Dom: Uteslutning av SD-politiker ogiltig

Facket. I dag föll domen i Stockholms tingsrätt: Transport gjorde fel som uteslöt SD-politikern Mats Fredlund. Rätten bedömer att förbundet inte haft stöd i stadgarna för uteslutningen.

Lars Mikaelsson
Lars Mikaelsson. Foto: Jan Lindkvist

– Vi har genom hela den här processen trott att vi själva ska kunna bestämma vilka som ska vara våra medlemmar, säger Lars Mikaelsson, Transports förbundssekreterare.

Men på torsdagsförmiddagen kom domen. Stockholms tingsrätt ogiltigförklarar uteslutningen av den politiskt aktive sverigedemokraten Mats Fredlund. Domen innebär också att rätten underkänner förbundets tolkning av sina egna stadgar. Och därmed rätten att säga nej till personer som aktivt arbetar mot förbundets mål, byggda på idén om alla människors lika värde.

– Vi respekterar självfallet domen, men måste nu analysera den mer noggrant, säger Lars Mikaelsson.

Tingsrätten har tagit ställning till om Transport gjorde rätt när förbundet uteslöt lastbilschauffören Mats Fredlund, efter att han valdes in som SD-ledamot i Kiruna kommunfullmäktige i valet 2018.  Fredlund har stämt Transport och krävt att uteslutningen hävs,  och dessutom ett skadestånd på 100 000 kronor.

Oväntat utslag

Dagens dom var för Transport ett negativt utslag – och oväntat.

– Ja, det får man väl ändå säga, att det inte var vad vi förväntade oss. Men det är för tidigt att säga hur vi kommer att gå vidare, om vi ska överklaga eller inte, säger Lars Mikaelsson.

Han kan inte utesluta att en konsekvens blir att Transport i framtiden gör som andra LO-förbund; bara stoppar aktiva sverigedemokrater från att inneha fackliga förtroendeuppdrag, inte från att vara medlemmar i facket. Transport och Pappers har i dag den hårdaste hållningen av LO-förbunden.

Lars Mikaelsson ser domen som oroväckande ur fler perspektiv. Öppnar den för att det inte går att sätta någon gräns alls, inte ens mot medlemskap för aktiva extremister och aktiva i ytterlighetspartier?

Transports förbundssekreterare understryker dock att domen vinner laga kraft först om tre veckor. Till dess går tingsrättens beslut att överklaga.

– Det finns skrivningar i domen som vi reagerat på, säger Mikaelsson.

Det handlar bland annat om referat till SD:s partiprogram, där rätten behandlar ett senare – ”tvättat” – program än det med avsnitt som Transport lyfte fram under rättegången, och som var aktuellt vid tiden för Fredlunds uteslutning. Avsnitt ur SD:s partiprogram som talar om människors ”essenser”, som något oföränderligt över tid och rum. Och där människor med viss essens i klartext aldrig kommer att kunna passa in i det svenska samhället, och därför inte bör få komma hit.

Prövning i rätten

Mats Fredlund, Anders Elvingsson och Mattias Karlsson (SD). (infälld bild)
Mats Fredlund diskuterar med sitt juridiska ombud, Anders Elvingsson, och Mattias Karlsson (SD) under rättegången. Foto: Lilly Hallberg

Det som i den aktuella rättegången har prövats, i första hand, är om Transport haft rätt att utesluta Fredlund på grund av att han brutit mot förbundets stadgar.

Rättens rådman, Joakim Munter, skriver i en kommentar: ”Målet har huvudsakligen behandlat frågan om Förbundets uteslutningsbeslut haft stöd i Förbundets stadgar och tingsrätten har, vid en objektiv tolkning av dessa stadgar, funnit att uteslutningen inte haft stöd i nämnda stadgar.”

Tingsrätten bedömer att Transport inte kunnat visa att Mats Fredlund, genom sitt kommunalpolitiska uppdrag för SD, bedriver en verksamhet som är oförenlig med stadgarna. Transport förde i huvudförhandlingen fram en rad uttalanden med rasistisk och homofob karaktär, gjorda av sverigedemokrater i ledande positioner inom SD. Men i rättens domskäl heter det att ”Under alla förhållanden anser tingsrätten att enskilda partimedlemmars olämpliga uttalanden, i den utsträckning de inte visats ha stöd i den officiella och utåt manifesterade partihållningen, inte kan tillräknas Mats Fredlund enbart på grundval av hans uppdrag i kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna.”

