Lyftande flygplan
Close
Transport och Unionen ska nu sätta sig ner och komma överens om hur flygvärdinnor och flygvärdar ska organiseras.
Close

Tidsfrist för organisering av kabinpersonal

Flyg. Än är det inte klart om det blir Transport, Unionen eller bägge facken som ska organisera och teckna kollektivavtal för flygets kabinpersonal – flygvärdinnor och flygvärdar. Men nu har förbunden i alla fall enats om att träffas för konkreta överläggningar i frågan.

Facken kommer att ses under de närmaste månaderna för att komma överens om hur kabinpersonalen ska organiseras i framtiden och även klargöra andra gränsdragningsfrågor, berättar Transportarbetareförbundets ordförande Tommy Wreeth.

Lyckas de bägge facken inte enas senast den 31 oktober så kommer medlingen, som inleddes i slutet av maj, att återupptas enligt en uppgörelse som facken skrev på den 10 juni.

Fackliga rättigheter

Den innebär också att de tre Transportklubbar – som bildats sedan kabinpersonalen vid flygbolagen AAP, Norwegian och Eurowings bytte fack från Unionen till Transport – får fulla fackliga rättigheter. Samma sak gäller för de fackligt förtroendevalda vid företagen som får rätt att förhandla exempelvis enligt medbestämmandelagen (MBL). Facken förbinder sig också att inte aktivt värva medlemmar från varandra under perioden.

Tommy Wreeth är nöjd med uppgörelsen och tror att facken kommer att komma överens i tid.

Vartåt lutar det? Kommer två fack att förhandla kollektivavtal med Svenska Flygbranschen, varav ett har förstahandsavtal, som Transport och Hamnarbetarförbundet? Eller kommer ett av facken att ta över alla kabinanställda?

– Det är för tidigt att svara på. Men nu, och även om medlingen behöver återupptas igen, råder fredsplikt och arbetsgivarna är nöjda med att de kan fortsätta flyga över sommaren. Det är väldigt positivt att klubbarna och de fackligt förtroendevalda får fulla rättigheter att förhandla, även på Eurowings som inte har något kollektivavtal än, säger Tommy Wreeth.

Bytte fackförbund

Hösten 2023 började kabinanställda från de tre flygklubbarna på allvar kontakta Transportarbetareförbundets flygavdelning. Syftet var att byta fack eftersom flygvärdinnorna och flygvärdarna inte upplevde att de fick det stöd de behövde. Detta tillbakavisades bestämt av Unionen.

I februari började Transport skriva in kabinanställda som medlemmar och under våren har antalet blivit tresiffrigt, enligt Tommy Wreeth. För att kunna gå vidare och teckna kollektivavtal för kabinpersonalen vid de tre nystartade Transportklubbarna vände sig Transport till Svenska Flygbranschen med en sådan begäran.

Arbetsgivarorganisationen har hittills tecknat avtal med Unionen för de anställda vid AAP och Norwegian. Transport och Svenska Flygbranschen lyckades inte enas så parterna vände sig till Medlingsinstitutet för frivillig medling. Medlarna bjöd också in Unionen och samtalen ledde till uppgörelsen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transports hamnkonflikt inställd

Hamn- och stuveriavtalet. Konflikten mellan Transport och hamnbolagen ställdes in i sista minut. Det efter att parterna accepterat medlarnas förslag.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Arbetsgivarna planerar lockout av flygvärdar

Konflikt. Transports planerade konflikter för kabinpersonal står inte obesvarade. Nu har arbetsgivarna varslat om så kallad spegellockout.

flygplan som lyfter

”Fara för säkerheten när kabinpersonalen inte får rast”

Flyg. Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till. "Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".

Avtal 2025

Transports hamnkonflikt inställd

Hamn- och stuveriavtalet. Konflikten mellan Transport och hamnbolagen ställdes in i sista minut. Det efter att parterna accepterat medlarnas förslag.

Så kan skatten bli mer rättvis

Rapport. Beskattning på arbete behöver förändras för att klara välfärden och öka jämlikheten. Och det är dags att släppa myten om att sänkt skatt leder till fler jobb. Det är slutsatser i en översyn från tankesmedjan Arena Idé.

Avtal 2025

Därför tar facket strid om inhyrning i hamnarna

Konflikt. För tio år sedan använde ingen hamn i Sverige bemanningsbolag. I dagsläget är det 140 inhyrda stuveriarbetare, bara vid APM Terminals i Göteborg. Nu går Transport i konflikt för att minska bemanningen.

flygplan som lyfter

”Fara för säkerheten när kabinpersonalen inte får rast”

Flyg. Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till. "Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".

Avtal 2025

”Jag tycker inte att vårt krav är orimligt”

Kabinpersonal. En ledig helg i månaden, det är ett av de avtalskrav Transport går i konflikt för. – Jag har hunnit med att prova att jobba i flera olika yrken och i det här yrket får vi på tok för lite återhämtning, säger Fredrik Bägerfeldt som är ordförande på SAS Connects kabinklubb.

Nya vd i ledningen för DSV efter hopslagningen

Åkeri. Efter fraktbjässens köp av Schenker anställer DSV nu Tomas Johansson som ny vd i DSV Road i Sverige. Nya verkställande direktörer tillsätts också i de svenska divisionerna DSV Air & Sea och DSV Contract Logistics (tidigare DSV Solutions).

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Facket fick rätt i AD mot taxibolag

Arbetsrätt. Telepass har brutit mot taxiavtalet genom att inte betala övertidsersättning till två förare. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom. Arbetsgivaren har försökt komma undan genom en konstruktion med ett annat bolag, enligt Transports stämning.

Avtal 2025
Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Kabinkonflikt framflyttad

Konflikt. Konfliktåtgärder. Övertids och inhyrningsblockaden för kabinpersonalen har flyttats fram till den 26 maj.

Avtal 2025

Medlare utsedda i hamntvister

Konflikt. Statliga Medlingsinstitutet har utsett Anders Ferbe och Bengt Huldt att medla mellan Transport och Sveriges Hamnar om ett nytt hamn- och stuveriavtal. De kommer även att medla i tvisten mellan arbetsgivarorganisationen och Hamnarbetarförbundet.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.