Nytt avtal i Gävle öppnar upp för dumpade löner

Tre gånger bjöds facket in för att lämna synpunkter på den nya upphandlingen av sjukresor i Gävle. Men när avtalet trädde i kraft förra veckan fanns inte ett enda krav på schysta villkor för personalen. Transports Niclas Sandström hade talat för döva öron. – Det är så jävla dåligt, säger han.

I det gamla avtalet för sjukresor och andra samhällsbetalda resor i Gävleborgs län ställdes inga krav på kollektivavtal – det tillåter ju inte lagen. Däremot fanns det en formulering om att leverantörerna skulle tillämpa lag, avtal eller vad som är praxis i branschen.

I det nya avtalet, som började gälla den 13 juni, är de där orden puts väck. I stället står det att leverantören ska verka för att de anställda får levnadslöner – som inte får vara lägre än lagstadgade minimilöner. Men några lagstadgade minimilöner finns inte i Sverige. I praktiken innebär det här att förarna från och med nu kan få hur låg lön som helst.

– Det ställs några krav på kvalitet och miljö, säger fackets ombudsman Niclas Sandström, men när det gäller personal finns det bara en bilaga från Sveriges Kommuner och Landsting som förbjuder barnarbete och så vidare. Den hade de lika gärna kunnat låta bli.

Transportarbetaren har försökt nå Göran Klang, upphandlare på Region Gävleborg, för en kommentar. Han svarar att han inte har tid att svara på frågor just nu. Men enligt Niclas Sandström har Göran Klang sagt att det inte går att ställa några krav om att hålla sig till kollektivavtalets nivåer.

– Vilket är otroligt märkligt, säger han. Det har man ju alltid gjort innan! I region Dalarna har man till exempel även ställt krav på fasta löner.

Inför det nya avtalet, som gäller i fem år, bjöds facket in tre gånger till så kallade samrådsmöten. Synpunkterna lämnades in, men av slutresultatet att döma har upphandlarna struntat blankt i vad facket hade att säga.

– Det känns ju för jävligt, säger Niclas Sandström. Man borde få något tillbaka, men nu blev det bara ännu sämre. Det värsta när man bara går på lägsta pris och samtidigt kör på provision är att jag inte tror att man kan betala löner. Det finns ju en gräns för hur mycket man måste köra in innan man går i konkurs. Det är så jävla dåligt.

Inför nästa upphandling tänker Niclas Sandström tillämpa en medveten strategi. Han ska vända sig direkt till politikerna.

– Det är inte Göran Klang som bestämmer, säger han. Det är politikerna och jag tror varken de kan det här eller har förstått hur det fungerar. Vi måste informera dem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.