafiken inlett en förstudie eftersom det fanns behov av ett mer modernt system, ”som var mer i tiden och kunde stödja oss framåt för att utveckla resorna både för kund och våra samarbetspartners.”.

Östgötatrafiken har fokuserat på att komma tillrätta med de orealistiska körtider, som fem minuter Norrköping–Linköping, som inledningsvis ledde till kaosartade situationer, enligt beställningstrafikens avdelningschef:

– Problemen är att betrakta som övergående. I början hade vi problem med korta körtider mellan orter, och att ett fordon nästan förväntades vara på två platser samtidigt. De flesta av dessa problem har vi kommit till rätta med, men vi är inte klara. Vi går förstås vidare för att trimma in systemet så att det ska bli så bra som möjligt, säger Camilla Jansson.

Hade det inte varit bra med en provperiod i förväg, innan systemet sattes in skarpt?

– Vi har under lång tid informerat trafikföretagen på avstämningsmöten att ett systembyte skulle ske, sedan kan vi hålla med om att det blev intensivt mär tiden sedan började dra ihop sig. Det går tyvärr inte att ha två system i gång samtidigt för att den tekniska kommunikationen ska fungera, säger Camilla Jansson.

Hur mycket har kommit fram direkt till er när det gäller sjukskrivningar och att förare söker sig bort från yrket?

– Att det varit en stressig och kämpig period för förarna har vi förstått och vi har jobbat intensivt tillsammans med vår systemleverantör för att rätta de problem som påverkat förarna och tagit stora steg framåt på kort tid. Vår ambition på längre sikt är att systemet ska innebära förbättringar för alla inblandade – förare, personal på beställningscentralen och inte minst för våra kunder.

Färdtjänstbussar vid depån i Norrköping. Lilly Hallberg

Men några fler justeringar à la långrasten är inte aktuella. Östgötatrafikens ansvariga betonar att schemaläggningen är något trafikföretagen ansvarar för. Någon lunchrast inlagd i schemat som tidigare blir det inte.

Enligt facket innebär det nya systemet en positiv flexibilitet bara för Östgötatrafiken.

– De är en ökad flexibilitet som är helt ensidig – alla vill spara pengar och göra verksamheten så effektiv som möjlig. Men det blir våra medlemmar som får stå för notan, säger Mats L Andersson, ombudsman på Transports avdelning 4 Östergötland.

Ute på Taxibil i Östergötlands Norrköpingsdepå talar förarna om konsekvenser av körningar ”utan luft emellan”: Förra veckan var det tre personer som fick böter för fortkörning, en förlorade körkortet.

– Men jag kör inte för fort. Det kanske är enda sättet för Östgötatrafiken att lära sig att systemet inte fungerar, säger Rickard Bergman.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Samir:
    28 juli, 2024

    En försening på 20 min ger böter på 8000 kronor sen man hamnar i konflikt med taxibolag som svar på din fråga om du undrar

  2. Carl-johan:
    19 juni, 2024

    Jag förstår inte varför man stressar, det tar den tid det tar. Glider tiden så är det länstrafikbolagets problem, dom får omplanera. Jag kör rullebuss.

Lästips:

Uppsökeri inför stora förändringar

Servicetrafik. Trafikbolaget som vann regionens upphandling tog över samtidigt som ett nytt planeringssystem infördes. Folk från Värmlandsavdelningen har under våren varit ute och träffat färdtjänstförare, många som trots lång erfarenhet tvingats söka sitt jobb på nytt.

Taxistolpe

Taxiförare kör för fort enligt Folksam-mätning

Chaufförer. Taxiförare är sämst på att hålla hastighetsbegränsningar och busschaufförer bäst. I alla fall att döma av en undersökning som Folksam gjort, där hastigheten bland yrkesförare på olika håll i landet mättes upp.

Wolt är en av de största leverantörerna i Sverige. Foto: Justina Öster

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Medlare utsedda i hamntvister

Konflikt. Statliga Medlingsinstitutet har utsett Anders Ferbe och Bengt Huldt att medla mellan Transport och Sveriges Hamnar om ett nytt hamn- och stuveriavtal. De kommer även att medla i tvisten mellan arbetsgivarorganisationen och Hamnarbetarförbundet.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.

HF varslar om strejk

Konflikt. Hamnarbetarförbundet (HF), som liksom Transport förhandlar om nytt kollektivavtal för stuveriarbetare, har lagt ett varsel om strejk. Om ingen överenskommelse nås innan betyder det total nedläggning av arbetet nästa onsdag, den 21 maj.

Nya avtal för depå och flygtankning

Avtal 2025. Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har enats om nya avtal för flygtankare och arbetare som går på depåavtalet.

Sista dagen i Think Pink-rättegång

Miljöbrott. På torsdagen avslutas den rekordlånga rättegången mot sammanlagt elva personer misstänkta för kriminell avfallshantering – allt kopplat till återvinningsbolaget Think Pinks dumpning av miljöfarliga sopor på en rad platser i landet.

Offentliga upphandlingar

Uppsökeri inför stora förändringar

Servicetrafik. Trafikbolaget som vann regionens upphandling tog över samtidigt som ett nytt planeringssystem infördes. Folk från Värmlandsavdelningen har under våren varit ute och träffat färdtjänstförare, många som trots lång erfarenhet tvingats söka sitt jobb på nytt.

Kvinna dog efter fall från sopbil

Miljöarbete. En kvinna omkom under tisdagen av de skador hon fick sedan hon ramlat av bilen, och slagit huvudet i marken, under arbete med sophämtning i Tierps kommun.

Första lastbilen som går på solenergi på väg

Åkeri. Här rullar den första lastbilen som drivs av solenergi – i kommersiell drift på svensk väg. Den specialbyggda dragbilen och trailern täckt med solceller har tagits fram genom ett forskningsprojekt.

Avtal 2025

Nytt avtal för anställda på bensinstationer

Bensin- och garageavtalet. På tisdagen den 29 april tecknade Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund ett nytt kollektivavtal för de flesta som jobbar vid bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och första året ger det löneökningar mellan 929 kronor och 1 225 kronor och för andra året 819 kronor och 1 080 kronor.

Familjefest på gymnasiet med framtidens transporter

Utbildning/evenemang. I helgen hade Edströmska gymnasiet i Västerås öppet hus och välkomnade alla – för att ta del av skolans utbildningar och för en branschdag med aktiviteter, utställningar och uppvisningar.

Avtal 2025

Inget avtal i hamn

Hamn- och stuveriavtalet. Transports förhandlingsdelegation för hamn- och stuveriavtalet åkte hem utan att ett nytt avtal tecknats.

Taxistolpe

Taxiförare kör för fort enligt Folksam-mätning

Chaufförer. Taxiförare är sämst på att hålla hastighetsbegränsningar och busschaufförer bäst. I alla fall att döma av en undersökning som Folksam gjort, där hastigheten bland yrkesförare på olika håll i landet mättes upp.