”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

– Det är omöjligt att vinna utan stöd från Arbetsförmedlingen, säger Niclas Sandström, ombudsman på Transports avdelning i Gävle.

Mångmiljonupphandlingen av färdtjänst, skolskjutsar och sjuktransporter har länge varit omstridd. Förra året avbröts upphandlingen av de samhällsbetalda taxiresorna efter larm om brister, vilket Gefle Dagblad var först med att rapportera. Transports Niclas Sandström kontaktade redan då ansvariga i regionen om anmärkningsvärt låga anbud:

– Det finns en gräns för hur lågt man kan lägga sig. Förutom lönekostnader handlar det ju om kostnader för bil, bränsle och kanske beställningscentral.

Det lägsta budet då, 310 kronor i timmen, innebar att det finns högst 70 kronor utöver lön enligt taxiavtalet till – allt. Sjuklön, fordonsskatt, garage, serviceavtal, försäkring… Dessutom skiljer sig kostnaderna kraftigt åt, framhåller Niclas Sandström: En lägsta rimlig timkostnad på 350 kronor gäller taxi som går i så kallad charter, är bokad nio timmar dagtid och som samhällstrafik enligt beställarmodellen ”närmast tillgänglig”. Kostnaderna är betydligt högre för taxi som kör tjänstepass och för specialfordon, till exempel minibuss med särskild utrustning.

I fokus

De senaste dagarna har upphandlingen av den samhällsbetalda taxitrafiken åter hamnat i fokus. Niclas Sandström har blivit kontaktad av flera olika aktörer, såväl politiker som åkare och medier.

– Jag önskar att det hänt redan för några månader sedan, säger han.

Häromdagen fick han besök av den operativa chefen för det stora bolaget Gävle Taxi, Peter Jansson.

– Vi är egentligen motparter till varandra, men Niclas vet att vi försöker bedriva en seriös verksamhet där vi betalar riktiga löner och lägger seriösa anbud. Men det går tydligen inte att göra så för då får du ingen tilldelning, säger Peter Jansson till Gefle Dagblad.

– Jag tror att föräldrarna som skickar sina barn i skolskjutsar vill ha seriösa företag som kör.

Och chefen på Gävle Taxi får medhåll av Transports ombudsman:

– Vi tycker lika, säger Niclas Sandström.

– Jag tycker att kommunerna också har ett stort ansvar. Det måste finnas taxi också för grupper som gamla och sjuka på landsbygden. Men i stället för att ta ett steg framåt får man det man beställt.

I regionen finns tio kommuner. Gävle är klart störst. Enligt Sandström borde kommunerna ställa krav på att en viss del av färdtjänst och skolskjutsar ska upphandlas lokalt, i likhet med Lantmännen som fått gehör för närproducerad mat till skolbarn:

– Taxi är en viktig del av infrastrukturen, säger han.

Men Transports ombudsman har varit med så länge att han sett förändringarna. Flera taxibolag som lagt timpriset lägre än 150 kronor i timmen finns inte kvar. En tidigare upphandlingsvinnare har gått i konkurs, men huvudmännen är aktörer i nya bolag.

Regionen menar att de inte funnit några onormalt låga priser och har tillskrivit några av bolagen som lagt låga priser, för att söka svar på hur de motiverar buden. Men exakt hur lågt de gått är sekretessbelagt före tilldelningen. Regionen har heller inte tagit referenser, med motiveringen att det skulle missgynna små, nya taxibolag som vill in på marknaden.

– Många mindre åkare får lönestöd från Arbetsförmedlingen. När perioden med statligt stöd tar slut är det inte ovanligt att chaufförerna åker ut, säger Niclas Sandström.

Tidigare krav

Den lägsta avtalsenliga lönen kostar företaget 227 kronor i timmen, vilket är ett krav i upphandlingen. Igen. Något som Transports ombudsman också varit med om att ta strid för.

Vid upphandlingen för fem år sedan försökte Region Gävleborg omformulera avtalet för samhällstrafik.

Formuleringen att leverantörerna skulle tillämpa ”lag, avtal eller praxis i branschen” ersattes med att ”de anställda får levnadslöner – som inte får vara lägre än lagstadgade minimilöner”. Men några lagstadgade minimilöner finns ju inte i Sverige, så det skulle i praktiken betyda hur låg lön som helst.

– Det ställs några krav på kvalitet och miljö, men när det gäller personal finns det bara en bilaga från Sveriges Kommuner och Landsting som förbjuder barnarbete och så vidare. Den hade de lika gärna kunnat låta bli, sa Niclas Sandström till Transportarbetaren då.

Nu är de avtalsenliga lönerna alltså tillbaka som krav. Men enligt både bolaget Gävle Taxi och Transport innebär den aktuella upphandlingen att statligt finansierade arbeten får slå ut ”riktiga” jobb.

Den nya upphandlingen är ännu inte underskriven av alla parter. En av leverantörerna –  Cabonline – har begärt en överprövning hos förvaltningsrätten. Överklagan rör bland annat längden på avtalet, fyra i stället för fem år.

Cabonline äger Gävlebolaget Taxi Stor och Liten. Christer Holmlund är regionchef för Cabonline. Han uppger till Gefle Dagblad att Taxi Stor och Liten kommer att halvera antalet taxibilar i Gävle, från 70 till 30, om upphandlingen vinner laga kraft.

Totalt är det aktuella avtalet värt omkring 880 miljoner kronor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Färdtjänstförare har fått nog – protestlistor till politiker

Servicetrafik. 232 färdtjänstförare i Östergötland har skrivit under kraven för en hållbar arbetsmiljö. På onsdagen lämnade Transports Linköpingsavdelning över protestlistorna till ansvariga politiker i regionen.

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Krönika. Upphandling. Ordet får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.