”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

– Det är omöjligt att vinna utan stöd från Arbetsförmedlingen, säger Niclas Sandström, ombudsman på Transports avdelning i Gävle.

Mångmiljonupphandlingen av färdtjänst, skolskjutsar och sjuktransporter har länge varit omstridd. Förra året avbröts upphandlingen av de samhällsbetalda taxiresorna efter larm om brister, vilket Gefle Dagblad var först med att rapportera. Transports Niclas Sandström kontaktade redan då ansvariga i regionen om anmärkningsvärt låga anbud:

– Det finns en gräns för hur lågt man kan lägga sig. Förutom lönekostnader handlar det ju om kostnader för bil, bränsle och kanske beställningscentral.

Det lägsta budet då, 310 kronor i timmen, innebar att det finns högst 70 kronor utöver lön enligt taxiavtalet till – allt. Sjuklön, fordonsskatt, garage, serviceavtal, försäkring… Dessutom skiljer sig kostnaderna kraftigt åt, framhåller Niclas Sandström: En lägsta rimlig timkostnad på 350 kronor gäller taxi som går i så kallad charter, är bokad nio timmar dagtid och som samhällstrafik enligt beställarmodellen ”närmast tillgänglig”. Kostnaderna är betydligt högre för taxi som kör tjänstepass och för specialfordon, till exempel minibuss med särskild utrustning.

I fokus

De senaste dagarna har upphandlingen av den samhällsbetalda taxitrafiken åter hamnat i fokus. Niclas Sandström har blivit kontaktad av flera olika aktörer, såväl politiker som åkare och medier.

– Jag önskar att det hänt redan för några månader sedan, säger han.

Häromdagen fick han besök av den operativa chefen för det stora bolaget Gävle Taxi, Peter Jansson.

– Vi är egentligen motparter till varandra, men Niclas vet att vi försöker bedriva en seriös verksamhet där vi betalar riktiga löner och lägger seriösa anbud. Men det går tydligen inte att göra så för då får du ingen tilldelning, säger Peter Jansson till Gefle Dagblad.

– Jag tror att föräldrarna som skickar sina barn i skolskjutsar vill ha seriösa företag som kör.

Och chefen på Gävle Taxi får medhåll av Transports ombudsman:

– Vi tycker lika, säger Niclas Sandström.

– Jag tycker att kommunerna också har ett stort ansvar. Det måste finnas taxi också för grupper som gamla och sjuka på landsbygden. Men i stället för att ta ett steg framåt får man det man beställt.

I regionen finns tio kommuner. Gävle är klart störst. Enligt Sandström borde kommunerna ställa krav på att en viss del av färdtjänst och skolskjutsar ska upphandlas lokalt, i likhet med Lantmännen som fått gehör för närproducerad mat till skolbarn:

– Taxi är en viktig del av infrastrukturen, säger han.

Men Transports ombudsman har varit med så länge att han sett förändringarna. Flera taxibolag som lagt timpriset lägre än 150 kronor i timmen finns inte kvar. En tidigare upphandlingsvinnare har gått i konkurs, men huvudmännen är aktörer i nya bolag.

Regionen menar att de inte funnit några onormalt låga priser och har tillskrivit några av bolagen som lagt låga priser, för att söka svar på hur de motiverar buden. Men exakt hur lågt de gått är sekretessbelagt före tilldelningen. Regionen har heller inte tagit referenser, med motiveringen att det skulle missgynna små, nya taxibolag som vill in på marknaden.

– Många mindre åkare får lönestöd från Arbetsförmedlingen. När perioden med statligt stöd tar slut är det inte ovanligt att chaufförerna åker ut, säger Niclas Sandström.

Tidigare krav

Den lägsta avtalsenliga lönen kostar företaget 227 kronor i timmen, vilket är ett krav i upphandlingen. Igen. Något som Transports ombudsman också varit med om att ta strid för.

Vid upphandlingen för fem år sedan försökte Region Gävleborg omformulera avtalet för samhällstrafik.

Formuleringen att leverantörerna skulle tillämpa ”lag, avtal eller praxis i branschen” ersattes med att ”de anställda får levnadslöner – som inte får vara lägre än lagstadgade minimilöner”. Men några lagstadgade minimilöner finns ju inte i Sverige, så det skulle i praktiken betyda hur låg lön som helst.

– Det ställs några krav på kvalitet och miljö, men när det gäller personal finns det bara en bilaga från Sveriges Kommuner och Landsting som förbjuder barnarbete och så vidare. Den hade de lika gärna kunnat låta bli, sa Niclas Sandström till Transportarbetaren då.

Nu är de avtalsenliga lönerna alltså tillbaka som krav. Men enligt både bolaget Gävle Taxi och Transport innebär den aktuella upphandlingen att statligt finansierade arbeten får slå ut ”riktiga” jobb.

Den nya upphandlingen är ännu inte underskriven av alla parter. En av leverantörerna –  Cabonline – har begärt en överprövning hos förvaltningsrätten. Överklagan rör bland annat längden på avtalet, fyra i stället för fem år.

Cabonline äger Gävlebolaget Taxi Stor och Liten. Christer Holmlund är regionchef för Cabonline. Han uppger till Gefle Dagblad att Taxi Stor och Liten kommer att halvera antalet taxibilar i Gävle, från 70 till 30, om upphandlingen vinner laga kraft.

Totalt är det aktuella avtalet värt omkring 880 miljoner kronor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.

Göteborgs hamn

HF har inlett hamnblockad

Hamn. Arbetsdomstolen har tillfälligt gett Hamnarbetarförbundet (HF) rätt att genomföra en blockad mot krigsmateriel till och från Israel. Blockaden inleddes tisdagen den 4 februari.

Efter dödsfall – Renova anmäls för fara vid ensamarbete

Miljö. I november förra året föll en miljöarbetare i Göteborg ner i en 2,5 meter djup grop, till en underjordsbehållare för avfall, och dog. Transports skyddsombud anmäler nu Renova till Arbetsmiljöverket för fara och brister vid ensamarbete.

Gryning i Fornhöjden. Nicklas första stopp är återvinningsstationen som för tillfället är värst drabbad av nedskräpning i kommunen. Foto: Lilly Hallberg

Skräpiga återvinningsstationer avskräcker

Miljö. Kraftigt nedskräpade återvinningsstationer inger nästan fyra av tio svenskar en känsla av otrygghet. Vissa väljer därför att inte lämna sitt skräp. Det framgår av en Novus-undersökning som gjorts på uppdrag av den ideella organisationen Håll Sverige rent.

Chaufför med indraget körkort – stoppad två gånger

Miljö. Polisen stoppade samma berusade lastbilschaufför från Värnamo – två gånger – på nio dagar. Förutom att han körde rattfull hade hans körkort redan dragits in. Mannen, som är i 55-årsåldern, har gjort sig skyldig till ytterligare brott och döms till en månads fängelse.