Avtal 2023

Avtal klart för biluthyrning

Biluthyrning. Nytt kollektivavtal är nu klart för ytterligare en yrkesgrupp som arbetar inom bilvård. Transport och Almega har tecknat ett tvåårigt avtal för anställda på biluthyrningsföretag.

Den nya avtalsperioden gäller från och med den 1 juli 2023 till och med den 30 juni 2025. Löneökningarna görs genom höjning av tarifferna och tillägg i avtalet.

Det betyder att månadslönerna höjs med mellan 992 kronor och 1 192 kronor från juli i år. År två blir löneökningen mellan 831 kronor och 998 kronor i månaden. I procent betyder det en ökning på 4,1 procent, respektive 3,3 procent. Övriga tillägg och ersättningar höjs också med 4,1 procent den 1 juli 2023 och med 3,3 procent den 1 juli 2024.

Nivån på löneökningen totalt över 24-månadersperioden ligger alltså på 7,4 procent, den nivå som industrin satt som så kallat märke för löneökningstakt under avtalsperioden.

Magnus Thelander är central ombudsman på Transport och har varit med och förhandlat fram ett ”okej avtal” för dem som arbetar med biluthyrning.

– Positivt är ändå att vi lyckades få ett nytt avtal klart bara en vecka efter att det gamla löpte ut så att medlemmarna inte behöver vänta på lönehöjningen, säger han.

Transports ombudsman Thelander tar upp den låga aktiviteten på avtalsområdet, och som gäller båda parter.

– På sikt vore det kanske bättre att integrera avtalet med det större bensin- och garageavtalet. Den lägre aktiviteten gör att avtalet inte utvecklas och därmed blir alltmer omodernt när tiden går, säger han.

Bensin- och garageavtalet, som Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund tecknade i april, ger upp till 7,9 procent i löneökning under tvåårsperioden.

– Det är ett uttalat mål från vår sida att avveckla avtal mellan oss och Almega. Att integrera biluthyrningsavtalet med det tar oss mot detta mål. Och det har vi ju nu två år på oss att ta oss an, säger Magnus Thelander.

Avtalet som tecknats i dag bygger helt på lönetariffer. Någon lokal pott med pengar att fördela finns inte. Det betyder att alla anställda är garanterade hela lönehöjningen enligt aktuellt tariffsteg, beroende på erfarenhet och arbetsuppgift, i likhet med de flesta andra avtal Svenska Transportarbetareförbundet tecknar.

Avtal som är klara

2023-04-06

Så blir de nya lönerna för chaufförer och terminalare.

2023-04-21

Avtal klart för bensinstationer och tvätt- och rekonditioneringshallar

Avtal klara för kommunala flygplatser och miljöbolag

2023-04-28

Nytt avtal för hamnarbetare

2023-05-08

Nytt depåavtal är tecknat

Tvåårigt flygtankningsavtal höjs med upp till 11,1 procent

2023-05-10

Nytt avtal för miljö- och renhållningsarbetare

2023-05-11

Taxitelefonisternas nya avtal är klart

2023-05-16

Tidningsbudens nya avtal klart

2023-05-25

Bemanning har nytt avtal

2023-06-01

Nytt gummiavtal tecknat

2023-06-02

Foodora-avtal höjer garantilön rejält

2023-06-26

Nya löner på OKQ8

2023-06-30

Nytt avtal klart för bevakningsbranschen

2023-07-06

Utlandsförare har nytt avtal

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Arbetsgivare, bered er på en match

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i princip klar för denna gång. Avtal har tecknats för alla Transports yrkesgrupper. Vissa har löst sig lättare än andra och på en del avtalsområden har vi tvingats varsla om konflikt för att nå fram.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.