Dom: Uteslutning av SD-politiker ogiltig

Facket. I dag föll domen i Stockholms tingsrätt: Transport gjorde fel som uteslöt SD-politikern Mats Fredlund. Rätten bedömer att förbundet inte haft stöd i stadgarna för uteslutningen.

Lars Mikaelsson
Lars Mikaelsson. Foto: Jan Lindkvist

– Vi har genom hela den här processen trott att vi själva ska kunna bestämma vilka som ska vara våra medlemmar, säger Lars Mikaelsson, Transports förbundssekreterare.

Men på torsdagsförmiddagen kom domen. Stockholms tingsrätt ogiltigförklarar uteslutningen av den politiskt aktive sverigedemokraten Mats Fredlund. Domen innebär också att rätten underkänner förbundets tolkning av sina egna stadgar. Och därmed rätten att säga nej till personer som aktivt arbetar mot förbundets mål, byggda på idén om alla människors lika värde.

– Vi respekterar självfallet domen, men måste nu analysera den mer noggrant, säger Lars Mikaelsson.

Tingsrätten har tagit ställning till om Transport gjorde rätt när förbundet uteslöt lastbilschauffören Mats Fredlund, efter att han valdes in som SD-ledamot i Kiruna kommunfullmäktige i valet 2018.  Fredlund har stämt Transport och krävt att uteslutningen hävs,  och dessutom ett skadestånd på 100 000 kronor.

Oväntat utslag

Dagens dom var för Transport ett negativt utslag – och oväntat.

– Ja, det får man väl ändå säga, att det inte var vad vi förväntade oss. Men det är för tidigt att säga hur vi kommer att gå vidare, om vi ska överklaga eller inte, säger Lars Mikaelsson.

Han kan inte utesluta att en konsekvens blir att Transport i framtiden gör som andra LO-förbund; bara stoppar aktiva sverigedemokrater från att inneha fackliga förtroendeuppdrag, inte från att vara medlemmar i facket. Transport och Pappers har i dag den hårdaste hållningen av LO-förbunden.

Lars Mikaelsson ser domen som oroväckande ur fler perspektiv. Öppnar den för att det inte går att sätta någon gräns alls, inte ens mot medlemskap för aktiva extremister och aktiva i ytterlighetspartier?

Transports förbundssekreterare understryker dock att domen vinner laga kraft först om tre veckor. Till dess går tingsrättens beslut att överklaga.

– Det finns skrivningar i domen som vi reagerat på, säger Mikaelsson.

Det handlar bland annat om referat till SD:s partiprogram, där rätten behandlar ett senare – ”tvättat” – program än det med avsnitt som Transport lyfte fram under rättegången, och som var aktuellt vid tiden för Fredlunds uteslutning. Avsnitt ur SD:s partiprogram som talar om människors ”essenser”, som något oföränderligt över tid och rum. Och där människor med viss essens i klartext aldrig kommer att kunna passa in i det svenska samhället, och därför inte bör få komma hit.

Prövning i rätten

Mats Fredlund, Anders Elvingsson och Mattias Karlsson (SD). (infälld bild)
Mats Fredlund diskuterar med sitt juridiska ombud, Anders Elvingsson, och Mattias Karlsson (SD) under rättegången. Foto: Lilly Hallberg

Det som i den aktuella rättegången har prövats, i första hand, är om Transport haft rätt att utesluta Fredlund på grund av att han brutit mot förbundets stadgar.

Rättens rådman, Joakim Munter, skriver i en kommentar: ”Målet har huvudsakligen behandlat frågan om Förbundets uteslutningsbeslut haft stöd i Förbundets stadgar och tingsrätten har, vid en objektiv tolkning av dessa stadgar, funnit att uteslutningen inte haft stöd i nämnda stadgar.”

Tingsrätten bedömer att Transport inte kunnat visa att Mats Fredlund, genom sitt kommunalpolitiska uppdrag för SD, bedriver en verksamhet som är oförenlig med stadgarna. Transport förde i huvudförhandlingen fram en rad uttalanden med rasistisk och homofob karaktär, gjorda av sverigedemokrater i ledande positioner inom SD. Men i rättens domskäl heter det att ”Under alla förhållanden anser tingsrätten att enskilda partimedlemmars olämpliga uttalanden, i den utsträckning de inte visats ha stöd i den officiella och utåt manifesterade partihållningen, inte kan tillräknas Mats Fredlund enbart på grundval av hans uppdrag i kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna.”

