Close
Mats Fredlund i Stockholms tingsrätt.
Close

Transport överklagar dom om uteslutning av SD-politiker

Facket. Transport överklagar nu domen från Stockholms tingsrätt, som ogiltigförklarade uteslutningen av en aktiv SD-politiker i Kiruna.

Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson säger:

– Jag vill än en gång betona att vi inte utesluter medlemmar på grund av deras sympatier eller vilket parti de röstar på. Men vi anser fortfarande att det är oförenligt med våra stadgar att vara medlem i Transport och samtidigt aktiv företrädare för Sverigedemokraterna.

– Men huvudskälet till vår överklagan är faktiskt den viktiga principfrågan. Det är helt orimligt att staten, genom en domstol, går in och tolkar stadgarna i en ideell förening. SD är antagligen den organisation i Sverige som uteslutit flest medlemmar. Ska tingsrätten prova de ärendena också?

Transport har i snart 20 år haft en konsekvent linje i synen på Sverigedemokraterna (SD). En rad kongresser har behandlat frågan och beslutet har hela tiden blivit att aktiva SD-politiker inte kan vara medlemmar i förbundet.

Beslutet grundas i stadgarna, som i portalparagrafen utgår från alla människors lika värde.

Förbundsstyrelsen och förbundsrådet har under årens lopp fattat beslut om ett antal uteslutningar. En av dem gällde SD-politikern Mats Fredlund, som sitter i kommunfullmäktige i Kiruna.

Fredlund överklagade och drev frågan vidare till domstol. I början av mars kom utslaget från tingsrätten i Stockholm. Transport hade inte grund för att uteslutningen, ansåg rätten.

På tisdagen tog Transports förbundsstyrelsen upp ärendet. En enig styrelse beslutade att förbundet ska överklaga den fällande domen till nästa instans, hovrätten. Där krävs så kallat prövningstillstånd för att tvisten ska tas upp på nytt.

I överklagan vidhåller Transport att Mats Fredlund ”bedriver eller stöder verksamhet som är oförenlig med förbundets ändamål”.

Förbundet påpekar också att ideella föreningar har ett självbestämmande. Att de själva har rätt att sköta sina inre angelägenheter är grundläggande i en demokrati, skriver Transport.

Här tar facket stöd i en ILO-konvention (nr 87) som bland annat säger:

”Arbetar- och arbetsgivarorganisationer skola äga rätt att avfatta sina stadgar och reglementen samt utse sina representanter i full frihet, organisera sin förvaltning och verksamhet samt fastställa sitt handlingsprogram. 

Offentliga myndigheter skola avhålla sig från varje ingripande, som begränsar denna rätt eller inverkar menligt på dess lagenliga utövande.”

Förbundssekreterare Lars Mikaelsson utgår från att hovrätten kommer att bevilja prövningstillstånd.

– Sedan domen föll i tingsrätten har det blivit starka reaktioner. Många företrädare i andra fackförbund anser att vi ska stå på oss. Bakgrunden är förstås att tingsrättens linje, om den vinner gehör även i hovrätten, skulle kunna få stora konsekvenser för organisationernas självbestämmande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Saied Tagavi:
    25 mars, 2021

    En stark fackföreningsrörelse värnar alltid om alla människors lika värde. Detta står klart i Transports stadgar som har beslutats av medlemmarna i sin kongress. Det finns inget hinder för Sverigedemokrater att vara transportmedlen, väljer denne däremot ta politiska uppdrag i SD så väljer samma person att ta bort transport. Tingsrätten ska inte sätta sig över Transports demokratiska process. Rätt att Transport överklagar Tingsrättens dom

    Transport Taxi & Buss Sektionenstyrelse / Förarklubb i Taxi Stockholms styrelse

  2. Anders Berg:
    24 mars, 2021

    Bra att Förbundsstyrelsen beslutat sig för att överklaga. Företrädare i andra förbund borde mer tydligt visa sitt stöd för Transports hållning. Särskilt LOs styrelse!

  3. Samuel Larsson:
    24 mars, 2021

    Är väldigt besviken på Transport. Har varit medlem ganska länge. Men jag kommer nog lämna förbundet. Mycket dåligt och respektlöst av er. Ok

  4. Bjarne Isacson:
    24 mars, 2021

    Det är bra att Transport beslutat sig för att överklaga domen.
    Föreningsfriheten måste ju betyda att en förening själv beslutar om syftet med föreningen och vilken värdegrund föreningen vilar på. Om du vill bli medlem i en förening så får man ju anta att du delar föreningens värdegrund.
    Om du blivit medlem, men sen bedriver en verksamhet som strider mot föreningens värdegrund och/eller stadgar, så är det ju självklart att föreningen prövar din rätt till medlemskap. Det gör alla föreningar, inklusive Sverigedemokraterna, utan att Tingsrätten hittills lagt sig i detta.
    Det bör dom avhålla sig i fortsättningen också!

