Taxistolpe
Close
Förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) om nytt avtal för taxiförarna har strandat.
Close
Konflikt i taxibranschen

Transport varslar om strejk inom taxi

Taxi. (UPPDATERAD) Förhandlingarna om nytt taxiföraravtal har kört fast. Nu varslar Transport om konflikt. Det innebär i ett första steg blockad, alltså stopp för övertid, mertid, nyanställningar och inhyrd personal från och med den 25 augusti. Och i ett andra steg strejk vid sex taxibolag med start den 4 september.

I början av juli tog Transportarbetareförbundet och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) sommarpaus i förhandlingarna om ett nytt avtal för landets taxichaufförer. På tisdagsförmiddagen träffades parterna igen i Näringslivets Hus i Stockholm. Det gick trögt. På eftermiddagen strandade förhandlingarna och Transport lämnade över sitt varsel om konflikt till BA.

– Vi tvingas tyvärr varsla eftersom vi har en motpart som vägrar att hålla konstruktiva förhandlingar. Vi upplever också att arbetsgivarparten har en tendens att gena lite kring sanningen, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Konflikten handlar främst om pengar. Det vill säga lönehöjningar, hur löneutrymmet ska fördelas utifrån antal år i yrket och om hur garantilönen ska räknas upp för förare som har procentlön, baserat på inkört belopp.

För att locka fler chaufförer till yrket och höja statusen vill Transport införa ytterligare en tariff, alltså ett nytt lönesteg efter fyra år som chaufför. I dag finns bara startlön och höjd lön efter ett och två år i yrket.

– Det handlar också om att få folk att stanna kvar i jobbet. Att taxibranschen har stora problem med att rekrytera och behålla personal är både vi och arbetsgivarna överens om, säger Tommy Wreeth.

Förutom höjd lön, både för chaufförer med fast månadslön och procentlön och att premiera erfarenhet och kompetens, vill Transport också förbättra framförhållningen i schemaläggningen, så att chaufförer får veta minst fjorton dagar innan hur de ska jobba.

– Det följer bestämmelserna i arbetstidslagen, säger Tommy Wreeth.

Den varslade blockaden träder i kraft den 25 augusti klockan 04.00 och löper sedan vidare med stopp för nyanställningar och inhyrd personal, liksom övertid och mertidsarbete.

Enligt varslet inleds strejken måndagen den 4 september och pågår under tre olika tidsperioder mellan klockan 04.00 och 17.00. Det vill säga:

  • Måndagen den 4 september och tisdagen den 5 september.
  • Måndagen den 11 september och tisdagens den 12 september.
  • Måndagen den 18 september och tisdagen den 19 september.

Förare och arbetsgivare vid totalt sex taxiföretag berörs. Det gäller:

  • Varbergs taxi i Varberg.
  • Telepass med verksamhet i Helsingborg, Malmö, Lund, Ystad och Kristianstad.
  • Vikbolands taxi i Västervik.
  • Connect Bus Sandarna i Örebro.
  • Göteborg Buss i Göteborg.
  • Sparlands buss och taxi med verksamhet i Grästorp, Vara, Nossebro, Tjörn och Trollhättan.
Färdtjänstförare Ronnie Persson från Storfors. Foto: Justina Öster
Ronnie Persson . Foto: Justina Öster

– Vi vill egentligen ha bort procentlönen helt. Men det är svårt att åstadkomma på en gång, så vi strävar i alla fall efter att fler ska få fast månadslön, säger Tommy Wreeth.

Han tillägger:

– Samtidigt vill vi att utvecklingen av garantilönen, för de som kör på procent, ska bli så bra som möjligt. En lite knepig ekvation.

Efter att varslet lagts hoppas Tommy Wreeth att Medlingsinstitutet ska kopplas in och at medlare ska utses så fort som möjligt.

– Min förhoppning är att medlingen ska komma i gång i nästa vecka, säger han.

Pea Olsson kör samhällsbetald trafik i Mora. Foto: Justina Öster
Pea Olsson. Foto: Justina Öster

När avtalsdelegationen packade ihop och lämnade Näringslivets hus kommenterade färdtjänstföraren Ronnie Persson från Storfors förhandlingarna och varslet:

– Det har gått som förväntat.

Viktor Petrov, regional samordnare i taxibranschen, Linköpings-avdelningen. Foto: Justina Öster
Viktor Petrov. Foto: Justina Öster

Han har länge kämpat för en schystare taxibransch med bättre villkor och var förra året med och startade Taxikommittén med yrkesverksamma chaufförer. Syftet var att fungera som kunskapskälla och bollplank för Transport på central nivå.

Kollegan Pea Olsson från Mora kör samhällsbetalda resor i Dalarna och sitter också med i avtalsdelegationen, som yngsta representant. Hon tycker det varit intressant att delta i manglingen av nytt avtal. Trots att det gått trögt.

Fast Pea Olsson håller med regionala samordnaren i taxibranschen, Viktor Petrov från Linköpingsavdelningen, om slutsatsen:

– Arbetsgivarna underskattar oss.

 

Arbetsgivare kritiska

– Taxinäringen drabbades hårt av pandemin och det här varslet riskerar att försvåra branschens återhämtning. I förlängningen kan varslet leda till färre jobb och högre priser för taxitjänster, kommenterar förhandlingschef Annika Nordin på Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) i ett pressmeddelande.

Annika Nordin välkomnar att Medlingsinstitutet nu kopplas in ”för att hitta en väg framåt som värnar den svenska modellen”.

Varslet om blockad och strejk gäller Transports medlemmar som kör taxi och samhällsbetalda resor och riktar sig mot arbetsgivare som är anslutna till arbetsgivarorganisationen BA.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

Toalettbesök kan leda till timmar utan lön

Taxi. Facket gick ut för att kolla läget för förarna som kör gamla och sköra till sjukhuset. Transportarbetaren hängde på.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.