Tingsrätten avvisar däremot Mats Fredlunds skadeståndskrav.

Mats Fredlund har, genom sitt juridiska ombud Anders Elvingsson, låtit förstå att han avvaktar hur Transport kommer att göra när det gäller ett eventuellt överklagande och då bland annat med tanke på skadestånd. I övrigt har han uttryckt i flera medier att han är nöjd med domen, men att han är tveksam till att gå med i Transport igen.

Svenska Transportarbetareförbundet har tidigare hälsat Mats Fredlund välkommen tillbaka, förutsatt att han aktivt slutat jobba mot förbundet och fortfarande är arbetstagare i transportbranschen.

LO-TCO Rättsskydd, som driver fallet för Transport, har nu fram till den 25 mars på sig att skriftligt överklaga domen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan A:
    5 mars, 2021

    Överklaga. Annars var hamnar vi då? Det slutar med att INGEN förening eller fackförbund själva kan bestämma vilka som ska var medlemmar och på vilka grunder. Finns ingen anledning att skriva stadgar eller regler och ha kongress vart femte år som behandlar frågor som dessa om domstolarna ska bedöma medlemskaps innehåll.
    Dessutom verkar domstolen här inte sett annat än till en tillrättalagd beskrivning av SD som underlag för sin dom. Överklaga.

  2. Anonym:
    5 mars, 2021

    Skönt att fler partivänner är välkomna till transport. Den här domen var väldigt avgörande om vi på vår arbetsplats skulle gå ur bara för att vi vill tillhöra andra partier än S. Fackförbund ska vara inte vara politiskt bundet!

  3. Tobias Åkerlund:
    5 mars, 2021

    Jag hoppas ni överklagar.
    Mvh medlem

  4. 0107UE:
    5 mars, 2021

    Om Transport bara vill ha Socialakrobater i sin förening, hur många blir kvar då?
    Kanske dags att inse att det finns fler partier(?)!

  5. Crister Krusing:
    4 mars, 2021

    Konstig dom det finns ju fler fack att gå med i.

  6. Sten De Geer:
    4 mars, 2021

    Jaha, och visst måste alla också ha rätt att få bli medlem i valfritt politiskt parti oavsett sin egen politiska uppfattning.

  7. Björn Breivik:
    4 mars, 2021

    Tingsrätten uppfattas ibland som ett lotteri när det gäller hur de dömer. Överklaga och få ärendet objektivt prövat.

  8. abdulla:
    4 mars, 2021

    Bra jobbat av tingsrätten. Det får vara nog med socialdemokratiska fascistfasonerna. Ett fackförbund ska vara opolitiskt.

  9. Gunnar Dahlberg:
    4 mars, 2021

    Klart Transport själva ska kunna få avgöra vem som får vara medlem, det motsatta är ju absurt.

  10. Joakim:
    4 mars, 2021

    Jag känner mig delad, har tyckt att det varit skönt att inte kunnat haft aktiva SD i facket, då SD faktiskt jobbar på att få mig som hbtq-persons äktenskap ogiltig. Men en vinst för mig som liberal person att inte utesluta någon i en förening pga politiska synsett och fri vilja.

  11. Ulf Zetterberg:
    4 mars, 2021

    Mycket glädjande att Yttrandefriheten och Sveriges Grundlagen där föreningsfriheten gäller tvingar Transporter till Historiens skampåle.

Lästips:

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Hoppet är det sista som överger

Ledare. Svenska folket har röstat och klart är att det parti som framstår som valets vinnare är Sverigedemokraterna. Framför allt är det utanför storstäderna de har haft stor framgång.

John Antonsson. Foto: Christina Ahlund

Partienkäten – en kompass som pekar dig i rätt riktning

Kommentar. För fyra år sedan gjorde Transportarbetaren också en valenkät med liknande frågor. Då varnade vi för att man inte kan ta partiernas svar som ett facit.

Partiloggor

Vad vill riksdagspartierna?

Partienkät. Den 11 september är det dags att gå och rösta. Är du osäker på vad? Transportarbetaren har tagit pulsen på riksdagspartierna i frågor om till exempel a-kasseersättning, karensavdrag, upphandlingar och marknadshyror.

Hallå där!

Adel Huskanovic

…lastbilschaufför, som levererat två ton ufo-material till ufo-arkivet i Norrköping.

Jagade renar – döms i hovrätten

Dom. Hovrätten för övre Norrland fastställer domen för djurplågeri mot den chaufför som jagade en renflock med sin lastbil, filmade och la ut i sociala medier.

