”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

– Det är omöjligt att vinna utan stöd från Arbetsförmedlingen, säger Niclas Sandström, ombudsman på Transports avdelning i Gävle.

Mångmiljonupphandlingen av färdtjänst, skolskjutsar och sjuktransporter har länge varit omstridd. Förra året avbröts upphandlingen av de samhällsbetalda taxiresorna efter larm om brister, vilket Gefle Dagblad var först med att rapportera. Transports Niclas Sandström kontaktade redan då ansvariga i regionen om anmärkningsvärt låga anbud:

– Det finns en gräns för hur lågt man kan lägga sig. Förutom lönekostnader handlar det ju om kostnader för bil, bränsle och kanske beställningscentral.

Det lägsta budet då, 310 kronor i timmen, innebar att det finns högst 70 kronor utöver lön enligt taxiavtalet till – allt. Sjuklön, fordonsskatt, garage, serviceavtal, försäkring… Dessutom skiljer sig kostnaderna kraftigt åt, framhåller Niclas Sandström: En lägsta rimlig timkostnad på 350 kronor gäller taxi som går i så kallad charter, är bokad nio timmar dagtid och som samhällstrafik enligt beställarmodellen ”närmast tillgänglig”. Kostnaderna är betydligt högre för taxi som kör tjänstepass och för specialfordon, till exempel minibuss med särskild utrustning.

I fokus

De senaste dagarna har upphandlingen av den samhällsbetalda taxitrafiken åter hamnat i fokus. Niclas Sandström har blivit kontaktad av flera olika aktörer, såväl politiker som åkare och medier.

– Jag önskar att det hänt redan för några månader sedan, säger han.

Häromdagen fick han besök av den operativa chefen för det stora bolaget Gävle Taxi, Peter Jansson.

– Vi är egentligen motparter till varandra, men Niclas vet att vi försöker bedriva en seriös verksamhet där vi betalar riktiga löner och lägger seriösa anbud. Men det går tydligen inte att göra så för då får du ingen tilldelning, säger Peter Jansson till Gefle Dagblad.

– Jag tror att föräldrarna som skickar sina barn i skolskjutsar vill ha seriösa företag som kör.

Och chefen på Gävle Taxi får medhåll av Transports ombudsman:

– Vi tycker lika, säger Niclas Sandström.

– Jag tycker att kommunerna också har ett stort ansvar. Det måste finnas taxi också för grupper som gamla och sjuka på landsbygden. Men i stället för att ta ett steg framåt får man det man beställt.

I regionen finns tio kommuner. Gävle är klart störst. Enligt Sandström borde kommunerna ställa krav på att en viss del av färdtjänst och skolskjutsar ska upphandlas lokalt, i likhet med Lantmännen som fått gehör för närproducerad mat till skolbarn:

– Taxi är en viktig del av infrastrukturen, säger han.

Men Transports ombudsman har varit med så länge att han sett förändringarna. Flera taxibolag som lagt timpriset lägre än 150 kronor i timmen finns inte kvar. En tidigare upphandlingsvinnare har gått i konkurs, men huvudmännen är aktörer i nya bolag.

Regionen menar att de inte funnit några onormalt låga priser och har tillskrivit några av bolagen som lagt låga priser, för att söka svar på hur de motiverar buden. Men exakt hur lågt de gått är sekretessbelagt före tilldelningen. Regionen har heller inte tagit referenser, med motiveringen att det skulle missgynna små, nya taxibolag som vill in på marknaden.

– Många mindre åkare får lönestöd från Arbetsförmedlingen. När perioden med statligt stöd tar slut är det inte ovanligt att chaufförerna åker ut, säger Niclas Sandström.

Tidigare krav

Den lägsta avtalsenliga lönen kostar företaget 227 kronor i timmen, vilket är ett krav i upphandlingen. Igen. Något som Transports ombudsman också varit med om att ta strid för.

Vid upphandlingen för fem år sedan försökte Region Gävleborg omformulera avtalet för samhällstrafik.

Formuleringen att leverantörerna skulle tillämpa ”lag, avtal eller praxis i branschen” ersattes med att ”de anställda får levnadslöner – som inte får vara lägre än lagstadgade minimilöner”. Men några lagstadgade minimilöner finns ju inte i Sverige, så det skulle i praktiken betyda hur låg lön som helst.

