Dom: Uteslutning av SD-politiker ogiltig

Facket. I dag föll domen i Stockholms tingsrätt: Transport gjorde fel som uteslöt SD-politikern Mats Fredlund. Rätten bedömer att förbundet inte haft stöd i stadgarna för uteslutningen.

Lars Mikaelsson
Lars Mikaelsson. Foto: Jan Lindkvist

– Vi har genom hela den här processen trott att vi själva ska kunna bestämma vilka som ska vara våra medlemmar, säger Lars Mikaelsson, Transports förbundssekreterare.

Men på torsdagsförmiddagen kom domen. Stockholms tingsrätt ogiltigförklarar uteslutningen av den politiskt aktive sverigedemokraten Mats Fredlund. Domen innebär också att rätten underkänner förbundets tolkning av sina egna stadgar. Och därmed rätten att säga nej till personer som aktivt arbetar mot förbundets mål, byggda på idén om alla människors lika värde.

– Vi respekterar självfallet domen, men måste nu analysera den mer noggrant, säger Lars Mikaelsson.

Tingsrätten har tagit ställning till om Transport gjorde rätt när förbundet uteslöt lastbilschauffören Mats Fredlund, efter att han valdes in som SD-ledamot i Kiruna kommunfullmäktige i valet 2018.  Fredlund har stämt Transport och krävt att uteslutningen hävs,  och dessutom ett skadestånd på 100 000 kronor.

Oväntat utslag

Dagens dom var för Transport ett negativt utslag – och oväntat.

– Ja, det får man väl ändå säga, att det inte var vad vi förväntade oss. Men det är för tidigt att säga hur vi kommer att gå vidare, om vi ska överklaga eller inte, säger Lars Mikaelsson.

Han kan inte utesluta att en konsekvens blir att Transport i framtiden gör som andra LO-förbund; bara stoppar aktiva sverigedemokrater från att inneha fackliga förtroendeuppdrag, inte från att vara medlemmar i facket. Transport och Pappers har i dag den hårdaste hållningen av LO-förbunden.

Lars Mikaelsson ser domen som oroväckande ur fler perspektiv. Öppnar den för att det inte går att sätta någon gräns alls, inte ens mot medlemskap för aktiva extremister och aktiva i ytterlighetspartier?

Transports förbundssekreterare understryker dock att domen vinner laga kraft först om tre veckor. Till dess går tingsrättens beslut att överklaga.

– Det finns skrivningar i domen som vi reagerat på, säger Mikaelsson.

Det handlar bland annat om referat till SD:s partiprogram, där rätten behandlar ett senare – ”tvättat” – program än det med avsnitt som Transport lyfte fram under rättegången, och som var aktuellt vid tiden för Fredlunds uteslutning. Avsnitt ur SD:s partiprogram som talar om människors ”essenser”, som något oföränderligt över tid och rum. Och där människor med viss essens i klartext aldrig kommer att kunna passa in i det svenska samhället, och därför inte bör få komma hit.

Prövning i rätten

Mats Fredlund, Anders Elvingsson och Mattias Karlsson (SD). (infälld bild)
Mats Fredlund diskuterar med sitt juridiska ombud, Anders Elvingsson, och Mattias Karlsson (SD) under rättegången. Foto: Lilly Hallberg

Det som i den aktuella rättegången har prövats, i första hand, är om Transport haft rätt att utesluta Fredlund på grund av att han brutit mot förbundets stadgar.

Rättens rådman, Joakim Munter, skriver i en kommentar: ”Målet har huvudsakligen behandlat frågan om Förbundets uteslutningsbeslut haft stöd i Förbundets stadgar och tingsrätten har, vid en objektiv tolkning av dessa stadgar, funnit att uteslutningen inte haft stöd i nämnda stadgar.”