Facket misstänker att distributionsbolaget systematiskt kallat in tidningsbud för att börja jobba tidigare och sluta senare – utan att betala för extratiden. Foto: Lilly Hallberg

Misstänkt fusk med löner på VTD

Tidningsbud. Start- och stopptider som ändrats kan betyda att Göteborgsregionens tidningsbud sammanlagt gått miste om miljonbelopp i lön. "Någon har tagit bort 40 000 kronor för en medlem. Jag vill veta vem", säger Peter Åkesson, ombudsman med ansvar för tidningsdistributörsavtalet.

Förarbristen
Taxihållplatsen vid Centralstationen

Taxiförbundet: 7 000 förare saknas

Taxi. Branschorganisationen Taxiförbundet säger att det saknas 7 000 taxiförare i landet. Mest akut är bristen i storstäderna.

Rastplats

”Goda villkor ger fler lastbilsförare”

Åkeri. Det är brist på lastbilsförare. 6 400 chaufförer behöver anställas det närmaste året och 50 000 på tio års sikt visar en ny rapport. Företagen efterlyser fler utbildningsplatser.

5 tycker till om förarbristen

Enkät. Hur lockar man fler till chaufförsyrket? Transportarbetaren har frågat fem yrkesförare.

Jessica Andersson ska göra samma jobb på kortare tid. Foto: Lilly Hallberg

Samma runda – lägre lön efter VTD:s omläggning

Tidningsbud. Jessica Andersson på Kungsbackafilialen har 27 år i yrket. – Jag älskar det här jobbet, vill inte jobba med något annat. Men jag förstår dem som lämnar nu, säger hon.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm lämnar Taxiförbundet

Taxi. Ett av Sveriges största taxiföretag lämnar branschorganisationen Taxiförbundet. – Vi i Taxi Stockholm pratar om god taxitradition. Då kan vi inte vara med i ett branschförbund där vi är det enda stora bolaget med kollektivavtal, säger Dimitrios Nikopoulos, ordförande för Taxi Stockholm.

Mildare regler för äldre som söker sjukersättning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Flygplanslastare, lastbilschaufförer, miljöarbetare… Transports medlemmar har tunga jobb och alla klarar inte av att arbeta fram till pensionen. Vid månadsskiftet infördes mildare regler för personer som fyllt 61 år och ansöker om sjukersättning, tidigare förtidspension.

Möte tidningsbudssektionen i Göteborg 15 september 2022

Fortsatt kamp mot hyvling

Tidningsbud. För jävligt – och djupt sorgligt. Men omöjligt att stoppa? Sista dagen för att skriva på de nya anställningskontrakten för VTD höll tidningsbudssektionen möte. För de flesta bud i Göteborgsregionen innebär ny lägre sysselsättningsgrad ett lönetapp på ett par tusen i månaden.

Vad gör jag om soporna brinner?

Miljö. Lasten börjar brinna i sopbilen. Vad gör jag? – Det är inte jättevanligt men det händer då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några råd.

Bra miljöval – nu med schysta villkor

Distribution. Schampo och tvättmedel kan vara märkta med Naturskyddsföreningens Bra miljöval. Mindre känt är att märkningen även finns för transporter. I de nya kraven för lokala godstransporter ställs också krav på sociala villkor.

Yrkesförarens dag
Hyllade yrkesförare: Henrik Klefberg, Rikard Wedh, Rolf Eriksson, Björn Gustavsson, Rolf Eriksson och Pontus Isaksson. Foto: Lilly Hallberg

Förarna firas på sin dag

Åkeri. ”Bra att facket är ute och visar upp sig. Och vi är värda det!” sa lastbilschauffören Rikard Wedh som just fått en kaffe i avdelning 6-mugg på Rasta Värmland på Yrkesförarens dag.

Arbetsförmedlingen Malmö

Ska vi vara rädda att förlora jobben?

Ekonomi. Skenande energipriser. Hög inflation. Stigande räntor. Nu varnar Konjunktur­institutet (KI) också för en stundande lågkonjunktur. Är det dags att bli rädd för att förlora jobbet?

Kultur
Lars Sjölund vid utställningen på Transports kongress i Örebro. Foto: Lilly Hallberg

Vyer från sopbilen

Utställning. Stillheten och skönheten träffar rakt i hjärtat, berättar med skärpa om arbetsliv i renhållningens tjänst ur nya perspektiv. Ett urval av Lars Sjölunds bilder och texter finns nu samlade i boken ”Frihet och förakt”.