Anne Alfredsson och Lars Mikaelsson på väg in i rätten. Mats Fredlunds ryggtavla till vänster. (toppbild)
Close
Förbundsjurist Anne Alfredson, LO-TCO Rättsskydd, och Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson på väg in i rätten.
Close

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Mats Fredlund, Anders Elvingsson och Mattias Karlsson (SD). (infälld bild)
Mats Fredlund diskuterar med sitt juridiska ombud, Anders Elvingsson, och Mattias Karlsson (SD) utanför rättssalen. Foto: Lilly Hallberg

Svenska Transportarbetareförbundets värdegrund bygger på idén om alla människors lika värde. Förbundets inriktning, fastställt i stadgarna, står i rak motsats till Sverigedemokraternas mål. Därför går det inte att både aktivt arbeta för partiet och vara med i fackförbundet, enligt Transports syn. Och därför blev yrkesföraren Mats Fredlund utesluten efter att ha valts in i Kiruna kommunfullmäktige som ordinarie ledamot för SD.

Det Stockholms tingsrätt nu ska ta ställning till är Fredlunds krav och om uteslutningen saknar laglig grund. Domen faller den 4 mars.

Mats Fredlund har stämt Transport och kräver, förutom att uteslutningen hävs, ett skadestånd på 100 000 kronor. Fredlund hade till huvudförhandlingen åberopat Mattias Karlsson, SD:s chefsideolog, som på torsdagen medverkade i ett förhör.

Karlsson, som är huvudförfattare till partiprogrammet, fick frågor av Fredlunds advokat om hur SD:s Principprogram 2011 ska tolkas och inte tolkas. Båda fick också upprepade gånger tillsägelser av rättens ordförande att hålla sig till temat.

Även Transport hade kallat ett vittne till rätten, Clas Linder, förbundskassör respektive vice ordförande inom förbundet under den period som avhandlades. Linder var en av dem som främst drog upp Transports linje i förhållande till främlingsfientlighet och extremism i slutet av 1990-talet. Då inte specifikt riktat mot Sverigedemokraterna, utan präglat av flera brutala våldsbrott med nazistiska förtecken som begåtts i samtiden.

På Transports kongress 1997 motionerades det kring hur det gick att hålla rent mot aktiva i ytterlighetspartier, som agerade i strid med förbunds hjärta – stadgarna. När det gäller aktiva SD:are håller Transport fast vid den linje som förbundet konsekvent följt sedan 2004, men i viss mån redan tillämpat tidigare.

Gäller bara aktiva

Transports hållning har, både centralt och lokalt, hela tiden varit tydligt: Det är inget hinder för medlemskap att stödja Sverigedemokraterna, att rösta på partiet eller vara medlem i SD. Men det går inte att aktivt arbeta som företrädare för ett parti, eller en organisation, vars målsättning går stick i stäv med Transports hela väsen.

Till skillnad från andra fackförbund stoppar Transport inte bara politiskt aktiva SD:are från att inneha fackliga förtroendeuppdrag. Transport stoppar aktiva SD:are från att vara medlemmar i föreningen. Motiveringen är att förbundets medlemmar ska vara jämlika, alla ska som princip kunna ta på sig förtroendeuppdrag.

Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson ser det aktuella målet som principiellt viktigt.

– Vår inställning är klar. Vårt fackförbund måste ha rätt att utesluta personer som inte delar vår värdegrund, om de aktivt arbetar mot oss, säger han.

Det handlar om ett val: Arbeta aktivt för SD eller var med i Transport.

Redan under de förberedande förhandlingarna, i juni förra året, framförde Transport – genom LO-TCO Rättsskydd – vad i Sverigedemokraternas partiprogram som står i strid med förbundets stadgar. Det som alltså legitimerar uteslutningen.

Det handlar dels om markerade stycken i Sverigedemokraternas partiprogram vid tiden för uteslutningen. Dels uttalanden av ledande sverigedemokrater under åren 2017–2018. Här ryms allt från principiella ståndpunkter för vad som krävs för att bli medborgare, bevarandet av ”kärnan i den svenska kulturen” och att i största möjliga mån begränsa invandring från muslimska länder med starka inslag av fundamentalism. Till tal om muslimer som ”inte fullt ut människor” eller att judar och samer inte är svenskar.