– Det ställs några krav på kvalitet och miljö, men när det gäller personal finns det bara en bilaga från Sveriges Kommuner och Landsting som förbjuder barnarbete och så vidare. Den hade de lika gärna kunnat låta bli, sa Niclas Sandström till Transportarbetaren då.

Nu är de avtalsenliga lönerna alltså tillbaka som krav. Men enligt både bolaget Gävle Taxi och Transport innebär den aktuella upphandlingen att statligt finansierade arbeten får slå ut ”riktiga” jobb.

Den nya upphandlingen är ännu inte underskriven av alla parter. En av leverantörerna –  Cabonline – har begärt en överprövning hos förvaltningsrätten. Överklagan rör bland annat längden på avtalet, fyra i stället för fem år.

Cabonline äger Gävlebolaget Taxi Stor och Liten. Christer Holmlund är regionchef för Cabonline. Han uppger till Gefle Dagblad att Taxi Stor och Liten kommer att halvera antalet taxibilar i Gävle, från 70 till 30, om upphandlingen vinner laga kraft.

Totalt är det aktuella avtalet värt omkring 880 miljoner kronor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Skolbussföraren Shabaz Jamal, ombudsman Lone Olsson och uppsökaren Jon Wall på parkeringsplatsen utanför Vellinge taxi.

”Utan avtal ingen klisterlapp”

Taxiprojektet. Regn, rusk och grillad korv. Skolbussföraren Shabaz Jamal skakar hand med ombudsman Lone Olsson. Men alla blir inte lika glada när Transports Malmögäng dyker upp för att märka bilar. Med kollektivavtal.

Även färdtjänstförare måste få kissa!

Insändare. Nu får det vara nog! En färdtjänstförare, vi kan kalla honom ”Gustavsson”, talar om för facket att han ringt Beställningscentralen (BC), hos Region Örebro Län, för att meddela att han behöver en paus för han var så kissnödig att det gjorde ont. Svar: Det går inte.

corona

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer. Foto: Justina Öster

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Kaoset på Gate gourmet
Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

Tävling!
Truckförare med munskydd

Skicka din bästa coronabild till oss!

Fototävling. Vi söker dina bästa, värsta eller roligaste coronabilder. Vi kommer att publicera ett urval av de inskickade bilderna i Transportarbetaren. De tre bästa belönas med 500 kronor och övriga publicerade bilder med två Trisslotter.

Kissnödiga män och kvinnor

Efter protest – kisspaus för chaufförer i Örebro

Färdtjänst. – Det här är en stor framgång för våra färdtjänstförare i Örebro. Så säger Transports ombudsman Clas Hellsing efter en överenskommelse med Länstrafiken som innebär att chaufförerna får tillgång till pausrum och toaletter.

EU
Uber Eat-moppe i Stockholmstrafiken.

EU vill reglera villkor för miljoner gig-arbetare

Arbetsmarknad. Cykelbud, förare och andra vars jobb styrs av appar i mobilen ska garanteras anständiga löner och villkor. EU vill reglera detta på Europanivå. "En lagstiftning behövs, men frågan är om detta är rätt verktyg", säger Magnus Falk på Transport.

LO-prognos: Fortsatt stark tillväxt

Ekonomi. Arbetslösheten minskar under 2022 och tillväxten fortsätter. Men det finns stora risker för sämre utveckling, enligt LO-ekonomernas konjukturprognos.

EU

Svänger Sverige om minimilöner?

Arbetsmarknad. Regeringen har svängt och väntas nu säga ja till minimilöner inom EU. Men LO är fortsatt starkt kritiskt och ser lagstadgade lägsta löner som en katastrof för den svenska modellen.

Skadestånd efter farlig omkörning

Åkeri. En lastbilschaufför från Hälsingland har fått skadestånd på grund av en nackskada – konsekvensen av att ha tvingats bromsa häftigt då en bilförare svängde in alltför snabbt efter en omkörning.

Statsministern lovar nya regler för arbetskraftsinvandring

Politik. Vid ett tal till LO-kongressen lovade statsminister Magdalena Andersson (S) att regeringen innan årets slut ska föreslå att anställningsavtalen som skickas in till Migrationsverket om arbetskraftsinvandring blir bindande.