Transport uteslöt SD-politiker – nu prövas tvisten i hovrätten

Facket. Svea hovrätt kommer att ta upp målet om Transports uteslutning av SD-politikern Mats Fredlund. Fredlund stämde förbundet och fick rätt i Stockholms tingsrätt. Transport överklagade och på måndagen beviljade hovrätten så kallat prövningstillstånd.

– Det var väntat. Det är angeläget att ärendet prövas på nytt, säger Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Transport har i snart 20 år haft en restriktiv linje i synen på Sverigedemokraterna (SD). Förbundet utesluter inte medlemmar på grund av deras sympatier eller vilket parti de röstar på. Men. Transport anser att det är oförenligt med stadgarna att vara medlem i Transport och samtidigt aktiv företrädare för Sverigedemokraterna.

Mats Fredlund är en av flera lokala SD-politiker som uteslutits ur förbundet under årens lopp. Han överklagade uteslutningen och drev frågan vidare till domstol.

I början av mars kom utslaget från Stockholms tingsrätt. Transport hade inte grund för att uteslutningen, ansåg domstolen.

Transports förbundsstyrelse tog upp ärendet. En enig styrelse beslutade att förbundet ska överklaga den fällande domen till hovrätten. I klagan vidhåller Transport att Mats Fredlund ”bedriver eller stöder verksamhet som är oförenlig med förbundets ändamål”.

Parallellt skickade Fredlund in ett ”anslutningsöverklagande”. Han kräver att Transport ska betala 100 000 kronor i skadestånd för uteslutningen. I tingsrätten vann Mats Fredlund själva tvisten, men domstolen sa nej till skadestånd.

Nu står det alltså klart att Svea hovrätt tar upp målet. Transport, och stora delar av fackföreningsrörelsen, reagerar mot att staten – genom en domstol – går in och tolkar en ideell förenings stadgar.

”Endast i diktaturer tar sig staten rätt att gripa in i ideella föreningars inre angelägenheter”, skriver Transport i överklagan.

Fredlund anför å sin sida att arbetstagare som fråntas möjlighet att vara med i facket befinner sig i en utsatt situation på arbetsmarknaden ”med kraftigt försämrade möjligheter att hävda sin rätt”.

Efter utslaget i tingsrätten uttalade Mats Fredlund att han inte hade för avsikt att gå med i Transport igen.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.