I samlingen SD-uttalanden nämns också Mattias Karlsson, som i oktober 2017 på sin Facebook la upp en bild på två unga personer och insinuerat att de vistades i Sverige illegalt och i sammanhanget talat om terroristen Rakhmat Akilov.

I de många medlemmarnas intresse

Mats Fredlund har tidigare uttryckt att han kommer att driva sin sak vidare om han förlorar i de svenska rättsinstanserna, till Europadomstolen. Och det håller han fast vid:

– Ja, det är mest troligt, sa han till Transportarbetaren före rättegångens start på onsdagen.

Om domstolen i Strasbourg bedömer att en nationell dom bryter mot Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna måste tillämpningen av lagen anpassas. I vissa fall kan ett land också tvingas ändra lagen.

Om rätten skulle döma till Fredlunds fördel behöver Transport se över sin hållning.

– Självklart respekterar vi vad rätten sagt, om det skulle bli så olyckligt, säger Transports Lars Mikaelsson.

Men han framhåller också att man står fast vid åsikten i sig, det som förbundets linje ytterst bygger på: De många medlemmarnas intresse. De som hemma vid köksbordet skrivit motioner på detta område, som fått motionerna lyfta på kongressen och vunnit kongressens stöd och gillande.

– Det är dem, och de som röstat på motionerna, det blir synd om, om Fredlund skulle få rätt i tingsrätten. Han är välkommen tillbaka till vårt förbund när han slutat att aktivt jobba mot förbundet, om han är kvar i transportbranschen som arbetstagare.

Stockholms tingsrätt har nu tre veckor på sig att fatta beslut, till torsdagen den 4 mars då domen meddelas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Alexander:
    17 februari, 2021

    Är Sverige en diktatur?
    Eller är det bara Transport som agerar som de verkade i en enpartistat?

  2. Bo Jonsson:
    15 februari, 2021

    En viktig sak är att de avtal facket tecknar med arbetsgivara gäller för alla anställda, alltså även SD:are som har politiska uppdrag för SD, vare sig de är medlemmar eller inte. Vid allmänna möten för att höra medlemmar om fackliga problem, kan även SD:are vara med men inte i besluten, det måste de göra som kan ställas till svars och då visa att det är i medlemmars intresse och inte nödvändigtvis i ett politiskt partis intresse.

  3. Christoffer:
    14 februari, 2021

    Skärp er för h-vete! Slösa inte era medlemmars pengar på detta. Dessutom är det SD som kämpar mest för er och era medlemmar angående olagliga cabotagekörningar mm i landet. Under all kritik av ett fackförbund att bete sig på detta sättet.

  4. Christer:
    14 februari, 2021

    Mycket märkligt, i grund och botten är en fackförening en intresseförening. Det är medlemmarnas och de framröstade stadgarna som gäller. Det kan aldrig vara en mänsklig rättighet att vara med en förening som man motarbetar vi sidan om.

  5. Björn Breivik:
    13 februari, 2021

    Bra jobbat Transport!

  6. Dan eliasson:
    12 februari, 2021

    Ni vill att alla ska behandlas lika enl er värdegrund men utesluter en demokratiskt vald SD-person. Märkligt logik.

  7. Tomas:
    11 februari, 2021

    Naturligtvis ska inte infiltratörer som företräder ett politiskt parti, som med alla sannolikhet skulle förbjuda fackförbund om dom fick så mycket makt att dom kunde, vara med.
    Självklart ska han uteslutas.

Lästips:

Så skriver du bästa motionen

Inför kongressen. Påverka Transport genom att skriva motioner (förslag) till förbundets kongress 2022. Det här är vår guide.

Lily Hallberg

Vi är bra på att lyssna!

Ledare. Hej kamrater och läsare! Här skriver jag nu för första gången, som ny tillförordnad chefredaktör för tidningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Synkrav för körkort utreds

Utredning. Syntester för körkort som används i dag kan upplevas som trubbiga, enligt regeringen. Därför ska metoderna för att bedöma om en person med synfältsbortfall kan köra trafiksäkert utredas.

Från vänster: Magnus Byström, Mikael Pedersen Danmark DSV, Magnus Larsson. Foto Mikael Humlin

På träff med Transport!

Uppsökeri. I dag finns chans att stanna längs E45:an eller E4 för att träffa transportare från sex avdelningar, på sju olika platser – från Grums i söder till Harrbäcken i norr.