Tingsrätten avvisar däremot Mats Fredlunds skadeståndskrav.

Mats Fredlund har, genom sitt juridiska ombud Anders Elvingsson, låtit förstå att han avvaktar hur Transport kommer att göra när det gäller ett eventuellt överklagande och då bland annat med tanke på skadestånd. I övrigt har han uttryckt i flera medier att han är nöjd med domen, men att han är tveksam till att gå med i Transport igen.

Svenska Transportarbetareförbundet har tidigare hälsat Mats Fredlund välkommen tillbaka, förutsatt att han aktivt slutat jobba mot förbundet och fortfarande är arbetstagare i transportbranschen.

LO-TCO Rättsskydd, som driver fallet för Transport, har nu fram till den 25 mars på sig att skriftligt överklaga domen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan A:
    5 mars, 2021

    Överklaga. Annars var hamnar vi då? Det slutar med att INGEN förening eller fackförbund själva kan bestämma vilka som ska var medlemmar och på vilka grunder. Finns ingen anledning att skriva stadgar eller regler och ha kongress vart femte år som behandlar frågor som dessa om domstolarna ska bedöma medlemskaps innehåll.
    Dessutom verkar domstolen här inte sett annat än till en tillrättalagd beskrivning av SD som underlag för sin dom. Överklaga.

  2. Anonym:
    5 mars, 2021

    Skönt att fler partivänner är välkomna till transport. Den här domen var väldigt avgörande om vi på vår arbetsplats skulle gå ur bara för att vi vill tillhöra andra partier än S. Fackförbund ska vara inte vara politiskt bundet!

  3. Tobias Åkerlund:
    5 mars, 2021

    Jag hoppas ni överklagar.
    Mvh medlem

  4. 0107UE:
    5 mars, 2021

    Om Transport bara vill ha Socialakrobater i sin förening, hur många blir kvar då?
    Kanske dags att inse att det finns fler partier(?)!

  5. Crister Krusing:
    4 mars, 2021

    Konstig dom det finns ju fler fack att gå med i.

  6. Sten De Geer:
    4 mars, 2021

    Jaha, och visst måste alla också ha rätt att få bli medlem i valfritt politiskt parti oavsett sin egen politiska uppfattning.

  7. Björn Breivik:
    4 mars, 2021

    Tingsrätten uppfattas ibland som ett lotteri när det gäller hur de dömer. Överklaga och få ärendet objektivt prövat.

  8. abdulla:
    4 mars, 2021

    Bra jobbat av tingsrätten. Det får vara nog med socialdemokratiska fascistfasonerna. Ett fackförbund ska vara opolitiskt.

  9. Gunnar Dahlberg:
    4 mars, 2021

    Klart Transport själva ska kunna få avgöra vem som får vara medlem, det motsatta är ju absurt.

  10. Joakim:
    4 mars, 2021

    Jag känner mig delad, har tyckt att det varit skönt att inte kunnat haft aktiva SD i facket, då SD faktiskt jobbar på att få mig som hbtq-persons äktenskap ogiltig. Men en vinst för mig som liberal person att inte utesluta någon i en förening pga politiska synsett och fri vilja.

  11. Ulf Zetterberg:
    4 mars, 2021

    Mycket glädjande att Yttrandefriheten och Sveriges Grundlagen där föreningsfriheten gäller tvingar Transporter till Historiens skampåle.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Samling på Elmia i dagarna två

Åkeri. Vi har följt digitala Vägtransportfokus på Elmia i Jönköping – branschens viktigaste aktörer har under två dagar bytt erfarenheter och och diskuterat framtid. Transport har medverkat på flera seminarier.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Förare av ”skenande” lastbil dragen till domstol

Åkeri. Rättegången är inledd mot den lastbilschaufför som orsakade kaos på E20 i maj för två år sedan. Han larmade om att lastbilen inte gick att bromsa. En större räddningsinsats krävdes innan färden slutade på en åker. Nu har chauffören hamnat i Skaraborgs tingsrätt, åtalad för grovt falskt larm.

Collage första maj 1899, 1917 och 2014

Osäker framtid för första maj

Arbetarrörelsen. Internationalen, röda fanor och tal om vägen mot ljuset, inför tusenden på stadens stora torg. Eller streamat genom Facebook? Förstamaj-firandet genomförs i år åter digitalt, på grund av pandemin. Frågan är om det innebär slutet på historien om Rörelsens egen helg.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.