Tingsrätten bedömer att Transport inte kunnat visa att Mats Fredlund, genom sitt kommunalpolitiska uppdrag för SD, bedriver en verksamhet som är oförenlig med stadgarna. Transport förde i huvudförhandlingen fram en rad uttalanden med rasistisk och homofob karaktär, gjorda av sverigedemokrater i ledande positioner inom SD. Men i rättens domskäl heter det att ”Under alla förhållanden anser tingsrätten att enskilda partimedlemmars olämpliga uttalanden, i den utsträckning de inte visats ha stöd i den officiella och utåt manifesterade partihållningen, inte kan tillräknas Mats Fredlund enbart på grundval av hans uppdrag i kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna.”

Tingsrätten avvisar däremot Mats Fredlunds skadeståndskrav.

Mats Fredlund har, genom sitt juridiska ombud Anders Elvingsson, låtit förstå att han avvaktar hur Transport kommer att göra när det gäller ett eventuellt överklagande och då bland annat med tanke på skadestånd. I övrigt har han uttryckt i flera medier att han är nöjd med domen, men att han är tveksam till att gå med i Transport igen.

Svenska Transportarbetareförbundet har tidigare hälsat Mats Fredlund välkommen tillbaka, förutsatt att han aktivt slutat jobba mot förbundet och fortfarande är arbetstagare i transportbranschen.

LO-TCO Rättsskydd, som driver fallet för Transport, har nu fram till den 25 mars på sig att skriftligt överklaga domen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan A:
    5 mars, 2021

    Överklaga. Annars var hamnar vi då? Det slutar med att INGEN förening eller fackförbund själva kan bestämma vilka som ska var medlemmar och på vilka grunder. Finns ingen anledning att skriva stadgar eller regler och ha kongress vart femte år som behandlar frågor som dessa om domstolarna ska bedöma medlemskaps innehåll.
    Dessutom verkar domstolen här inte sett annat än till en tillrättalagd beskrivning av SD som underlag för sin dom. Överklaga.

  2. Anonym:
    5 mars, 2021

    Skönt att fler partivänner är välkomna till transport. Den här domen var väldigt avgörande om vi på vår arbetsplats skulle gå ur bara för att vi vill tillhöra andra partier än S. Fackförbund ska vara inte vara politiskt bundet!

  3. Tobias Åkerlund:
    5 mars, 2021

    Jag hoppas ni överklagar.
    Mvh medlem

  4. 0107UE:
    5 mars, 2021

    Om Transport bara vill ha Socialakrobater i sin förening, hur många blir kvar då?
    Kanske dags att inse att det finns fler partier(?)!

  5. Crister Krusing:
    4 mars, 2021

    Konstig dom det finns ju fler fack att gå med i.

  6. Sten De Geer:
    4 mars, 2021

    Jaha, och visst måste alla också ha rätt att få bli medlem i valfritt politiskt parti oavsett sin egen politiska uppfattning.

  7. Björn Breivik:
    4 mars, 2021

    Tingsrätten uppfattas ibland som ett lotteri när det gäller hur de dömer. Överklaga och få ärendet objektivt prövat.

  8. abdulla:
    4 mars, 2021

    Bra jobbat av tingsrätten. Det får vara nog med socialdemokratiska fascistfasonerna. Ett fackförbund ska vara opolitiskt.

  9. Gunnar Dahlberg:
    4 mars, 2021

    Klart Transport själva ska kunna få avgöra vem som får vara medlem, det motsatta är ju absurt.

  10. Joakim:
    4 mars, 2021

    Jag känner mig delad, har tyckt att det varit skönt att inte kunnat haft aktiva SD i facket, då SD faktiskt jobbar på att få mig som hbtq-persons äktenskap ogiltig. Men en vinst för mig som liberal person att inte utesluta någon i en förening pga politiska synsett och fri vilja.

  11. Ulf Zetterberg:
    4 mars, 2021

    Mycket glädjande att Yttrandefriheten och Sveriges Grundlagen där föreningsfriheten gäller tvingar Transporter till Historiens skampåle.