Ingen förlikning mellan Transport och Gate gourmet

Anställningsskydd. Efter Transports stämning av Gate gourmet för ogiltig uppsägning av ett 60-tal anställda möttes facket och cateringbolagets företrädare Svenska Flygbranschen i Arbetsdomstolen igen i går. För en andra muntlig förberedelse. Försöken att förlikas har hittills varit resultatlösa.

Transportbil, avdelning 18 Hälsingland. Foto: Mikael Humlin

Ta en fika och snacka fackliga frågor

Uppsökeri. – Hallå, vill ni ha en kubb och en festis? Många är stressade, men några chaufförer tar sig ändå tid för lite fackligt snack med Mikael Humlin från Transport på Circle Q-macken i Ljusne. I morgon har du chans att träffa fler transportare från Norrland, Dalarna och Värmland.

Yrkesförarens dag 9/9
Andreas ”Bamse” Hagström och Per Lindvall bjuder på korv utanför bruket i Skoghall. Foto: Kamilla Kvarntorp

Här hyllas yrkeschaufförer

Transport. På åkerier, centraler för tidningsbud och budfirmor runt om i landet uppmärksammas i dag yrkesförare. Transportarbetaren träffade några vid inmätningen utanför bruket i Skoghall, Hammarö.

Förhandlingar om förlikning efter Gate gourmets massuppsägning

Flyg. Transport har stämt cateringbolaget Gate gourmet i Arbetsdomstolen för ogiltig uppsägning av ett 60-tal anställda och turordningsbrott. Nu har arbetsgivare och fack tagit kontakt, utanför rättssalen. – Vi sitter i förlikningsförhandlingar, säger Per-Olof Norgren.

Regeringen föreslår höjt tak i sjukpenningen

Politik. Regeringen vill satsa miljarder på att höja taket i sjukförsäkringen och förändra reglerna kring rehabilitering. – Vi har gått från neddragningar till stora investeringar för att stärka vårt samhälle, sa statsminister Stefan Löfven vid en pressträff.

Yrkesförarens dag 9/9!

Transport. De ser till att både människor och gods kommer fram dygnet runt, alla dagar på året. På torsdag, den 9 september, hyllas landets yrkesförare på sin egen dag.

Mångmiljonsatsning mot arbetslivsfusk

Politik. Regeringen vill satsa närmare 200 miljoner kronor under nästa år för att bekämpa transportfusk, arbetslivskriminalitet och bidragsbrott. – Kanske närmar vi oss ett läge där det inte bara är fina ord utan också handling. Men vi är luttrade, säger Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Harald Fabricius

… vice ordförande i 3F Københavns Chauffører, som är med och arrangerar den 22:a Skandinaviska Transportarbetarekonferensen 22–24 oktober.

E-handelsjättarna: Zalando
Skiftbyte på den jättelika terminalen i Brunna.

Olika bild av Zalandos omskrivna lager

Terminal. Klädjätten Zalandos logistikcenter norr om Stockholm har åter hamnat i fokus. Men många anställda känner inte igen sig i de beskrivningar av katastrofal arbetsmiljö som målats upp i riksmedia.

Arbetarna på väg till bussen som Ingram Micro abonnerat.

Ingram Micros vd: ”Vi följer svensk arbetsrätt”

Arbretsmiljö. De representanter för Ingram Micro som tog emot vid Transportarbetarens besök 10 augusti förklarade hur den löpande verksamheten fungerar. Bemanning, skift, fakta om anläggningen och information till personalen. Övriga frågor hänvisades till Sylvain Monneyron, vd.

Ingram Micro. Foto: Lilly Hallberg

”Många får svettutslag på kroppen”

Arbetsmiljö. Bristerna i arbetsmiljön på Ingram Micro är stora, även om det har skett vissa förbättringar de senaste åren. Det anser en medlem i Zads, som vill vara anonym, men som arbetar med returer på lagret.

Ulf Jarnefjord har en bakgrund i Transport och jobbar med klimatfrågor för Europafacket, Etuc.

”Klimatanpassningen kommer påverka alla”

Klimat. Budskapet från FN:s klimatpanel är glasklart: nu måste utsläppen ner fort. Annars kan vi vänta oss två graders uppvärmning med ödesdigra konsekvenser. I Sverige kommer mer än en tredjedel av klimatutsläppen från transporter.