  5. Martin Viredius:
    24 mars, 2021

    Klokt att överklaga. Det är inte rimligt att tingsrätten gör en totalbedömning av Transports verksamhet medan SD slipper undan med den förskönade bild som de själva presenterade i domstolen.
    Martin V

  6. Ingemar E L Göransson:
    24 mars, 2021

    Staten ska inte lägga sig i ideella föreningar. Det är ett hot mot föreningsrätten.

  7. Anders:
    23 mars, 2021

    Man får nog lugna ner sig och tänka ett steg till innan man börjar utesluta personer. I så fall måste ju dessa kunna blida ytterligare ett fack inom transportbranschen. Eller ska dom inte ha rätt att vara medlemmar i något fack alls? Den logiska följden måste ju bli att detta fack också har rätt att teckna kollektivavtal och då blir det stökigt.
    Om Transport vill ha ensamrätt på att teckna kollektivavtal får man nog ta med en och annan obekväm medlem. Man behöver ju inte rösta in dessa på några förtroendeuppdrag.

  8. Magnus:
    23 mars, 2021

    Tingsrätten har avkunnat en mycket märklig dom. Det är givetvis en självklarhet att en förenings medlemmar själva måste få bestämma vilka, som skall få vara medlemmar i den. Den som inte platsar, måste kunna uteslutas. SD själva leder ju dessutom stort över alla andra föreningar, när det gäller att utesluta de egna medlemmarna.

  9. Patrik Strand:
    23 mars, 2021

    Helt rätt av Transport. Det kan aldrig vara en domstols roll att tala om för en fackförening vem man ska bevilja medlemskap eller inte bevilja medlemskap. Det måste organisationen själv kunna avgöra. Annars hotas föreningsfriheten som är en grundläggande del av varje demokrati!

  10. Jeanette:
    23 mars, 2021

    Stå på er. Klart att alla kan få rösta som man vill men att vara aktiv med politiska uppdrag i våra svenska parlament med en politik som bryter mot fackföreningens själva kärna är ju helt galet. Hur ska medlemmar kunna lita på vad man säger när man å ena sidan säger att man är för en stark fackföreningsrörelse och alla människors lika värde å ena sidan arbetar politiskt för att krossa fackföreningsrörelsen.
    Denna fighten måste tas.

  11. Reino Jonsson:
    23 mars, 2021

    Ja nu tänker då inte jag gå över till transport. Riktigt skrämmande vilken syn ni har på era medlemmar, det här är ju en svensk fackförening och inte en instution i gamla Östtyskland. Sedan är det ju ni som inte står upp för människors lika värde när ni utesluter medlemmar. Är ju helt otroligt att ni inte anser att era medlemmar har lika värde..

  12. Jonny Jakobsson:
    23 mars, 2021

    Fackföreningen är en idéburen organisation. Det är självklart att medlemmarna måste få fastställa vilka idéer och värden organisationen skall vila på. Lika självklart är att man kan utesluta de medlemmar som inte vill omfamna och till och med motarbeta de idéer och värden som fastslagit i demokratiska beslut. Stå på er Transport. Jonny fd Kommunalare.

  13. Stefan:
    23 mars, 2021

    Skrämmande att transport drivs som DDR tyck som vi eller dra. Sitter själv i fackstyrelse tycker inte man ska blanda jobbet med vad man gör på fritiden.
    S jobbar inte för folk som jobbar längre. Själv röstar jag på M .vi har demokrati i detta land.

  14. Henrik Andersson:
    23 mars, 2021

    Jag tycker det är oerhört fjantigt att utesluta medlemmar på detta sättet, och med denna motiveringen? Att hänvisa till allas lika värde är ju strunt. Var har SD någonsin sagt att alla människor inte är lika värda? Att de inte anser att alla skall vara här, är en sak, men att de är mindre värda som människor är en annan. Och det ni nu då säger är att en SD anhängare inte är lika mycket värd som en S anhängare.... Jag anser att Transportarbetarförbundet nu biter sig själva i rumpan tyvärr. Olika åsikter skall bemötas med sakliga debatter, inte uteslutning.. De som inte tycker som vi får inte vara med och leka, det är ju små barns fasoner.. Tack för ordet.

Lästips:

Välkomna gäster hos vänstern

Fackligt-politiskt. Full sysselsättning, för lite strejkande, gig-ekonomi, klasskamp och branschföreningar. En rad frågor lyftes och diskuterades på Vänsterns stora rikskonferens i september – ett led i satsningen på att stärka det fackliga arbetet, både på arbetsplatserna och inom partiet.

Lily Hallberg

Se åt vänster först!

Ledare. Mansplaining. Smaka på ordet. ”Man” ihopbakad med engelskans ”explain” (förklara) – nytt ord, gammal företeelse. Är övertygad om att vi alla någon gång känt oss drabbade, oavsett kön: Någon förklarar något på ett nedlåtande och drygt vis, i en kombination av övertro på sin egen kunskap och ointresse för den andras.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Ett helsike för den som ska kontrollera

Ordförandeord. Efter en lång skön sommar känns det spännande att öppna datorn och friska upp minnet med vad som är på gång i höst. Det blir mycket att ta tag i.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.