KONFLIKT I TAXIBRANSCHEN

”Lönenivåerna inom taxi är bedrövliga”

Taxi. – Bra att Transport varslat om blockad och strejk. Det är dags att det händer något, lönenivåerna inom taxi är alldeles bedrövliga. Så säger taxiföraren Jamie Svensson i Falkenberg som jobbar på Varbergs taxi.

Jamie Svensson. Foto: Privat

Jamie Svensson hör till de taxi- och färdtjänstförare som kommer att tas ut i strejk klockan 04.00 den 4 september – om Transportarbetareförbundet och motparten, Biltrafikens Arbetsgivareförbund, inte lyckas komma överens om ett nytt kollektivavtal innan dess.

Både fack och arbetsgivare är i dag kallade till ett första möte med medlare på Medlingsinstitutet för att få hjälp på traven.

Jamie Svensson är beredd att ta strid och strejka för högre lön.

– Som kvälls- och nattchaufför får jag inte mer än 18 000 kronor i lön efter skatt. Ändå har vi ett legitimerat yrke, lika väl som läkare och sjuksköterskor. Det borde vara värt någonting att vi hanterar barn med diagnoser, äldre, nyopererade, patienter som går på dialys och dyngraka 18-åringar som ska hem efter en fest, säger han.

Han ser avregleringen som grunden till dagens problem inom taxibranschen och anser att högre löner skulle öka statusen på yrket.

– Dålig lön och dåliga arbetsförhållanden lockar inte till sig arbetssökande. Men det är inte det enda problemet. När det gäller arbetstider får jag i regel ut mitt schema först en vecka innan det börjar gälla.

– Vem fan kan planera sitt liv efter det? Gå en kvällskurs eller engagera sig politiskt, undrar Jamie Svensson.

Själv sitter han i fullmäktige i Falkenbergs kommun, men har knepigt att få ihop de politiska kvällsmötena med sina arbetstider.

– Tack och lov har jag inte familj och dagishämtningar också…

Transports krav på att förarna ska få sina scheman minst 14 dagar innan de börjar gälla är fullt rimligt, anser han. Men trots att mycket behöver åtgärdas, att arbetet är stressigt, att han utsätts för hot och trakasserier, har långa arbetsdagar och dåligt med återhämtning, så stormtrivs Jamie Svensson med taxijobbet.

– Det blir aldrig långtråkigt. Jag älskar det, kundmötena och kollegorna!

Bland arbetskamraterna på Varbergs taxi är känslorna lite blandade inför varslad blockad med bland annat stopp för nyanställningar, övertid och inhyrda förare. Där finns egenföretagare som inte välkomnar konfliktåtgärderna.

– Men bland de fast anställda tror jag att vi har stöd. Bland de som inte vill strejka finns chaufförer som inte är med i facket och kanske inte förstår vad konflikten handlar om, säger Jamie Svensson.

Han törs inte sia om ifall strejken verkligen kommer att utlösas, men bedömer att blockaden i praktiken kommer att få större effekt och genomslag. Just nu har han semester, men han börjar jobba igen på den första utlysta strejkdagen, den 4 september.

Niklas Johansson. Foto: Privat

Niklas Johansson arbetar på Vikbolands taxi i Västervik, där Transports medlemmar också kan komma att tas i ut i strejk.

– Det känns bra, jag tror det var nödvändigt och dags att sätta ner foten nu. Vi har fått backa och gå tillbaka på våra krav så många gånger, säger han.

Niklas Johansson satt med i avtalsdelegationen i förra avtalsrörelsen, då mycket krut satsades på att förbättra procentlöner och lägstalöner.

Han uppfattar strejkviljan som god bland kollegorna.

– Men det finns ju alltid några som inte är så på, som timanställda som undrar hur det ska gå för dem. Men de flesta är nog beredda att strejka nu, säger Niklas Johansson.

Erik Smedjeborg kör färdtjänst och serviceresor på Connect Bus Sandarna i Örebro och hör också till chaufförerna som kan tas ut i strejk. Han förstår att Transport behövde ta till varsel. Men han tycker det hade blivit mer kraftfullt om Connect Bus, som har verksamhet på många håll i Sverige, hade varslats om strejk på alla orter.

– Det hade kunnat stoppa serviceresorna i hela södra Sverige, säger han.

Erik Smedjeborg. Foto: Justina Öster

Erik Smedjeborg har semester och vet inte hur kollegorna ställer sig till konfliktåtgärderna. Själv läste han på och satte sig in i vad som gäller vid förra avtalsrörelsen, där det kärvade på samma sätt mellan fack och arbetsgivare.

Både höjd lön och bättre arbetsvillkor är viktigt, tycker Erik Smedjeborg. Han sätter stora frågetecken kring att färdtjänst- och sjukreseförare ska tvingas köra i alla väder, som snökaos, medan linjebusstrafiken ställs in.

­– Var ligger serviceförarnas värde i det? Någonstans borde det samhällsviktiga arbete vi gör reflekteras i plånboken.

För att få bukt med dubbla tidböcker och alldeles för långa arbetsdagar borde digitala färdskrivare införas i taxifordon, på samma sätt som i lastbilar, anser han.

– I dag kan taxiförare köra hur länge som helst. Vi behöver en bättre lönetrappa också. Det är inte rimligt att en chaufför som har kört i 22 år har samma lön som en som jobbat i två, säger Erik Smedjeborg.

Läs mer om konflikten

2023-08-15

Transport varslar om strejk inom taxi

2023-08-17

Transport kallas till medlare i taxikonflikten

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Unionen varslar om nya stridsåtgärder mot Tesla

Konflikt. Ett år har gått sedan IF Metalls medlemmar gick ut i strejk på Tesla. Nu utökar Unionen sina stridsåtgärder.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det höjda säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både antal säkerhetsföretag och anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.