Lästips:

Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

SD-uteslutning fall i Europadomstolen

Juridik. Europadomstolen har beslutat att Sverige ska svara på frågor om Transports uteslutning av en SD-politiker. Det gäller om staten agerat i strid med föreningsfriheten, genom domstolsbeslut som ogiltigförklarat uteslutningen.

Taxiuppsökeri Värmland 12 augusti.

Uppsökeri inför avtalsförhandlingar

Taxi. Kampdagen har fokus på taxiförares villkor. Företrädare för Transport var på tisdagen ute runt om i landet och träffade chaufförer. Dagen efter startar förhandlingar om nytt kollektivavtal.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport vill minska arbetstiden genom lagstiftning

Arbetstid. Transportarbetareförbundet är helt överens med LO om det som framkommer i arbetstidsrapporten, att vi jobbar väldigt mycket jämfört med andra länder. Men vi har ett kongressbeslut om att Transport ska verka för lagstadgad sänkning av heltidsmåttet.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.

Två döms för ekobrott i Think Pink-härvan

Dom. Think Pinks tidigare vd döms till fängelse i 1,5 år för grov ekonomisk brottslighet. En avfallskonsulent döms också till fängelse för medhjälp. Båda har tidigare fått längre fängelsestraff för miljöbrott som bolaget begått.

Långtradare på väg mot Göteborg. Foto: Justina Öster

”Okej att bara testa alkoholberoende chaufförer”

Trafik. Det är okej som Transportstyrelsen föreslår nu, att bara förare med alkoholproblem ska testas för alkoholberoende. Så reagerar en lastbilschaufför som kör i västra delen av Sverige och vill vara anonym. Innan förslaget kom var han fly förbannad.

Kollage med körkort och en skylt med Transportstyrelsens logga.

Transportstyrelsen backar om peth-tester för körkort

Trafik. (UPPDATERAD 25-10-29) De så kallade peth-testerna, blodprov för att mäta förares alkoholkonsumtion, vållade skarp kritik. Nu backar Transportstyrelsen och föreslår att de inte längre ska kunna användas allmänt, som grund för att återkalla körkort. Testerna kommer dock att finnas kvar för personer som fått diagnosen alkoholberoende.

Polisbil

Hårdare tag mot färdskrivarfusk

Trafik. Regeringen föreslår skärpta regler mot färdskrivarfusk. Högre böter, lättare att visitera chaufförer och fler fängelsestraff är några av förslagen.

Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

SD-uteslutning fall i Europadomstolen

Juridik. Europadomstolen har beslutat att Sverige ska svara på frågor om Transports uteslutning av en SD-politiker. Det gäller om staten agerat i strid med föreningsfriheten, genom domstolsbeslut som ogiltigförklarat uteslutningen.

Kommunen skärper krav på färdtjänst

Servicetrafik. Efter larm om obegriplig, utlokaliserad taxiväxel skärper nu Sundsvalls kommun kraven på leverantören: Alla anställda ska finnas inom Sveriges gräns.

Postnord TPL har tagit över driften vid Zalandos terminal i Brunna, norr om Stockholm.

Zalandolager får ny regi – igen

Terminal. Den 1 oktober tog Postnord TPL officiellt över driften på Zalandos stora anläggning i Brunna, norr om Stockholm. Det är tredje arbetsgivaren på sex år för de anställda.

Jobb hos assistansprofil – mardröm för chaufför

Arbetsrätt. Blankt anställningsbevis, fel lön och utlägg av egna pengar. Att köra den prisbelönta företagsledaren tedde sig perfekt för rutinerade chauffören Marika Jausovec – men slutade med avsked i sms.

Farlig arbetsmiljö
Ståplatta på sopbil. Foto: Privat

Skyddsombud vill stoppa farliga ståplattor

Miljö. Ståplattorna bakpå sopbilarna är livsfarliga och måste bort innan ännu ett dödsfall eller en allvarlig olycka inträffar, anser skyddsombudet Manuel Gomez i Halmstad. Nu har han vänt sig till Arbetsmiljöverket för att få stöd.