Nytt avtal i Gävle öppnar upp för dumpade löner

Tre gånger bjöds facket in för att lämna synpunkter på den nya upphandlingen av sjukresor i Gävle. Men när avtalet trädde i kraft förra veckan fanns inte ett enda krav på schysta villkor för personalen. Transports Niclas Sandström hade talat för döva öron. – Det är så jävla dåligt, säger han.

I det gamla avtalet för sjukresor och andra samhällsbetalda resor i Gävleborgs län ställdes inga krav på kollektivavtal – det tillåter ju inte lagen. Däremot fanns det en formulering om att leverantörerna skulle tillämpa lag, avtal eller vad som är praxis i branschen.

I det nya avtalet, som började gälla den 13 juni, är de där orden puts väck. I stället står det att leverantören ska verka för att de anställda får levnadslöner – som inte får vara lägre än lagstadgade minimilöner. Men några lagstadgade minimilöner finns inte i Sverige. I praktiken innebär det här att förarna från och med nu kan få hur låg lön som helst.

– Det ställs några krav på kvalitet och miljö, säger fackets ombudsman Niclas Sandström, men när det gäller personal finns det bara en bilaga från Sveriges Kommuner och Landsting som förbjuder barnarbete och så vidare. Den hade de lika gärna kunnat låta bli.

Transportarbetaren har försökt nå Göran Klang, upphandlare på Region Gävleborg, för en kommentar. Han svarar att han inte har tid att svara på frågor just nu. Men enligt Niclas Sandström har Göran Klang sagt att det inte går att ställa några krav om att hålla sig till kollektivavtalets nivåer.

– Vilket är otroligt märkligt, säger han. Det har man ju alltid gjort innan! I region Dalarna har man till exempel även ställt krav på fasta löner.

Inför det nya avtalet, som gäller i fem år, bjöds facket in tre gånger till så kallade samrådsmöten. Synpunkterna lämnades in, men av slutresultatet att döma har upphandlarna struntat blankt i vad facket hade att säga.

– Det känns ju för jävligt, säger Niclas Sandström. Man borde få något tillbaka, men nu blev det bara ännu sämre. Det värsta när man bara går på lägsta pris och samtidigt kör på provision är att jag inte tror att man kan betala löner. Det finns ju en gräns för hur mycket man måste köra in innan man går i konkurs. Det är så jävla dåligt.

Inför nästa upphandling tänker Niclas Sandström tillämpa en medveten strategi. Han ska vända sig direkt till politikerna.

– Det är inte Göran Klang som bestämmer, säger han. Det är politikerna och jag tror varken de kan det här eller har förstått hur det fungerar. Vi måste informera dem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Det påverkar facklig anslutning

Facket. Av arbetarna i Sverige är i dag 58 procent med i ett fackförbund, bland tjänstemän 73 procent. Historiskt har klyftan aldrig varit så stor. Det slås fast i en rapport om orsaker till utvecklingen med sjunkande antal medlemmar i LO-förbunden och den svenska modellen sedd ur ett nordiskt perspektiv.

Lyftande flygplan

Tidsfrist för organisering av kabinpersonal

Flyg. Än är det inte klart om det blir Transport, Unionen eller bägge facken som ska organisera och teckna kollektivavtal för flygets kabinpersonal – flygvärdinnor och flygvärdar. Men nu har förbunden i alla fall enats om att träffas för konkreta överläggningar i frågan.

Så hålls nationaldagsfirandet lugnt

Bevakning/Nöje. Artister, aktiviteter, tivoli, restauranger – firandet den 6 juni på Golfängarna i Sundbyberg har kommit att bli ett av landets största nationaldagsfiranden.

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Ny rättegång om kokainsmuggling via hamn

Rättegång. Hamnarbetaren som dömts för inblandning i kokainhärvan i Helsingborg hoppas frias helt i hovrätten. I mitten av juni inleds förhandlingarna i den högre domstolen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Plan för bättre vägunderhåll efter vinterns snökaos

Åkeri. Efter trafikkaoset på bland annat E22 i Skåne i vintras riktade landets yrkeschaufförer och åkerier hård kritik mot bristen på plogning och vägunderhåll. Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att lägga fram en handlingsplan för bättre väghållning.

Miljözonen körs vidare in i Stockholm

Trafikpolitik. Från och med nyårsafton i år är det stopp för bensin- och dieselbilar i stora delar av Stockholm city. Då införs miljözon klass 3 i en del av centrala Stockholm. Förvaltningsrätten har avslagit Moderaternas begäran om att pausa beslutet.

Tyskarna ville byta till sig amerikanska och brittiska lastbilar som kunde klara vintrarna vid fronten i Ryssland. Foto: Sgt Bill Augustine / U. S. Army

Nazisterna ville byta judar mot lastbilar

Årsdagar. Nu är det 80 år sen en av de mest underliga händelserna under andra världskriget. Nazisterna förde hemliga förhandlingar om att sälja en miljon judar till de allierade västländerna. Priset? 10 000 lastbilar.

Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.

”Sänkta dieselpriser hindrar övergång till biodrivmedel”

Klimat. HVO100 är ett förnybart alternativ till diesel och spelar en viktig roll när det gäller att öka användningen av förnybara drivmedel, minska utsläppen och nå upp till Sveriges klimatmål. Men regeringens sänkning av priserna på diesel och bensin hindrar övergången till gröna drivmedel.

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrera nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svenska Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.