Taxistolpe
Close
Förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) om nytt avtal för taxiförarna har strandat.
Close
Konflikt i taxibranschen

Transport varslar om strejk inom taxi

Taxi. (UPPDATERAD) Förhandlingarna om nytt taxiföraravtal har kört fast. Nu varslar Transport om konflikt. Det innebär i ett första steg blockad, alltså stopp för övertid, mertid, nyanställningar och inhyrd personal från och med den 25 augusti. Och i ett andra steg strejk vid sex taxibolag med start den 4 september.

I början av juli tog Transportarbetareförbundet och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) sommarpaus i förhandlingarna om ett nytt avtal för landets taxichaufförer. På tisdagsförmiddagen träffades parterna igen i Näringslivets Hus i Stockholm. Det gick trögt. På eftermiddagen strandade förhandlingarna och Transport lämnade över sitt varsel om konflikt till BA.

– Vi tvingas tyvärr varsla eftersom vi har en motpart som vägrar att hålla konstruktiva förhandlingar. Vi upplever också att arbetsgivarparten har en tendens att gena lite kring sanningen, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Konflikten handlar främst om pengar. Det vill säga lönehöjningar, hur löneutrymmet ska fördelas utifrån antal år i yrket och om hur garantilönen ska räknas upp för förare som har procentlön, baserat på inkört belopp.

För att locka fler chaufförer till yrket och höja statusen vill Transport införa ytterligare en tariff, alltså ett nytt lönesteg efter fyra år som chaufför. I dag finns bara startlön och höjd lön efter ett och två år i yrket.

– Det handlar också om att få folk att stanna kvar i jobbet. Att taxibranschen har stora problem med att rekrytera och behålla personal är både vi och arbetsgivarna överens om, säger Tommy Wreeth.

Förutom höjd lön, både för chaufförer med fast månadslön och procentlön och att premiera erfarenhet och kompetens, vill Transport också förbättra framförhållningen i schemaläggningen, så att chaufförer får veta minst fjorton dagar innan hur de ska jobba.

– Det följer bestämmelserna i arbetstidslagen, säger Tommy Wreeth.

Den varslade blockaden träder i kraft den 25 augusti klockan 04.00 och löper sedan vidare med stopp för nyanställningar och inhyrd personal, liksom övertid och mertidsarbete.

Enligt varslet inleds strejken måndagen den 4 september och pågår under tre olika tidsperioder mellan klockan 04.00 och 17.00. Det vill säga:

  • Måndagen den 4 september och tisdagen den 5 september.
  • Måndagen den 11 september och tisdagens den 12 september.
  • Måndagen den 18 september och tisdagen den 19 september.

Förare och arbetsgivare vid totalt sex taxiföretag berörs. Det gäller:

  • Varbergs taxi i Varberg.
  • Telepass med verksamhet i Helsingborg, Malmö, Lund, Ystad och Kristianstad.
  • Vikbolands taxi i Västervik.
  • Connect Bus Sandarna i Örebro.
  • Göteborg Buss i Göteborg.
  • Sparlands buss och taxi med verksamhet i Grästorp, Vara, Nossebro, Tjörn och Trollhättan.
Färdtjänstförare Ronnie Persson från Storfors. Foto: Justina Öster
Ronnie Persson . Foto: Justina Öster

– Vi vill egentligen ha bort procentlönen helt. Men det är svårt att åstadkomma på en gång, så vi strävar i alla fall efter att fler ska få fast månadslön, säger Tommy Wreeth.

Han tillägger:

– Samtidigt vill vi att utvecklingen av garantilönen, för de som kör på procent, ska bli så bra som möjligt. En lite knepig ekvation.

Efter att varslet lagts hoppas Tommy Wreeth att Medlingsinstitutet ska kopplas in och at medlare ska utses så fort som möjligt.

– Min förhoppning är att medlingen ska komma i gång i nästa vecka, säger han.

Pea Olsson kör samhällsbetald trafik i Mora. Foto: Justina Öster
Pea Olsson. Foto: Justina Öster

När avtalsdelegationen packade ihop och lämnade Näringslivets hus kommenterade färdtjänstföraren Ronnie Persson från Storfors förhandlingarna och varslet:

– Det har gått som förväntat.

Viktor Petrov, regional samordnare i taxibranschen, Linköpings-avdelningen. Foto: Justina Öster
Viktor Petrov. Foto: Justina Öster

Han har länge kämpat för en schystare taxibransch med bättre villkor och var förra året med och startade Taxikommittén med yrkesverksamma chaufförer. Syftet var att fungera som kunskapskälla och bollplank för Transport på central nivå.

Kollegan Pea Olsson från Mora kör samhällsbetalda resor i Dalarna och sitter också med i avtalsdelegationen, som yngsta representant. Hon tycker det varit intressant att delta i manglingen av nytt avtal. Trots att det gått trögt.

Fast Pea Olsson håller med regionala samordnaren i taxibranschen, Viktor Petrov från Linköpingsavdelningen, om slutsatsen:

– Arbetsgivarna underskattar oss.

 

Arbetsgivare kritiska

– Taxinäringen drabbades hårt av pandemin och det här varslet riskerar att försvåra branschens återhämtning. I förlängningen kan varslet leda till färre jobb och högre priser för taxitjänster, kommenterar förhandlingschef Annika Nordin på Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) i ett pressmeddelande.

Annika Nordin välkomnar att Medlingsinstitutet nu kopplas in ”för att hitta en väg framåt som värnar den svenska modellen”.

Varslet om blockad och strejk gäller Transports medlemmar som kör taxi och samhällsbetalda resor och riktar sig mot arbetsgivare som är anslutna till arbetsgivarorganisationen BA.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är ny LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbredningens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrerat nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svensk Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är ny LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbredningens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.